InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?

Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?

Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn? Heb je een rare smaak in je mond? Een bittere smaak of gewoon een vieze smaak? De oorzaak kan erg verschillen. Voeding kan van invloed zijn, maar ook slechte persoonlijke verzorging, een aandoening of ziekte. Hoe kunnen we het hebben van een rare smaak in de mond voorkomen?

De mond

We gebruiken onze mond onder anderen om voedsel in ons lichaam te brengen en om te kunnen praten. In de mond bevindt zich de tong, met de tong kunnen we smaken herkennen. Dit is belangrijk omdat we op deze manier voedsel kunnen herkennen. Door de maak te herkennen, te proeven, weten we snel of iets eventueel giftig is of niet.

Rare smaak?

Soms hebben we een rare smaak in onze mond, vaak is de oorzaak simpel en makkelijk te achterhalen. Een sterk overheersende rare smaak kan de functie tot het herkennen van andere smaken verkleinen. Bovendien kan het onzekerheid teweeg brengen, omdat het vaak in verband staat met een slechte adem. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Een vreemde/rare smaak kan prima losstaan van een slechte adem. Dit komt doordat er veel verschillende oorzaken zijn. Veel voorkomende oorzaken voor een vreemde, rare smaak in onze mond zijn:
Bijzondere kruiden, specerijen of andere voedingsmiddelen
  • Het eten van bijzondere specerijen, kruiden kan makkelijk een vreemde smaak in de mond geven. Zeer bekende kruiden en specerijen die hier invloed op hebben zijn: de bekende pijnboompitten, knoflook, uien, scherpe pepers enzovoorts.
Alcohol en roken
  • Alcohol en roken kunnen sterk van invloed op onze smaak.
Infecties en/of ontstekingen in de mond- en keelholte
  • Infecties kunnen een bijzondere smaak veroorzaken in de mond. Vooral infecties aan tandvlees en dergelijke zorgen voor een vreemde smaak. Bezoek, om dit te voorkomen, regelmatig een tandarts en volg het advies dat hij/zij geeft op. Ook aften en keelontstekingen kunnen bijdragen aan een bijzondere smaak. Ook hiervoor geldt het advies een arts te bezoeken.

Een smaakstoornis als oorzaak

Naast bovengenoemde oorzaak kan ook een smaakstoornis ten grondslag liggen aan het probleem. De volgende smaakstoornissen kunnen een vreemde smaak in de monde geven:
Hypogeusia of ageusia
  • Bij hypogeusia is er sprake van een verminderde smaak, bij ageusia is er helemaal geen smaakbeleving meer. Een tussenvorm kan resulteren in een vreemde smaak in de mond omdat niet alle smaken meer goed worden geproefd.
Parageusia
  • Bij deze smaakstoornis heb je nog wel smaak, maar alles smaakt zout of naar metaal. Een ijzer- of metaalsmaak.
Hypergeusia
  • Bij deze smaakstoornis zijn de smaakpapillen overgevoelig, hierdoor beleef je de smaak zeer intens. De smaak komt nog wel overeen met de realiteit, maar is vele malen sterker.
Dysgeusia
  • Dysgeusia is een smaakstoornis waarbij er smaakbeleving is terwijl de smaakpapillen niet gestimuleerd worden. Je proeft dus iets terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan. Het is een valse smaakbeleving en deze maak kan helaas ook een vieze smaak zijn.
Xerostomia
  • Een droge mond, door dat er niet voldoende speeksel wordt geproduceerd. Smaakstoornissen kunnen optreden als zijnde dysgeusia.

De invloed van reuk op smaak

Omdat ons neusorgaan en neusholte in directe verbinding staan met de keelholte en daarmee de mond kan een reukstoornis ook van invloed zijn op onze smaak. Geurbeleving en smaakbeleving liggen dicht bij elkaar. Bij een anosmie is er sprake van een reukstoornis. Er is helemaal geen reuk of een gebrek aan reuk.

Bovenstaande voorbeelden kunnen de oorzaak zijn van een smaakstoornis en hiermee de oorzaak voor een bijzondere smaak in de mond. Toch ligt vaak de oorzaak bij persoonlijke hygiëne.

Persoonlijke hygiëne

Persoonlijke hygiëne is erg belangrijk. Om te voorkomen dat we een rare smaak in onze mond krijgen is het nodig op regelmatige basis je gebit te laten controleren. Een tandarts kijkt overigens niet alleen naar de tanden, bij problemen aan het tandvlees zal hij/zij je daar over informeren en een eventueel behandelplan opstellen of je doorsturen naar een mondhygiënist. Poets regelmatig je tanden en je tong om een rare smaak te voorkomen.
© 2011 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rare baby- en kindernamenRare baby- en kindernamenRare en vreemde kindernamen komen, in Nederland en daarbuiten, steeds vaker voor. Natuurlijk valt over smaak te twisten;…
Rare namen lijst - Schaamnamen 3FM 2012Rare namen lijst - Schaamnamen 3FM 2012De rare namen of schaamnamen van het jaar 2012. Onlangs is weer voor de vijfde maal door Sander en Koen van 3FM de schaa…
Wat kun je doen tegen de hik?De hik hebben. Steeds opnieuw denken dat hij weg is, en dan komt weer dat rare “Hik” ophoog. En het kan soms heel lang d…
Appels gevuld met zuurkoolAppels gevuld met zuurkoolAppels met zuurkool, het klinkt als een hele rare combinatie. Maar toch is het een heerlijk recept. Je kunt het opdienen…
Bittere smaak in de mond door pijnboompittenBittere smaak in de mond door pijnboompittenPijnboompitten zijn een lekkere toevoeging aan salades, soepen en andere gerechten. Echter kunnen mensen na het eten van…

Reageer op het artikel "Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?"

Reacties

Astrid, 02-06-2013 09:44 #3
Ik heb al een aantal dagen een vieze smaak in mijn mond een raar gevoel in mijn maag en slokdarm haast nijging tot spugen, niet misselijk, niks aparts gegeten en bezoek regelmatig de tandarts, het lijkt wel of de maagklep? niet sluit, en of ik rotte eieren proef.
dit blijft de hele dag hangen, maak niet uit wat ik eet of drink

C. van Rhoon, 08-02-2013 11:44 #2
Hallo,

Ik heb altijd vaak last van een vieze smaak en dat mijn mond stinkt. Nu heb ik het de laatste tijd nog erger, dan is de stank binnen 5 minuten al terug nadat ik mijn tanden heb gepoetst. Ook voel ik iets zitten achter in mijn keel bij het slikken. Alsof er iets blijft hangen. Weet u wat ik hier aan kan doen? Ik drink haast nooit, ik rook niet, eet gezond en poets 2x per dag mijn tanden.

met vriendelijke groet

C. van Rhoon

Fred de Klerk, 09-01-2013 14:21 #1
Ik heb in de onderkaak zes kronen geplaatst gekregen, sinds die tijd heb ik een zurige smaak, dat proef ik met de punt van mijn tong. Kunt u mij een mogelijke oorzaak daarvan aangeven?

Met vriendelijke groet,
Theo Reactie infoteur, 09-01-2013
Beste,

U kunt het beste contact opnemen met uw behandeld tandarts. Een zure smaak hoeft niet perse gerelateerd te zijn aan uw nieuw geplaatste kronen. Wellicht heeft u uw voedingspatroon sindsdien veranderd? Bent u onlangs gestopt met roken? Als de vervelende smaak aanhoudt raad ik u aan om even met uw tandarts of tandartsassistente te bellen.

Succes!

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!