InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklier

Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklier

Een verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) kan problemen opleveren, maar een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) ook. In dit artikel uitleg over symptomen, oorzaken en behandeling van schildklierproblemen die onder andere moeheid veroorzaken.

De schildklier

De schildklier is een hormoonklier in de halsstreek die hormonen uitscheidt die belangrijk zijn voor de stofwisseling. Het is maar een klein orgaantje, maar heeft toch een enorm belangrijke functie in het lichaam. Bij kinderen heeft de stofwisseling invloed op de geestelijke ontwikkeling en groei, bij volwassenen beïnvloedt de stofwisseling het gewicht, hartritme, de concentratie, energie en geestelijke stabiliteit. Die stofwisseling wordt dus beïnvloed door de hormonen die de schildklier aanmaakt en afscheidt aan het bloed.

De schildklier wordt zelf ook aan het werk gezet door hormonen, dit proces begint in de hersenen. De hypothalamus, een klier in de hersenen, geeft het hormoon TRH af aan een andere klier in de hersenen: de hypofyse. De hypofyse geeft het hormoon TSH (het schildklierstimulerend hormoon) af aan de schildklier. De schildklier zelf maakt de hormonen thyroxine, thri-jodothyronine en calcitonine aan.

Als de schildklier te snel of te langzaam werkt worden er dus te veel of te weinig hormonen aangemaakt, waardoor gezondheidsklachten ontstaan. Als er te weinig hormonen aanworden gemaakt vertragen de lichamelijke en geestelijke processen. Dit heet hypothyreoïdie. Als de schildklier overactief is en dus te veel hormonen aanmaakt heet dit hyperthyreoïdie.

Symptomen

Symptomen van een te traag werkende schildklier:
  • Extreme vermoeidheid
  • Hartproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • Menstruatieproblemen
  • Verminderd libido
  • Gevoeligheid voor kou
  • Haaruitval
  • Niet transpireren
  • Gezichtstoename
  • Opgezet gezicht

Symptomen van een te snel werkende schildklier:
  • Vermoeidheid
  • Hartkloppingen
  • Diaree
  • Gewichtsverlies
  • Gevoeligheid voor warmte
  • Kortademig bij inspanning
  • Gejaagd gevoel
  • Krachtsverlies
  • Klamme handen
  • Menstruatieproblemen
  • Angstige gevoelens
  • Sneller geïrriteerd zijn

Heb je last van één of meer van de bovenstaande klachten, raadpleeg dan altijd de huisarts.

Oorzaken

Schildklierproblemen kunnen ontstaan door een ontsteking aan de schildklier, aangeboren schildklier afwijkingen, bepaalde auto-immuunziektes, een operatie waarbij een deel van de schildklier is weggehaald, een jodium tekort of kanker (zeer zeldzaam).

De meest voorkomende oorzaak van schildklierproblemen is jodiumgebrek. Dit veroorzaakt een struma (schildkliervergroting), wat te zien is als een zwelling in de hals. Vaak is de oorzaak hiervan een jodiumgebrek in de voeding. Struma kan zowel veroorzaakt worden door een te snelle als te trage werking van de schildklier. Struma is een symptoom van zowel de ziekte van Graves als de ziekte van Hashimoto (zie hieronder).

Cretinisme is een hele extreme vorm van jodiumtekort waarbij schildklierziektes ontstaan. Hierbij is het jodiumtekort al voor de geboorte aanwezig. Cretinisme kan dwerggroei, mentale ziektes en motorische stoornissen veroorzaken.

Hyperthyreoïdie wordt vaak veroorzaakt door de ziekte van Graves. Dit is een auto-immuunziekte, waarbij het afweersysteem antistoffen tegen de schildkliercellen maakt. Eerst veroorzaakt de ziekte dus een te snelle schildklier werking, later zorgt het voor een te trage werking. Specifieke symptomen voor deze ziekte zijn huidzwellingen aan de benen en oogproblemen.

Een andere auto-immuunziekte die een afweerreactie tegen de eigen schildklier oproept is de ziekte van Hashimoto. Dit is een ziekte die vrij vaak voorkomt, vooral bij volwassen vrouwen. Door de ziekte ontstaat een vertraagde schildklierwerking, met de symptomen die bij hypothyreoïdie horen dus.

Een zeldzame oorzaak van vermoeidheid door schildklierproblemen is schildklierkanker. Er zijn verschillende soorten schildklierkanker, allen met een andere prognose en behandeling. Goedaardige knobbels in de schildklierstreek komen overigens wel relatief vaak voor.

Diagnose

Omdat de klachten die voorkomen bij hypothyreoïdie en hyperthyreoïdie niet heel specifiek zijn, en ook veel voorkomen bij andere aandoeningen, is het over het algemeen niet mogelijk om een diagnose te stellen op basis van de klachten. Als je meerdere klachten hebt uit de bovenstaande symptomen lijst, en je daarmee naar de huisarts gaat, test hij hoogst waarschijnlijk ook de schildklierwerking. Dit gebeurt meestal door middel van een bloedonderzoek, en soms door middel van een scan van de schildklier.

Behandeling

Een te trage schildklierwerking is op zichzelf makkelijk te behandelen, namelijk door het toedienen van het schildklierhormoon (thyroxine). Een overactieve schildklier wordt behandeld met medicijnen, radioactief jodium of een operatie. Als de hyperthyreoïdie of hypothyreoïdie een symptoom is van een ziekte waarbij schildklierproblemen optreden, dan ligt de behandeling aan de ziekte, de ernst daarvan en of de oogziekte van Graves ook optreedt.
© 2011 - 2017 Appleann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Ziekte van Hashimoto en Graves - schildklierZiekte van Hashimoto en Graves - schildklierDe ziekte van Hashimoto is een zeer bekende auto-immuunziekte die leidt tot een te traag werkende schildklier. Hashimoto…
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
Ziekte van Graves: Auto-immuunziekte van de schildklierDe ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, waarbij de schildklier te snel werkt. Doordat het immuunsysteem de eigen…
Hyperthyreoïdie: oorzaken, symptomen, behandelingHyperthyreoïdie: oorzaken, symptomen, behandelingHyperthyreoïdie wil zeggen dat er teveel schildklierhormoon wordt aangemaakt, door een te hard werkende schildklier. Dit…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheisplein.nl
  • www.schildklier.nl
  • www.graves-patienten.nl

Reageer op het artikel "Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklier"

Reacties

Naaima, 23-11-2016 16:52 #8
Alle jaren heb last van extreem vermoeidheid echt uitgeput dat ik weken lang in bed moet blijven. uit onderzoek blijkt dat schildklier TSH niet goed werkt met tabletten uit Marokko en die heet DIMAZOL 10 mg kon ik beter worden. De probleem is dat de tabletten zij niet voor altijd gebruiken maar tijdelijk en als ik inneem dan gaat goed en als ik stop dan lig ik plat. Mijn huisarts vind dat ik geen medicijnen nodig heb. Sinds paar dagen ik neem jodium druppels en D3 3000 en Rhodiola complex maar ik ben nogsteeds heel erg moe.ik weet het niet meer. Groetjes

Elly Langedijk, 28-01-2016 03:43 #7
Ls ik heb gedetineerd gezeten met als oorzaak doodslag op mijn eigen lieve vriend. Na een paar jaar werd ik maar daar werd niet naar gekeken. Moe dus. Dat was zo ongeveer 2009/2010. In 2011 kwam ik vrij maar werken ging niet omdat ik zo moe was. Nu ben ik zover dat ik zo goed als bedlegerig ben en slaap met gemak zo Een 18 tot 20 uur per dag. Kan er gewoon niet uitkomen hoe graag ik ook wil en raak nu ook in een sociaal isolement en depressief waar ik lexapro voor heb wat niet helpt. Loop nu al jaren naar de h à en ziekenhuis maar er word niets gevonden. Andere klachten zijn zware hese stem, kortademig, zere branderige ogen, na kleine inspanning gesloopt, altijd hoofdpijn en snel geïrriteerd en angstig. Kan ik nu iets aan mijn schildklier hebben of bv ME of CVS? Kan u mij helpen want de kwaliteit van mijn leven is hopeloos en ook mijn relatie staat op spel zeker ook omdat ik problemen heb met mijn libido. Ondertussen loop ik bij het GGZ maar ik geloof niet dat het tussen mijn oren zit? Hoop op reactie Mvg Elly

Marieke, 16-04-2015 10:58 #6
Vraag, mijn T4vrij is 12. en mijn TSH is 9.heb ik dan een te trage of te snel werkende schildklier. heb ook last van diarree.

Christel van der Leest, 15-03-2013 22:54 #5
Ondanks mijn medicijnen tyrax heb ik tóch nog regelmatig last van extreme vermoeidheid, hoofdpijn en kou, ook veel last van spierklachten in nek en rug. Wat kan ik hier verder nog aan doen?

Jolanda Diks, 22-01-2013 13:36 #4
Ondanks mijn medicijnen tyrax heb ik tóch nog regelmatig last van extreme vermoeidheid, hoofdpijn, kou en concentratieproblemen. Wat kan ik doen? Weer naar de dokter gaan?

Chantal, 13-01-2013 21:49 #3
Ik heb een heel opgezwollen gezicht, ik ben ook aangekomen. Heb het heel de dag ijs en ijskoud. Nu heerst er ook griep, maar ik ben ook heel vermoeid. Al 3 weken speelt dit en depressief lusteloos en me uitdrukking in me gezicht is anders heel anders. Ga dinsdag bloed laten prikken bij dokter maar nu lees ik dat de waardes soms niet aantoonbaar zijn en in Nederland doen ze het in het ziekenhuis hier in Duitsland doet de arts het zelf. Ben ik niet blij mee. Ze nemen de klachten niet serieus en ik voel me hartstikke beroerd. De hele dag door komt dit overeen met trage schildklier.

Sonny, 22-11-2012 20:52 #2
Hannie, ik heb bijna dezelfde klachten! Niemand die mij begrijpt, ben bang dat ze mij een zeur vinden en vertel daarom niks meer aan anderen… Werken is zo zwaar, ben doodop en ik begrijp jou wilde ik zeggen!

Hannie, 07-10-2012 22:15 #1
Ik ben na een kleine inspanning al heel erg moe, heb last bij ademhalen, houdt vocht vast en heb veel last bij het lopen aan de linker zijde van heup bekken boven en onder been als ik lang zit of lig heb ik ook last van mijn hielen. Altijd last van een druk op mijn borst en mijn maag heeft constant een vol gevoel. Val niet af, ben 12 kilo in 8 maanden aangekomen. Ben binnen gekomen met een te snelle schildklier na eerst strumazol geslikt te hebben kreeg ik cytomel. Na lang gesukkeld te hebben is mijn schildklier helemaal gestopt met werken, dus heb nu een geen tot heel langzaam werkende schildklier. Nu zit ik 8 weken aan de cytomel. De t4 en t3 iets om hoog, maar ik voel me zo moe en vervelend van binnen. Mijn humeur is er ook niet vrolijker op geworden. Huil veel zit aan oxepam om te slapen. Ben soms zo moe dat ik er alleen maar kan huilen. Wat ik het ergste vind is dat de mensen om mijn heen het niet begrijpen. En er altijd over heen lullen of dat het mij eigen schuld is en dat ik er maar over heen moet zetten. Ik ben zo boos…

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 27-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!