InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn op de borst door krampen in de slokdarm

Pijn op de borst door krampen in de slokdarm

Pijn op de borst door krampen in de slokdarm Jaarlijks worden er vele mensen op de hartbewaking opgenomen met ernstige pijnklachten die wijzen op een hartinfarct. Bij eenderde van die mensen worden echter geen afwijkingen aan het hart gevonden. Gerustgesteld, maar onzeker keren deze mensen weer huiswaarts. Want als het het hart niet is, wat dan wel? Een mogelijk antwoord op deze vraag is: slokdarmspasmen oftewel krampen in de slokdarm. Bij maar liefst negentig procent van de mensen, waarbij het hart niet de veroorzaker bleek van de pijnklachten, is sprake van slokdarmspasmen en/of brandend maagzuur. Vooral krampen in de slokdarm kunnen klachten veroorzaken die de alarmbellen doen rinkelen. De typische signalen van een hartinfarct: een drukkende pijn achter het borstbeen, die uitstraalt naar de linkerarm en de kaak, komen namelijk ook vaak voor bij mensen die lijden aan slokdarmspasmen.

Krampaanvallen in de slokdarm

De slokdarm is een gespierde buis van zo'n dertig centimeter lang en bestaat uit een spierlaag, een laagje bindweefsel en slijmvlies. Als we ons eten doorslikken, wordt dit actief door de spieren in de slokdarmwand naar de maag vervoerd. De spieren duwen het voedsel als het ware door de slokdarm naar de maag, door zich in een gelijkmatig ritme steeds samen te trekken en weer te ontspannen. Bij slokdarmspasmen, is deze voortstuwende beweging van de slokdarm verstoord en kunnen de spieren (meestal in het onderste deel van de slokdarm) plotseling verkrampen. De aanvallen kunnen spontaan optreden of terwijl je aan het eten bent. Bij ernstige krampen ziet het onderste deel van de slokdarm er uit als een soort kurkentrekker of notenkraker. Slokdarmspasmen worden daarom ook wel een kurkentrekkerslokdarm of notenkrakerslokdarm genoemd.

De oorzaak van slokdarmspasmen is onduidelijk

Waardoor slokdarmspasmen precies worden veroorzaakt is onduidelijk. In veel gevallen lijkt er een verband te zijn met een stoornis in de zenuwprikkeling van de slokdarm, reflux (maagzuur in de slokdarm) of psychische factoren als hevige emoties, spanningen en stress. Ook het eten van bepaald voedsel of het eten en drinken van erg warm of erg koud voedsel kan soms een aanval uitlokken.

Een enkele keer kunnen slokdarmspasmen het gevolg zijn van achalasie. Achalasie is een zeldzame aandoening, waarbij de zenuwvoorziening en de spierbeweging in het onderste deel van de slokdarm zijn verminderd. Het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag kan hierdoor niet goed ontspannen en niet goed openen. Je eten kan de slokdarm nauwelijks verlaten en blijft boven het sluitspiertje hangen. De oorzaak van achalasie is nog niet bekend, maar een virusinfectie of auto-immuunziekte (afweercellen vallen dan lichaamseigen cellen aan) kunnen hierbij een rol spelen.

Pijn en een drukkend gevoel op de borst als voornaamste klacht

Pijn en een drukkend gevoel achter het borstbeen, zijn de meest voorkomende klachten bij slokdarmspasmen. De pijn kan uitstralen naar de schouderbladen, de armen en de keel. Als de krampen erg heftig zijn, kan dit leiden tot benauwdheid en een verkrampt gevoel op de borst. De krampen kunnen zich ook 's nachts voordoen en de pijn is dan vaak zo ernstig dat je er wakker van wordt. Wanneer de aanval optreedt tijdens of vlak na het eten, kan je voedsel niet goed door de slokdarm naar de maag zakken. De krampen vernauwen je slokdarm zodanig, dat je eten blijft hangen. Dit is een erg onaangenaam en soms pijnlijk gevoel. Bij een flinke verkramping van de spieren kan ook vloeibaar voedsel (of drank) in de slokdarm blijven hangen. Sommige mensen met slokdarmspasmen hebben ook last van slikklachten. Vooral het doorslikken van erg warme of erg koude etenswaren of dranken, levert dan de nodige problemen op. Als de krampen stoppen, zijn de klachten vaak weer snel verdwenen. Sommige mensen hebben slechts heel af en toe een krampaanval, anderen zeer regelmatig.

Het feit dat de klachten zo lijken op de symptomen van een hartinfarct, is voor veel mensen – vooral wanneer ze niet weten dat ze slokdarmspasmen hebben - erg beangstigend. De klachten bij een angina pectoris (een vernauwing van de kransslagaders, waardoor de hartspier onvoldoende bloed krijgt toegevoerd) verergeren bij lichamelijke inspanning. Bij slokdarmspasmen is dit over het algemeen niet het geval. Bij pijn op de borst is het echter altijd heel belangrijk om hartproblemen uit te laten sluiten.

Soms kunnen slokdarmspasmen na verloop van jaren overgaan in achalasie. Een zeldzame aandoening, waarbij de zenuwvoorziening en de spierbeweging in het onderste deel van de slokdarm zijn verminderd en het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag niet goed kan ontspannen en openen.

Onderzoek in het ziekenhuis noodzakelijk

Wanneer je met je klachten bij de huisarts komt, zal hij je in de meeste gevallen doorsturen naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. Omdat de klachten zo lijken op de symptomen van een hartinfarct belanden veel mensen echter rechtstreeks op de eerste hulp van het ziekenhuis.

Soms kan met röntgenonderzoek (een serie röntgenfoto's) worden waargenomen dat voedsel niet normaal door de slokdarm beweegt en dat de samentrekkingen van de spieren van de slokdarm niet gecoördineerd verlopen. De slokdarm is normaal niet zichtbaar op röntgenfoto's. Daarom krijg je tijdens dit onderzoek een contrastmiddel (bariumpap) te drinken, waardoor de arts de slokdarm en de bewegingen van de spieren wel kan bekijken.

De meeste zekerheid geeft echter een drukmeting van de slokdarm (manometrie). Hiermee kan een zeer nauwkeurige en gedetailleerde analyse van de slokdarmspasmen worden gemaakt. Tijdens een manometrie meet de arts de drukveranderingen in de slokdarm, die onder andere ontstaan tijdens een verkramping van de spieren. De druk wordt gemeten met een slangetje (katheter of sonde), waarin drukmeters zijn verwerkt. Dit slangetje wordt, via de neus, in de slokdarm geschoven. Het onderzoek duurt zo'n 20 minuten, maar kan ook – indien nodig – gedurende 24 uur worden uitgevoerd. Soms kan het nodig zijn om de drukmeting te herhalen nadat je gegeten hebt of een bepaald geneesmiddel hebt ingenomen dat de slokdarmspasmen opwekt.

De behandeling van slokdarmspasmen

Omdat de oorzaak van slokdarmspasmen lang niet altijd gevonden wordt, is een definitieve behandeling soms lastig. De arts kan (zware) pijnstillers voorschrijven of medicijnen die, wanneer je ernstige krampen hebt, de spieren laten ontspannen.

Wanneer je veelvuldig krampaanvallen hebt, wordt vaak een operatie geadviseerd. Er zijn dan twee mogelijkheden. De eerste is een zogenaamde pneumodilatatie. Hierbij wordt de slokdarm opgerekt met een ballonnetje. Dit ballonnetje wordt met een flexibele slang (endoscoop) via de mond in de slokdarm gebracht en gedurende ongeveer een minuut opgeblazen. De slokdarm wordt zo opgerekt. Meestal wordt deze behandeling, verspreid over een paar dagen, twee tot drie keer herhaald, met steeds een iets groter ballonnetje. Bij een deel van de mensen komen de klachten na de operatie, na verloop van tijd, weer terug.

Een andere mogelijkheid is myotomie. Middels een kijkoperatie worden hierbij de spieren in de slokdarmwand, op de plaats van de verkramping, in de lengterichting ingesneden. Op deze manier kunnen de spieren niet meer verkrampen. De operatie is radicaler dan het oprekken van de slokdarm. Het aantal mensen dat na verloop van tijd toch weer klachten krijgt, is bij deze operatie echter veel lager.

Leven met slokdarmspasmen is niet altijd eenvoudig. Zeker wanneer de aanvallen regelmatig optreden, kunnen ze je leven behoorlijk beïnvloeden. Het vermijden van stress en spanningen is voor mensen die lijden aan slokdarmspasmen van belang. Ook kun je beter geen erg warme of erg koude etenswaren of dranken nemen en is het belangrijk dat je rustig eet en goed kauwt. Heb je veel problemen met slikken, snij dan de harde korsten van je brood, vermijd rundvlees (dat is moeilijker te kauwen en door te slikken), eet gekookte groenten (in plaats van rauwkost) en drink voldoende tijdens en na de maaltijd.

De klachten van slokdarmspasmen kunnen veel lijken op de symptomen van een hartinfarct. Dat is erg beangstigend, zeker wanneer je niet weet dat je aan slokdarmkrampen lijdt. Trek echter niet zelf zomaar conclusies en ga bij pijn op de borst altijd naar de huisarts om hartproblemen uit te laten sluiten.
© 2011 - 2016 Tamira, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slikklachten: Oorzaken en behandelingSlikklachten: Oorzaken en behandelingDysfagie ( Letterlijk moeilijk eten) komt meestal door een probleem in de slokdarm en minder vaak ligt de oorzaak in de…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Slokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keelSlokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keelKramp boven uw maag in de slokdarm, kan leiden tot zeer pijnlijke steken. Omdat de pijn ter hoogte van het borstbeen voo…
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Gezondheid: Pijn op de borstGezondheid: Pijn op de borstAls je pijn op de borst heb, dan denk je relatief snel dat het mogelijk met het hart te maken heeft. Natuurlijk kan dat,…
Bronnen en referenties
  • www.mlds.nl
  • www.gezondvgz.nl
  • www.bartmeijervanputten.nl

Reageer op het artikel "Pijn op de borst door krampen in de slokdarm"

Reacties

Marleen, 03-08-2016 13:15 #33
Ik heb dit al jaren, en na de eerste keer best wel schrikken (is het mijn hart?) ontdekte ik heel snel dat het overgaat met het drinken van een paar slokken water. Zodra ik het voel opkomen - en dat is gelukkig maar incidenteel, paar keer per jaar, maar totaal onvoorspelbaar - is het water drinken en weg zijn de klachten. Heel vreemd, en het heeft jaren geduurd voor ik wist wat het was. Soort misselijk gevoel, kramp achter het borstbeen, doortrekkend naar de kaken / speekselklieren ofzo. Dacht dat het iets met dorst/uitdroging dan misschien te maken had? Want hartklachten kunnen volgens mij niet "overgaan" met het drinken van een slokje water. Toen viel het kwartje "slokdarm", even googelen, en ik wist wat ik had en wat ik er aan moest doen. Een hele geruststelling. Het enige wat ik nog niet weet, is waarom of waardoor het begint. Vermoeidheid, stress, roken, eten, drinken, medicijnen; ik heb nog niets als vaste "schuldige" kunnen aanwijzen.

Alie den Hartog, 11-05-2016 10:51 #32
Ik heb al een aantal jaren af en toe last van pijn op de borst. Heel benauwd gevoel. Soms uitstraling naar de armen. Ik ging altijd snel erbij liggen, mijn BH af want dat voelde niet fijn en dan zakt het na 15-20 minuten. Het gebeurt altijd in rust toestand. Ik ben er ook wel eens mee naar de dokter geweest, omdat ik dacht dat het mijn hart was. Ik herken de klachten die hierboven beschreven worden. De dokter wist niet wat het was en zei, dat ik als weer die klachten heb, dan meteen naar hem toe moet komen en dan kan hij onderzoeken waar die pijn vandaan komt. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Het gebeurt af en toe en na een kwartiertje is het meestal ook weer over.

Ik lees net uw artikel en mijn klachten lijken ook heel erg op slokdarmspasmen. Ik heb twee keer die pijnklachten weer gekregen en toen een glas water gedronken. En de klachten waren meteen weg. Ik ben blij dat ik dit nu ontdekt heb. Is er verder niets aan de hand of moet ik toch mijn klachten verder laten onderzoeken. Dat is nu de vraag waar ik mee zit. Ik hoop dat u deze vragen kan beantwoorden. Reactie infoteur, 16-05-2016
Beste Alie,

Die vraag is natuurlijk lastig te beantwoorden. Als u zich nog steeds zorgen maakt, is het zeker verstandig om nogmaals naar de huisarts te gaan. Als de huisarts heeft uitgesloten dat u problemen heeft met uw hart en als uw klachten inderdaad incidenteel voorkomen en zo eenvoudig verdwijnen na het drinken van een glas water, lijkt er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand te zijn. Ik ben echter geen medicus en alleen op basis van uw schriftelijke verhaal zijn natuurlijk geen sluitende conclusies te trekken. Ik wens u veel wijsheid.

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Boudewijntje, 03-03-2016 17:45 #31
Heb hier al jaren last van. Op vakantie of met een gezellig etentje eigenlijk nooit last. Komt heel vaak in de rust 's avonds of 's nachts. Glas water drinken is het proberen waard. Paracetamol helpt niet

Ryan, 09-02-2016 00:37 #30
Hey Amiet, zo is het bij mij ook begonnen. Eten dat bleef hangen, brok in de keel alsof er iets vast zat. Dit eten wil je dan eruit krijgen door te boeren. Dit opboeren is het begin van de ellende, want alles wat je gaat eten komt er dan onverteerd weer uit. Allerlei onderzoeken, maar geen duidelijkheid, behalve dan dat de slokdarm spastisch is. Hier zijn ze door een drukmeting achtergekomen. En net als Valerie zegt, heb ik soms ook last gekregen van stijve kaken en oorpijn. Dat brok in de keel gevoel is na 1,5 jaar nog steeds aanwezig. Oorzaak van die spastische slokdarm schijnt stress te zijn, maar ik betwijfel dat.

Amiet, 19-01-2016 08:44 #29
Ik heb al een tijdje last van pijn achter me borstkas gisteravond ruim naar het avond eten kreeg ik pijn vanaf me keel tot aan onder kant borstkas en blijft boven me buik hangen.
Ik heb nog wat proberen te eten en drinken maar het zakte niet weg en tijdens een boertje kwam wat eten omhoog wat ik toen op dat moment aan het eten was. Hier heb ik laatste tijd veel meer last van. En heb dan volgende dag last van me maag wat kleine krampjes of prikkelingen. Wat kan dit zijn?

Rudy Coussens, 01-12-2015 20:06 #28
Bij slokdarmspasmen drink ik iets, zowel water of iets anders helpt mij meteen, maar zonder iets te drinken krimp ik ineen van de pijn, de eerste keer dat dit mij overkwam dacht ik een hartaanval te krijgen, maar mijn moeder vertelde vroeger dat zij dit ook had en iets dronk, dus ik had een flesje water in de auto, ik dronk er van en het ging over, oef… geen hartaanval ;)

Marijke, 12-10-2015 14:38 #27
Regelmatig word/werd ik 's nachts wakker van pijn op mijn borst. Iemand raadde mij aan om snel een glas spa rood te drinken. Dit was mijn oplossing… Het overkomt mij bijna alleen 's nachts, een enkele keer overdag. Kan het zijn dat ik verkeerd lig waardoor mijn slokdarm "in de knoop raakt"? De eerste keer dat mij dit overkwam was 30 jaar geleden. De arts stelde de diagnose hyperventilatie… maar een blik spa rood helpt mij nu meteen!

Frieda Sengers, 17-09-2015 16:55 #26
In 2006 belandde ik in het ziekenhuis i.v.m. darmklachten dit bleek de ziekte van Crohn te zijn. Tijdens mijn opname liet ik vreselijke boeren die leken op een Walrus het leek niet op een boer ze waren loeihard. Mijn MDL arts heeft ontdekt dat ik achalasy had en ik ben behandeld met botox injecties in het onderste gedeelte van mijn slokdarm. Uiteindelijk heeft hij mij doorverwezen naar Prof, Smout toen nog UMC en later verhuisde hij naar het AMC en ik ben mee verhuisd. Ik heb vanaf 2006 meerdere diagnoses gehad ik had een eigenwijze slokdarm de ene keer had ik spasme de andere keer verkrampingen die iedere keer werden opgelost met Botox. Ook is mijn slokdarm opgerekt met een ballonnetje dit had geen effect alleen Botox was voor mij de oplossing. Vaak werd vooraf een manometrie gedaan dit onderzoek is niet eng als je je maar goed ontspant. Ik heb de botox injecties ook steeds zonder sedatie laten doen want ik kan mij goed ontspannen.
Nu is mijn prof. vorige maand met pensioen gegaan en kreeg ik een andere arts die mij telefonisch mededeelde dat hij mij geen Botox meer gaf en ik uit gedokterd was. Het was of ik een klap in mijn gezicht kreeg ik had zo'n baat bij de Botox en nu moest ik met deze ziekte leven wat onmogelijk is. Ik heb nogmaals telefonisch contact gehad met Dr. Bredenoord van het AMC en hem gezegd dat ik zo niet verder kon leven hij gaf als antwoord dat hij mij niet meer kon helpen. Ik heb hem gevraagd mijn gegevens door te zenden. Hij ging er meteen mee accoord en zou mijn gegevens doorsturen naar mijn huisarts. Ik heb mijn huisarts gebeld en verteld dat Dr. Bredenoord niet menselijk was en mij aan mijn lot over liet.
Hij vond het een goed idee dat ik naar een andere specialist ging want hij weet hoeveel pijn ik altijd heb.
Nu heb ik 19 november een afspraak in het Diaconessenhuis Alrijne te Leiden ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Ik heb degene die de manometrie steeds bij mij heeft gedaan ook gebeld en door hem ben ik ook op de gedachte gekomen naar een andere arts te gaan hij leeft erg met mij mee want ook hij weer hoeveel pijn ik heb.
Dus na 9 jaar botox te hebben gekregen word ik nu afgewezen door een dokter die mij nog nooit heeft gezien na het pensioen van de prof. het is toch een schande.

Marlene Dreessen, 02-04-2015 11:58 #25
Vaker lichte pijn op de borst gehad, toen ik in november 2014 echter in de auto een echte aanval kreeg schrok ik daar zo van dat ik direct naar de huisarts ging. Deze kon op een hartfilmpje geen afwijkingen zien maar wilde me toch doorsturen naar de spoedeisende hulp. Ook daar kwam bij nader onderzoek geen hartafwijking of infarct uit de tests, echo, foto's en scan. Ik werd doorverwezen naar de maag- lever, darm arts en die constateerde een prikkelbare slokdarm. Wel werd er in mijn ontlasting een bacterie gevonden die bloedingen of zweertjes kan veroorzaken. Nu wacht ik op een oproep voor een maagonderzoek om bloedinkjes of zweertjes uit te sluiten. De prikkelbare slokdarm is volgens de specialist niet goed te behandelen en daar moet ik mee leren leven. Klachten kunnen wel worden verminderd door tijdens een krampaanval langzaam lauwwarm water te drinken.

Anne-Marie, 25-03-2015 21:48 #24
Helaas kan ik niet meer opboeren. dit vanweg een fundo nissen operatie op 4sept 2013. Ik lees en hoor vaak dat dat soelaas kan bieden. Helaas heb ik nu continu pijn op mijn borst en wil het zelfs niet helpen om 3x daags ranitidine 300 te slikken. Zelfs daarbij nog 2x dgs pantoprazol. Ik zit met mijn handen in het haar nu :-(

Valerie, 11-03-2015 10:08 #23
Hallo

Ik heb ook last van maagzuur denken dokters. Ik mag maandag gastro laten uitvoeren. Nu heb ik geen last op mijn borst, maar wel in keel en ook kaken en oor doen abnormaal veel pijn, precies alsof het zuur in mijn kaken kruipt. Weet iemand wat ik kan doen? Ik word er gek van. Gaviscon helpt niet!

John, 19-02-2015 22:45 #22
Ik heb deze klachten al een aantal jaren. Zo heb ik er weken geen last van, en zo heb ik het een aantal keer per dag.
ik zorg altijd dat ik een flesje water bij me heb. Na een paar slokjes water knap ik weer op, heb ik geen water dan kan de pijn zeer onaangenaam zijn. Doordat mijn diafragma voor 70% verlamt is komt daar dan ook nog de benauwdheid bij. Hoe zou ik nu hartklachten kunnen onderscheiden van deze slokdarm klachten? Reactie infoteur, 23-02-2015
Vervelend dat u die klachten heeft. Eigenlijk geeft u zelf al een deel van het antwoord. Als uw klachten verdwijnen na een paar slokjes water, dan is de kans dat het van uw hart uitkomt erg klein. Wellicht kunt u eens met uw (huis)arts bespreken op welke symptomen u precies moet letten om een onderscheid te kunnen maken tussen uw slokdarmklachten en eventuele hartklachten.

Janneke, 25-01-2015 13:54 #21
Bij mij helpt het om een paar slokken koolzuurhoudende limonade of spa rood te drinken, slok voor slok en steeds te boeren. Ik voel dat de verkramping dan minder wordt en tenslotte verdwijnt. Werkt vrij snel.

Heleen, 05-01-2015 12:09 #20
Ik heb vaak last van krampen. Geen slikklachten. Wel erge pijn. Tot in mijn kaak en oren.
Wat mij geweldig helpt is lauwwarm water, evt. Met magnesiumtabletten en proberen te boeren. Ik hoop dat iemand blij is met deze raad.

Lia, 26-08-2014 10:05 #19
Ook ik heb zo nu en dan hevige krampen die vaak in mijn kaak beginnen en dan langzaam zakken naar mijn maag, daarna flink boeren wat wel wat lucht geeft. ik dacht ook in eerste instantie dat het mijn hart was. tevens heb ik sinds kort een heel slechte adem, ik denk zelf dat dit hiermee te maken heeft heeft iemand anders dit ook? zoja wat eraan te doen?
pijn is vervelend maar als je niet meer durft te praten of zelfs ademen!

Debby, 08-08-2014 10:12 #18
Voor een longontsteking kreeg ik prednison. De slokdarmklachten zijn daarna begonnen. Eerst tijdens het wandelen met de hond. Arts dacht aan hartinfarct dus ben naar spoedeisende hulp gebracht. Daar bleek het niets met mijn hart te maken te hebben. Longarts legt geen verband met prednison. Sinds stoppen met prednison zijn de heftige aanvallen gestopt, maar in lichte vorm gebleven. Heb ook vaker de hik, gevoel van brok in de keel. Het gaat bij mij niet perse samen met eten of drinken, maar komt spontaan opzetten. Komt ook wel op bij fysieke inspanning. Na het eten wel telkens gevoel van moeizaam doorlopen van voeding. Sneller een vol gevoel. Ben benieuwd of dit ook onder slokdarmspasme valt.

Remi, 24-06-2014 14:35 #17
Hallo, ik heb hier nu 10 jaar last van. Veel pijn achter het borstbeen, oprispingen, steken in m'n maag op verschillende plekken, duizeligheid (vooral 's nachts bij het slapen) en moeilijk kunnen ademen en slikken. Begon toen ik 15 was. Het is opgegeven moment wel veel beter gegaan. Wat mij heel erg helpt is: Regelmatig eten op vaste tijdstippen. Geen zure dranken zoals sinaasappelsap. Geen koolzuurhoudende dranken (vooral in combinatie met sterke dranken is voor mij funest). Niet te vet en te snel eten en goed kauwen.
Meestal helpt een glas melk drinken tegen de pijn. Ook is er een vloeibare gaviscon. Best wel prijzig maar helpt perfect voor mij. De beste manier is toch gewoon een gezonde levensstijl, heb bijna alle soorten medicijnen die er voor zijn gekregen maar het helpt lang niet zo goed als gezond leven. Lekker veel vitamines en lichaamsbeweging, een vast ritme van slaap en eten werkt het best.

Anja, 21-04-2014 08:59 #16
Heb erg veel meegemaakt in mijn leven (stress, emotie's, angst enz) en nog steeds. Ben onlangs nog met de ambulance naar t ziekenhuis gebracht omdat ze dachten dat t mijn hart was… alles in orde dus en weer naar huis. Afgelopen 2 nachten weer die krampen op de borst gehad en vermoed dus ook slokdarmspasmen. Maar heeft nog iemand het dat het zich aankondigt met kiespijn die zich uitspreid als kramp in de bovenkaak? Bij mij helpt vaak melk drinken. Alvast bedankt voor degene die een reactie geeft!

Katja Rose, 11-04-2014 15:56 #15
Ik werd wakker met een beste kramp althans leek het op, pijn op mijn borstkas pijn trok door in mond en schouderblad, en mijn slokdarm een aantal jaren geleden ook wel eens een keer gehad, maar vanochtend werd ik erg bang, ik weet van mezelf dat ik een enorme piekeraarster ben en me heel snel zorgen maak ook zit ik de laatste maanden met enorm veel stress!

Norsk Tilske, 31-03-2014 09:18 #14
Al jaren van alles geprobeerd. Koud water, warm water met citroen, rekoefeningen in de keel, je kan het niet zo gek bedenken of ik heb het wel eens geprobeerd. Maar sinds kort heb ik de coca cola ontdekt. Een paar slokken cola, bruist in je keel en dan komt er een flinke boer en weg is de pijn. Ongelooflijk! Wel "verse" cola. Heb je geen cola in huis op dat moment, probeer dan een boertje op te roepen. Mij helpt het in ieder geval en misschien bij een aantal van jullie ook.

Bea, 23-01-2014 18:31 #13
Ik ben een vrouw van 32 jaar, ik ben obesitas, ik heb al zeer lang last van een maagontsteking en een slokdarmontsteking, heb vreselijke last van pijn in mijn linkerzij dat doorloopt tot mijn linkerbeen, ik heb verschillende onderzoeken gehad maar konden niks vinden, komt dit door mijn overgewicht, zijn dit spierpijnen, ik word gek, ik ben deppresief aant worden omdat ikde oorzaak niet vind van mijn pijnen.

Gjalt, 15-01-2014 14:35 #12
Regelmatig heb ik last van slokdarmverkrampingen. Direct koud water drinken, kleine slokjes, geeft enorm snel ontspanning.

Lindsay, 10-01-2014 00:54 #11
Ik zelf heb achalasie, sinds mijn 9e wat zeer zeldzaam is op deze leeftijd. Ik ben inmiddels bijna 22 dus heb er wel mee leren leven, maar het blijft erg vervelend. Ik ben al 5x geopereerd door middel van een ballonetje onder narcose. Als het weer terug komt zit ik te denken aan de myotomie. De steken zijn ronduit verschrikkelijk. Ik moet liters drinken soms om het redelijk tot rust te krijgen. Vroeger lukte mij dat al na 1 slok, ik merk dat het mij steeds meer moeite kost. Ook helpen rennies totaal niet. Hierdoor barst ik soms gewoon in tranen uit door wanhoop, omdat de pijn soms ondragelijk kan zijn. Het eten gaat nu zeer goed, en ik hoop dat het nog n tijdje goed blijft gaan. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn hier met achalasie?

Paula, 10-11-2013 20:31 #10
Ik heb de aanvallen nu een paar maanden. Het is bij mij begonnen na een voedselvergiftiging een jaar geleden. Ik heb altijd alles kunnen eten, maar nu heb ik dus na bepaalde dingen zoals chips, pizza patat spec enz dat dus gekruid is, krijg is 's nachts aanvallen die gespaard gaan met een gigantische brok in me keel, pijn tussen me borstbeen, een stekende en branderig gevoel tussen me schouderbladen, opdat moment weet ik niet hoe ik moet liggen in me bed. Als ik op me zij wil gaan liggen dan wordt de pijn erger, wil ik op me rug liggen, dan wordt ik misselijk en de zweet breekt me uit. Op dat moment probeer ik te gaan staan op naar de keuken te gaan voor een paracetamol en een diclofinac maar krijg het niet weg vanwege die brok in me keel, en blijft alles steken in me keel. Mijn aanvallen duren bijna 3 tot 4 uur lang, en ben dan ook gebroken de volgende dag. Ik merk dat mijn aanvallen verschillend Zijn, de ene keer zit de pijn achter me borstbeen, en de andere keer meer in me maagstreek. De aanvallen zijn niet uit te houden, maar ik ben eigenwijs en durf niet voor de onderzoeken naar het ziekenhuis.

Henk, 01-08-2013 11:26 #9
Bij de eerste signalen van de krampende pijn, die bij mij meestal beginnen met iets dat opkomt tussen de schouderbladen en de onderkant van het achterhoofd dat naar de borst trekt. Dan ren ik meteen naar de kraan en drink onmiddellijk een of twee glazen koel water, waarna de pijn als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dit heeft in de afgelopen 15 jaar altijd perfekt geholpen.

Bulckaen, 15-07-2013 23:19 #8
Ik heb al deze klachten als hierboven heb verschillende onderzoeken gedaan ook maagonderzoek, darmonderzoek en zopas volledige check up hart niks gevonden enkel diverticullen zouden al deze klachten enkel daar aanliggen of zou het ook kunnen zijn dat ik deze slokdarmspasmen heb? vooral veel pijnscheuten in linkeronderarm en shouderblad alsook hartsteken precies om dikwijls zot van te worden.

Inge, 09-04-2013 21:47 #7
Ik heb sinds twee drie werken last van pijn op de borst. Met name als ik iets doorslik wat misschien net iets te groot is, of iets grotere slok neem dan een nipje, voel ik achter mijn borstbeen en scherpe pijn van boven naar beneden. Omdat ik ook pijn op de rug heb, en onlangs flinke griep heb gehad dacht ik dat het een rest verschijnsel was. ik denk dat ik toch maar 'weer' naar de huisarts ga om na te laten kijken.

Hennie, 18-02-2013 16:57 #6
Mijn oplossing is als de kramp begint meteen een beker water drinken en dan proberen je maag samen te trekken zodat de lucht eruit komt. Bij mij trekt meestal de kramp dan weg.
Sucses

Yvonne, 29-01-2013 19:16 #5
Hallo.
Is er ook iets wat je hier zelf aan kunt doen? Zonder operatie etc? Voeding? Sport?
Wie heeft hier ervaring mee?
Grt Yvonne

Marianne, 13-01-2013 13:04 #4
Slokdarmkramp begonnen na geboorte kinderen. Eerste keer dacht ik aan een hartaanval. Alles al geprobeerd, veel vragen aan huisarts en internist gesteld, doch zij weten het ook niet. Heb al last vanaf 1980. Soms zitten er een paar maanden tussen een aanval. De laatste tijd weer vaker aanvallen van kramp. Valium helpt niet, ik word er alleen wat suffer van, maar de pijn blijft net zo hevig. 1000 mg paracetamol helpt na ongeveer een half uur. Dan is de kramp niet over, maar de pijn is minder scherp. Eergisteren voor het eerst een tablet paracetamol met codeïne genomen en het lijkt erop dat hiermee de pijn sneller draaglijker wordt.
500 mg leek dus voldoende, altijd beter dan die dubbele dosis dacht ik. Paracetamol met codeïne moet wel op recept.

Hanneke, 28-11-2012 20:17 #3
Een vraagje, bij mij is het begonnen met het eten van een hard broodje, pijn in de slokdarm en straalt zo uit naar de schouderblad.
Gaat dit over na verloop van tijd? bij mij is dit al een aantal dagen, en wat tips enof iets
wat ermee overgaat zou ik al mee geholpen zijn.

Groet,
Hanneke Reactie infoteur, 10-01-2013
Als de klachten lang aanhouden is het verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan. Het is onmogelijk (en onverstandig) om daar zomaar een 'diagnose' op los te laten. Wellicht heeft een stukje van de harde korst van het broodje een wondje veroorzaakt met mogelijk een ontsteking tot gevolg. Maar nogmaals, laat het gewoon even checken door de huisarts!

Nicole Kemmeren, 30-10-2012 15:28 #2
Ik ben nog zoekende wat betreft mijn klacht, maar na eten of drinken krijg ik direct een soort benauwdheid in de maagstreek. Het gevoel laat zich denk ik het beste omschrijven als een continu, aanhoudende druk / lichte pijn / kramp? Het lijkt of ik minder goed kan ademen en verdwijnt na ongeveer een uurtje totdat ik weer ga eten of drinken. Enig idee wat dit is en wat ik er aan kaan doen?

groet,

Nicole Reactie infoteur, 11-11-2012
Beste Nicole,

Je klacht kan op verschillende dingen wijzen. Het is moeilijk (en niet verstandig) om daar zomaar uitspraken over te doen. Omdat het steeds na het eten of drinken voorkomt, zou het wellicht iets met je slokdarm te maken kunnen hebben. Een probleem met je middenrif (bv. een klein breukje) of maagproblemen zijn echter ook mogelijk. Als de klachten aanhouden, zou ik hiermee gewoon een keer naar de huisarts gaan! Deze kan je zonodig doorverwijzen naar een maag-darmspecialist.

Veel succes en beterschap!

Groeten,
Tamira

C., 24-07-2012 18:52 #1
Ik heb onlangs een hartfilmpje nog gehad en dat was allemaal prima.
Nu heb ik al een paar weken last van krampen in mijn borstbeen of luchtpijp.
Het lijkt eigenlijk alsof er telkens lucht onder zit wat kramp achtige steken veroorzaakt.
Ik heb dit vaak voor het slapen gaan en de 'aanvallen' zijn vaak intens en kort maar komt dan ook kort op elkaar weer terug. Plots is het dan over.
In het verleden heb ik medicijnen gehad voor mijn slokdarm maar weet niet meer wat dit precies was. Ik was vaak misselijk, buikpijn en had veel maagzuur. De medicijnen die ik kreeg waren ook niet bepaald weinig. Zou het kunnen dat ik ook deze slokdarm aandoening zou kunnen hebben? Reactie infoteur, 14-09-2012
Dat is natuurlijk mogelijk. Gezien je symptomen zijn maagproblemen echter ook niet uitgesloten. Als je je hierover zorgen maakt, zou ik zeker (nogmaals) naar de huisarts gaan. Hij kan je eventueel doorverwijzen naar een maag-darmspecialist. Het is niet verstandig om met dit soort klachten te lang te bijven doorlopen. Veel beterschap en succes!

Infoteur: Tamira
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 33
Medische informatie…
Schrijf mee!