InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactie

Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactie

Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactie Een muggenbeet kan een sterk jeukende bult veroorzaken op de plek waar de persoon door een mug is gestoken. Jeuk als gevolg van een muggenbeet wordt als zeer irritant ervaren. Normaal gesproken is een muggenbult onschuldig. Klachten als jeuk kunnen goed worden behandeld met zelfzorgmiddelen, welke verkrijgbaar zijn bij de drogist en de apotheek. Alleen in ernstige gevallen zal de huisarts lokale corticosteroïden of orale antihistaminica tegen de jeuk voorschrijven.

Muggenbeet

Muggenbeet - inleiding

Een muggenbeet kan een sterk jeukende bult veroorzaken op de plek waar de persoon door een mug is gestoken. Mannetjesmuggen voeden zich voornamelijk met nectar uit bloemen. Vrouwtjesmuggen hebben daarentegen bloed nodig voor het produceren van eitjes. Een wijfjesmug boort een gaatje in een bloedvat en dit prikje wordt alleen gevoeld als de monddelen van de mug een zenuw raken. Dat is lang niet altijd het geval, zeker niet wanneer de mug op rug, buik, armen of benen prikt, waar de zenuwen relatief ver uiteen liggen. Daarna sproeit ze speekselkliervocht in het bloed, onder meer om te voorkomen dat het in haar nauwe monddelen gaat stollen en dan pompt ze het bloed in haar maag. Er zijn wereldwijd 3.000 muggensoorten bekend. In Nederland komen er ten minste 22 families voor, van wie het merendeel niet steekt.

In Nederland worden geen ziekteverwekkers (meer) door muggen overgedragen. Hier te lande is de malariamug al een kleine eeuw geleden uitgeroeid. Het is onduidelijk waarom sommige mensen wel en andere mensen niet worden gestoken.

Klachten en symptomen muggenbeet

Afhankelijk van de immunologische status van de persoon en de mate van blootstelling, kunnen er verschillende soorten huidreacties ontstaan. Bij een muggenbeet ontstaat ter plaatse van de beet vrij snel een intens jeukende, vluchtige, lichtrode of witte bult, welke sterke gelijkenis vertoont met urticaria (netelroos). De zwelling verdwijnt gewoonlijk binnen enkele uren grotendeels, maar de jeuk kan langer aanwezig blijven. Door krabben kan de reactie versterkt worden.

In enkele gevallen kan de reactie van de huid hevig zijn en ontstaat er een blaasjes of soms een blaar, welke na een aantal dagen indrogen. Deze vorm wordt 'culicosis bullosa' genoemd. Incidenteel weet een bacterie in de plek binnen te dringen, waardoor er een bacteriële infectie ontstaat.

Ook kan prurigo infantum (strophulus infantum), een acute overgevoeligheidsreactie op de muggenbeet ontstaan. Hierbij zien we een acute uitbarsting van sterk jeukende bultjes, die vaak omgeven zijn door een rode rand op vooral de romp en de ledematen. In het centrum van het bultje kan een vochtblaasje komen, een zogeheten 'strophulus bullosa'. De roodheid is vaak na enkele uren geweken, terwijl er jeukende, verharde en opengekrabde bultjes achterblijven. Deze kunnen enkele dagen tot weken aanhouden. Deze vertraagde overgevoeligheidsreactie wordt vooral aangetroffen bij kinderen tussen 2 en 8 jaar en dan met name in de zomer en in de herfst.

Zeer zelden kan bij allergie voor muggen de zwelling in grootte toenemen, hetgeen gepaard kan gaan met verschijnselen zoals:
  • algehele malaise;
  • urticaria (netelroos of galbulten);
  • angio-oedeem (een abrupt optredende zwelling van weefsels);
  • piepen;
  • dyspnoe (kortademigheid);
  • hypotensie (lage bloeddruk) en bewustzijnsverlies tot zelfs anafylaxie of anafylactische shock.

In het laatste geval is direct medisch ingrijpen geïndiceerd.

Behandeling muggenbeet

Normaal gesproken is een muggenbult onschuldig, met milde lokale huidreactie na ongeveer twintig minuten nadat de persoon gestoken is, waarbij de piek van klachten wat bereft jeuk en zwelling na 24 tot 36 uur optreedt. Daarna verdwijnen ze geleidelijk. Ter verlichting van jeukklachten zijn er verschillende middelen. Gewoonlijk volstaan zelfzorgmiddelen, welke verkrijgbaar zijn bij de drogist en de apotheek. Alleen in ernstige gevallen zal de huisarts medicatie voorschrijven, zoals lokale corticosteroïden of orale antihistaminica tegen de jeuk. Bij een bacteriële infectie die de beet compliceert, is behandeling met antibioticazalf nodig.

Muggenbeet voorkomen

Muggenbeten kunnen worden voorkomen door:
  • Door het plaatsen van horren voor ramen en deuren wordt voorkomen dat muggen het huis binnenkomen.
  • Gebruik een klamboe rond het bed. Een klamboe is een fijnmazig muggennet.
  • Muggen zijn vrij trage beesten, die vrij eenvoudig met een vliegenmepper of opgerolde krant kunnen worden doodgeslagen.
  • Houd de huid zoveel mogelijk bedekt in een muggenrijke omgeving.
  • Muggen komen af op lichaamsgeur en warmte en niet op licht. Een elektronisch lamp om muggen te lokken en te elektrocuteren is dus geen effectief middel.
  • Knoflook en thiamine zijn niet effectief gebleken.
  • Elektrische apparaten die ultrahoge geluiden produceren zijn niet bijster effectief gebleken.
  • Het insectenwerende effect van botanische middelen zoals citronella is hooguit dertig tot zestig minuten.
  • Het bekende antimuggenmiddel DEET staat voor het middel diëthylmetatoluamide. Uit onderzoek blijkt dat dit ene effectief middel is tegen muggen. De eerste twee uur is de bescherming vrijwel waterdicht. Hoe hoger de concentratie, hoe langer de bescherming. De werking van DEET neemt af door transpiratie, regen en stijging van de temperatuur. Betracht terughoudendheid bij gebruik bij jonge kinderen en zwangeren.
  • Muggen houden niet van tocht. Zet daarom deuren en ramen tegen elkaar open.

Klik hier voor een artikelenreeks over infectieziekten die door muggen worden overgebracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs n…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Muggenbeten - natuurlijke behandelingenMuggenbeten - natuurlijke behandelingenNa muggenbeten is een huidreactie met jeuk, roodheid en zwelling normaal. Gevaarlijk is het niet, maar lastig zoveel te…
Waarom jeuken muggenbulten?Waarom jeuken muggenbulten?Muggenbulten kunnen gedurende het zomerseizoen een behoorlijke domper zijn op de vakantiepret. Zeker wanneer u meerdere…
Muggenbeet, wat te doen?Muggenbeet, wat te doen?In de zomer hebben weer veel mensen last van muggenbeten en de daardoor ontstane muggenbulten. Ze jeuken en zien er niet…
Bronnen en referenties
  • A. Severing: Muggenbeet, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.182-186.

Reageer op het artikel "Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactie"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!