InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandeling

Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandeling

Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandeling Men spreekt van afscheiding uit de penis wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Zowel de dikte als de kleur (melkachtig wit, groen of geel) van de afscheiding kan variëren. De afscheiding kan het gevolg zijn van een infectie, waaronder een seksueel overdraagbare aandoening. Urethritis is de term die gebruikt wordt om te verwijzen naar een ontsteking van de plasbuis, hetgeen vaak gepaard gaat met afscheiding uit de penis.

Afscheiding uit de penis

Wat is afscheiding uit de penis?

Afscheiding uit de penis (of piemel) verwijst naar het fenomeen dat uit de urinebuis (ook plasbuis of urethra genoemd) heldere of troebele vloeistof komt. Deze afscheiding kan helder of met pus gevuld of zelfs plakkerige zijn, afhankelijk van de onderliggende oorzaak.

Afscheiding uit de penis komt vooral voor bij seksueel actieve jongemannen.

Klachten en symptomen afscheiding uit de penis

Afscheiding uit de penis kan eenvoudigweg worden herkend doordat uit de opening op de top van de eikel vloeistof komt, die helder of troebel kan zijn en varieert in hoeveelheid.

Afscheiding uit de penis is op zichzelf een symptoom van andere aandoeningen. Iemand met afscheiding uit de penis kan klagen over pijn of een branderig gevoel. Urineren of plassen kan ook een onaangename sensatie geven. De hoeveelheid afscheiding kan variëren van weinig tot veel De getroffen persoon kan ook last hebben van frequent urineren, vooral 's nachts.

Mogelijk oorzaken afscheiding uit de penis

Bij mannen kan afscheiding uit de urinebuis een aantal oorzaken hebben, maar meestal is de boosdoener een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). De geslachtsziektes gonorroe (in de volksmond 'een druiper' genoemd) en chlamydia, zijn daarvan de belangrijkste.

Mannen met een chlamydia-infectie krijgen in tegenstelling tot vrouwen vaak last van klachten. Gewoonlijk gaat het hierbij om pijn of een branderig gevoel bij het plassen. Vooral ís ochtends kan er waterige, heldere tot pussige, geelgroene afscheiding uit de plasbuis ontstaan. In sommige gevallen is er pijn in de balzak of pijn tijdens de ontlasting.

Een vrouw merkt vaak weinig of helemaal niets van gonorroe. Mannen hebben daarentegen meestal wel duidelijke klachten, die vaak enkele dagen tot enkele weken na het oplopen van de infectie optreden. Die klachten bestaan uit pusachtige afscheiding uit de plasbuis, vaak gelig of groenig van kleur. Hier komt de naam 'druiper' vandaan. Een ontstoken plasbuis geeft een branderig of geïrriteerd gevoel bij het urineren.

Urethritis of plasbuisontsteking geeft vaak pus- of witachtige slijmafscheiding uit de penis en wordt in veel gevallen veroorzaakt door de bacteriën die seksueel overdraagbare aandoeningen (vaak chlamydia- of gonorroebacteriën), maar kunnen ook veroorzaakt worden door de bacteriën die urineweginfecties veroorzaken, zoals een blaasontsteking.

Afscheiding uit de penis hoeft niet per se te worden veroorzaakt door een SOA of een urineweginfectie, maar kan ook worden veroorzaakt doordat de eikel en de urinebuis geïrriteerd zijn door bijvoorbeeld het gebruik van zeep, badschuim of andere detergentia.

Diagnose afscheiding uit de penis

Bij afscheiding uit de penis is het te allen tijde raadzaam de huisarts te consulteren. De diagnose wordt gesteld op basis van het afnemen van een anamnese, het verrichten van lichamelijk onderzoek en door urine-onderzoek om te achterhalen of er sprake is van een infectie. Een test of een kweek kan nodig zijn om te bepalen welke bacterie de ontsteking veroorzaakt en welke medicijnen hiertegen werkzaam zijn. Bij een urethraal uitstrijkje wordt met een een wattenstokje wat afscheiding van de plasbuis weggenomen. De uitslag van het urineonderzoek is gewoonlijk binnen een dag bekend en de uitslag van de kweek binnen enkele werkdagen tot een week.

Behandeling afscheiding uit de penis

De behandeling van afscheiding uit de penis, is afhankelijk van de oorzaak. Een antibioticum kan worden voorgeschreven bij bacteriële infecties. Bij een seksueel overdraagbare aandoening moet de seksuele partner(s) van de betrokken persoon ook worden behandeld. Anders bestaat de kans op herinfectie.

Wanneer een bepaalde zeep of een andere irriterende stof de oorzaak is, dan is het verstandig dit niet meer te gebruiken. Was de penis met lauw water zonder zeep.

Afscheiding uit de penis voorkomen

De meest zekere manier om besmetting met seksueel overdraagbare aandoeningen te voorkomen, is seksuele onthouding of door een duurzame en wederzijds monogame relatie aan te gaan met een partner die is getest en van wie bekend is dat deze niet-geïnfecteerd is.

Onbeschermd seksueel contact met anderen, meerdere seksuele partners en orale of anale seks, verhogen de kans op seksueel overdraagbare aandoeningen, die op hun beurt kunnen resulteren in afscheiding uit de penis.

Klik hier voor een special over (aandoeningen aan) de genitaliën van de man.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Priapisme: een langdurige erectie (stijve penis/piemel)Priapisme: een langdurige erectie (stijve penis/piemel)Priapisme is een persisterende pijnlijke erectie van de penis zonder seksuele of erotische prikkeling. Deze aandoening k…
Prostaatontsteking of prostatitis symptomen + behandelingProstaatontsteking of prostatitis symptomen + behandelingSymptomen prostaatontsteking of prostatitis. De prostaat is een klein en stevig orgaan. Het orgaan bevindt zich onder de…
Peuters en seksualiteitPeuters en seksualiteitSeksualiteit, is dat van toepassing op peuters? Jazeker, seksualiteit is niet iets wat pas op de latere kinderleeftijd b…

Reageer op het artikel "Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geslachtsziekten (SOA's)
Medische informatie…
Schrijf mee!