InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Idiopathische guttata hypomelanosis: witte vlekjes op huid

Idiopathische guttata hypomelanosis: witte vlekjes op huid

Idiopathische guttata hypomelanosis: witte vlekjes op huid Bij idiopathische guttata hypomelanosis (IGH) ontstaan er kleine, gedepigmenteerde vlekjes op de huid, vooral aan de armen en benen en dan vooral de scheenbenen. De oorzaak is onbekend. Vermoedelijk is zonlicht een predisponerende factor. Deze pleksgewijze ontkleuring van de huid komt veel voor, vooral bij mensen een licht huidtype, en boven de 40 jaar. Bij vrouwen iets meer dan bij mannen. Er is geen adequate behandelmethode bekend. IGH wordt soms ook wel 'confettihuid' genoemd.

Idiopathische guttata hypomelanosis

Wat is idiopathische guttata hypomelanosis?

Idiopathische guttata hypomelanosis (IGH) is een verworven, goedaardige, pleksgewijze ontkleuring van de huid, zonder bekende oorzaak (= idiopathisch). Het treedt meestal op bij mensen van middelbare leeftijd en dan vooral bij vrouwen met een lichte huid, die een verleden hebben van langdurige blootstelling aan zonlicht. Guttata verwijst naar het Latijnse woord gutta, hetgeen druppel betekent. Het gaat hier dan ook om pleksgewijze ontkleuring van de huid, hetgeen zich manifesteert als heel kleine, druppelvormige witte plekken, die over het hele lichaam kunnen opduiken maar vooral optreedt aan de benen.

Vóórkomen guttata hypomelanosis

Idiopathische guttata hypomelanosis is een veel voorkomende aandoening, die het meest voorkomt in landen met mensen met een lichtere huidskleur die veelvuldig aan zonlicht staan blootgesteld. Het wordt vaker gezien bij vrouwen, te beginnen rond de leeftijd van 30 jaar. Dit komt wellicht doordat vrouwen gemiddeld een iets lichtere huidskleur hebben dan mannen. Er is een duidelijk verband tussen de hoeveelheid zonexpositie in het leven en de uitgebreidheid van de aandoening. Tevens is er een verband met de hoeveelheid zonblootstelling en de grootte van de gedepigmenteerde plekken. Des te meer blootstelling aan de zon, des te groter de depigmentatie.

Naar schatting heeft ongeveer de helft van alle 50-plussers in meer of mindere mate IGH. Het kan ook bij mensen met een donkere huidskleur voorkomen. Bij deze groep mensen vallen de vlekjes meer op vanwege het grotere contrast met de omringende huid.

Symptomen guttata hypomelanosis

Bij idiopathische guttata hypomelanosis ontstaan er druppelvormige, 2-5 mm grote, gedepigmenteerde maculae (vlekken). Er worden soms vlekken tot 10 mm waargenomen. Deze vlekken treden vooral op aan de extremiteiten en dan in het bijzonder de scheenbenen. Ze kunnen echter ook voorkomen op de romp zitten, de onderarmen, de nek, schouders, en in het gezicht.

Vergelijkbare ziektebeelden zijn onder meer:

Oorzaak guttata hypomelanosis

De oorzaak is onbekend. Vermoedelijk is zonlicht een predisponerende factor.

Diagnose en behandeling guttata hypomelanosis

Op grond van het klinische beeld wordt de diagnose gesteld. In atypische gevallen van idiopathische guttata hypomelanosis, kan een biopsie worden verricht.

Er is geen adequate behandeling beschikbaar. Behandeling is meestal ook niet nodig, aangezien het een goedaardige aandoening betreft. Als preventieve maatregel kan zonbescherming in acht worden genomen. Camouflage kan uitkomst bieden bij deze aandoening.

Allerlei behandelingen, zoals cryotherapie, dermobrasie en zeer oppervlakkige coagulatie, worden in de literatuur als mogelijke optie genoemd. De resultaten zijn wisselend.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn over…
Psoriasis guttata, honderden rode vlekjes huid: behandelingPsoriasis guttata, honderden rode vlekjes huid: behandelingWat is psoriasis guttata? Psoriasis guttata is een vorm van psoriasis waarbij tientallen tot honderden kleine, rode of z…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Witte vlekjes op de nagels heeft waarschijnlijk iedereen wel eens gehad. Voor sommigen zijn deze vlekjes storend en onts…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Idiopathische guttata hypomelanosis: witte vlekjes op huid"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zon-gerelateerde aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!