InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmontsteking: symptomen, klachten, behandeling, dieet

Slokdarmontsteking: symptomen, klachten, behandeling, dieet

Slokdarmontsteking: symptomen, klachten, behandeling, dieet Een slokdarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de slokdarm (oesofagus). Symptomen van slokdarmontsteking zijn onder meer pijn bij het slikken en slikproblemen en pijn in de buurt van het borstbeen, soms uitstralend naar de rug of de schouderbladen. De behandeling van slokdarmontsteking is afhankelijk van de oorzaak. De oorzaken van slokdarmontsteking reageren gewoonlijk goed op behandeling, maar sommige oorzaken, vereisen langdurige behandeling.

Slokdarmontsteking

Slokdarmontsteking - inleiding

Een slokdarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de slokdarm (oesofagus). Doorgeslikt voedsel gaat via de slokdarm, die ongeveer 25-30 cm lang is, naar de maag. Op het einde van de slokdarm gaat een sluitspier of sfincter even open als er voedsel passeert en nadien sluit deze weer hermetisch. Deze barrière tussen slokdarm en maag voorkomt dat het voedsel de verkeerde kant opgaat en vemijd dat maagzuur in contact komt met de slokdarm. De bekleding van de slokdarm is niet bestand tegen dit bijtende zuur. De meest voorkomende oorzaak van oesofagitis is gastro-oesofageale refluxziekte (GERD). Hiervan spreekt men als iemand frequent last heeft van terugvloeiend maagzuur. De medische benaming van slokdarmontsteking is oesofagitis.

Oorzaken slokdarmontsteking

Slokdarmontsteking kan worden veroorzaakt door één van de volgende factoren:
  • Regelmatig terugvloeien (oftewel 'reflux') van zure maaginhoud in de slokdarm (GERD);
  • Frequent braken;
  • Medicijnen zoals aspirine en anti-inflammatoire middelen;
  • Virussen, schimmels, bacteriën of ziekten die het immuunsysteem verzwakken.

Klachten en symptomen slokdarmontsteking

Symptomen van slokdarmontsteking zijn onder meer:
  • pijn bij het slikken en slikproblemen;
  • Pijn in de buurt van het borstbeen: branderig of drukkend gevoel. Soms straalt de pijn uit naar de rug of de schouderbladen.
  • (Soms) bloedverlies bij de zweer, welke in de ontlasting terechtkomt of - in zeer ernstige gevallen - kan worden opgebraakt.
  • Slokdarmperforatie: heel soms kan een slokdarmperforatie ontstaan.

Diagnose slokdarmontsteking

De arts zal bij de patiënt lichamelijk onderzoek verrichten en een anamnese afnemen. Voorts zijn er verschillende onderzoeken die kunnen worden uitgevoerd om de diagnose vast te stellen:
  • Endoscopie: een onderzoek waarbij met een lange, flexibele verlichte buis (endoscoop) van binnenuit de slokdarm wordt onderzocht.
  • Biopsie: hierbij wordt (tijdens de endoscopie) een stukje weefsel uit het lichaam verwijderd, om vervolgens in een laboratorium onder een microscoop te onderzoeken.
  • Röntgenopnames van de slokdarm tijdens het drinken van een contraststof (barium of gastrografine). Barium kleeft goed aan de slokdarmwand en geeft een duidelijk röntgenbeeld, waardoor artsen de slokdarm kunnen onderzoeken op eventuele afwijkingen.

Behandeling slokdarmontsteking

De behandeling van slokdarmontsteking is afhankelijk van de oorzaak. De arts kan maagzuur-neutraliserende middelen (zogeheten 'antacida') en peptische middelen (onder andere maagzuurremmers) voorschrijven. Infectieuze oorzaken van oesofagitis, worden ook bestreden met medicatie. Zo nodig kan de pijn verlicht worden met pijnstillende medicijnen.

De patiënt kan zelf ook een aantal maatregelen nemen om de klachten verminderen:
  • Het vermijden van kruidige voedingsmiddelen met peper, chilipoeder, kerrie en nootmuskaat.
  • Het vermijden van hard voedsel, zoals noten, crackers, en rauwe groenten.
  • Het vermijden van zure voedingsmiddelen en dranken.
  • Het vermijden van koolzuurhoudende dranken.
  • Het vermijden van alcohol en tabak.
  • Eet zacht voedsel, zoals appelmoes, aardappelpuree, gehakt, zacht fruit, vla, pudding, enz.
  • Neem kleine hapjes en kauw het eten goed.

Prognose slokdarmontsteking

Een slokdarmontsteking reageert in het algemeen goed op behandeling, maar sommige oorzaken, zoals gastro-oesofagale reflux, kunnen langdurige behandeling vereisen.

Lees verder

Gerelateerde links
Slokdarmontsteking klachten.
Gerelateerde artikelen
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Slokdarmproblemen: tips voor je voeding in geval van refluxSlokdarmproblemen: tips voor je voeding in geval van refluxSlokdarmontsteking is een mogelijke complicatie van de vervelende aandoening reflux. Hierbij heb je last van een brander…
Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandelingEen vernauwing van de slokdarm is een aandoening waarbij de slokdarm door een bepaalde oorzaak niet meer voldoende 'bree…
Last van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemenLast van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemenReflux is een verschijnsel dat zorgt voor een branderig gevoel in je slokdarm. Bovendien word je geplaagd door zure opri…

Reageer op het artikel "Slokdarmontsteking: symptomen, klachten, behandeling, dieet"

Reacties

Karin, 22-08-2014 14:30 #4
Ik heb al een jaar last van mijn maag/darmen. Sinds enige tijd, bij tijd en wijlen heel duizelig, pijn op de borst, stekend, uitstraling naar arm. Dus cardioloog. Niks uitgekomen, veel onderzoeken gehad. Volgens huisarts slokdarm/maag ontsteking. Omeprazol. Begon met 1 x per dag, sinds 2 weken 2 x per dag voor de maaltijd.
Zo ben ik een dag goed, zo ben ik helemaal niks meer, heel moe, rillingen, pijn op de borst, duizelig.
Moet nu voor Gastroscopie en heb Heliocobacter onderzoek lopen. Wordt er moedeloos van, heb soms totaal geen energie meer. Lopen van bank naar badkamer (paar meter en gelijkvloers is dan al teveel)

Kimberley Pex, 24-02-2014 07:37 #3
De veroorzakers roken, dierlijke vetten en alcohol, en op nr. één stress! Dan maakt de maag veel meer maagzuur aan. Vooral snachts kan dat terug naar boven vloeien. Dat brandt gewoon 't slijmvlies weg. De zenuwen liggen dan bloot en dat doet vreselijke pijn. 't Lijkt idd op 'n hartaandoening.

Dave, 04-06-2012 20:20 #2
Hey, Ik sukkel al 1 jaar met een slokdarmontsteking. Ik neem al 10 maanden pantomed en ben nu overgeschakeld op Nexian. Zoals het nu zit, heb ik zelfs last als ik lichte maaltijden neem? Ik ben dit grondig beu aan 't worden. Vroeger heb ik NOOIT last gehad van mijn maag of maagzuur… Ik geniet ook niet meer van m'n maaltijden. Ik ben ook al 4 kg afgevallen op 2 weken. Je bent niet alleen. Hopelijk betert het binnenkort. Pas je voeding aan; eet kleine porties; ga na de maaltijd niet meteen liggen; eet geen of weinig vetrijk voedsel; vermijd koffie en kruiden; geen zuurhoudende dranken, geen alcohol; Ik gebruik ook soms Riopan dat helpt wel! Greetz

Liselotte, 05-05-2012 19:16 #1
Hallo, ik heb sinds twee maanden een hese stem, dat wil zeggen de eerste drie weken had ik geen stem en nu spreek ik hees.de dokter vond dat ik beter een gastro onderzoek liet doen, dus met een camera in de maag.daar hebben ze nu gezien dat het probleem met men stem door verbrande stembanden komt, door refllux.dus, conclusie, ik heb een slokdarmonsteking, na die dag mocht ik naar huis met een voorschrift van pillen pandomed.ik ga eerst langs bij mijn huisdokter voor meer info. zijn er nog mensen die dit hebben en heb je tips voor me?
liselotte

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarm en slokdarmklachten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!