InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is constitutioneel eczeem?

Wat is constitutioneel eczeem?

De oorzaken van eczeem moeten onder andere in de voeding gezocht worden. Teveel vet eten is een factor die eczeem veroorzaakt. Dat komt deels omdat vetten anders bereid worden. Diverse etenswaar is in kwaliteit gedaald. Pindakaas is door een nieuwe bereidingswijze sinds omstreeks de laatste eeuwwisseling geen bron van vitamine F meer. Vitamine F is belangrijk voor de huid. We eten ongezonder omdat voeding onder invloed van de industrialisatie minder voedzaam is.

Inhoud:

Wat is eczeem?

Eczeem is een verstoring van de huid. Mensen met eczeem hebben een extra gevoelige huid. Het vocht, water of zweet komt sneller door de huid naar binnen waar het een tweede huidlaag tegenkomt. Iemand met eczeem heeft een niet goed werkende vetlaag in zijn huid. De vetlaag stoot water normaal gesproken af. Door een te laag aantal vetcellen komt water sneller in de huid. De huid ziet dat als vijandige stof en zet het immuunsysteem in werking. Er ontstaan jeukende bulten op de huid. Deze bulten zijn in feite kleine ontstekingen. De jeuk kan zo erg zijn dat je de bult open krabt waardoor het nog langer duurt voor het over is. Bovendien kan het vocht weer bulten veroorzaken omdat het vocht weer in de gevoelige huid komt. Sommige mensen krijgen enorme grote bulten op handen en voeten. Deze kunnen doorgeprikt worden, het wondvocht kan met keukenrolpapier opgevangen worden. Anders dan gaat de bult vanzelf open op een ongewenst moment.

Intense jeuk is het meest vervelende kenmerk. Hier een rijtje met kenmerken van eczeem:

  • uitdroging
  • blaren
  • korstjes
  • bloeden
  • etteren
  • leerachtige huidflappen
  • roodheid
  • huidscheurtjes
  • ontstekingen
  • opzwellingen
  • branderig gevoel
  • stekend gevoel
  • intense jeuk

Chronisch eczeem

Constitutioneel eczeem is een chronisch eczeem; het duurt jaren voordat het over is. Als baby's dit hebben wordt het dauwworm genoemd. Er zitten namelijk een soort dauwdruppels op de bulten. Andere benamingen zijn: atopische eczeem, atopische dermatitis, neurodermatitis of neurodermitis. 400.000 Nederlanders hebben deze aandoening, oftewel 2.5% van de bevolking. Handeczeem en voeteczeem zijn voorbeelden van constitutioneel eczeem. Er wordt weinig onderzoek naar gedaan omdat het geen levensbedreigende ziekte is. Het is een hele lastige ziekte voor mensen die eraan lijden; de jeuk kan onuitstaanbaar zijn. Eczeem ziet er heel lelijk uit.

Soorten eczeem

Er zijn verschillende typen eczeem. Constitutioneel eczeem is de meest erge vorm. Daarnaast is er ook het allergisch ortho-ergisch eczeem. Meestal treedt dit op na aanraking met zeep, parfum of water. Contacteczeem is eczeem wat komt door contact met een bepaalde stof; nikkelallergie is een vorm van contacteczeem Er zijn in Nederland 800.000 mensen met contacteczeem. Craquelé-eczeem is eczeem veroorzaakt door uitdroging; de hoornlaag werkt niet goed meer. Deze variant komt voornamelijk voor bij ouderen. Hypostatisch eczeem komt een teveel aan oedeem en bevindt zich op de kuiten. Seborroïsch eczeem heeft als kenmerk schilfers op de huid. Roos is een lichte vorm hiervan. Het kan gebeuren dat een lichte vorm van eczeem aanhoudt, zich verergert naar andere eczeemvormen om ten slotte constitutioneel eczeem te worden.

Medicijnen werken niet

Bij veel mensen, zo niet bij iedereen, werken de gebruikelijke medicijnen tegen eczeem niet. Bulten kunnen zelfs groter en nog lelijker worden door corticosteroïden. De problemen veranderen soms tijdelijk maar komen even later weer heel hard terug. Een medicijn dat definitieve oplossing biedt bestaat er nog niet. Corticosteroïden worden gebruikt als medicijn voor alle soorten eczeem maar die hebben veel nadelige bijeffecten.

Langdurige ziekte

Constitutioneel eczeem is een langdurige ziekte. Het kan soms een paar maanden of een jaar weg zijn en komt dan weer ineens terug. Wanneer je met jeukende handen dit artikel leest, is dat helaas slecht nieuws. Eczeem is geen onoplosbaar probleem; vooral in de alternatieve geneeskunde zijn er werkende medicijnen. Zorg vooral dat je de oorzaak kunt achterhalen, alhoewel dat heel moeilijk kan zijn. Probeer bij je zelf na te gaan wat de omgevingsfactoren zijn wanneer een eczeemuitbraak begint.

  • Heb je de dag voor de uitbraak veel vet gegeten?
  • Zit je even in de stress?
  • Heb je de handen met een speciale crème ingesmeerd?
  • Heb je een nieuw soort zeep gebruikt?
  • Was je op je werk dagelijks extra vaak je handen?

Dat kunnen namelijk allemaal triggers zijn die eczeem veroorzaken. Het is belangrijk om zelf de oorzaak van de ziekte te onderzoeken. Dokters zijn alleen geïnteresseerd in symptoombestrijding. Zij kunnen de oorzaak niet achterhalen; dat moet je zelf doen. In de medische wereld is van geen enkele ziekte de oorzaak bekend.

Dermatoloog

Is het zover gekomen dat je grote bulten krijgt dan is een bezoek aan een dermatoloog niet overbodig. Deze zal geen voedingsvoorschriften geven want eetpatronen worden officieel niet als oorzaak gezien. Op eten zit geen patent. De dermatologen en andere academische artsen schrijven alleen gepatenteerde medicijnen voor. Er zijn homeopathische eczeemmiddelen verkrijgbaar bij een drogist of natuurdrogist.

Oorzaken

Sommige beroepen zijn meer vatbaar voor eczeem dan andere beroepen. Automonteurs, kappers en schoonmakers hebben relatief vaak eczeem. Het zijn niet toevallig beroepen waar mensen veel handen wassen. Dit gebeurt met zeep die eczeem kan veroorzaken. De oorzaak van eczeem is uiteenlopend maar het heeft onder andere te maken met het vet dat je eet; vet in eten is in de laatste decennia geheel van voedingsstoffen zoals vitamine F (onverzadigde vetzuren) ontdaan. Daarnaast heeft het te maken met zalfjes die je op je huid smeert. Sommige vettige crèmes, zelfs zogenaamd milde babycrèmes, verstoren de vetlaag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Eczeem veroorzaak…
Constitutioneel eczeemConstitutioneel eczeemConstitutioneel eczeem, ook bekend als dauwworm, is een vorm van eczeem welke in principe op iedere leeftijd kan voorkom…
Bronnen en referenties
  • http://allstop.com/eczema/eczema-skin-condition-relief/
  • http://www.vmce.nl/over-eczeem/wat-is-eczeem
  • Boek: lexicon der geneeskruiden, Mellie Uyldert
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eczeem
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/huid-en-subcutis/constitutioneel-eczeem/cijfers-constitutioneel-eczeem-prevalentie-en-incidentie-uit-de-vtv-2010/
  • http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?medischdossierID=136&nieuwsartikelID=2279
  • http://www.anyvitamins.com/vitamin-f-fattyacids-info.htm

Reageer op het artikel "Wat is constitutioneel eczeem?"

Reactie

Derk van den Dungen, 22-05-2013 19:17 #1
Zie Deepak Chopra bij Rasanyana's. in het boek "Balans" Rasanyana's zijn kruidenmengsel die de de onderlinge onbalans tussen cellen weer herstellen. Een heel andere kijk op genezing op het niveau van de kwantumfysica. 5000 jaar oude wijsheid!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!