InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn

Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn

Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn De winter is voor een heleboel mensen geen seizoen om naar uit te kijken: het is donker, koud en slecht weer. Zeker mensen met reuma of artrose zitten niet te wachten op het winterseizoen: koude, vochtigheid en sneeuw maken de gewrichtspijn alleen maar erger. Dit komt omdat de kou zorgt voor een slechtere doorbloeding van de spieren en de gewrichten pijnlijker maakt. Hier volgen enkele tips om de pijn te verzachten.

Winter: negatief voor mensen met reuma en artrose

Sommigen zijn blij als de winter eraan komt: ze vinden het het seizoen van de gezelligheid en kijken er naar uit om lekker binnen te blijven aan de haard. Voor anderen is de winter een gevreesde periode omdat de sneeuw, de kou en de vochtigheid meer gewrichtspijn met zich meebrengt, denk maar aan mensen met reuma, artritis en artrose. Bovendien word je ook al niet vrolijker van de donkere, winterse dagen met schaars zonlicht.

De koude verergert vaak gewrichtspijn

Gewrichtspijn heeft te maken met aandoeningen die gewrichten als de knieën, de enkels, de nek, de polsen, de ellebogen en andere lichaamsdelen kunnen aantasten. Door de koude voel je de pijn nog meer, vermits koude ervoor zorgt dat het bloed gaat stollen. Daardoor is er een slechte doorbloeding van de aderen in de spieren rond de gewrichten en voelt alles krampachtiger en stugger aan. Daarom wordt door dokters vaak aangeraden om de warmte op te zoeken.

Tips om gewrichtspijn te verzachten in de winter

Draag warme beschermende kledij rond de gewrichten
Als je naar buiten gaat in de winterkou, vergeet dan niet om de pijnlijke gewrichten te beschermen met een extra laag kledij. Zo zijn er bijvoorbeeld kniebanden om de knieën te beschermen, of enkelbanden om het stappen comfortabeler te maken voor wie last heeft van pijn aan de enkels.

Breng warme zalf of olie aan op je gewrichten
Er zijn heelwat verwarmende zalfjes of cremes op de markt die ervoor zorgen dat de gewrichten en de spieren daarrond warm kunnen blijven. Het aanbrengen van deze zalf kan echt een verzachtend gevoel geven voor het gewricht. Ook kan je de pijnlijke gewrichten en spieren masseren met een warme olie, die stevig kan inwerken en relaxerend werkt.

Breng een bezoek aan de infraroodsauna
Infraroodsauna's zijn nog niet zo heel lang in gebruik maar zijn wel al heel populair bij mensen met reuma en artritis. Het nemen van dergelijke sauna heeft al bij veel mensen een positieve uitwerking gehad. Je lichaam warmt lekker op en de gewrichten gaan beter aanvoelen.

Overwinter in een warm en droog klimaat
Droge lucht is in het algemeen positief tegen gewrichtspijn en als de zon dan nog eens lekker schijnt, zit het helemaal goed. Daarom gaan heelwat mensen met reuma in de winter naar zuiderse oorden omdat het in Nederland en België dan te koud is. Sommigen gaan zelfs overwinteren om die reden. Waarom ook niet: op die manier kan je gewrichtspijn verminderen (of misschien zelfs helemaal laten verdwijnen) en intussen van een vakantie genieten.

Lees verder

© 2011 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Behandeling van artrose, artritis en osteoporoseBehandeling van artrose, artritis en osteoporoseReuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote v…
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Artrose-GewrichtspijnArtrose-GewrichtspijnArtrose - Gewrichtpijn. De plantaardige homeopathie kent een geneesmiddel met een pijnstillende werking die aangetoond e…

Reageer op het artikel "Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fysieke pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!