InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandeling

Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandeling

Slijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vangen wrijving op en werken als een soort stootkussen. Wanneer de wrijving echter te groot is kan de slijmbeurs reageren met een slijmbeursontsteking (bursitis). De meest voorkomende plaatsen van een slijmbeursontsteking is in de schouder, hiel, elleboog en rond de heup. Een slijmbeursontsteking is een typische overbelastingsblessure.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een slijmbeursontsteking?

Slijmbeurzen vangen wrijving op
Slijmbeurzen komen in het lichaam voor waar veel wrijving is, bijvoorbeeld in de heup, knie, schouder en elleboog. Slijmbeurzen zijn een soort stootkussentjes die wrijving en stoten opvangen.

Overbelasting vaak oorzaak van slijmbeursontsteking
Wanneer er in korte tijd veel wrijving of stoten op de slijmbeurs komt, kan deze ontstoken raken. Meestal ontstaat een slijmbeursontsteking dus ook door overbelasting. Wanneer bijvoorbeeld plots veel bovenhands werk wordt verricht kan een slijmbeursontsteking in de schouder ontstaan. Door het bovenhandse werk schuren de pezen in de schouder langs de slijmbeurs wat irritatie en pijn in de schouder veroorzaakt.

Acute hoge druk kan ook een acute slijmbeursontsteking veroorzaken
Een slijmbeursontsteking kan ook ontstaan wanneer plots veel druk op de slijmbeurs komt, bijvoorbeeld door een val. Een acute bursitis ontstaat vaak kort na de uitlokkende activiteit. Bijvoorbeeld na een dag een houten vloer leggen, ontwikkelt de patiënt een bursitis prepatellaris (slijmbeursontsteking van slijmbeurs van de knie). Een bacterie kan ook een bursitis veroorzaken.

Wat zijn symptomen van een slijmbeursontsteking?

Slijmbeursontsteking meestal in de schouder, elleboog, hiel, knieschijf en heup
Een bursitis wordt meestal veroorzaakt door overbelasting van de slijmbeurs. Veel voorkomende plaatsen van een slijmbeursontsteking in het lichaam zijn de schouder (bursitis acromialis), elleboog (bursitis olecrani), hiel (achillobursitis), knieschijf (bursitis prepatellaris) en heup (bursitis trochanterica).
Een slijmbeursontsteking in de schouder komt bijvoorbeeld vaker voor bij mensen die bovenhands werken en bij bovenhandse sporters.
Een slijmbeursontsteking rond de knie komt veel voor bij mensen die veel op de knieën werken (tapijtenleggers, stratenmakers). Er is sprake van een duidelijke ontstekingsreactie bij een bursitis. Duidelijke tekenen van een ontsteking zijn pijn (dolor), zwelling (tumor), roodheid (rubor), warmte (dalor) en functieverlies (functio laesie). Deze tekenen zijn ook te zien bij een slijmbeursontsteking. Soms kan de pijn zeer hevig zijn. Bij een slijmbeursontsteking in de schouder, moet de patiënt bijvoorbeeld de arm ondersteunen en is elke beweging extreem pijnlijk. De behandelaar kan door de extreme pijn geen lichamelijk onderzoek verrichten, wat al een aanwijzing kan zijn voor een slijmbeursontsteking. Bij een bacteriële bursitis kan de patiënt koorts hebben.

Hoe verloopt de behandeling van een slijmbeursontsteking?

Beloop en prognose van bursitis vaak goed
De prognose van een bursitis is doorgaans goed. Hoewel de pijn zeer hevig kan zijn, verdwijnt de pijn binnen enkele weken. Rust staat op de voorgrond in de behandeling van een bursitis. Bij een bacteriële bursitis wordt antibiotica voorgeschreven. Tegen de pijn kan paracetamol gebruikt worden. Ook ijs gebruiken op de pijnlijke plek kan de pijn verminderen.

Soms worden corticosteroïden ingespoten
Wanneer na een aantal weken de klachten niet voorbij zijn, kan de huisarts de slijmbeurs met een naald leegzuigen. Vervolgens wordt de slijmbeurs ingespoten met corticosteroïden. Corticosteroïden remmen de ontstekingsreactie.

Soms wordt een snee gemaakt in de pijnlijke slijmbeurs
Bij een bacteriële bursitis wordt nadat een snee in de slijmbeurs is gemaakt, de slijmbeurs leeg gedrukt. Wanneer bacteriën de oorzaak zijn, zwelt de slijmbeurs door pus en etter. Het pus en etter wordt uit de slijmbeurs gedrukt.

Bij een chronische bursitis is een operatie nodig
Wanneer een chronische slijmbeursontsteking ontstaat, kan in enkele gevallen de slijmbeurs worden weggehaald middels een operatie. De slijmbeurs wordt echter bijna nooit verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde links
Hoewerktmijnlichaam en Zowerkthetlichaam.
Gerelateerde artikelen
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Slijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijnSlijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijnEen van de hoofdoorzaken van schouderpijn is een slijmbeursontsteking. Een slijmbeursontsteking wordt ook bursitis genoe…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Bronnen en referenties
  • http://www.werkendlichaam.nl/10065/1/bursitis-slijmbeursontsteking.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijmbeursontsteking
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBL7b.htm

Reageer op het artikel "Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Cellen
Medische informatie…
Schrijf mee!