InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn

Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn

Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn De winter is voor een heleboel mensen geen seizoen om naar uit te kijken: het is donker, koud en slecht weer. Zeker mensen met reuma of artrose zitten niet te wachten op het winterseizoen: koude, vochtigheid en sneeuw maken de gewrichtspijn alleen maar erger. Dit komt omdat de kou zorgt voor een slechtere doorbloeding van de spieren en de gewrichten pijnlijker maakt. Voedingssupplementen met glucosamine aangevuld met crémes of gels tegen stijve en pijnlijke gewrichten kunnen verlichting van de klachten brengen. Hier volgen enkele tips om gewrichtspijn te verzachten.

Winter: negatief voor reuma

Sommigen zijn blij als de winter eraan komt: ze vinden het het seizoen van de gezelligheid en kijken er naar uit om lekker binnen te blijven aan de haard. Voor anderen is de winter een gevreesde periode omdat de sneeuw, de kou en de vochtigheid meer gewrichtspijn met zich meebrengt, denk maar aan mensen met reuma, artritis en artrose. Bovendien word je ook al niet vrolijker van de donkere, winterse dagen met schaars zonlicht.

Koude verergert gewrichtspijn

Gewrichtspijn heeft te maken met aandoeningen die gewrichten als de knieën, de enkels, de nek, de polsen, de ellebogen en andere lichaamsdelen kunnen aantasten. Door de koude voel je de pijn nog meer, vermits koude ervoor zorgt dat het bloed gaat stollen. Daardoor is er een slechte doorbloeding van de aderen in de spieren rond de gewrichten en voelt alles krampachtiger en stugger aan. Daarom wordt door dokters vaak aangeraden om de warmte op te zoeken.

Tips om gewrichtspijn te verzachten

Warme beschermende kledij rond de gewrichten
Als je naar buiten gaat in de winterkou, vergeet dan niet om de pijnlijke gewrichten te beschermen met een extra laag kledij. Zo zijn er bijvoorbeeld kniebraces om de knieën te beschermen, of enkelbanden om het stappen comfortabeler te maken voor wie last heeft van pijn aan de enkels.

Warme crème of olie
Er zijn heelwat verwarmende zalfjes of crèmes op de markt die ervoor zorgen dat de gewrichten en de spieren daarrond warm kunnen blijven. Het aanbrengen van een zalf of gewrichtsgel kan echt een verzachtend gevoel geven voor het gewricht. Ook kan je de pijnlijke gewrichten en spieren masseren met een warme olie, die stevig kan inwerken en relaxerend werkt.

Infraroodsauna
Infraroodsauna's zijn nog niet zo heel lang in gebruik maar zijn wel al heel populair bij mensen met reuma en artritis. Het nemen van dergelijke sauna heeft al bij veel mensen een positieve uitwerking gehad. Je lichaam warmt lekker op en de gewrichten gaan beter aanvoelen.

Overwinteren
Droge lucht is in het algemeen positief tegen gewrichtspijn en als de zon dan nog eens lekker schijnt, zit het helemaal goed. Daarom gaan heelwat mensen met reuma in de winter naar zuiderse oorden omdat het in Nederland en België dan te koud is. Sommigen gaan zelfs overwinteren om die reden. Waarom ook niet: op die manier kan je gewrichtspijn verminderen (of misschien zelfs helemaal laten verdwijnen) en intussen van een vakantie genieten.

Voedingssupplementen met glucosamine
Glucosamine heeft bij tal van mensen met gewrichtsklachten zijn nut al bewezen. Blijkbaar vermindert het nemen van voedingssupplementen met glucosamine de klachten van gewrichtspijn en stijve gewrichten en heeft het een positief effect op het kraakbeen van het gewricht. Hierdoor ga je je gewricht soepeler kunnen bewegen en wordt je algemene bewegingsvrijheid verhoogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijnGewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijnGlucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichtenGlucosamine wordt door veel mensen al gebruikt ter verlichting van gewrichtsklachten, wat men vaak niet weet is dat gluc…
Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijnArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijnAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Bronnen en referenties
  • http://www.glucosamine-info.nl/site/pagina_hoofd.php?rubriek_id=101

Reageer op het artikel "Pijn in je gewrichten in de winter: tips tegen gewrichtspijn"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gewrichtspijn
Medische informatie…
Schrijf mee!