InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Griep, oorzaken, symptomen en behandeling

Griep, oorzaken, symptomen en behandeling

Het griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen van de bijholten, neusholte, keel, luchtpijp en longen ontstoken raken en daar de klachten dus ook vaak vandaan komen. Jaarlijks bezoeken ruim 260.000 mensen met de griep de huisarts. In 2008 zijn 42 mensen overleden aan de griep. Mensen met een chronische ziekte en/of ouderen hebben een grotere kans om te overlijden aan de griep. Meestal genezen mensen van de griep vanzelf.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van griep?

Griep wordt veroorzaakt door het griepvirus, oftewel het influenzevirus. Het influenzavirus is uitermate besmettelijk. Het griepvirus zit in slijm en snot van degene die besmet is met de griep. Door te hoesten en te niezen wordt het influenzavirus via de vochtdruppeltjes verspreid. Het griepvirus kan ook verspreid worden door de handen, door niezen en/of hoesten in de handen en vervolgens de handen niet wassen. Het virus blijft nog een tijd leven op de handen en kan via een klink, hand schudden, etc… worden verspreid.

Wat zijn symptomen van griep?

Het griepvirus geeft besmetting van de onderste en bovenste luchtwegen. Hierin verschilt de griep van het verkoudheidsvirus. Het verkoudheidsvirus geeft alleen besmetting van de bovenste luchtwegen. Na 1 tot 3 dagen na besmetting worden de symptomen van de besmetting met het griepvirus merkbaar. Besmetting met het griepvirus is meestal niet ernstig. Voor jonge kinderen, ouderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem kan een besmetting met de griep wel ernstig zijn. Vaak krijgen ouderen en mensen met een chronische ziekte jaarlijks een griepvaccin. Het griepvaccin bevat het griepvirus in een verzwakte en/of dode vorm. Het immuunsysteem bouwt hierdoor al afweerstoffen op en is dan beter gewapend tegen een echte besmetting met het griepvirus.

Typische symptomen van de griep zijn:
  • Koorts
  • Moeheid
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Keelpijn
  • Soms misselijkheid
  • Koud hebben en koude rillingen krijgen

De koorts kan 3 tot 5 dagen aanhouden. Vaak treden de symptomen in zeer korte tijd op.

Hoe verloopt de behandeling van griep?

Mensen met een verzwakte weerstand, chronische ziekte en ouderen worden jaarlijks gevaccineerd tegen het griepvirus. Verder is de kans op ziek worden door besmetting met het griepvirus wanneer de conditie goed is. Een goede conditie wordt bereikt door gezonde voeding en geen alcohol, voldoende beweging, niet roken en voldoende rust. Bij mensen die een goede conditie hebben en een besmetting oplopen, zijn de symptomen minder heftig. Het lichaam geneest binnen 1 tot 3 weken en geneesmiddelen (anti-virale middelen) voor de griep zijn vaak niet nodig. Wel kunnen de symptomen van de griep bestreden worden door bijvoorbeeld paracetamol tegen de koorts en pijn en drink voldoende tegen de keelpijn en om uitdroging door de koorts te voorkomen. Rust en het vermijden van (lichamelijke) inspanning zijn het belangrijkste in het genezingsproces van de griep. Omdat griep erg besmettelijk is, is een goede hygiëne belangrijk (vooral wanneer er jonge kinderen in huis zijn).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz09.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/1812/Griep
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Influenza/faq-griep-verkoudheid.jsp#index_1
  • http://www.degrotegriepmeting.nl/?thisarticle=388

Reageer op het artikel "Griep, oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 21-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!