InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maag

Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maag

Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maag Zeer vervelend is het; lucht in je darmen en/of maag. Wat kun je er tegen doen? Er zijn verschillenden redenen waardoor lucht zich in het spijsverteringskanaal gaat ophopen. Veel mensen hebben er last van, maar een oplossing is niet altijd even snel gevonden. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken?

Het spijsverteringskanaal

Elke dag als we eten komt er voedsel in ons spijsverteringskanaal, maar wat is dit nu eigenlijk? Het spijsverteringskanaal begint bij de mond en stopt bij de anus. Ondertussen passeert het eten allerlei tussenstations om te worden verteerd. Het verteringsproces gaat soms wat sneller en soms wat langzamer. Dit ligt met name, bij gezonde mensen, aan het soort eten dat we hebben gehad. Sommige voedselstukken zijn nu eenmaal makkelijker door ons lichaam te verteren dan andere. Tijdens de reis van het eten door ons lichaam is de maag een belangrijk orgaan en hier hebben we dan ook vaak last van. Lucht kan zich er makkelijk ophopen en een krampachtig gevoel geven. Een ander orgaan waarin zich ook makkelijk lucht kan ophopen zijn de darmen. Hoe het mogelijk is dat zoveel mensen hier last van hebben heeft verschillende oorzaken. Gelukkig is er vaak wel iets aan te doen, in de vorm van een dieet of een medicijn.

Mogelijke oorzaken van lucht in de darmen en/of maag

Pijn door lucht in de darmen en/of maag kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken voor overmatig lucht zijn:
  • verstopping (obstipatie)
  • bijzonder gegeten (vreemde kruiden enzovoorts)
  • onregelmatig eten
  • ouder worden
  • prikkelbare darm syndroom
  • onvoldoende enzymen
  • stress en/of angst
  • teveel inslikken van lucht

Wat kan ik eraan doen?

Voor elk specifiek geval geldt een andere oplossing mogelijk oplossingen voor de verschillende oorzaken zijn:

Obstipatie

Bij een obstipatie blijven grote stukken ontlasting in het darmkanaal achter. Hierdoor kan gas/lucht zich makkelijk ophopen. Dit geeft een zeer onaangenaam pijnlijk krampachtig gevoel. Een ernstige verstopping kan worden verholpen met een laxeermiddel.

Bijzonder gegeten

Heb je iets bijzonders gegeten? Dan kunnen je darmen daar op reageren en bij de vertering ervan overmatig gas produceren. Bekende voedingsmiddelen die als resultaat een overschot aan lucht in de darmen geven zijn:
  • frisdranken (dranken met koolzuur)
  • spruitjes
  • witte kool
  • rode kool
  • bloemkool
  • appels
  • slagroom
  • broccoli
  • vers brood
  • opgeklopt eiwit
  • light producten
  • Chinese kool
  • savooienkool

Veel van deze voedingsmiddelen bevatten van zichzelf veel lucht of er wordt tijdens het verteren ervan veel gas/lucht geproduceerd. Heb je snel last lucht in je darmen, probeer deze producten dan te mijden.
Door het ouder worden werkt je lichaam minder snel. Doordat koolhydraten minder efficiënt worden verteerd, door onvoldoende verteringssappen, blijven er koolhydraten achter. De achtergebleven onverteerde koolhydraten vergisten en hierbij komt gas vrij dat zorgt voor een opgeblazen gevoel.

Prikkelbare darm syndroom

Het prikkelbare darmsyndroom is een vervelende aandoening. Doordat de darmen niet goed werken lukt het niet alles goed te verteren. Veel mensen hebben er last van en vaak is er wel oplossing te vinden. De huisarts kan u advies geven beter met deze aandoening om te gaan.

Onvoldoende enzymen

Enzymen zijn nodig voor het verteren van voedsel. Produceert het lichaam onvoldoende enzymen, dan betekent dit een slechte vertering. Dit leidt weer tot gasvorming.

Stress en angst

Door stres en/of angst kan het zijn dat de darmen niet goed meer werken. Hierdoor kan extra gasproductie in de darmen ontstaan.

Het teveel inslikken van lucht

Teveel lucht kun je binnenkrijgen door een bijzondere manier van eten en slikken. Ook kun je teveel lucht inslikken doordat dit al in het eten zit. Bijvoorbeeld appels, slagroom en opgeklopte eiwitten bevatten van zichzelf al veel lucht.

De huisarts

Het is aan te raden, bij onzekerheid, je huisarts te bezoeken. Je huisarts kan vaak snel wat tips geven of een behandelplan opstellen om overtollig lucht in de darmen en/maag te voorkomen.
© 2011 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winden, scheten of winderigheid: een bekend probleemWinderigheid is een fenomeen waar de meeste dieren last van hebben. Winderigheid ontstaat door het inhaleren van lucht e…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Last van winderigheidWinden laten is een normaal verschijnsel dat bij iedereen voorkomt. Gemiddeld laat een persoon 10 tot 20 winden per dag.…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Flatulentie of winderigheidSommigen zijn er trots op en knallen er met hun scheten vrolijk op los, anderen vinden het heel normaal, maar veel mense…

Reageer op het artikel "Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maag"

Reacties

Gerrie, 07-09-2012 08:29 #2
Heb al een hele tijd een opgeblazen gevoel in mijn buik darmen. Gebruik probiotica nu en daar gaat de defecatie wel beter mee maar heb toch het gevoel dat er elke keer niet goed leeg raak dat er altijd een deel deff achter blijft. Mijn deff is niet hard gewoon zacht maar een opgezette buik voelt erg vervelend en weet niet meer wat ik er aan moet doen
heb vroeger wel is boldosinara gebruikt heeft toen goed geholpen. Zit er aan te denken omdat weer te gaan gebruiken, maar ik gebruik al zoveel homeopathie om geestelijk op de been te blijven dat mij dat nog een beetje tegen staat. Heeft een van jullie nog een advies?

Martha, 19-08-2012 21:09 #1
Graag wil ik een reactie 'Mijn probleem is, branderig gevoel, vastzittend gevoel, winderig, pijn. Wilt U mij a.u.b. een advies geven wat ik daarmee kan doen. Ik heb dat al jaren en krijg steeds weer een pilletje, maar het werkt niet. Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 20-08-2012
Beste Martha,

Waarschijnlijk krijgt u dat pilletje tegen brandend maagzuur. In dat geval raad ik u aan om uw voedingspatroon aan te passen. Koffie kan bijvoorbeeld een branderig gevoel opwekken. Tevens kunt u tegen een vastzittend gevoel proberen om meer vezels te eten. Vezels zorgen ervoor dat uw darmperistaltiek (uw darmbeweging) wordt geactiveerd. Bepaalde voedingsmiddelen (en tevens tabletten/pillen) kunnen winderigheid veroorzaken. Ik raad u aan om de bijsluiten van uw pillen eens door te lezen. Ik hoop u hiermee te hebben geholpen. Bij klachten raad ik u verder aan om uw huisarts in te schakelen. Succes!

-Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!