InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?

Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?

Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn? Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren waardoor er van alles misgaat. Een licht gevoel in het hoofd kan verschillende oorzaken hebben en meestal gaat het gepaard met een duizelig gevoel of een algeheel slap gevoel. Wat kan de oorzaak zijn van dit gevoel en hoe kom je er vanaf?

Een licht gevoel in het hoofd

Het is iets dat moeilijk te omschrijven is, maar een licht gevoel in het hoofd komt het meest overeen. Soms gaat het ook gepaard met duizeligheid en/of een slap gevoel in de benen. Hierdoor kunnen makkelijk evenwichtsstoornissen ontstaan. Een licht gevoel in het hoofd kan verschillende oorzaken hebben. De ernst hangt van verschillende factoren af. Soms is het simpel op te lossen, maar het kan ook een complexer probleem in je lichaam zijn. Omdat een licht gevoel in het hoofd meestal gepaard gaat met een soort van totale slapte kunnen concentratieproblemen en motorische problemen ontstaan. Dit heeft vaak een directe invloed op ons dagelijks leven. Je werk kan er onder lijden en je kunt minder goed aandacht besteden aan je sociale kring.

Wat kunnen oorzaken zijn van een licht gevoel in het hoofd?

Verschillende oorzaken kunnen een rol spelen bij een licht gevoel in het hoofd. Voorbeelden van oorzaken zijn:

BPPV (Benigne Paroxysmal Positional Vertigo)

Losgebroken oorsteentjes vormen de oorzaak van dit probleem. BPPV kenmerkt zich vaak door plotselinge draaiduizeligheid. Vaak duurt het niet lang en de duizligheid komt meestal opzetten na een specifieke verandering van positie zoals het draaien in bed, vooroverbuigen enzovoorts.

Het gebruik van medicijnen

Verschillende medicijnen hebben als bijverschijnsel duizeligheid en/of een licht gevoel in het hoofd. Vaak staat dit duidelijk in de bijsluiter vermeld. Lees de bijsluiter daarom altijd goed door. Dit kan vervelende situaties voorkomen. Bloeddrukverlagende pillen kunnen als bijwerking duizeligheid en/of een licht gevoel in het hoofd geven. Denk aan bloeddrukpillen of plaspillen. Andere veelvoorkomende pillen met duizeligheid en/of een licht gevoel het hoofd zijn: antidepressiva, antibiotica en pijnstillers.

De ziekte van Ménière

De oorzaak hiervan ligt in een niet goed werkend binnenoor. Een aanval kenmerkt zich door plotselinge aanvallen van duizeligheid.

Roken

Als je rookt kun je ook een licht gevoel in het hoofd krijgen.

Angst

Door angst kan duizeligheid en/of een licht gevoel in het hoofd optreden. Je kunt zo duizelig worden dat je ervan kan flauwvallen.

Te snel opstaan

Je zit bijvoorbeeld op bed en je staat te snel op. Plotseling treedt er een licht gevoel in het hoofd op. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als orthostatische duizeligheid. Op dit moment stroomt er, door de plotselinge verandering van positie, te weinig bloed naar het hoofd. De hersenen krijgen nu te weinig bloed met als resultaat een licht gevoel in het hoofd.

Vermoeidheid

Door vermoeidheid kan ook een licht gevoel in het hoofd optreden. Doorat je vermoeid bent gaat je hart langzamer kloppen waardoor er minder bloed in je hoofd komt. Dit geeft een licht gevoel.

Hoofdletsel

Knal je ergens met je hoofd tegenaan dan kan er acute duizeligheid ontstaan. Na een ongeluk kan dit nog een lange nasleep hebben met als resultaat duizeligheid en/of een licht gevoel in het hoofd.

Suikerziekte

Door suikerziekte kan een algeheel slap en licht gevoel optreden.

Een tumor

Een tumor, goed of kwaadaardig kan de evenwichtszenuw aantasten en/of beknellen. Met als resultaat een licht gevoel in het hoof en/of duizeligheid.

Andere oorzaken

Er zijn veel meer oorzaken die een licht gevoel in het hoofd en/of duizeligheid als bijverschijnsel hebben. Dit waren slechts enkele voorbeelden. Voor meer duidelijkheid is het altijd raadzaam een arts te bezoeken.

Is er iets aan te doen?

Meestal is er wel iets te doen aan een licht gevoel in het hoofd. Een gezonde levensstijl kan bijvoorbeeld al goed bijdragen. Leef je gezond en heb je toch last van een licht gevoel in het hoofd en/of duizeligheid dan is het altijd aan te raden een huisarts te bezoeken. Een huisarts kan je onderzoeken en advies geven of een eventueel behandelplan opstellen.
© 2011 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
De oorzaken van duizeligheidDe oorzaken van duizeligheidLees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het…
Aandoeningen: ziekte van MénièreBij de ziekte van Ménière is er sprake van duizeligheid in aanvallen. De aanvallen van duizeligheid duren enkele minuten…
Acute duizeligheidBij duizeligheid heb je het gevoel dat je uit evenwicht bent ten opzichte van je omgeving. Het evenwicht wordt geregeld…
Duizeligheid en draaierigheidDuizeligheid en draaierigheidWanneer men last heeft van duizeligheid of draaierigheid krijgt men het gevoel dat alles rondom zich beweegt en licht in…

Reageer op het artikel "Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?"

Reacties

Emmelie, 20-04-2014 15:41 #11
Hey ik ben 13 jaar
En ik ben de hele dag licht in mijn hoofd ik heb een slap gevoel en angst bij lopen ik durf alleen nog naar school naast school ga ik nergens naartoe waar ik mega depri van word.
Ik sta er haast alleen voor
Op school is het ook nooit leuk hierdoor ik kwam vorige week normaal het plein op lopenn en binnen bij de kapstok werd ik helemaal raar en zakte ik in elkaar ik had helemaal geen pijn of iets o.o
Ik eet goed
Ik weeg genoeg 53 kilo
Ik heb geen problemen thuis ik word niet gepest
Wat kan dit zijn?

George, 01-12-2013 14:51 #10
Bij mij is het een jaar geleden begonnen dat ik duizelig werd tijdens het eten en opstaan. het duurde maar een paar dagen en nu bijna een jaar verder krijg ik er weer last van. Ik ben al 2 keer bij de docter geweest om bloed te testen maar alles was goed. Nu ben ik bij een meseloog geweest en die zij dat mijn lever niet goed werkte, en volgens de huis arts was die wel goed.
Nu begin ik te twijfelen of ik iets anders heb, maar wat. Ik ben ongeveer 3 keer per dag 15 minuten duizelig en word hier een beetje moe van, wat is er toch met me aan de hand? Ik heb 9 jaar intensief aan fitnes gedaan en en 2 banen gehad. wie o wie kan mijn vertellen wat ik moet doen?

Natasja Schols, 05-11-2013 14:27 #9
Ik heb al een paar dagen heel moe en draaierig ik kan wel de hele dag slapen. Mijn vraag wat kan ik er aan doen?

Frans, 15-10-2013 15:29 #8
Hoi allemaal,
Ik ben Frans 28 jaar en 3 weken geleden niet goed geworden. Naar huisartsenpost geweest die mij vertelde dat het paniekaanval was. Ben nu al 3,5 week sinds het voorval licht in mijn hoofd en word er helemaal gek van. Ben ook al 3,5 weken thuis omdat ik mijn werk ook niet kan doen zo. Heb ook een druk aan mijn rechter oor. Mijn huisarts stuurde me naar een psycholoog voor stress maar het lijkt me sterk dat je zo lang duizelig kan zijn. Wie o wie helpt mij uit dit drama en zorgt ervoor dat ik weer met mijn kids kan spelen en leuke dingen doen? Groetjes Frans

Bep, 13-10-2013 15:03 #7
Geachte mensen ik heb als ik loop net een idee of ik wat gedronken heb ik gebruik bromazepam 3 x daags en heel af en toe Venlafaxine retard heel af en toe 1 per dag en als ik het heel erg heb neem ik nog paracetamol zou ik daar duizelig van zijn wachtend op u antwoord b.v.d

Lcm, 05-09-2013 12:00 #6
Ik ben 20, slank, heb geen ziektes of aandoeningen, doe geen dingen die een ander ook niet zou doen. Laatste weken erg duizelig, vooral op het werk dat ik mij niet meer goed kan concentreren vanwege het lichte gevoel in mijn hoofd. Ik werk achter de computer, maar het is net of alles een waas is. Heb het ook als ik stil sta, alsof ik een seconde lang niet in mijn eigen lichaam zat en toen ineens weer wel. Het draait, heb het gevoel dat ik om kan vallen.
Thuis minder last van. Ik ben gestopt met roken, beweeg regelmatig en heb mijn voeding ook aangepast. Ook met hardlopen als ik uitgeput ben en langzaam ga lopen ben ik erg duizelig en slinger ik.

Delino, 26-02-2013 03:13 #5
Ik krijg vaak op verschillende manieren een licht gevoel in mijn hoofd. ik krijg het door bijv. bij
1- opstaan uit een stoel, en naar 6 passen krijg ik het dus
2- veel blazen, dan krijg ik het licht in mn hoofd (ik ben dan totaal niet buiten adem, en bij het sporten word ik nooit duizelig)
3- continu in de lucht kijken en iets doen zoals een bal gooien of badmintonnen
4- veel water over mijn gezicht heen krijgen (bijv. in een douche)

en ik krijg het nooit licht in mijn hooft als ik:
zwem,
mijn longen uit mijn lijf ren,
als ik mijn haren was en de water niet in mijn gezicht krijg maar over mijn hoofd,
of zo lang mogelijk mijn adem inhoud.

mijn huisarts vertelde me dat het kon liggen aan mijn lage bloeddruk en dat als ik meer zout eet mijn hartslag zal gaan stijgen en ik geen last meer zou hebben van een lage bloeddruk & duizeligheid; dit bleek niet te werken / kloppen. zelf tijdens het opmeten van mijn hartslag dat normaal was, en dat ik veel ging blazen, werd ik alweer duizelig

en daarbij zei mijn huisarts dat het zou kunnen aan een lage bloed suikerspiegel, dat bleek ook niet te kloppen. want mijn uit mijn bloed test/controle bleek alles prima in orde te zijn, en ik ontbijt elke dag met genoeg vezels, vitamines en suikers. daarbij eet ik de hele dag verder nog door en krijg het nog steeds bij elk genoemde handeling van hierboven, het lichte gevoel weer in mijn hoofd.

ps: er zijn sommige dagen dat ik niet licht in mijn hoofd woord van bijv. snel opstaan. maar ik heb niets opvallends anders gedaan.

dus is er iets dat ik kan doen om duizeligheid te voorkomen?

Fiermans Marleen, 08-01-2013 18:28 #4
Mijn moeder heeft steeds last van slappe benen en duizeligheid, zo is zij natuurlijk heel onzeker, dokter kan haar niet helpen… Graag had ik van jullie iets vernomen om haar te helpen.

Groeten Marleen Reactie infoteur, 09-01-2013
Beste,

Bij vragen over specifieke problemen met duizeligheid in het hoofd in combinatie met slappe benen raad ik u aan om wederom contact op te nemen met de behandeld arts van uw moeder. Deze kan u hier eventueel meer informatie over geven. Zo niet? Laat uw moeder doorverwijzen naar een specialist.

Succes!

Johanna, 18-12-2012 12:50 #3
Paar maanden geleden dagelijks duizelingen en tegen misselijkheid aan dagen geduurd en ging langzaam over. Dokter had het over loszittende deeltjes. Maand geleden weer hetzelfde maar iets erger. Dokter dacht een virus in mijn gehoororgaan. Vanmorgen is het weer begonnen mijn bloeddruk opgenomen is goed. Op suiker geprikt op nuchtere maag is ook goed. Maar begint me nu toch ongerust te maken. Wat kan of moet ik nu doen? Reactie infoteur, 09-01-2013
Beste,

U kunt het beste contact opnemen met uw arts en/of de resultaten afwachten. Als het een virus was bent u inmiddels waarschijnlijk weer hersteld.

Succes!

Joy, 07-07-2012 13:34 #2
Maandag middag werd ik opeens heel draaierig zo erg dat ik moest gaan zitten dat is aangebleven tot in de avond ik heb toen heel de dag op de zetel gelegen en goed gegeten en gedronken het leek over te gaan had geen draaierig gevoel meer tot de volgende ochtend nek en rugspieren deden supper veel pijn mijn benen en armen voelden supper zwaar aan ik was constant moe (fysiek) en constant licht en draaierig in men hoofd net of ik niet aanwezig ben nu hoopte ik dat dit vanzelf weer ging overgaan (dokter zijn besluit was te lage bloeddruk) nu zijn we ondertussen al zaterdag klachten met men hoofd heb ik nog steeds fysiek lijk ik al een beetje sterker maar nu is daar dus keel en oorpijn bij gekomen… het is heel frustrerend ik wil mij terug aanwezig en minder moe voelen ik weet dat ik mij verder moet laten onderzoeken(wat ik maandag meteen ga laten doen) maar mischien dat iemand dit herkend?

Joyce V. Haasterecht, 27-06-2012 09:57 #1
Ben al een paar weken licht in het hoofd, maar sinds vandaag heel erg, en voel me ook slapjes en kan me slecht concentreren. Heb ook een licht pijnlijk gevoel in de nek sinds kort. Wat zou dit kunnen zijn? Heb een tijdje alazopram geslikt. Kan dit de oorzaak zijn en ook m'n mond is vreselijk droog en m'n tanden worden stroef.
Met vr Gr. Joyce Reactie infoteur, 27-06-2012
Beste,

Vervelende klachten, maar wellicht van tijdelijke aard. Kijk in de bijsluiter naar mogelijke bijwerkingen van uw medicijn. Raadpleeg eventueel uw huisarts of farmaceut naar de mogelijke bijwerkingen.

M.v.g,

Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!