InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laseren

Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laseren

Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laseren Staar is een troebele ooglens. Staar wordt ook wel 'cataract' genoemd. Staar is in het beginstadium nauwelijks merkbaar, maar naarmate de staar vordert, zal het binnenvallende licht steeds meer verstrooid worden en zal de persoon steeds minder scherp gaan zien. Het onscherpe beeld bij staar is niet te corrigeren door een bril. Ouderdomsstaar is de meest voorkomende vorm van staar. De ouderdomsstaar komt erg veel voor bij mensen vanaf ongeveer 65 jaar.

Staar (cataract)

Wat is staar?

Bij staar (cataract) treedt een vertroebeling van de ooglens op. De ooglens bevindt zich direct achter de iris of regenboogvlies en is zichtbaar in de pupilopening. Via de pupil de opening van het midden van de iris valt het licht in het oog en via de lens komt het terecht op het netvlies, waar zich een scherp beeld wordt gevormd. De lens is onder normale omstandigheden helder en doorzichtig, maar naarmate iemand ouder wordt zal deze lens minder helder zijn. Hierdoor zal alles wat iemand ziet, zowel dichtbij als veraf, waziger en grauwer van kleur worden. Iedereen die ouder wordt krijgt daarmee te maken, doch lang niet iedereen heeft er echt last van.

Waardoor wordt staar veroorzaakt?

In de meeste gevallen is staar het gevolg van ouderdom. De kans dat men staar krijgt, is het grootst rond het 65e levensjaar. Wanneer staar leeftijdsgebonden is, zal de staar meestal voorkomen in beide ogen. Naast ouderdomsstaar, kan staar ook aangeboren zijn of ontstaan door beschadiging van de lens, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval. Voorts kan het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen (bijvoorbeeld Prednison) of drugs de vertroebeling van de ooglens veroorzaken. Staar kan ook optreden als gevolg van suikerziekte.

Wat zijn de symptomen van staar?

De vertroebeling van de lens die optreedt bij staar, verloopt over het algemeen heel langzaam en het kan jaren duren voordat de persoon er iets van merkt. Op een gegeven ogenblik is de staar zo ver voortgeschreden, dat het lijkt alsof men door een beslagen ruit of matglas kijkt (zie foto bovenaan het artikel). Naast het waziger beeld (zowel dichtbij als veraf), kan alles grauwer en minder kleurrijk lijken. In het beginstadium van staar komt het nogal eens voor dat iemand ineens dubbel lijkt te zien met een oog. Ook heeft iemand met staar vaak last van fel licht om goed te kunnen zien en zorgen gematigde lichtbronnen voor een comfortabeler zicht.

Hoe wordt staar behandeld?

Staar is in Nederland goed te behandelen. Behandeling van de staar is gericht op het herstellen van het gezichtsvermogen. Wanneer iemand veel hinder heeft van de staar, is een operatie geïndiceerd. Bij de staaroperatie wordt het binnenste, troebele, deel van de lens uit de kapselzak verwijderd, met behulp van een soort mini-stofzuigertje (phaco-emulsificatie). Vervolgens wordt hier een klein kunststof lensje in geplaatst. Na enkele maanden is het oog genezen en tot rust gekomen. Dan kan een passende bril worden aangemeten, zodat de persoon weer scherp ziet.

Bij een groot deel van de mensen die aan staar zijn geopereerd ontstaat een nieuwe troebeling in het oorspronkelijke lenszakje. Ook kunnen achtergebleven kleine lensresten zijn gaan aangroeien. Dit kan geleidelijk weer leiden tot gezichtsscherptevermindering. Dit fenomeen wordt 'nastaar' genoemd. Met behulp van de special daarvoor ontwikkelde YAG laser, kan dit pijnloos worden weggenomen. De laserbehandeling vindt poliklinisch plaats en duurt slechts vijf minuten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogaandoening: Grijze staarBij grijze staar is de ooglens vertroebeld waardoor het zicht vermindert. In extreme gevallen is de ooglens zo vertroebe…
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…
Cataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (beter bekend als grijze staar, grauwe staar of simpelweg staar) is een vertroebeling van de ooglens. Hierdoor…
Staar hoeft niet meer rijp te wordenStaar hoeft niet meer rijp te wordenVroeger werden mensen pas aan staar (cataract) geopereerd als deze rijp was. De ooglens was dan inmiddels zo troebel dat…
Loslatend netvlies: strepen en flitsen zienLoslatend netvlies: strepen en flitsen zienEr zijn steeds meer mensen waarbij het netvlies loslaat. Ze merken dat doordat ze vlekken en bliksemflitsen zien. Er is…
Bronnen en referenties
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.
  • http://www.oogartsen.nl
  • http://www.patientenverenigingstaar.nl

Reageer op het artikel "Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laseren"

Reactie

R. Duursma, 30-09-2013 22:01 #1
Graag een goed adres in een noordelijke provincie voor een staar operatie. Reactie infoteur, 13-10-2013
Als u denkt dat u last hebt van staar, kunt u het beste naar de huisarts gaan. Die kan u een verwijzing naar de oogarts geven.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!