InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandeling

Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandeling

Keelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook veroorzaakt worden door de ziekte van Pfeiffer en een bacterie (meestal streptokok). Symptomen van een keelontsteking zijn pijn in de keel met uitstraling naar de hals en oren, koorts en pijn met slikken. Meestal gaat een keelontsteking vanzelf over. Bij keelontsteking veroorzaakt door een bacterie kan antibiotica genomen worden. Acute keelpijn wordt angina genoemd.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van keelontsteking?

Een keelontsteking wordt meestal veroorzaakt door een virus of een bacterie. Slijm van iemand met keelontsteking kan door hoesten, of niezen in de lucht worden verspreid. In het slijm (druppeltjes vocht) kan het virus of de bacterie zitten die keelontsteking veroorzaakt. Dit slijm kan worden ingeademd en de ziekteverwekkers kunnen zich nestelen in het keelslijmvlies en daar keelontsteking veroorzaken. Ook een infectie met een verkoudheidvirus, griepvirus, of het virus wat de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt, kan keelontsteking veroorzaken. Wanneer keelontsteking ontstaat na een verkoudheid wordt dat een acute keelontsteking, oftewel angina genoemd. Ook bacteriën, meestal streptokokken kunnen keelontsteking veroorzaken. Bij een bacteriële keelontsteking zijn ook de amandelen rood en ontstoken. Een bacteriële keelontsteking kan ook het voorstadium van roodvonk zijn. Verder kunnen bloedarmoede, roken, alcohol drinken en vitaminegebrek keelontsteking veroorzaken.

Wat zijn symptomen van keelontsteking?

Bij een keelontsteking is er sprake van een ontsteking van het slijmvlies van de keelholte. Een ontsteking gaat gepaard met warmte, pijn, roodheid, zwelling en functieverlies. Zo is er bij een keelontsteking sprake van:
  • Pijn in de keel
  • Uitstralende pijn naar de hals en oren
  • Pijn bij slikken en praten
  • Schor zijn
  • Vergrote lymfeklieren in de hals
  • Koorts bij een hevige keelontsteking
  • Roodheid van de keel

Naast deze symptomen kunnen er ook witte vlekken, door pus op de amandelen en keel ontstaan. Meestal zijn witte vlekken een symptoom van een bacteriële keelontsteking. Bij een bacteriële keelontsteking kunnen ook de amandelen ontstoken zijn. Ontstoken amandelen wordt tonsillitis genoemd. Op basis van het verhaal van de patiënt kan de arts meestal wel de diagnose keelontsteking stellen. Soms neemt de arts wat slijm uit de keel af, om te kijken welke bacterie of virus de keelontsteking veroorzaakt.

Hoe verloopt de behandeling van keelontsteking?

Meestal geneest een keelontsteking vanzelf en richt de behandeling zich met name op de klachten. Zo kan tegen de pijn en koorts paracetamol gebruikt worden. Om de ontsteking wat te remmen kan diclofenac of ibuprofen gebruikt worden. Diclofenac en ibuprofen kunnen echter wel maagklachten geven. Bij diclofenac en ibuprofen is het raadzaam om deze middelen alleen op doktersadvies te gebruiken. Bij een bacteriële infectie wordt vaak antibiotica voorgeschreven. Bij een virale infectie heeft antibiotica totaal geen zin. Wanneer iemand vaker per jaar keelontsteking heeft, kan besloten worden om de amandelen te verwijderen. Verder wordt geadviseerd om niet te roken. Roken prikkelt namelijk het keelslijmvlies en verergert de klachten. Ook veel praten verergert de klachten. Koele dranken (geen alcohol) en zuigen op een dropje of keelsnoepje kunnen ook de klachten verlichten. Tenslotte wordt aangeraden om rust te nemen, vooral wanneer er sprake is van koorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…
Keelontsteking (faryngitis)Keelontsteking gaat meestal samen met keelpijn en koorts. Soms ook met hoofdpijn, diarree, buikpijn en/of braken. Een ke…
Wat te doen bij een keelontsteking?Wat is een keelontsteking? Een keelontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de keel. Deze ontsteking kan meerdere…
Keelontsteking: de symptomen en wat te doenKeelontsteking: de symptomen en wat te doenVan keelpijn kun je goed last hebben, bijvoorbeeld omdat slikken erg pijnlijk is en omdat je hees bent geworden waardoor…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B1572ec54-31c5-4ae1-8a1e-80f9e299635e%7D
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/93/Keelontsteking.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/7639-keelontsteking-faryngitis.html
  • http://www.gezondvgz.nl/%7Bccfea366-4979-486a-8f42-83f7f87211cc%7D
  • http://www.artsenapotheker.nl/i27828

Reageer op het artikel "Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Arnold, 12-02-2015 15:53 #3
Na 5 vijf weken gestopt te zijn met roken nu al 5 weken last van keelpijn huisarts zegt dat dit meer voorkomt bij mensen die gestopt zijn met roken. Reactie infoteur, 12-02-2015
Beste Arnold,
Na het stoppen met roken kan inderdaad een korte periode van keelpijn optreden.
Hou echter vol. Knap dat je gestopt bent met roken.
Vriendelijke groet

Denise, 10-02-2014 11:30 #2
Sinds gisteravond plotselinge stijging van temperatuur tot 39,8. Enorme keelpijn met witte vlekken en hoofdpijn. Nu met paracetamol is de koorts iets gezakt, maar voel mij behoorlijk lamlendig. Gaat dit vanzelf over of ontkom ik niet aan een bezoekje aan de huisarts?

Falch, 16-12-2013 19:20 #1
Pijn bij het slikken van voedsel via de keeluitgang.Meer pijn bij het hoesten vanuit de buikholte en pijn aan het middenrif.
Geen koorts, hangerig. Reactie infoteur, 22-12-2013
Beste Falch,
Bedankt voor uw interesse in het artikel: keelontsteking oorzaken, symptomen en behandeling. Ik raad u aan om contact te zoeken met uw huisarts, zodat uw huisarts de diagnose keelontsteking kan stellen.
Groeten,
Wieschrijft

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhaling
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!