InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voeten

Fenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voeten

Fenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voeten Iedereen heeft wel eens last van koude handen of voeten, zeker in de winter. Maar wat nu als je er ook midden in de zomer last van hebt. Behalve dat het heel vervelend is, kan je wel eens de ziekte van Raynaud hebben. Wat is het en hoe kan je het oplossen?

Raynaud

Als je vingers te pas en te onpas buiten koud worden, er blauwig uitzien om vervolgens ijzig wit te worden en na verloop van tijd rood en gloeiend warm worden en mogelijk zelfs tintelen, dan zou je wel eens de ziekte van Raynaud kunnen hebben.

Wat is het?

Het is niet onoverkomelijk maar wel lastig, want de spieren in de bloedvaten trekken, als gevolg van de kou, op een spastische manier samen. Zover dat er in zijn geheel geen bloed meer richting de vingertoppen kan gaan.
Het lijkt een overgevoeligheid voor kou en dat is het ook, maar heeft nog meer te maken met plotselinge temperatuurverschillen. Verder kan Raynaud zich ook uiten door het gebruiken van trillende voorwerpen.

Meestal betreft het handen en voeten (een enkele keer zie je wel eens iemand die er last van heeft bij het puntje van de neus) en is het behalve lastig, niet echt ernstig. Echter, het kan ook lang aanhouden en dan kunnen er wondjes ontstaan op het betreffende lichaamsdeel ontstaan of zelfs leiden tot een bloedvatontsteking.

Oorzaak

De oorzaak is niet bij iedereen te herleiden, maar vaak hebben de mensen een heftige situatie meegemaakt. Stevige stress, woede, angst of schrik kunnen bijdragen aan het ontstaan van Raynaud. Echter, in de Ayurveda ziet met het als een verstoorde lichaamsbalans.
Verder kan het bloed zelf veranderen. Het bloed kan meer stroperig worden en hierdoor kan een beetje vaatvernauwing optreden. Mensen met het Sjögren syndroom hebben dit nogal eens. Een heel enkele keer is Raynaud de uiting met een ander onderliggende ziekte zoals diabetes of sclerodermie heeft.

Oplossing?

Strikt genomen is het een heftige reactie op de kou zoals iedereen deze ervaart. Goede kleding die je warm houdt en voldoende spek op de botten, werkt positief. Overigens komt die warmte dan niet door het extra ‘spek’, maar doordat je spieren harder moet werken en er warmte vrijkomt.
Er zijn geen pilletjes die je kunt innemen om het probleem op te lossen, maar je kunt je wel op andere manieren ‘wapenen’. Een aantal voorbeelden.

  • Laat je armen zwaaien, we noemen het de windmolen. Maar door je armen in beweging te brengen en rond te zwaaien, warmen je handen ook op.
  • Speciale handschoenen werken prima om de handen warm te houden. Leer en goed gewatteerd of thermos(hand)schoenen houden je handen en voeten warm. Let altijd goed op dat je wollen sokken draagt. Sokken moeten kunnen ademen.
  • Gezonde warme gerechten met veel groenten stimuleren ook je bloedsomloop en dus goed om je handen warm te houden. Een beetje spicy is ook prima.
  • Wollen kleding in zijn algemeenheid is goed om de warmte vast te houden. Wol ademt bovendien en dat voelt goed aan.
  • De aloude levertraan werkt nog steeds, maar als je voldoende visolie binnenkrijgt, werkt dit ook prima.
  • Adem goed en houdt je lichaam in balans en beperk stressmomenten. Een meditatiemoment kan hierbij helpen.

Tot slot

Raynaud is niet onoverkomelijk, maar zorg er wel voor dat je de oorzaak weet en er naar handelt. Sommige mensen krijgen het advies binnen te blijven, maar voor een gezonde balans is juist ook voldoende daglicht belangrijk. Met de juiste kleding en schoenen kan het prima werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het syndroom van RaynaudIedereen heeft wel eens last van de kou. Mensen met de ziekte van Raynaud hebben hier helaas meer last van dan normaal i…
Het fenomeen van Raynaud: witte vingers die doof aanvoelenHet fenomeen van Raynaud: witte vingers die doof aanvoelenWitte vingertoppen, blauwe nagels en gevoelloosheid bij koude, dat is het fenomeen van Raynaud. Soms wordt dit ook wel d…
Voedingsadvies bij "Raynaud" (koude vingers en tenen)De aandoening van Raynaud is een sterke reactie van de uiteinden van de vingers en tenen op kou waarbij deze wit van kle…
Oorzaak en oplossing van witte, blauwe of dode vingersOorzaak en oplossing van witte, blauwe of dode vingersVeel mensen hebben bij lage omgevingstemperaturen, dus vooral tijdens de winter of in het najaar, plotseling last van wi…
Tintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van RaynaudTintelend witte koude vingers of tenen: fenomeen van RaynaudWinterhanden of –tenen komen meestal voor tijdens gure en koude dagen. Het bloed stroomt niet zover meer, waardoor het f…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voeten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!