InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hyponatriëmie: een tekort aan natrium

Hyponatriëmie: een tekort aan natrium

Natrium is een van de belangrijkste zouten die nodig zijn voor een gezonde werking van het lichaam. Natrium speelt een belangrijke rol bij de water- en zouthuishouding in het lichaam. Ook speelt het een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk.

Wat is hyponatriëmie?

Hyponatriëmie betekend letterlijk weinig natrium. Men spreekt van hyponatriëmie wanneer de natriumconcentratie lager is dan de referentiewaarden 135 - 145 mmol/L in bloedplasma. Een hyponatriëmie kan ontstaan door een tekort aan natrium of een teveel aan water.

Symptomen

De mogelijke symptomen van hyponatriëmie zijn:
  • Misselijkheid
  • Mailaise
  • Hoofdpijn
  • Verwardheid
  • Gedragsverandering
  • Coma

Ook kan het voorkomen dat er helemaal geen symptomen zijn.

Oorzaken van hyponatriëmie

Te weinig natrium
Te weinig natrium in het lichaam kan het gevolg zijn van onvoldoende inname van natrium via de voeding. In de meeste gevallen in er echter sprake van een ernstig verlies van natrium via de nieren, huid of de darmen. De meest getroffen leeftijdsgroep zijn heel jonge kinderen, door bijvoorbeeld natriumverlies ten gevolge van diarree. Oudere personen hebben vaker een hyponatriëmie als gevolg van een gestoorde nierfunctie.

Te veel water
Een hyponatriëmie kan ook komen doordat er wel voldoende natrium is maar dit verdund is met lichaamswater, oftewel er is te veel water. Er kan zich te veel water in het lichaam ophopen wanneer de uitscheiding van water om de een of andere reden verstoord is. Hierbij moet je niet alleen aan nierziekten denken, maar ook doordat men bijvoorbeeld veel meer water drinkt dan de nieren kunnen uitscheiden. Er is dan helemaal geen sprake van een absoluut tekort aan natrium in het lichaam, maar wel een overschot aan water, waardoor de hoeveelheid natrium als het ware verdund wordt. Een andere oorzaak van wateroverschot is een teveel aan het hormoon ADH, dat voor waterretentie in de nieren zorgt.

Hyperosmotische hyponatriëmie
(watershift)
Hypotone hyponatriëmie
(natriumverlies)
Overig
  • Hyperglykemie
  • Osmotische actieve stoffen of medicijnen die aanwezig zijn in het bloed
Buiten de nier
  • Braken
  • Diarree
  • Bloedverlies

Via de nier:
  • Diuretica
  • Verhoogde urine uitscheiding
  • Nierafwijkingen
  • Onvoldoende inname natrium
  • Overmatig water inname
  • Vasthouden water
  • Overmatige ADH secretie
  • Bijnierinsufficiëntie
  • Hypothyreoïdie

Gevolgen van hyponatriëmie

Bij verlies van natrium gaat er ook water verloren. De verschijnselen die optreden, hebben voornamelijk te maken de vochtregulering in het lichaam. De kenmerken hiervan zijn afhankelijk van de snelheid waarin de hyponatriëmie ontstaat. Bij een acute hyponatriëmie ontstaan er vaak vochtophopingen (oedeem) in de hersenen, met neurologische problemen als gevolg. deze gevolgen kunnen verschillen van verwarring en stuipen tot coma. Wanneer het langzamer daalt, zullen er minder verschijnselen optreden. Het is echter wel van belang dat er net als bij acute hyponatriëmie actie wordt ondernomen.

Het tegenovergestelde van hyponatriëmie: hypernatriëmie.
© 2011 - 2016 Saskiac, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natrium Chloride, het nut en de gevaren ervanNatrium Chloride, het nut en de gevaren ervanNatrium Chloride wordt in de volksmond meestal keukenzout genoemd. Teveel Natrium Chloride kan zeer gevaarlijk zijn. Je…
Natrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voedingNatrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voedingNatrium is een belangrijk mineraal dat verschillende functies in het menselijk lichaam vervult. Samen met kalium zorgt n…
Wat is natrium?In de wereld bestaan velen stoffen. Een daarvan is Natrium. Maar wat doet Natrium eigenlijk en waar kent het de oorspron…
Mineralen in de sportMineralen in de sportVoor sporters is het erg belangrijk dat ze goed op hun voeding letten. Welke rol spelen de mineralen calcium, magnesium…
Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirineHet werk bestaat uit 2 grote delen. In het eerste deel titreren we acetylsalicylzuur met een zelfgemaakte natrium methox…
Bronnen en referenties
  • Dr. H. J. Vermeer

Reageer op het artikel "Hyponatriëmie: een tekort aan natrium"

Reacties

De Groot, 14-03-2016 12:30 #4
Ik heb nu andere bloeddruk verlagers zonder plaspilfunctie gekregen, die ik niet fijn vind.
Ben af en toe benauwd en voel me niet plezierig.
Daardoor krijg ik een nog dikkere enkel, voet, ik heb last van neuropathie aan een been.
Wat moet ik doen, volgens een ander bloedonderzoek heb ik een gezonde nierfunctie.
Marga de groot

Lenie, 27-05-2015 07:40 #3
Ik heb van de assistente van de huisarts gehoord dat ik een natriumtekort heb, en dan heeft ze geen plaspillen meer gegeven, wel Perindopil 2 mg.

Koster, 23-05-2014 15:58 #2
Mijn moeder heeft pijn in dr onderbeen, vooral in bed, heeft hele dikke benen van t vocht en t water loopt uit de huid schoenen in. Bloedtest wijst uit dat er te weinig natrium in haar bloed zit. Ze moet met plaspillen stoppen. Foto wijst uit dat er artrose in haar been is. Ze gaan nu zwachtelen. Maar dat lost t probleem niet echt op vind ik. Mijn moeder roept alleen nou ja ik ben ook al 86 jaar. Ik wil graag dat ze naar fleboloog gaat en haar nierfunctie laat nakijken. Wat vindt u?

Riemie Swierstra, 25-09-2013 14:10 #1
Mijn moeder heeft steeds natrium tekort in het bloed en vertoont ook al deze symptomen algehele malaise, buikklachten, hoofdpijn en futloos, bibberen enz enz. De huisarts weet niet hoe te handelen en wil haar door sturen naar de psycholoog, dat wij dus absoluut niet nodig vinden, . Zelf werk ik al jaren in de zorg, en zou zo graag een oplossing voor mijn moeder willen hebben van hoe te handelen. Wat kunnen wij nog doen voor haar, dat is mijn vraag.
Hartelijke groet Riemie Swierstra. Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste mevrouw Swierstra,

Ik begrijp dat dit erg vervelend is voor u en uw moeder. Helaas kan ik niet veel betekenen voor u. Als u het niet eens bent met het besluit van de huisarts zou ik toch doorvragen voor een uitgebreider onderzoek in het ziekenhuis. Mogelijk hebben ze daar een bredere schaal aan testen en kunnen ze eerder achterhalen wat de oorzaak van deze symptomen is. Ik wens u veel succes.

Vriendelijke groet,
Saskia

Infoteur: Saskiac
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!