InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in onderbuik: 10 oorzaken pijn in onderbuik man & vrouw

Pijn in onderbuik: 10 oorzaken pijn in onderbuik man & vrouw

Pijn in onderbuik: 10 oorzaken pijn in onderbuik man & vrouw Pijn in onderbuik: oorzaken en symptomen. Wat zijn de 10 meest voorkomende oorzaken van pijn in onderbuik bij vrouwen en mannen? Zowat iedereen ervaart wel eens pijn in de buik, daar waar veel vitale organen liggen zoals maag, twaalfvingerige darm, dunne en dikke darm, lever, alvleesklier, galblaas, milt en nieren. Aandoeningen aan al deze organen kunnen gepaard gaan met allerlei soorten pijn, zoals acute en zeer hevige, stekende buikpijn tot 'zeurende', 'knagende', 'doffe' of 'brandende' pijn of buikkrampen. Hieronder worden de tien belangrijkste oorzaken van pijn in onderbuik besproken: obstipatie (verstopping), buikgriep, voedselallergie en voedselintolerantie, dysmenorroe of menstruatiepijn, blaasontsteking, eileiderontsteking, prikkelbare darm syndroom (PDS), prostaatontsteking, venerische ziekte(n) en psychische oorzaken. Er zijn veel oorzaken van pijn in onderbuik, maar deze komen in een ander artikel uitgebreid aan de orde.

Pijn in onderbuik: mogelijke oorzaken

Pijn in onderbuik

Er worden verschillende soorten buikpijn onderscheiden. De pijn kan worden onderscheiden naar aard, zoals krampend, brandend, stekend, zeurend, maar het kan ook worden ingedeeld naar acute of chronische pijn en naar de plaats ervan in de buik. Prikkeling van buikorganen kan ook pijn geven buiten de buik. In dit artikel wordt pijn in onderbuik behandeld. Pijn in onderbuik kan worden onderverdeeld in drie plekken:

Locatie van de buikpijn (pijn in onderbuik)Mogelijke oorzaak van de pijn
Pijn rechts onder in de buik
Deze pijn komt vaak van dikke darm en de blinde darm en bij vrouwen mogelijk ook de eierstok

Bij een acute blinde darmontsteking (appendicitis acuta) bijvoorbeeld, beginnen de pijnklachten meestal geleidelijk op, rond of boven de navel en zakt de pijn langzaamaan naar de rechter onderbuik.
Pijn midden onderbuik
Deze pijn kan afkomstig zijn van de blaas en bij vrouwen van de baarmoeder. Menstruatiepijn dient zich vaak ook aan als pijn midden onder.
Pijn links onder in de buik
Deze pijn hangt vaak samen met de dikke darm of het colon. Bij vrouwen kunnen de eileiders of eierstokken ook betrokken zijn.

Mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) bijvoorbeeld, hebben dikwijls klachten als buikpijn die links onder in de buik is gelokaliseerd.

Tien courante oorzaken van pijn in onderbuik

Iedereen heeft wel eens last van pijn in de onderbuik. Meestal is de oorzaak niet zo ernstig en gaat het vanzelf (of eventueel met een warme kruik op de buik) weer over. Toch kan de pijn ook een teken zijn van een ernstige onderliggende aandoening. In dat geval dient de huisarts geraadpleegd te worden. Hieronder worden de tien meest voorkomende oorzaken van pijn in de onderbuik behandeld. Er staat bij vermeld of het mannen en/of vrouwen kan treffen.

Obstipatie of verstopping

» Zowel mannen als vrouwen.

Er is sprake van obstipatie (verstopping) wanneer er een verandering in de voor de persoon normale stoelgang optreedt. Dat wil zeggen iemand minder vaak moet ontlasten dan gewoonlijk. De ontlasting blijft te lang in de dikke darm, met als gevolg een uitblijvende, moeilijke, harde, pijnlijke of trage ontlasting.

Obstipatie kan door veel factoren worden veroorzaakt. De belangrijkste oorzaken zijn:
  • Onvoldoende inname van water, waardoor de ontlasting te veel indikt.
  • Onvoldoende vezels in het dieet, waardoor de darmwand niet voldoende geprikkeld wordt.
  • Een verandering in het normale voedingspatroon (door bijvoorbeeld een vakantie).
  • Te weinig lichaamsbeweging, waardoor de darmen niet worden aangezet.
  • Stress en spanning.
  • Het te lang uitstellen van toiletbezoek, waardoor de ontlasting te dik wordt.
  • Overmatig gebruik van laxeermiddelen, welke na verloop van tijd de darmspieren verzwakken.
  • Hypothyreoïdie (te traag werkende schildklier).
  • Neurologische aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson of multiple sclerose.
  • Bepaalde geneesmiddelen, zoals antidepressiva.
  • Depressie.
  • Eetstoornissen.
  • Een verstoring van de darmwerking (darm-motiliteitsstoornissen)
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS).
  • Hormonale veranderingen als gevolg van onder meer menstruatie, overgang en zwangerschap.
  • Darmkanker.

Buikgriep

» Zowel mannen als vrouwen.

Buikgriep is een populaire term die verwijst naar de aandoening gastro-enteritis, een ontsteking van het (slijmvlies van het) maag-darmkanaal. De oorzaak van buikgriep is in verreweg de meeste gevallen een infectie in maag en/of darmen als gevolg van een virus. Soms wordt de infectie van maag en/of darmen veroorzaakt door een andere boosdoener, zoals een bacterie of een parasiet. Jaarlijks worden zeer veel mensen door buikgriep getroffen.

De belangrijkste symptomen van buikgriep zijn braken en diarree. Meestal beginnen deze tussen 15 en 48 uur nadat iemand het virus heeft binnengekregen. Het braken is vaak heftig en kan acuut optreden. Andere klachten die kunnen optreden zijn misselijkheid, koorts, hoofdpijn, buikpijn en buikkramp.

Voedselallergie en voedselintolerantie

» Zowel mannen als vrouwen.

Buikpijnklachten kunnen samenhangen met voedselallergie of voedselintolerantie. Voedselallergie is een abnormale reactie van het afweersysteem, waarbij in het lichaam specifieke afweerstoffen tegen bepaalde eiwitten uit de voeding, zogeheten allergenen, gemaakt worden. Hierdoor wordt men gevoelig voor dit bepaalde eiwit (sensibilisatie). De allergische reactie treedt meestal binnen enkele minuten tot een paar uur na het eten van het allergeen op, maar het kan soms ook langer duren.

Niet-allergische voedselovergevoeligheid, wordt voedselintolerantie genoemd. Hierbij is het afweersysteem niet rechtstreeks betrokken en zijn er dus geen allergenen. Bij voedselintolerantie ontstaan de reacties op verschillende manieren, bijvoorbeeld door enzymtekorten of door stoffen die een reactie veroorzaken, zoals het conserveermiddel sulfiet.

Dysmenorroe of menstruatiepijn

» Vrouwen.

Dysmenorroe is een pijnlijke menstruatie die de vrouw in haar normale activiteiten flink kan belemmeren. Een vrouw met dysmenorroe heeft tijdens de menstruatie last heeft van een krampende pijn in de onderbuik. Het wordt ook wel omschreven als een zeurende of scherpe pijn in de onderbuik die komt en gaat, en eventueel gepaard gaat met rugpijn. De behandeling is afhankelijk van het type dysmenorroe.

Blaasontsteking (cystitis)

» Vooral vrouwen.

Blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën die via de plasbuis de blaas hebben bereikt. Vaak is de boosdoener de Escherichia coli bacterie, die normaal in de darmen aanwezig zijn. Via het anale gebied kunnen deze de plasbuis bereiken en zo naar de blaas. Anatomisch gezien lopen vrouwen meer kans om een blaasontsteking op te lopen dan mannen. Vrouwen hebben een veel kortere plasbuis dan mannen, waardoor bacteriën gemakkelijker in de blaas terecht kunnen komen. Bovendien ligt bij vrouwen de opening van de plasbuis dichter bij de anus.

Blaasontsteking uit zich vaak in frequent en pijnlijk plassen (een branderig gevoel tijdens het plassen). De urine kan stinken, troebel zijn en soms kan er bloed in aanwezig zijn. Blaasontsteking kan gepaard gaan met buikpijn, vooral onder in de buik.

Eileiderontsteking (salpingitis)

» Vrouwen.

Een eileiderontsteking is een ontsteking van de vrouwelijke voortplantingsorganen in het kleine bekken. Dat zijn de baarmoeder, de eileiders, de omringende weefsels en het buikvlies. Vaak ontstaat een eileiderontsteking als gevolg van een venerische ziekte, zoals chlamydia en gonorroe. Typerend is pijn in de onderbuik - dat wil zeggen gevoeligheid en pijnscheuten aan één of beide kanten van de onderbuik - en bekken. Vooral een acute (plotselinge) ontsteking in het kleine bekken geeft hevige buikpijn, wat soms gepaard gaat met misselijkheid en braken.

Prikkelbare darm syndroom (PDS)

» Meer vrouwen dan mannen.

Prikkelbare darm syndroom (PDS) is een courante aandoening, welke zich uit in buikpijn links onder in de buik, hevige krampen, opgeblazen gevoel, winderigheid en stoelgangproblemen, zoals afwisselend diarree en obstipatie. Deze klachten doen zich met tussenpozen voor en kunnen jarenlang aanhouden. Aanzienlijk meer vrouwen dan mannen hebben PDS; de verhouding is ongeveer 4:1. PDS valt onder de functionele buikklachten; dit betekent dat er geen duidelijk oorzaak voor de lichamelijke klachten kan worden gevonden. Ten minste 8% van de Nederlandse bevolking heeft PDS, maar waarschijnlijk ligt dit aantal hoger.

Prostaatontsteking kan leiden tot pijn in onderbuik en onderrug

Prostaatontsteking (prostatitis)

» Mannen.

Men spreek van 'prostaatontsteking' wanneer het klierweefsel in de prostaat ontstoken is. De prostaat -ook wel 'voorstanderklier' genoemd- bevindt zich vlak onder de blaas, recht voor de endeldarm en omsluit de urinebuis of plasbuis, welke dus door de prostaat heenloopt. Het orgaan is bij jonge mannen ongeveer 3 cm lang en bestaat uit 30-50 kliertjes, die vocht produceren welke een belangrijke bestanddeel vormt van sperma.

De meest voorkomende klachten en symptomen van prostaatontsteking bestaan uit pijn tijdens het plassen, frequent urineren, problemen met plassen en een constante aandrang. Prostatitis kan ook leiden tot pijn in het scrotum, testikels, onderbuik, onderrug of anus. Bijkomende symptomen van prostatitis zijn bloed in de urine, koorts en pijnlijke ejaculatie.

Venerische ziekten

» Zowel mannen als vrouwen.

Mogelijke verschijnselen van een venerische ziekte zijn onder meer:
  • bij vrouwen: meer vaginale afscheiding of andere afscheiding dan normaal;
  • bij mannen: afscheiding uit de penis;
  • blaasjes, wondjes of wratjes op of rond de geslachtsdelen;
  • pijn bij het plassen;
  • buikpijn;
  • bij vrouwen: bloedverlies tussen de menstruaties door.

Psychische oorzaken

» Meer vrouwen dan mannen en vooral kinderen.

Het blijkt dat bij de meeste kinderen terugkerende buikpijn veroorzaakt wordt door angsten, zorgen en andere psychische problemen die het gevolg zijn van spanningen op school, met vriendjes, tussen ouders of in een gezin.

Bij oudere mensen met een depressie staan vaak lichamelijke klachten die maar niet overgaan voorop. Voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn of buikpijn. Hierdoor gebeurt het geregeld dat een depressie niet goed herkend wordt.

Lees verder

Gerelateerde links
Voedselvergiftiging-buikgriep, Pijn in onderbuik oorzaken en Pijn in onderbuik man vrouw.
Gerelateerde artikelen
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Pijn in de onderbuikPijn in de onderbuikPijn in de onderbuik is een pijn die gevoeld wordt laag in de buik. Het wordt dan ook wel lage buikpijn genoemd. Buikpij…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingEen blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangs…
Menstruatiepijn: oorzaken en behandelingMenstruatiepijn: oorzaken en behandelingOngeveer de helft van de vrouwen heeft last van pijn in de onderbuik vlak voor of tijdens de eerste dagen van de menstru…
Appendicitis: pijn rond de navel (onderbuik), misselijkAppendicitis: pijn rond de navel (onderbuik), misselijkDe eerste symptomen van appendicitis (blindedarmontsteking) bestaan meestal uit een milde koorts en zeurende pijn rond d…
Bronnen en referenties
  • Prof. dr. Frans J. Meijman (hoofdredacteur). Winkler Prins medisch handboek. Het Spectrum, Utrecht, 2007.

Reageer op het artikel "Pijn in onderbuik: 10 oorzaken pijn in onderbuik man & vrouw"

Reacties

Sandra, 19-07-2013 10:10 #2
Ik ben momenteel 28 weken zwanger en heb een aanhoudende pijn in mijn onderbuik en onderrug, weet haast niet hoe ik moet zitten. Nu had ik vannacht een hopeloze nacht met weinig slaap en veel draaien, dus ik dacht aan een soort spierpijn. Of darmen, want ik ben vandaag ook al minstens drie keer naar de wc geweest voor de 'grote boodschap'. En natuurlijk tig keer om te plassen. Ik heb al naar de verloskundige gebeld, maar die zijn alleen bereikbaar op het spoednummer. Dat vind ik dan ook weer wat overdreven, om daarheen te bellen…

Iemand die dit herkent en me kan vertellen wat het mogelijk kan zijn? Het is mijn eerste zwangerschap, dus voor mij is alles nieuw…

Vercauteren Lisette, 12-07-2013 12:03 #1
Pijn in de onderbuik rechts wordt gevolgd door krampen en trillende beweging soms ook met trekkingen van arm en been. Tot hiertoe zonder oplossing dokter geloofd niet dat het kan? Waar ik mij heel ongelukkig door voel. Wie helpt mij! Als kind bij lopen kreeg ik die steken al en toen moest ik rusten want het was mijn mild.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!