InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Longontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling

Jaarlijks zijn er 16 nieuwe gevallen van longontsteking (pneumonie) per 1000 Nederlanders. Dit betekent dat er jaarlijks ruim 132.000 Nederlanders longontsteking hebben. 300 gevallen van longontsteking worden veroorzaakt door de Legionellabacterie. Jaarlijks moeten er ruim 32000 mensen in een ziekenhuis worden opgenomen en sterven er jaarlijks ruim 5000 Nederlanders door een longontsteking. Bij een longontsteking zijn de longblaasjes van de longen ontstoken.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van longontsteking?

De longen zijn organen die verantwoordelijk zijn voor gasuitwisseling. In de longen wordt bloed verzadigd met zuurstof uit de lucht en wordt koolstofdioxide door het bloed afgegeven aan de longen. Een belangrijke risicofactor voor het krijgen van een longontsteking is een verzwakt immuunsysteem. Een verzwakt immuunsysteem kan voorkomen bij mensen die:

Ook bepaalde medicijnen (corticosteroïden) verzwakken het immuunsysteem. Een longontsteking wordt meestal veroorzaakt door een bacterie, schimmel of virus. Een bacterie, virus, of schimmel (micro-organisme) kan ingeademd worden, maar ook via het bloed kan een micro-organisme longontsteking veroorzaken. Een primaire oorzaak kan ook de oorzaak zijn van besmetting met een micro-organismen. Zo kan braaksel wat in de longen is gekomen een perfecte voedingsbodem van micro-organismen zijn. Irriterende (chemicalien) stoffen kunnen ook een longontsteking veroorzaken.

Wat zijn symptomen van longontsteking?

Een longontsteking ontstaat vaak na een periode van verkoudheid en/of griep. Kortademigheid, hoesten, bloed ophoesten en slijm ophoesten zijn symptomen die veel voorkomen bij een longontsteking. Verder voelen mensen met een longontsteking zich niet lekker en is er sprake van een gebrek aan eetlust en koorts (rillingen). Ook kan er sprake van pijn op de borst zijn, omdat de longvliezen worden geprikkeld. Ook kan bij een longontsteking blauwkleuring (cyanose) optreden, omdat het bloed onvoldoende verzadigd wordt met zuurstof. De diagnose wordt gesteld aan de hand van het verhaal van de patiënt, lichamelijk onderzoek, laboratoriumonderzoek (onderzoek van bloed en slijm) en een röntgenfoto.

Hoe verloopt de behandeling van longontsteking?

Een longontsteking is meestal goed te genezen. Antibiotica kan gebruikt worden wanneer er sprake is van een longontsteking veroorzaakt door een bacterie. Pijn en koorts kunnen behandeld worden met pijnstillers. Verder wordt bij een longontsteking aangeraden om te stoppen met roken. Door roken neemt de activiteit van de trilhaartjes af. Trilhaartjes in de longen voeren slijm af. Slijm wat in de longen blijft staan, is een goede voedingsbodem voor bacteriën, virussen en schimmels, waardoor de longontsteking minder snel geneest. Ook wordt aangeraden om voldoende te drinken (geen alcohol) om het vochtverlies door koorts te compenseren en zware lichamelijke inspanning te vermijden. Complicaties van een longontsteking zijn een ontsteking van de longvliezen (pleuritis), ontsteking van het bloed (sepsis) en een abces in de longen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
De longontsteking en de vaccinatie tegen pneumokokkenDe longontsteking en de vaccinatie tegen pneumokokkenAls je te maken krijgt met symptomen als droge hoest en koorts, is het best opletten voor een mogelijke longontsteking.…
Longontsteking mogen we niet onderschattenLongontsteking mogen we niet onderschattenLongontsteking is een aandoening die we niet mogen onderschatten. In totaal gaan er wereldwijd 4 miljoen mensen per jaar…
Bronnen en referenties
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/ademhalingswegen/infecties-van-de-onderste-luchtwegen/omvang/
  • http://www.frieselongartsen.nl/ziektebeelden/longontsteking.html
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z092.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking
  • http://www.nederland-davos.nl/site/Ziektebeelden_en_Onderzoeken/Overige_longziekten/Pneumonie_Longontsteking.html

Reageer op het artikel "Longontsteking, oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 12-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!