InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbel onder de huid, heb ik kanker?

Knobbel onder de huid, heb ik kanker?

Vaak denken mensen die een knobbel onder de huid ontdekken dat er sprake is van kanker. Vaak is de knobbel onder de huid een vetbultje. Veel mensen hebben vetbultjes. Een vetbultje is een bolletje vetweefsel wat vlak onder huid ligt en makkelijk te verschuiven is. Een vetbultje kan onder plaatselijke verdoving worden weggehaald. Typische symptomen van kanker zijn onder andere: vermoeidheid, ongewenst gewichtsverlies, koorts en nachtelijk zweten.

Inhoud

Wat is een vetbultje?

Veel mensen hebben vetbultjes, of vetbulten (vetknobbels). Een vetbult wordt ook wel een lipoom genoemd. Mensen kunnen erg angstig zijn als zij een vetbultje ontdekken, omdat zij denken dat het vetbultje een kwaadaardige tumor is en dat zij dus kanker hebben. Een vetbultje is echter een uitermate onschuldige huidafwijking, cq. huidaandoening en heeft helemaal niets met kanker te maken. Het is echter wel zeer verstandig om een zwelling (de knobbel) te laten onderzoeken. Een vetbultje, of lipoom is een lokale ophoping van vet opgeslagen in een klein bolletje. Dit bolletje zit vlak onder de huid en is makkelijk te bewegen. De meeste vetbultjes komen voor op de bovenarmen, schouders, rug en bovenbenen. Sommige vetbultjes zijn erg klein, terwijl sommige vetbulten heel erg groot kunnen zijn. Vrouwen hebben vaker vetbultjes, dan mannen. De meeste vetbultjes zijn tussen de 0,5 en 3 centimeter groot. Vetbultjes zijn goed te herkennen door de huisarts.

Wanneer een vetbultje weghalen?

Een vetbultje geeft meestal geen klachten. Toch kunnen er belangrijke redenen zijn om een vetbultje weg te halen. Zo kan een vetbultje duidelijk zichtbaar zijn en voelt de patiënt zich daar niet makkelijk bij. Ook kan de vetbult op een plaats zitten waar veel beweging en wrijving is. Als er bijvoorbeeld sprake is van een vetbult op de schouders en de patiënt draagt vaak een rugzak, dan kan dat bijzonder lastig zijn. Ook kan een vetbult wat pijnklachten geven.

Hoe wordt een vetbultje verwijderd?

Een vetbultje wordt meestal poliklinisch weggehaald (excisie). Poliklinisch betekent dat er geen opname in het ziekenhuis nodig is. Om een grote vetbult weg te halen is wel een opname nodig. Vaak wordt de patiënt dan 1 dag opgenomen in het ziekenhuis. De vetbult wordt onder plaatselijke verdoving weggehaald. Vaak wordt het weggehaalde weefsel opgestuurd voor onderzoek. Er wordt dan gekeken of het weggehaalde weefsel kwaadaardig is. De totale ingreep duurt ongeveer een half uur. Wanneer de patiënt bloedverdunners (antistollingsmiddelen, anticoagulantia) gebruikt, moet de patiënt dat doorgeven aan behandelend arts en trombosedienst. Er wordt dan overlegd hoeveel dagen voor de ingreep de patiënt moet stoppen met de bloedverdunners. Na de operatie mag de patiënt direct douchen, maar mag niet in bad. Tegen de pijn, mag de patiënt paracetamol (4 x 500 mg) gebruiken.

Wat zijn typische symptomen (verschijnselen en klachten) van kanker?

Het is goed voorstelbaar dat mensen die plots een knobbel onder de huid ontdekken ongerust zijn. Vaak denken mensen dat zij kanker hebben, wanneer ze een knobbel onder huid hebben. Wanneer deze patiënten verder geen symptomen van kanker hebben en de knobbel die vlak onder de huid zit en goed verschuifbaar is, zal de knobbel waarschijnlijk een vetbult zijn. De symptomen die bij kanker zouden kunnen passen zijn:

Het is aan te raden dat de patiënt bij ongerustheid altijd contact opneemt met de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vetbult: lipoom rug, schouder, hals oorzaak en verwijderenVetbult: lipoom rug, schouder, hals oorzaak en verwijderenWat is een vetbult, wat is de oorzaak van een vetbultje onder de huid en hoe kan een vetbult verwijderd worden? Een lipo…
Knobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst: vetbultKnobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst: vetbultEen onderhuidse knobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst? Dit kan een lipoom zijn. Een lipoom is een vetgezwel…
Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij de kat herkennen. Bij honden komt kanker veel vaker voor, maar ook katten kunnen er…
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk dan wel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zo…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/20378-aandoeningen-vetbultje-lipoom.html
  • http://www.mca.nl/webframe/modules/mod_voorlichting/getFile.php?item_id=16&zone_id=2&x=1608
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/gezondheid/32111/9-meest-voorkomende-symptomen-die-op-kanker-wijzen

Reageer op het artikel "Knobbel onder de huid, heb ik kanker?"

Reacties

Ryan, 23-08-2016 18:20 #4
Ik heb een bultje ontdekt op mijn linkerkaak net voor mijn oor, het bultje is niet heel groot 1 cm ofzo maar ik kan hem niet makkelijk verschuiven, wat zou ik kunnen hebben?

Britt, 24-01-2016 00:07 #3
Heei, ik heb een vraagje…
Ik heb ongeveer een jaartje geleden 12 bultjes ontdekt, dat waren vetbultjes (ik ben ermee naar de huisarts geweest), maar nu kwam ik eergister er achter dat ik weer zo'n bultje heb, maar dit keer is ie niet beweegbaar en erg pijnlijk. Ook heb ik de laatste tijd vaak last van vermoeidheid en meer van dit soort dingen. Ter informatie: het bultje zit aan de linkerkant, zo'n 10 cm boven mijn kont en qua diepte zo'n 3 cm van het bot vandaan. Ik hoop dat iemand weet of dit een lipoom is of iets anders

Hamid Roya, 13-10-2013 23:32 #2
Na de echo is vastgesteld dat ik op de rug een vetbultje van 5 X 4 cm heb. Met chirurg heb ik morgen een afspraak. Wat kan dat zijn? Reactie infoteur, 15-10-2013
Beste Hamid,
Vragen over de behandeling van het vetbultje kunt u het beste aan uw behandelend arts stellen.
Met vriendelijke groeten,
Wieschrijft

Darafi, 20-12-2012 23:08 #1
Ik had deze vraag ook al bij het onderwerp kanker neergezet en wou vragen of zo'n vetknobbel altijd goed te bewegen is of dat er plekken zijn waar dit wat minder is bijvoorbeeld bij lies of vingers?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 20-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!