InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boeren

Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boeren

Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boeren Iemand kan al jarenlang last van zijn maag hebben: veel pijn, het laten van boeren (oprispingen) en vaak brandend maagzuur. Dit kan gepaard gaan gaan met misselijkheid en verlies van eetlust. Na het eten kan hij zich naar en moe voelen. Als de klachten voortduren, kan de persoon last krijgen van overgeven, waardoor hij in korte tijd veel afvalt. Deze klachten wijzen op een maagzweer. Gelukkig kan een maagzweer tegenwoordig goed behandeld worden.

Maagzweer

Wat is een maagzweer?

De term 'maagzweer' verwijst naar een zweer in de maag of - wat vaker voorkomt - in de twaalfvingerige darm. Zweren ontstaan ​​wanneer de beschermende slijmvlieslaag van de maag of twaalfvingerige darm beschadigd raakt, waardoor het zure en agressieve maagsap in contact komt met de zenuwen in de bindweefsellaag van de maag. Dit veroorzaakt allerlei klachten als pijn, misselijkheid en braken.

Ongeveer twee keer zo veel mannen als vrouwen krijgen een maagzweer. Maagzweren kunnen tegenwoordig adequaat worden behandeld.

Wat veroorzaakt een maagzweer?

De twee meest voorkomende oorzaken van een maagzweer zijn:
  • een infectie met Helicobacter pylori (H. pylori), een bacterie die over bepaalde eigenschappen beschikt waardoor hij in de zure maag kan overleven;
  • het langdurig gebruik van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's).

De Helicobacter pylori bacterie veroorzaakt in de maag een chronische maagslijmvliesontsteking. Desalniettemin hebben de meeste mensen geen klachten en ontstaat bij slechts één op de vijf besmette mensen een maagzweer.

Door het langdurig of veelvuldig gebruik van NSAIDís als diclofenac, ibuprofen en naproxen kunnen maagklachten ontstaan. Ook kan hierdoor een zweer in de maag of twaalfvingerige darm ontstaan.

De H. pylori en NSAID's tasten de beschermende slijmvlieslaag van de maag of twaalfvingerige darm aan. Deze slijmvlieslaag voorkomt dat spijsverteringssappen de maag en twaalfvingerige darm beschadigen.

Wat zijn de symptomen van een maagzweer?

Symptomen van een maagzweer zijn onder andere:
  • Een branderig gevoel of pijn in de maagstreek (bovenbuik). Na het eten is de pijn bij een maagzweer meestal het hevigst. Bij een zweer in de twaalfvingerige darm is de pijn daarentegen erger als de maag leeg is, zoals in de nachtelijke uren.
  • Sommige mensen hebben ook pijn in de rug.
  • Verlies van eetlust en gewichtsverlies.
  • Opgeblazen gevoel of misselijkheid na het eten.
  • Braken.
  • Zuurbranden (pyrosis), brandend maagzuur;
  • Opboeren (ructus).

Wanneer een maagzweer een bloeding veroorzaakt, geeft dat een zwarte, teerachtige ontlasting. Het kan zich echter ook uiten door het braken van bloed (bloedbraken).

In een enkel geval kan de zweer plotseling doorbreken naar de buikholte (perforatie), waardoor maagzuur lekt. Buikvliesontsteking kan het gevolg zijn. Bij een perforatie moet met spoed medische hulp ingeschakeld worden.

Er zijn mensen die een maagzweer hebben zonder dat zij (aanvankelijk) klachten ervaren.

Hoe worden maagzweren gediagnosticeerd?

Wanneer iemand regelmatig last heeft van maagklachten, doet hij er verstandig aan de huisarts te bezoeken. De arts zal vragen naar de klachten die de patiënt ervaart, zijn algemene gezondheid en de arts zal een lichamelijk onderzoek bij hem verrichten. Bij vermoeden van een maagzweer, zal de arts de patiënt verwijzen voor verder onderzoek. De Helicobacter pylori kan aangetoond worden door middel van:
  • een bloedonderzoek;
  • een onderzoek van de ontlasting; of
  • een ademtest.

Hoe wordt een maagzweer behandeld?

Wanneer de maagzweer wordt veroorzaakt door de Helicobacter pylori, dan zal de arts meestal een kuur voorschrijven die bestaat uit een combinatie van twee verschillende soorten antibiotica en een maagzuurremmer. Een antibioticum bestrijdt de bacterie en een maagzuurremmer maakt het maagsap (tijdelijk) minder zuur, waardoor het gat in de slijmvlieslaag beter kan herstellen. Wanneer de Helicobacter pylori niet kan worden aangetoond, dan volstaat een maagzuurremmer. Bij de meeste mensen slaat de behandeling aan en is de Helicobacter pylori na deze medicijnenkuur verdwenen, waarmee ook de klachten tot het verleden behoren.

Voorts kan de arts adviseren het gebruik van NSAIDís te staken. Dit is niet altijd mogelijk. In dat geval kan een maagbeschermer uitkomst bieden.

Wat kan men zelf doen tegen maagzweren?

Men kan zelf onder meer de volgende leefregels en voedingsadviezen in acht nemen om de klachten te bestrijden:
  • Stop met roken. Roken verzwakt namelijk het maagslijmvlies.
  • Neem voldoende lichaamsbeweging, zodat het lichaam in goede conditie blijft.
  • Zorg voor voldoende rust, een regelmatig leefpatroon, ontspanning en en goede nachtrust. Stress veroorzaakt geen maagklachten, maar kan deze wel aanwakkeren.
  • Eet gezond en gevarieerd. Op de website van het Voedingscentrum staan handige adviezen.
  • Eet vezelrijk voedsel, want door vezels heeft het zure maagsap minder invloed op het maagslijmvlies.
  • Eet op regelmatige tijden, vergeet niet te ontbijten en neem voldoende tijd voor de maaltijd, neem niet al te grote porties en kauw het eten goed.
  • Eet drie uur voor het slapen gaan niets meer.
  • Drink weinig melk, want melk stimuleert de aanmaak van maagzuur.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Maagzweer symptomen.
Gerelateerde artikelen
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Misselijkheid: wat kun je eraan doen?Misselijkheid: wat kun je eraan doen?Bij misselijkheid heb je vaak het gevoel dat er iets in je maag zit dat er dringend uit wil. Toch is het niet verstandig…
Maagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMaagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMet maagpijn wordt pijn bedoeld die men ervaart in het gebied boven de navel en onder het borstbeen. Maagpijn wordt ook…
Lage rugpijn, oorzaken van lage rugpijnTot negentig procent van de Nederlanders heeft in zijn leven wel eens last van rugpijn. Rugpijn komt het meest voor in d…

Reageer op het artikel "Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boeren"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagzweer
Medische informatie…
Schrijf mee!