InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en links

Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en links

Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en links Vraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgestaan bij een aantal mogelijke oorzaken van stekende pijn in de bovenbuik. Milde maagpijn als gevolg van indigestie is geen reden voor ernstige bezorgdheid, maar als de pijn ondraaglijk is, is het misschien een aanwijzing voor een ernstig gezondheidsprobleem. Bij aanhoudende klachten, of zeer ernstige buikpijn, is het verstandig contact op te nemen met uw huisarts.

Steken in de onderbuik

Hieronder worden enkele van de meest voorkomende oorzaken van steken in de maagstreek besproken.

Voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging is een veel voorkomende aandoening, die wordt veroorzaakt door het eten van bedorven of besmet voedsel. Bronnen van verontreiniging zijn infectieuze micro-organismen (bacteriën, virussen en parasieten), of toxinen door bijvoorbeeld het consumeren van giftige paddenstoelen of onjuist bereide exotische voedingsmiddelen. Infectieuze organismen kunnen in elk stadium van de productie, verwerking of bereiding van voedsel voor besmetting zorgen.

Courante symptomen van een voedselvergiftiging zijn misselijkheid, braken en/of diarree, die enkele uren na het eten van besmet voedsel kunnen aanvangen. Dit kan gepaard gaan met maagkrampen en andere klachten. Meestal verloopt een voedselvergiftiging mild en verdwijnt het zonder behandeling. Maar in sommige gevallen verloopt een voedselvergiftiging ernstig en kan een ziekenhuisopname nodig zijn.

Prikkelbare darm syndroom

Mensen die lijden aan het prikkelbare darm syndroom kunnen ook stekende pijn in de maagstreek ervaren. Het kan ook gepaard gaan met andere symptomen, zoals maagkrampen, buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, obstipatie (verstopping) en diarree. De pijn verergert vaak na het eten en treedt vaak ís avonds op.

Maagzweer

Een stekende pijn in de maagstreek zou het gevolg kunnen zijn van een zweer in de maag of - wat vaker voorkomt - in de twaalfvingerige darm. Wanneer de beschermende slijmvlieslaag beschadigd raakt, kan het zure en agressieve maagsap in contact komen met de zenuwen in de bindweefsellaag van de maag. Deze erosie kan leiden tot een maagzweer. Dit veroorzaakt allerlei klachten als pijn, misselijkheid en braken.

Een maagzweer kan worden veroorzaakt door een infectie in de maagwand door een bacterie, die bekend staat als H. pylori. Langdurig gebruik van bepaalde anti-inflammatoire geneesmiddelen en overmatige inname van alcohol en roken, kunnen ook leiden tot erosie van het maagslijmvlies.

Blindedarmontsteking

De blindedarm (appendix) is een smal buisvormige zakje of aanhangsel aan de darmen. De blindedarm kan ontstoken raken, wanneer de verbinding van de blindedarm met de dikke darm geblokkeerd raakt. Een ontstoken appendix kan ook verantwoordelijk zijn voor een stekende pijn in de maagstreek. Vaak kondigt een blindedarmontsteking zich aan met pijn in de navelstreek en daarna zakt de pijn langzaamaan weg naar de rechter onderbuik. De pijn kan gepaard gaan met andere symptomen, zoals misselijkheid, braken of koorts.

Diverticulitis

Diverticulose is de benaming van een aandoening waarbij er kleine uitstulpingen - divertikels -in de darmwand aanwezig zijn. Wanneer één of meer van deze divertikels ontstoken raakt, spreekt men van 'diverticulitis', ontsteking van de dikke darm. Veel mensen met een diverticulitis hebben in het begin pijn in de bovenbuik, welke na verloop van tijd afzakt naar de onderbuik. De pijn is meestal het heftigst in de linker onderbuik. Er kan ook sprake zijn van koorts. Het ontlastingspatroon kan variëren van diarree tot obstipatie.

Klik hier voor een special over pijn in onderbuik.

Lees verder

Gerelateerde links
Pijn in onderbuik.
Gerelateerde artikelen
Steek/steken in zij tijdens sporten. Voorkomen en genezenSteek/steken in zij tijdens sporten. Voorkomen en genezenSteken in de zij tijdens het sporten, iedereen kent het verschijnsel. Vooral beginnende sporters hebben er vaak last van…
Steek in je lichaamSteek in je lichaamVeel mensen hebben wel eens last van steken op plaatsen in het lichaam. Maar waar komen die steken nou vandaan en wat is…
Knifty knitting: Breien op de breiringBreien is helemaal hip, maar in plaats van met je breinaalden aan de slag te gaan, kun je ook breien met een breiring. B…
Steken in de zij bij sportenSteken in de zij bij sportenIedereen heeft het wel eens meegemaakt: steken in de zij tijdens lichamelijke inspanning. Deze zeurende en stekende pijn…
Beten en steken van insectenBeten en steken van insectenWanneer het beter weer in aantocht is betekent ook dat de insecten weer in aantocht zijn. Sommigen van deze insecten kun…
Reacties

Kim, 28-08-2013 00:52 #2
Hoi, ik heb namelijk ook veel last aan de maag een jaar geleden had ik een maagontsteking en neem ik maagbeschermers, maar ik heb toch dikwijls nog pijn soms enorme pijn dat ik niets meer kan doen zelf zitten of liggen doet zo'n pijn, en soms lijkt het wel op 1000 naaldsteekjes in de maag en pijn soms tot achter borst of middenrif. wat zou dit zijn?

Gerco, 08-04-2013 17:16 #1
Ik heb vaak steken in mijn maag en ook hoor ik het de laatste tijd echt overdreven klotsen in mijn buik als ik beweeg. Dit had ik eerder ook wel is als ik veel had gedronken bijv. maar nu eigenlijk constant. wat zou dit kunnen zijn:? Reactie infoteur, 09-04-2013
Een klotsend geluid bij druk in de maagstreek, wordt 'clapotage' genoemd. Dit kan inderdaad voorkomen bij veel drinken. Mede gelet op uw andere klacht (steken in de maag) raad ik u aan contact op te nemen met uw huisarts, zodat onderzocht kan worden wat er aan de hand is.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!