InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke benen voorkomen en genezen

Pijnlijke benen voorkomen en genezen

Heb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt. Ze vinden hun oorzaak in een onvoldoende circulatie. Dat zorgt voor vochtophopingen, met zware en pijnlijke benen tot gevolg. Pijnlijke benen zijn niet leeftijdsgebonden, maar komen wél méér voor bij vrouwen dan bij mannen. Vooral vrouwen in de menopauze hebben er veel last van. Wat kun je zélf doen om zware en pijnlijke benen te voorkomen en vooral, hoe kun je ze genezen?

Bloed- en vochtcirculatie

Zware en pijnlijke benen ontstaan meestal als gevolg van een onvoldoende of slechte bloed- en vochtcirculatie doorheen je lichaam. De grote en interne kanalen of adertjes in je benen vervoeren dit lichaamsvocht vanauit je hart door je ganse lichaam, en brengen het daarna terug richting hart. Om te voorkomen dat dit lichaamsvocht naar beneden stroomt, zijn deze adertjes uitgerust met kleppen, deze aders afsluiten na iedere pompbeweging van onze motor.

Lekkende kleppen

In normale omstandigheden stroomt al je lichaamsvocht steeds van de ene klep naar de andere. Is de druk op één of meerdere kleppen te hoog, en zijn je aders verwijd, dan bestaat de mogelijkheid dat deze klep(pen) kan lekken. Een lekkende klep is er oorzaak van dat een deel van je lichaamsvocht naar omlaag stroomt. Daardoor komt er nog meer druk op de aders te staan waardoor de wanden verder verwijderen. Dat heeft dan weer een nadelige invloed op de ondergelegen kleppen. Die zullen als gevolg van deze verhoogde druk minder goed afsluiten met opgezwollen, vervelende en pijnlijke benen tot gevolg.

Ontsierende blauwe lijnen

Een verhoogde druk en slecht afsluitende kleppen manifesteren zich in eerste instantie door kleine, blauwe lijntjes, verspreid over het ganse been. Esthetisch minder mooi, maar aanvankelijk heb je daar niet méér last van. Je circulatie in je benen raakt op deze manier wél danig verstoord waardoor samen met je lichaamsvocht ook je afvalstoffen moeilijker worden afgevoerd. Op termijn worden je problemen groter. Symptomen van dit lichaamsproces zijn zware en/of vermoeide benen, een drukkend gevoel in je benen, blauwe verkleuringen, vochtophopingen rond je enkels, onderhuids vochtverlies, een gezwollen en prikkelend gevoel en rusteloze benen.

Paardenkastanje tegen pijnlijke benen

Paardenkastanje helpt doeltreffend bij verzwakte aders en zware, vervelende en pijnlijke benen. Paardenkastanje bevat aescine, een stof die de de kanaalwand van je aders versterkt en hun doorbloeding opmerkelijk verbetert.

Paardenkastanje tegen aambeien

Paardenkastanje wordt in de natuurgeneeskunde tegen veel meer aandoeningen gebruikt dan tegen zware en pijnlijke benen. Zo wordt paardenkastanje verwerkt in allerlei middeltjes om de pijn bij aambeien te verzachten. Aambeien worden in de meeste gevallen ook veroorzaakt door een onvoldoende circulatie. En helpt ook bij verstrooide en negatieve gedachten en bij piekeren.
© 2012 - 2017 Frantan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benenLast van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benenJe kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die vervelend…
Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenOefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenVeel mensen hebben last van opgezette benen, met meestal ook gezwollen voeten en enkels. Vooral met warm weer zwellen de…
Spataders tijdens de zwangerschapSpataders tijdens de zwangerschapSpataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat do…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…

Reageer op het artikel "Pijnlijke benen voorkomen en genezen"

Reacties

Wilhelmina, 08-01-2016 15:41 #2
Voor het eerst herken ik mijn klachten in dit verhaal.
Zelf wijd ik het ook aan ongezond en laat eten, waardoor ik s avonds en vaak pas rond twee uur in de nacht last krijg. Dan treedt er een soort stuwing op waarbij je de benen niet stil kan houden. Stuwing welke regelmatig terugkeert iedere 15 a 20 seconden. Slapen is dan niet mogelijk en na twee uurtjes neemt het vaak weer af. Na 18.00 uur niets meer eten verlicht de klachten.

Wilhelmina, 01-01-2016 21:45 #1
Voor het eerst herken ik mijn klachten in dit verhaal. Zelf wijd ik het ook aan ongezond en laat eten, waardoor ik 's avonds en vaak pas rond twee uur in de nacht last krijg. Dan treedt er een soort stuwing op waarbij je de benen niet stil kan houden. Stuwing welke regelmatig terugkeert iedere 15 a 20 seconden. Slapen is dan niet mogelijk en na twee uurtjes neemt het vaak weer af. Na 18.00 uur niets meer eten verlicht de klachten.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 11-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!