InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tips

Hooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tips

Hooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tips Het klimaat verandert. Dat zorgt volgens deskundigen voor andere omstandigheden wat pollen betreft. Belangrijk nieuws voor hooikoortspatienten. Wat doet bijvoorbeeld dat drogere, warmere voorjaar dat we al een paar jaar begroeten? Is zo'n hoosbui als we de laatste tijd vaker zien, goed of slecht nieuws? En hoe zit het met schimmels en paddestoelen, de meest onbekende veroorzakers van hooikoorts-achtige klachten? Pollennieuws, opgericht door biologen, geeft de feiten, de trends en de tips.
Het klimaat verandert. Steeds vaker hebben we een langer, drogere en warmer voorjaar. Deze weersomstandigheden, zo vertelt een persbericht van de door biologen opgerichte organisatie Pollennieuws ons, zorgt voor andere omstandigheden wat betreft pollen. En dus ook wat betreft hooikoorts. Er kan een ongewoon hoge piek in boompollen ontstaan, met als gevolg in het meest problematische geval een ware 'pollendeken' over het land. Dat is niet alleen slecht nieuws voor mensen met hooikoorts. Autobezitters en bezitters van spierwitte tuinmeubelen zullen in zo'n voorjaar boenen op een zichtbare, dikke laag pollen op auto of tuinmeubelen. Concreet feit: in het Paasweekend van 2011, een schoolvoorbeeld van de geschetste situatie, werden tot driemaal zoveel boompollen geteld als normaal!

En wat als het dan opeens veel regent?

Nog zo'n feit dat zich lijkt te gaan herhalen, is het opeens voorkomen van grillige veranderingen waarbij grote hoeveelheden neerslag vallen. Dat is dan weer goed nieuws voor degenen onder ons met hooikoorts. Bij aanhoudende hoeveelheden neerslag wordt de lucht als het ware constant schoongewassen. En als dat gebeurt in de periode dat het gras pollen op gaat leveren, zijn er tijdens het zogenaamde graspollenseizoen veel minder graspollen in de lucht.

Pollen in het najaar

Zelfs als het najaar rustig weer brengt, kunnen juist dan heel wat pollen van de grote brandnetel in de lucht komen. Daarnaast is het najaar de tijd dat de bijvoet praktisch uitgebloeid is. Toch kunnen de bijvoet-planten plaatselijk nog wat pollen afgeven, en die zijn helaas sterk allergeen. Ook de pollen van de Abrosia, die onder andere zijn geconstateerd door het pollenteam van het Elkerliekziekenhuis in Helmond, zijn zeer sterk allergeen. Vandaar dat kenners oproepen deze plant te verwijderen als je er een tegenkomt. In het najaar bloeien ook nog wat grassen,op lokaal niveau. Zogenaamde Raaigrassen en Straatgras worden aangetroffen in de stad. Daarnaast bloeien nog wel de Kropaar, Glanshaver en Gestreepte witbol. Opkomende 'gast' in steden is Handjesgras. En tot slot zijn er die mooie, grote bloeiende pluimen van het riet, overal langs waterkanten. Mooi maar lastig voor hooikoortspatienten.

Onbekende veroorzakers van klachten: schimmels en paddestoelen

Nogal onbekend is, dat de herfst hooikoorts-achtige klachten kan meebrengen vanwege de opkomst van schimmels. Een hoge luchtvochtigheid bevordert de komst van schimmelsporen in de lucht. Paddestoelen strooien zogenaamde ascosporen en basidiosporen de lucht in. Door zowel luchtvochtigheid als toedoen van de paddestoel, kunnen nota bene in najaar en herfst meer dan duizend sporen voorkomen per kubieke meter lucht! Juist omdat sporen van schimmels met hun afmeting van minder dan 10 micrometer kleiner zijn dan pollen, kunnen deze verraderlijke elementjes dieper in de luchtwegen doordringen.

Over Pollennieuws

Pollennieuws is een initiatief van een groep onafhankelijke biologen en geeft sinds 2007 dagelijks informatie over pollen, pollenplanten en hooikoorts. Samen met deskundigen verzorgt Pollennieuws de websites www.pollennieuws.nl, www.hooikoorts.tv en www.pollenkalender.tv . Pollennieuws heeft een onafhankelijke redactie, en geen winstoogmerk. Pollennieuws wordt mede mogelijk gemaakt door Zorgverzekeraar VGZ .
© 2011 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Pollennieuws

Reageer op het artikel "Hooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tips"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 01-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!