InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicaties

Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicaties

Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicaties Een (oppervlakkige) aderontsteking of flebitis is een ontstekingsreactie van het lichaam waarbij een ader wordt aangetast. Deze ontsteking veroorzaakt dan op zijn beurt vaak bloedklonters. In dit artikel bespreek ik de oorzaken, symptomen, complicaties en behandeling van deze ontsteking.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die een oppervlakkige aderontsteking kunnen veroorzaken. De meeste oorzaken hebben een gemeenschappelijke factor: namelijk dat ze een een grote(re) druk geven op de (been)aders en daardoor een vertraagde of verstoorde bloeddoorstroming creëren:
  • Spataderen
  • Obesitas
  • Bedlegerige patiënt
  • Operatie
  • Zwangerschap

De meest voorkomende oorzaak van oppervlakkige flebitis is wat men noemt mechanische of chemische irritatie als gevolg van infuustherapie. Als het buisje van het infuus (te) lang ter plaatse blijft kan het plastiek de wand van de ader irriteren met als gevolg een ontstekingsreactie. Dezelfde reactie kan men zien wanneer de ader wordt geïrriteerd door (te)veel intraveneuse chemische middelen zoals zware antibiotica.

Symptomen

De onstekingssymptomen verschijnen op de plaats waar de ader is aangetast:
  • Zwelling
  • Roodheid
  • Pijn
  • Huid voelt warm aan
  • Ader voelt hard aan
  • Soms vochtophoping (oedeem)
Koorts kan tevens optreden.

Complicaties

De grootste complicatie van een oppervlakkige flebitis is dat de ontsteking zich uitbreid. Wanneer dit gebeurt kunnen de dieper gelegen aders worden aangetast. Als reactie op die ontsteking kunnen er zich bloedklonters (tromboses) vormen. Dit noemt men dan een tromboflebitis. Als er tromboflibitis optreed in grote, diepe aders bestaat het risico dat ze het bloedvat blokkeren met als gevolg dat er niet genoeg bloed naar de weefsels stroomt.

Een ander risico van de bloedklonters is wanneer deze loskomen. Als ze mee naar het hart en de longen wordt gevoerd door de bloedstroom kan de bloedklonter het hart en/of longen (longembolie) blokkeren met risico op een hartstilstand en ademhalingsstilstand.

Een andere complicatie is dat de aangetaste ader later vaak een spatader wordt.

Behandeling

Een oppervlakkige flebitis gaat vaak over binnen enkele dagen of weken zonder specifieke medische behandeling. Als de aandoening een gevolg is van infuustherapie moet men het infuus verwijderen en zo nodig ergens ander herprikken. Bewegen is altijd aangeraden wanneer mogelijk. Steunkousen of een drukverband worden tevens aangeraden.

Soms wordt er een onstekingsremmende pijnstiller voorgeschreven of antibiotica toegediend (bij ernstige gevallen). Er bestaat ook zalf (heparinoïden) die men bij een aderonsteking kan gebruiken. Bij vermoeden van uitbreiding altijd medisch advies inwinnen bij een arts vanwege de complicaties.
© 2011 - 2014 Chuck, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomenZware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomenEen pijnlijk en zwaar gevoel hebben in de benen kan wijzen op meerdere achterliggende oorzaken, zoals bijvoorbeeld obesi…
Aderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingAderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen aderontsteking duidt op een plaatselijke ontsteking en stolselvorming van de wand van een oppervlakkig gelegen ader…
Spataderen verhelpen en voorkomenSpataderen verhelpen en voorkomenEr is sprake van spataderen als op je benen goed zichtbare, blauwe en verdikte, vaak kronkelig verlopende bloedaderen aa…
Infuus in de aderInfuus in de aderEen infuus is een holle naald of een plastic slangetje, aangebracht in de ader. Hier doorheen kan men verschillende stof…
Klachten na het dotterenKlachten na het dotterenKlachten na het dotteren komen veel voor. Soms lijken ze erger dan de periode voor het dotteren. Medicijnen zijn soms de…
Bronnen en referenties
  • www.invaliditeit.be
  • www.doktersabc.nl
  • www.medibelgium.be

Reageer op het artikel "Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicaties"

Reacties

Frans Mattaar, 09-04-2014 19:53 #5
Beste mensen,
Ik weet het, de Nederlandse taal is niet eenvoudig. Maar… als je van jezelf weet dat je er niet zo goed in thuis bent laat dan je tekst even controleren door iemand die er wel verstand van heeft voordat je die publiceert!
Onder Complicaties lees ik: De grootste complicatie van een oppervlakkige flebitis is dat de ontsteking zich uitbreid.
Het woord uitbreid in dit geval graag met dt: uitbreidt.
Verderop in hetzelfde artikel: Als er tromboflibitis optreed. Het laatste woord graag met dt aan het eind: optreedt.
In dezelfde zin worden de woorden tromboflebitis en tromboflibitis gebruikt. laatstgenoemd woord lijkt mij onjuist
Dit soort fouten horen in een semiwetenschappelijk artikel niet thuis. Verbeter het even!
Vriendelijke groet,
Frans Mattaar

A. J. M. van Alphen, 30-10-2013 21:07 #4
Voor een Scan een infuus gehad met contrastvloeistof op 12 juli 2013. Aderontsteking vanuit binnenkant elleboog naar omlaag.
Op 2 aug. naar huisarts. Hirudoid om in te smeren. Ontsteking is gezakt naar de pols en hand. Vandaag 30 oktober 2013, na bijna drie maanden, zit het daar nog steeds en verbetert er niets. Ik voel me er ziek bij en heb pijn. De creme is op, maar heeft weinig soelaas gebracht. Dikke ader over ca. 7 cm. en blauwe bovenkant van de linker hand

Mieke, 30-09-2013 20:57 #3
Wat gebeurd er als er een stukje van het infuus blijft zitten in de huid?

G. Meijer, 06-09-2013 14:28 #2
Ik heb een tromboflebitis na een operatie aan neus bijholten, ben bij de ha geweest en ben direct doorgestuurd naar het zkh die constateerde een tromboflebitis daarvoor heb ik zalf gekregen en een kous om mijn arm is dit afdoende ik voel me heel naar?

Judy Pleune, 30-08-2013 09:33 #1
Ik heb een aderontsteking nu een peneceline kuur gekregen van de huisarts 3 dagen bezig nog geen verbetering. Moet ik nu rusten met het been? en moet ik er verband omheen doen? ik voel me er zeer belabberd bij

Infoteur: Chuck
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!