InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Een blaasontsteking (cystitis) wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli). Een verkeerde afveegtechniek, slechte hygiëne, bepaalde medicijnen, onvoldoende drinken, niet goed uitplassen, zwangerschap, menopauze, geslachtsverkeer en plaatsing van een spiraaltje zijn oorzaken van een blaasontsteking. Blaasontsteking komt meer voor bij vrouwen, dan mannen. Symptomen zijn onder andere pijn bij het plassen en stinkende, troebele urine.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een blaasontsteking?

1 op de 50 mensen heeft wel eens een blaasontsteking gehad. Een blaasontsteking is een ontsteking van de blaaswand. Een blaasontsteking wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli bacterie). De E. Coli bacterie komt via de urinebuis in de blaas terecht. De E. Coli bacterie houdt zich vaak op in de anus. Bij het vegen na het poepen kan de E. Coli bacterie in de urinebuis terecht komen. Vaak is dit het geval bij verkeerd afvegen. Omdat de urinebuis bij de vrouw dichter bij de anus ligt, hebben vrouwen een grotere kans op het ontwikkelen van een blaasontsteking. Mensen met diabetes hebben een grotere kans op het krijgen van blaasontsteking. Onvoldoende drinken, niet goed uitplassen, bepaalde medicijnen (cyclofosfamide, nitrolurantoïne en methenaminemandelaat), zwangerschap, menopauze, onhygiënisch zijn, gelachtsverkeer, blaasstenen, vergrote prostaat en plaatsing van een spiraaltje zijn ook oorzaken van een blaasontsteking.

Wat zijn symptomen van een blaasontsteking?

Mensen met een blaasontsteking moeten vaak naar het toilet om te plassen, terwijl maar weinig geplast hoeft te worden. De urine kan sterk ruiken (stinken), bloedresten bevatten en troebel zijn. Tijdens het plassen, is er een brandend gevoel. Verder kan er sprake zijn van pijn in de onderrug en –buik. Soms kan er sprake van misselijkheid en braken zijn. Ook is er soms sprake van wat verhoging, maar geen koorts. Blaasontsteking wordt vastgesteld op basis van de klachten van de patiënt en urine-onderzoek. In de urine wordt gezocht naar bacteriën en glucose. Mensen met diabetes hebben een grotere kans op blaasontsteking en hebben vaker glucose in de urine. Voor het opvangen van de ochtendurine kan een schoon potje gebruikt worden. Op basis van de urine wordt bekeken welk medicijn het meest geschikt is om de bacterie te bestrijden.

Hoe verloopt de behandeling van een blaasontsteking?

In principe is een blaasontsteking een onschuldige aandoening. Bij kinderen kan een blaasontsteking een aanwijzing van een anatomische afwijking van het urinewegstelsel. In sommige gevallen kan een blaasontsteking via de urinewegen opstijgen naar de nieren (nierbekken) en daar een ontsteking veroorzaken. Deze ontsteking wordt een pyelonefritis genoemd. Een blaasontsteking kan vanzelf genezen. Vaak wordt echter een antibioticakuur voorgeschreven. Het is zeer belangrijk om de kuur af te maken, ook wanneer de klachten verdwenen zijn. Klachten verdwijnen binnen een aantal dagen na het starten met de kuur. Ook wordt aangeraden om voldoende te drinken (uiteraard geen alcohol). Zwangeren, diabeten, mannen en kinderen moeten na ongeveer 5 dagen na het aflopen van de antibioticakuur de urine weer laten controleren. Tegen de pijn kan paracetamol gebruikt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/142/blaasontsteking.html
  • http://home.scarlet.be/jantje/Ziektes/Blaasontsteking.html
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU9a.htm

Reageer op het artikel "Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling"

Reactie

Mevr Hubeau, 19-11-2012 09:10 #1
Gisteren nogal veel verse garnalen gegeten, maar die roken zo'n beetje straf zou dat de oorzaak zijn? Ik kon vanmorgen niet gemakkelijk plassen met onaangenaam gevoel in de blaas.

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 07-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urinewegstelsel
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!