InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longembolie oorzaken, symptomen en behandeling

Longembolie oorzaken, symptomen en behandeling

Een longembolie komt jaarlijks bij 2 op de 1000 Nederlanders voor. Een longembolie is een ernstige aandoening. Een longembolie wordt vaak veroorzaakt door een bloedstolsel afkomstig uit de aderen van het been. Pijn bij het ademen en pijn op de borst, kortademigheid en moeheid zijn symptomen van een longembolie. De diagnose wordt gesteld op basis van bloedonderzoek en een CT-scan. De behandeling bestaat vaak uit antistollingsmedicatie (bloedverdunners).

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een longembolie?

Bij een longembolie wordt een deel van de longslagader (of aftakking van de longslagader; arterie pulmonalis) afgesloten door een bloedstolsel. Zon bloedstolsel wordt een trombusmassa genoemd. Doordat (een deel) van de longslagader wordt afgesloten, kan er geen gaswisseling plaatsvinden, waardoor longklachten ontstaan. De oorzaak van een longembolie is meestal een bloedstolsel wat afkomstig is uit de aderen van de benen of het bekken. Vaak is een trombosebeen dus de oorzaak van een longembolie. Een bloedstolsel kan ook uit de aderen van de armen komen en uit de rechterkamer van het hart. Na een botbreuk kan een vetbolletje (afkomstig uit het beenmerg) ook een longembolie veroorzaken. Oorzaken voor het sneller ontwikkelen van een bloedstolsel zijn:
  • Ernstig overgewicht
  • Afwijkingen in de stolling (bv factor V Leiden)
  • Ouderdom
  • Niet kunnen bewegen van arm of been door gips (immobiliteit)
  • Pilgebruik (anticonceptie)
  • Narcose
  • Eerder een trombosebeen of longembolie hebben gehad
  • Voorkomen van trombosebeen of longembolie in de familie
  • Zwangerschap
  • Kanker

Wat zijn symptomen van een longembolie?

Doordat een stolsel een deel van de long afsluit, kan er geen uitwisseling van zuurstof plaatsvinden. Hierdoor gaan patiënten met een longembolie sneller ademen (hyperventilatie), zijn patiënten kortademigheid (dyspnoe) en is er sprake van moeheid. Wanneer het stolsel aan de buitenkant van de longen zit, kan het stolsel de longvliezen prikkelen. Hierdoor hebben patiënten erg veel pijn. Deze pijn is vaak gekoppeld aan de ademhaling. Bij een grote longembolie kan er pijn op de borst gekoppeld aan de ademhaling zijn. Hoesten en ophoesten van bloed kunnen ook symptomen zijn van een longembolie. Bloed ophoesten kan ook een gevolg van een longinfarct zijn.

De diagnose longembolie wordt gesteld op basis van het gesprek tussen arts en patiënt en aanvullend onderzoek. Het aanvullend onderzoek bestaat uit bloedonderzoek en beeldvormende technieken. In het bloedonderzoek wordt D-dimeer bepaald en soms de bloedgassen zuurstof en koolstofdioxide. D-dimeer is een afbraakproduct van de bloedstolling. Wanneer D-dimeer verhoogd is, kan dat een aanwijzing voor een longembolie. Wanneer het bloedgas koolstofdioxide verlaagd is, kan dat betekenen dat er sprake is van hyperventilatie, een aanwijzing voor een longembolie. Beeldvormende technieken kunnen bestaan uit een CT-scan, met of zonder contrastvloeistof en een röntgenonderzoek. Met een CT-scan kunnen de stolsel en de afgesloten bloedvaten in beeld worden gebracht. Vaak wordt met een ECG de functie van het hart onderzocht. In een later stadium worden vaak ook nog de beenaderen onderzocht.

Hoe verloopt de behandeling van een longembolie?

De behandeling van een longembolie is gericht op het kleiner maken en oplossen van de bloedstolsels die de bloedvaten van de long afsluiten. Het oplossen en kleiner maken van de bloedstolsels gebeurt door antistollingsmiddelen (anticoagulantia, bloedverdunners). In het begin worden naast tabletten (vaak acenocoumarol of fenprocoumon) ook spuitjes met bloedverdunners gegeven. In deze spuitjes zit heparine. Het spuitje wordt vlak onder de huid van de buik gezet. Wanneer er voor de eerste keer sprake is van een longembolie moet de patiënt 6 maanden anti-coagulantie gebruiken en blijft de patiënt onder controle van de trombosedienst. Wanneer de patiënt voor de tweede keer een longembolie of trombosebeen heeft doorgemaakt, moet de patiënt levenslang anti-coagulantia gebruiken. Wanneer de patiënt niet reageert op anti-coagulantia en/of er sprake is van een grote embolie kan de behandeling bestaan uit trombolyse of een operatie. Een ernstige complicatie van een longembolie is pulmonale hypertensie. Bij een grote longembolie (ruiterembolie) kan de patiënt sterven. Een ernstige complicatie van herhaaldelijke kleine longemboliën is pulmonale hypertensie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longembolie door een bloedstolselLongembolie door een bloedstolselEen bloedstolsel dat een longslagader blokkeert en alle bloedtoevoer naar de longen stop zet, kan zonder waarschuwing de…
Longembolie (LE), een potentieel dodelijke aandoeningLongembolie (LE), een potentieel dodelijke aandoeningEen longembolie (LE) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) vanuit een ader losschiet en vast…
Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandelingBij een trombosebeen is er geen sprake van verstopping van een slagader, maar van een diepe ader van het been. Oorzaken…
Longinfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderLonginfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderBij een longinfarct sterft longweefsel af na een afsluiting van de slagaderen naar het aangetaste deel. De bloedvoorzien…
Klinische verschijnselenKlinische verschijnselenBij ziekte spreken we vaak over symptomen, klachten of verschijnselen. Dit zijn kenmerken die we bij een bepaalde ziekte…
Bronnen en referenties
  • Richtlijn Diagnostiek, preventie en behandeling van veneuze trombo-embolie en secundaire preventie van arteriële trombose. 2008 Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO
  • http://www.frieselongartsen.nl/ziektebeelden/longembolie.html
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/vaatziekten/trombose/?gclid=CJafo_3ZtasCFQRJ3godvH9veA
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longembolie
  • https://www.patient1.nl/mijn-zorgdossier/encyclopedie/aandoening/214/longembolie

Reageer op het artikel "Longembolie oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

René Vugs, 27-10-2014 14:45 #4
Kan een koude werkomgeving nadelig zijn na een dubbele longembolie? Reactie infoteur, 27-10-2014
Beste heer Vugs,
Ik zou uw vraag voorleggen aan uw arts.
De bovenste luchtwegen bevochtigen en verwarmen doorgaans de binnenkomende lucht. Bij zware inspanning bijvoorbeeld fysieke arbeid hebben de bovenste luchtwegen daar minder kans toe. Er komt dan koudere lucht de longen binnen. Dit kan misschien een pijnreactie geven.
Hopelijk voldoende informatie.
Veel beterschap.

Offringa, 16-09-2014 09:19 #3
Heeft een longinfarct ook te maken met vaatziekten? ik ben namelijk in 2011 gedotterd, en nu dit jaar in maart had ik in beiden longen bloedpropjes zitten, en er was al een stukje long afgestorven, nu was ik gisteren bij de longarts, en die zei er staat een half jaar voor, dus hoef ik eind deze maand niet meer naar de trombose dienst toe, maar die vinden het nog wel te vroeg om op mijn eigen benen te staan, maar ja het zal wel horen zo na een half jaar, toen ik thuis kwam, dacht ik, ik ben vergeten te vragen hoe het dan zit met mijn medicatie Acenocoumarol? als ik die niet meer mag slikken na dat half jaar moet ik dan wel weer mijn cardio 80mg gaan slikken? nou dat wist de longarts niet, maar ik moest de vaat arts maar bellen, daar kan ik donderdag langs komen, want men vond het heel erg gek, toen ik in maart met dat longinfarct in het ziekenhuis lag, dat er toen niet een vaatarts langs is geweest? van daar mijn vraag, heeft een vaat arts met mijn dotteren ook een verband met mijn longinfarct?

Martine77 (infoteur), 06-09-2013 00:56 #2
U bent in dit artikel wel een zeer belangrijke factor vergeten. Ik ben net uit het ziekenhuis met zowel verschillende bloedklonters in mijn longen en blijkbaar ook een trombosebeen waar ik nooit iets van gemerkt heb. Bij mij is blijkbaar de oorzaak mijn anticonceptiepil. Deze was een derdegeneratiepil en verhoogt het risico op embolies en tromboses met 8 keer. Dus bij jonge vrouwen komt het ook vaak voor bij pilgebruiksters.

Judith, 22-06-2013 15:57 #1
Ik heb na een buikoperatie longembolie, longinfarct en longontsteking opgelopen. Nu heb ik vaak een pijnaanval in mijn rechterzijflank. Volgens de arts worden de longvliezen geprikkeld en dat veroorzaakten pijn. Wat kan je doen om zo'n aanval te voorkomen? Ik loop soms dagen met een zeurderige pijn die in een pijnaanval kan veranderen. En dan houd ik mijn hart vast, want dat doet verschrikkelijk zeer. En dan kan ik bijna niet ademhalen, want elke inhaal is een dolksteek in de zij. Ik lees op internet alleen pijnbestrijding met paracetamol, maar dat helpt niet hoor!

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 09-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhaling
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!