InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bochel: bolling aan de rug

Bochel: bolling aan de rug

Bochel: bolling aan de rug Een bochel is een uitstulping in de bovenrug of ondernek, en ontstaat door verschillende oorzaken. Een verkeerde werkhouding kan ook een bochel veroorzaken. De borstwervelkolom is te sterk gekromd waardoor er aan de rugzijde een bolling ontstaat, die soms zichtbaar is voor buitenstaanders.

Wat is een bochel?

De wervelkolom staat niet recht, maar loopt gekromd. Ter hoogte van de borstwervels bedraagt deze kromming 35 tot 40 procent. Wanneer de borstwervelkolom te sterk gekromd is, dit wil zeggen een hoek maakt van meer dan 45 graden, dan is er sprake van hyperkyfose, ook wel kyfose genoemd. Dit verschijnsel kennen we beter onder de benaming bochel.

Een te sterk gekromde borstwervelkolom veroorzaakt dus een bolling in de rug. Deze bolling is zichtbaar van buitenaf. Er ontstaat een bult oftewel bochel ter hoogte van de schouderbladen, wat lager of hoger kan ook.

Oorzaken voor een bochel

Een bochel kan aangeboren zijn, maar dit komt zelden voor. Door een stoornis in de ontwikkeling kan er wel een bochel ontstaan. Ook een afwijking in de tussenwervelschijven kan de oorzaak zijn. Ook osteoporose veroorzaakt soms een bochel. Dit treedt voornamelijk bij ouderen op.

De ziekte van Scheuermann komt bij tieners voor tijdens de groeispurt, waarbij enkele wervels een wigvorm krijgen en rugpijn veroorzaken. Eenmaal op volwassen leeftijd neemt de pijn en de vergroeiing af. Hoewel de bochel blijft bestaan, zal deze niet erger worden.

Bij ernstige rachitis kan ook een zijdelings afwijking met draaiing van de wervels ontstaan. Hierdoor gaan de ribben en wervels en het borstbeen een abnormale stand aannemen. Ook reumatische ontstekingen kunnen zorgen voor een wigvormige inzakking van de wervels, vooral bij jonge mannen komt deze veel voor in de vorm van de ziekte van Bechterew.

Kanker of tuberculose kan ervoor zorgen dat twee of meer wervellichamen afsterven, waardoor er een spitse bochel kan ontstaan. Een wervelbreuk heeft dit ook als gevolg. Verder kan een verstoring van de hormoonhuishouding zorgen voor een vergroeiing, alsmede een verkeerde lichaamshouding.

Een verkeerde houding komt veel voor bij mensen die achter de pc werken of ander zittend werk doen, of vaak voorover gebogen staan. Maar ook jongeren lopen steeds vaker voorover gebogen, met de schouders naar voren en een kromme rug. Hierdoor kan er een vergroeiing ontstaan.

Behandeling

Allereerst moet worden vastgesteld of het daadwerkelijk om een bochel gaat. wanneer de patiënt voorover buigt waarbij de rug gekromd is, en er is geen bochel te ontdekken, dan is de oorzaak een verkeerde houding. Deze verkeerde houding kan aangepakt worden middels onder andere fysiotherapie. Een bochel is duidelijk te herkennen met het blote oog, maar ook de patiënt zelf voelt rugpijn. Wanneer er op de bochel gedrukt wordt, doet dit pijn. De wervelkolom kan verder stijf aanvoelen.

Wanneer in gebogen houding een bochel s waar te nemen, is dit een teken dat de kromming van de wervelkolom te sterk is. Bij kinderen kan de bochel hersteld worden door het dragen van een korset en het uitvoeren van oefeningen. Vaak gaat dit nog tot een leeftijd van 18 jaar. Daarna is het lichaam uitgegroeid en wordt een correctie op deze manier vaak onmogelijk of lastiger.

Bij ouderen zal vaak via chirurgisch ingrijpen de bochel verholpen worden. In sommige gevallen is het beter om de oorzaak aan te pakken of te voorkomen. Een verkeerde houding kan voorkomen worden, alsmede bepaalde ziekten en aandoeningen zoals osteoporose. Ook is het belangrijk dat onderliggende aandoeningen en ziekten worden behandeld.

In sommige gevallen worden medicijnen voorgeschreven om de pijn te onderdrukken. Wanneer ingrijpen niet mogelijk is, zal men trachten de klachten zoveel mogelijk te verlichten. Een bochel kan bij iedere leeftijdsgroep voorkomen, maar komt het meest voor bij ouderen en dan is ingrijpen niet altijd meer mogelijk.

Gebochelde van de notre dame

Een bekende met een bochel: in het verhaal de klokkenluider van de notre dame valt de lelijke klokkenluider Quasimodo, met een bochel, voor de bloedmooie zigeunerin Esmeralda. Dit liefdesverhaal werd geschreven door Victor Hugo.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandelingGameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandelingHeel lang geleden kregen kinderen een bochel door kinderarbeid, tegenwoordig zorgt een welvaartsproduct voor een bochel.…
Kyfose: een kromming in de rug naar vorenKyfose: een kromming in de rug naar vorenEen abnormale kromming in de rug naar voren wordt kyfose genoemd. Als dit in ernstige mate aanwezig is, wordt er ook wel…
Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)De normale ruggengraat is op sommige plaatsen wat holler (lordose genaamd) en op andere plaatsen wat krommer. De ziekte…
Behandeling van scoliose met stroomBehandeling van scoliose met stroomScoliose is een zijdelingse vergroeiing van de wervelkolom. Deze aandoening is op meerdere manieren te behandelen, maar…
Vertaling dierennamen Engels-NederlandsVertaling dierennamen Engels-NederlandsHieronder vindt u een lijstje met Engelse dierennamen met hun vertaling. Om het u gemakkelijker te maken werden ze onder…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Quasimodo_(personage)
  • http://www.podotherapieheeswijk.nl/index.php/Aandoeningen/De-rug-kyfose-lordose-en-scoliose.html

Reageer op het artikel "Bochel: bolling aan de rug"

Reacties

Anoniem, 21-11-2013 20:54 #4
Ik zelf heb ook scheuermann, ik ben 16, mijn vergroeiing licht nu ergens rond de 82 graden, ik heb alles al geprobeerd: fysio, brace noem het allemaal maar op. Ik ga maandelijks naar het ziekenhuis, chirug en pijntherapie. Ik heb er zodanige pijn van dat de concentratie op school totaal vervalt en ik ben echt niet kleinzerig. Buiten het feit dat het er niet mooi uitziet en ik continu bezig ben met het aanpassen van mijn houding, is de pijn niet uit te houden. Een opperatie zou compatitbel zijn met mijn aantal graden maar dan is er een kans op verlamming en bovendien geen garantie van pijnvermindering.
De pijn is het ergst bij langdurig staan of zitten op stoelen met een harde rugleuning, dit omdat ik op een stoel mijn houding wil aanpassen waardoor ik mijn ruggenwervel tegen de leuning aandruk. ik heb hier zelfs regelmatig blauwe plekken van op me rug.
@Tom als jou rug enkel door je houding in verkeerde staat is zou ik je mensendick aanraden

Tom, 11-11-2013 00:48 #3
Hallo ik ben Tom en ben 14 Jaar. Ik heb een boggel denk iků maar dat komt omdat ik een slechte houding heb. Ik ben de laatste 3 dagen een beetje aan het surfen op het web om te kijken wat ik er tegen kan doen. Ïk heb geen rugklachten, maar als ik voorover buig zie je het wel. Ik schaam me ervoor dat mensen het zien af en toe, ook al zeggen ze er niks van. ik weet het wel. Ik zou graag willen weten hoe ik mijn boggel minder erg kan laten maken (verdwijnen).

MVG
Tom

Carlijn, 25-10-2013 19:50 #2
Ik heb precies hetzelfde gehad als jij Eelke. Ik heb eerst anderhalf jaar ceasartherapie gehad, dat hielp voor geen meter. Ik ben toen terug naar de dokter gegaan en toen werden er wél foto's gemaakt en kon ik door naar het ziekenhuis. Toen werd er wel ingezien dat er iets goed fout zat. Ik loop nu bijna een jaar bij de fysiotherapie, en ik heb het idee dat het wel helpt, maar omdat ik nog teveel schommel in goede en slechte dagen moet ik binnekort waarschijnlijk wéér naar het ziekenhuis. Ik geloof dat ik niet eens wil weten wat de volgende stappen zijn

Eelke, 28-06-2012 10:02 #1
Hallo.
Ik heb zelf ook het gevoel dat ik een bochel in de rug heb. Ik heb pijn in de onderrug en je kunt de bochel goed zien. Ik ben een paar keer bij de dokter geweest en die stuurde mij naar ceasartherapie. Dit heb ik een jaar gedaan maar heeft niet geholpen, het is alleen maar erger geworden. Ik ben nu bijna 18 en heb mijn rug wel nodig bij mijn werk. Heeft iemand enig idee wat ik nu moet doen, want de pijn wordt steeds erger.

Groetjes eelke

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!