InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn tussen schouderbladen (en nek): oorzaken en klachten

Pijn tussen schouderbladen (en nek): oorzaken en klachten

Pijn tussen schouderbladen (en nek): oorzaken en klachten Pijn tussen schouderbladen is een courante klacht. Veel mensen hebben bij tijd en wijle last van pijn in de bovenrug of pijn tussen de schouderbladen. Voor hoge rugpijn zijn diverse oorzaken aan te wijzen, maar de meest voorkomende oorzaak van pijn tussen schouderbladen is het niet goed functioneren van gewrichten ten gevolge van een verkeerde houding of een trauma. Wat zeldzamer zijn andere oorzaken van pijn in de bovenrug of pijn tussen de schouderbladen, zoals een hernia, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar ook pijn tussen schouderbladen door stress, hyperventilatie, slijtage van een tussenwervelschijf, maag klachten (brandend maagzuur) of problemen met het hart. In dit artikel bespreken we de belangrijkste oorzaken van pijn tussen de schouderbladen.

Pijn tussen schouderbladen

Pijn tussen schouderbladen door irritatie van spieren

Een langdurig verkeerde houding door bijvoorbeeld veel zittend (beeldscherm)werk, het veelvuldig uitvoeren van dezelfde bewegingen of door veel boven het hoofd te werken, kan pijn tussen schouderbladen veroorzaken die geleidelijk erger wordt. Hierdoor ontstaat een blijvende blokkade in de wervelkolom, waarbij zelfs een rib ontwricht kan raken wat meer pijnklachten tot gevolg heeft. Een verkeerde slaaphouding, spierverrekkingen door vertillen of een verkeerde beweging, kneuzingen, sportblessures en andere trauma's kunnen ook resulteren in spierirritatie en pijn.

De grote spieren van de schoudergordel kunnen als gevolg van overbelasting geïrriteerd, pijnlijk en stijf worden. Vaak gaat de pijn tussen de schouderbladen gepaard met pijn in de nek. Dit kan weer aanleiding geven tot uitstralende pijn langs de ribben, naar de borst of naar de armen. Deze pijn kan soms verward worden met hartklachten.

Angina pectoris

Angina pectoris betekent letterlijk 'benauwdheid of pijn op de borst' en is een ziekte van de kransslagaders, die wordt veroorzaakt door aderverkalking (atherosclerose). Bij angina pectoris ontstaan vernauwingen in de kransslagaders, waardoor de aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de hartspier wordt belemmerd.

Typerend voor angina pectoris is een diepe pijn, waarvan niet goed kan worden aangeven waar deze precies is gelokaliseerd. Vaak wordt de pijn door de persoon ervaren als een hinderlijk gevoel achter het borstbeen en omschreven als benauwend en beklemmend. Uitstralingspijn naar de linkerarm of naar de kaken is niet ongewoon. Ook kan er een hinderlijk gevoel optreden tussen de schouderbladen. Andere symptomen zijn een gevoel van zwaarte of gevoelloosheid in armen, schouders, ellebogen of handen en voorts misselijkheid, duizeligheid, transpireren en kortademigheid.

Maag: brandend maagzuur (reflux)

Brandend maagzuur is een courante klacht. Sommige mensen hebben er af en toe last van, terwijl anderen er dagelijks mee kampen. Men spreekt van brandend maagzuur, wanneer het zure maagsap in de slokdarm terechtkomt. Dit terugstromen wordt 'reflux' genoemd. Het zure maagsap kan de slokdarmwand zodanig irriteren dat het ontstoken raakt. De klachten bestaan vaak uit een schrijnend, branderig gevoel achter het borstbeen, hetgeen nogal eens verward wordt met hartklachten. Soms kan de pijn uitstralen naar de rug - tussen de schouderbladen - of naar de hals.

Pijn tussen schouderbladen door hernia van de borstwervelkolom

Een hernia is een uitstulping van het zachte binnenmateriaal van een tussenwervelschijf. Een hernia van de borstwervelkolom geeft vaak eerst pijn midden onder de schouderbladen, soms met uitstraling langs een rib. In veel gevallen treedt er ook een vermindering van het gevoel op links of rechts op de borstkas. Een hernia komt vooral in die delen van de wervelkolom voor, die het meest blootstaan aan slijtage en letsel.

Aorta-aneurysma in de borst

Indien een deel van de slagaderwand zwakker wordt, kan het als gevolg van de bloeddruk in de slagader uitzetten. Dit noemt men een 'aneurysma'. Een aneurysma in de borst kan aanleiding geven tot pijn in de borst of hoog in de rug tussen de schouderbladen (bij dissectie - een scheur in de wand van het bloedvat), heftig hoesten en hijgen en moeilijk slikken en schorheid. Een aneurysma in de borst moet met spoed behandeld worden.

Ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew, ook wel spondylitis ankylopoetica genoemd, is een reumatische aandoening, waarbij vooral de gewrichten in de wervelkolom ontstoken raken. Bij deze ziekte staat pijn, stijfheid en beperking van de bewegingsmogelijkheid van de wervelkolom op de voorgrond. Bij de ziekte van Bechterew wordt de pijn vooral aangegeven onder in de rug en ook tussen de schouderbladen en op de borst.

Zwanger: buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Heel soms is de bevruchte eicel niet in het baarmoederslijmvlies ingenesteld maar daarbuiten, vaak in de eileider. Men spreekt in dat geval van een 'buitenbaarmoederlijke zwangerschap'. Op een gegeven moment barst de eileider, waarna het vruchtje afsterft. Dit gaat vaak gepaard met veel buikpijn en bloedverlies. Soms heb je ook last van veel pijn tussen de schouderbladen.

Hyperventilatie

Pijn tussen schouderbladen kan ook veroorzaakt worden door hyperventilatie. Bij hyperventilatie kun je te kampen krijgen met pijn tussen de schouderbladen en met andere lichamelijke klachten, welke bijna allemaal verband houden met een verkeerde ademhaling. Wanneer je hyperventileert adem je veel te snel en/of te diep en dus letterlijk overmatig. Deze te snelle en/of te diepe ademhaling veroorzaakt een onbalans in het lichaam, wat aanleiding geeft tot allerlei klachten en fysieke ongemakken, zoals pijn in de schouderbladen.

Pijn tussen schouderbladen door stress

Ook stress kan pijn tussen de schouders veroorzaken. Aanhoudende stress door je werk, relatie, gezin of andere oorzaken, veroorzaakt spierspanningen, waardoor je stijve, pijnlijke schouders krijgt. En wanneer de spieren van schouders, nek en hoofd te krachtig worden aangespannen gedurende te lange tijd, kan dit resulteren in hoofdpijn, zogeheten spanningshoofdpijn.

Pijn tussen schouderbladen door een slokdarmontsteking

Een slokdarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de slokdarm. Symptomen die daarbij kunnen optreden zijn onder meer pijn bij het slikken en slikproblemen, evenals pijn in de buurt van het borstbeen: een branderig of drukkend gevoel. Een enkele keer straalt de pijn uit naar de rug of de schouderbladen.

Pijn tussen de schouderbladen door problemen longen en luchtwegen

Acute pijn tussen de schouders in combinatie met een drukkende pijn op de borst kan ook te maken hebben met je longen. Zo kan pijn tussen de schouderbladen worden veroorzaakt door onder meer:
  • Longembolie (afsluiting van longslagader);
  • Luchtweginfectie (bijvoorbeeld longontsteking);
  • Acute bronchitis (ontsteking van de bronchiën);
  • Astma (een chronische ontsteking van de luchtwegen); en
  • COPD (een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem).

Wanneer pijn tussen de schouders wordt veroorzaakt door longgerelateerde klachten of een longaandoening, dan is er meestal ook sprake van ademhalingsproblemen zoals benauwdheid, kortademigheid of moeilijk ademhalen. Deze klachten worden verergerd door roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn tussen de schouderbladen: symptomen, oorzaken, tipsPijn tussen de schouderbladen: symptomen, oorzaken, tipsPijn tussen de schouderbladen komt vrij vaak voor bij mensen die veel autorijden of langdurig aan de computer werken. Ee…
EHBO - VerslikkenHet is heel erg vervelend als iemand zich ergens in verslikt, of dat iemand stikt in een voorwerp of een stukje eten. De…
Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nekNotalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nekNotalgia paresthetica (NP) is een relatief veelvoorkomende jeukende huidaandoening. Het klassieke beeld is een eenzijdig…
Notalgia paraesthetica: jeukende bruine plek schouderbladenNotalgia paraesthetica: jeukende bruine plek schouderbladenNotalgia paraesthetica is een veel voorkomende vorm van jeuk ter hoogte van de schouderbladen. Het komt vooral voor bij…
Pijnlijke steken in de borst?Pijnlijke steken in de borst?Heeft u dat ook wel eens? Last van een stekende pijn in de borst en weet u niet goed wat u er mee aanmoet, in dit artike…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn tussen schouderbladen (en nek): oorzaken en klachten"

Reacties

S. R., 17-08-2014 19:02 #3
Weet iemand wat ik hier aan kan doen om het te voorkomen / verbeteren?

Gister ben ik weereens gaan hardlopen en nu had ik vanochtend pijn in mijn bovenrug (tussen de schouderbladen net boven m'n bh-bandje). Ik heb het net losgedraaid door mijn schouders te draaien en dan over mijn schouder naar achter te kijken en toen klonk er een harde knoek, alsof er een wervel weer op z'n plek schoot

M. R., 21-06-2014 08:28 #2
Een stevige griep of langdurige verkoudheid kan ook pijn tussen schouderbladen veroorzaken.

Emmy, 07-03-2013 16:39 #1
Al een lange tijd heb ik last van een wervel tussen mijn schouderbladen. Enkele jaren geleden is een mri gemaakt waarbij alleen slijtage gezien werd in de nek en laag in de rug. Vorig jaar bleek met een botscan er ook een rib beknelling of slijtage te zijn. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Volgens de arts (pijnbestrijding) kan dit niet de oorzaak van de pijn zijn.
De pijn is vaak ondraaglijk. Ook bij aanraking. Er is geen uitstralingspijn naar mijn armen, wel naar mijn nek en hoofd. Ook 's nachts kan ik er veel last van hebben. Bij het rijden over een hobbel of met knijpen met mijn hand doet ook deze wervel veel pijn. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn tussen schouderbladen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!