InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverlies

Tussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverlies

Tussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverlies Vaginaal bloedverlies op een onverwacht moment is vaak behoorlijk schrikken. Gelukkig is er echter meestal niets ernstigs aan de hand. In verreweg de meeste gevallen is de oorzaak hormonaal; de vrouwelijke hormonen werken even wat minder regelmatig of het evenwicht tussen de hormonen is tijdelijk verstoord. Bij meer dan 50% van de vrouwen die te maken hebben met tussentijds of onregelmatig bloedverlies, kan helemaal geen oorzaak worden gevonden. Een enkele keer is er meer aan de hand. Tussentijds bloedverlies is bloedverlies tussen twee menstruaties in. Het normale menstruatiepatroon blijft dan dus (grotendeels) herkenbaar. Bloedingen die alleen optreden na de geslachtsgemeenschap of na het aanraken van de geslachtsdelen, worden postcoïtale bloedingen en contactbloedingen genoemd. Bij onregelmatig of abnormaal bloedverlies is het niet meer duidelijk wanneer je menstruatie begint of eindigt. Ook wanneer je tijdens de menstruatie meer bloed verliest dan normaal, wordt geproken van abnormaal bloedverlies.

Onschuldige oorzaak onverwacht bloedverlies

Abnormaal bloedverlies komt vooral veel voor in de eerste jaren van de menstruatie en in de jaren net voor de overgang. Maar ook in de periode daartussen kan abnormaal bloedverlies optreden. Het wordt meestal veroorzaakt door een verstoring in het hormonale evenwicht. De balans tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen is dan (tijdelijk) verdwenen. Dit kan bijvoorbeeld al gebeuren wanneer je ineens erg veel sport, afvalt, zwaarder wordt, oververmoeid of erg emotioneel bent. Het abnormale bloedverlies is in dat geval onschuldig en verdwijnt ook meestal vanzelf weer. Ook onregelmatig bloedverlies heeft meestal een onschuldige hormonale oorzaak. De hoeveelheid oestrogeen en progestageen in het bloed schommelt soms en de hormonen werken dan wat minder regelmatig. Het onregelmatige bloedverlies treedt in dat geval vrijwel altijd op vaste dagen op.

Onverwacht bloedverlies door afwijkingen aan de baarmoederhals

Onregelmatige bloedingen en tussentijdse bloedingen die op wisselende momenten optreden en langer aanhouden dan drie maanden, worden soms veroorzaakt door een ontsteking van de baarmoedermond of baarmoederhals (cervicitis). De oorzaak van een bacteriële infectie is niet zelden een seksueel overdraagbare aandoening (SOA), zoals chlamydia of gonorroe. Maar ook andere bacteriën en schimmels kunnen een ontsteking van de baarmoedermond of –hals veroorzaken. De infectie gaat gepaard met vaginale afscheiding en soms bloedverlies en pijn tijdens de geslachtsgemeenschap of het plassen. Een baarmoedermond- of halsontsteking moet behandeld worden met antibiotica.

Ook een poliep in de baarmoedermond kan soms leiden tot abnormale of tussentijdse bloedingen. Een poliep is een woekering van het slijmvlies dat zich aan de binnenkant van de baarmoedermond bevindt. De woekering heeft meestal de vorm van een druif en wordt zo'n 2 cm groot. Een poliep is vrijwel altijd onschuldig, maar kan klachten veroorzaken als waterige of bloederige vaginale afscheiding en een zwaardere menstruatie. De baarmoedermond kan gevoelig zijn en – vooral na het vrijen – gemakkelijk bloeden. Omdat er een klein risico bestaat dat de poliep op termijn kwaadaardig wordt, wordt hij meestal verwijderd.

De baarmoederhals is soms binnenstebuiten gekeerd, waardoor de kwetsbare en dunne binnenwand aan de buitenkant komt te liggen. Deze aandoening heet ectropion of eversie en kan voorkomen bij kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die aan de pil zijn. Vaak is er geen duidelijke oorzaak. Een enkele keer ontstaat ectropion als gevolg van een bevalling of een ontsteking. De aandoening gaat nogal eens gepaard met overmatige, slijmerige vaginale afscheiding en soms bloedverlies na de geslachtsgemeenschap. Als er pus en bloed in de afscheiding zitten, is er meestal ook sprake van een ontsteking van de baarmoederhals. Een enkele keer bevinden zich in het slijmvlies van de baarmoeder ook wondjes (erosie). Deze kunnen onder andere veroorzaakt zijn door trauma, een ontsteking van de baarmoederhals of chemische stoffen (bijvoorbeeld zaaddodende middelen of vaginale douches). De erosieve plekken kunnen gemakkelijk bloeden, waardoor er tijdens de zwangerschap en na de geslachtsgemeenschap vaak bloedverlies optreedt. Ectropion is onschuldig en hoeft lang niet altijd behandeld te worden. De klachten verdwijnen na de overgang vanzelf. Erosie moet altijd behandeld worden, omdat het de kans op baarmoederhalskanker vergroot.

In een zeer kleine minderheid van de gevallen wordt onregelmatig of tussentijds bloedverlies veroorzaakt door een kwaadaardige woekering in de baarmoederhals.

Onverwacht bloedverlies door afwijkingen aan de baarmoeder zelf

Een ontsteking van het slijmvlies van de baarmoeder kan onregelmatige of tussentijdse bloedingen tot gevolg hebben. De ontsteking ontstaat meestal als gevolg van een operatie (bijvoorbeeld een curettage of keizersnede) of door het inbrengen van een spiraaltje. Ook een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) of een ontsteking die elders in het lichaam is ontstaan, kan echter leiden tot een baarmoederontsteking. De ontsteking gaat vaak gepaard met pijn in de onderbuik en onderrug, pijn bij het plassen en de geslachtsgemeenschap, abnormale vaginale afscheiding en onregelmatige menstruaties. Een baarmoederontsteking wordt behandeld met antibiotica en pijnstillers. Een enkele keer is een operatie noodzakelijk.

Soms zorgt een poliep, een woekering in het slijmvlies van de baarmoederwand, voor onverwacht bloedverlies. Een baarmoederpoliep is een bolvormig gezwelletje van 1 tot 3 centimeter groot, dat met een steeltje aan de slijmvlieswand van de baarmoeder vastzit. Een baarmoederpoliep komt vrij vaak voor bij vrouwen tussen de 30 en 50 jaar. Een poliep ontstaat vaak wanneer het slijmvlies van de baarmoeder te veel wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld bij een ontsteking of tijdens de zwangerschap. In de meeste gevallen is de oorzaak van de poliep echter niet bekend. Een poliep kan lijden tot een waterige of bruine vaginale afscheiding, tussentijds bloedverlies, hevig bloedverlies tijdens de menstruatie, bloedverlies na de overgang of contactbloedingen (bloedverlies na het vrijen). In ruim 95% van de gevallen is en blijft een poliep in de baarmoeder goedaardig. Uit voorzorg wordt de poliep echter meestal verwijderd.

Abnormaal bloedverlies kan ook ontstaan door vleesbomen in de baarmoeder (myomen). Dit zijn goedaardige knobbels van het spierweefsel van de baarmoederwand. De knobbels variëren in grootte van een speldenknopje tot een flinke sinasappel of groter. Vleesbomen ontstaan vrijwel altijd in de vruchtbare jaren van een vrouw. Ongeveer de helft van de vrouwen krijgt één of meer vleesbomen. De vleesbomen zorgen ervoor dat de baarmoeder niet meer goed kan samentrekken. Daarnaast veroorzaken ze soms doorbloedingsstoornissen in de baarmoederwand en het slijmvlies. Dit kan leiden tot hevige buikpijn en onregelmatig (soms heftig) bloedverlies. Vleesbomen worden in de regel alleen verwijderd als ze erg groot zijn of als je er veel last van hebt.

Endometriose kan in bepaalde gevallen leiden tot een zeer hevige en langdurige menstruatie. Bij deze aandoening heeft het slijmvlies van de baarmoeder zich uitgebreid naar plekken waar het niet hoort te zitten (binnen of zelfs buiten de baarmoeder). Het baarmoederslijmvlies wordt elke maand, tijdens de menstruatie, vernieuwd. Het oude slijmvlies verdwijnt dan uit je lichaam. De endometrioseplekjes reageren, net als het normale slijmvlies, op de maandelijkse cyclus. Als de plekjes zich in de baarmoederwand bevinden, kunnen ze lijden tot abnormaal bloedverlies. Andere klachten zijn (ernstige) buikpijn en een pijnlijke menstruatie.

In een zeer kleine minderheid van de gevallen wordt onregelmatig of tussentijds bloedverlies veroorzaakt door een kwaadaardige woekering in de baarmoeder.

Overige oorzaken van tussentijds of onregelmatig bloedverlies

Bepaalde medicijnen waarin hormonen zitten (bijvoorbeeld de pil of corticosteroïdeninjecties of -tabletten) kunnen zorgen voor een verstoring in het hormonale evenwicht. Als gevolg hiervan kunnen tussentijdse of onregelmatige bloedingen ontstaan. Ook een koperhoudend spiraaltje of een spiraaltje dat hormonen afgeeft, kan hiertoe leiden. Vooral in de eerste maanden nadat het is ingebracht. Als je het spiraaltje al een tijdje zonder problemen gebruikt, is het niet waarschijnlijk dat het onverwachte bloedverlies hierdoor wordt veroorzaakt.

Vaginitis, een ontsteking van de binnenste wanden van de vagina, de schaamlippen en het weefsel rond de vagina, kan soms leiden tot wat tussentijds bloedverlies. De infectie wordt meestal veroorzaakt door een bacterie of een schimmel (bijvoorbeeld candida). De symptomen zijn een afwijkende vaginale afscheiding (soms met een beetje bloed), jeuk, een branderig gevoel en pijn bij het vrijen. Afhankelijk van de oorzaak kan vaginitis behandeld worden met antibiotica of schimmeldodende middelen.

Onregelmatig bloedverlies kan ook een teken zijn van een dreigende miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. In dit laatste geval heeft het bevruchte eitje zich niet in maar buiten de baarmoeder genesteld, bijvoorbeeld in de eileider. Als het eitje begint te groeien, ontstaat hevige buikpijn. Je krijgt last van buikkrampen en mogelijk vaginaal bloedverlies. Ook kun je duizelig zijn, flauwvallen, misselijk zijn en een continue aandrang hebben om te plassen of poepen. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontstaat in de meeste gevallen door een beschadiging van één of beide eileiders, door bijvoorbeeld een ontsteking. Andere oorzaken kunnen een vroegere operatie aan de eileider, een eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap, verklevingen in de buikholte of endometriose zijn. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een potentieel levensbedreigende aandoening en moet altijd behandeld worden.

Heel af en toe is een zeer hevige menstruatie het gevolg van een bloedstollingsafwijking. Het bloed stolt dan niet goed, waardoor je sneller kunt bloeden en langer door blijft bloeden. Een voorbeeld hiervan is de ziekte van Von Willebrand. Dit is een erfelijke ziekte, waarbij door het ontbreken van voldoende specifieke eiwitten stollingsproblemen ontstaan. Naast hevige bloedingen tijdens de menstruatie, treden bij deze ziekte ook makkelijk slijmvliesbloedingen (neus en tandvlees) en blauwe plekken op. Een stollingsafwijking is echter slechts zelden de oorzaak van hevig bloedverlies tijdens de menstruatie.

Onderzoek door de huisarts of gynaecoloog

Het is altijd belangrijk om bij tussentijds of onregelmatig bloedverlies naar de huisarts te gaan. Deze kan eventuele ernstige oorzaken uitsluiten. Voor je naar de huisarts gaat is het verstandig om enige tijd een menstruatiekalender bij te houden. Hierin houd je per dag bij of en hoeveel bloed je verliest, of je de pil of andere medicijnen hebt gebruikt en of je geslachtsgemeenschap hebt gehad. Zo is het voor de huisarts gemakkelijker om een bepaald patroon te herkennen en een mogelijke oorzaak te achterhalen.

De huisarts zal meestal een inwendig onderzoek uitvoeren en een uitstrijkje maken, om een ontsteking of andere afwijking in de baarmoeder(hals), zoals een vleesboom, aan te tonen of uit te sluiten. Bij twijfel word je doorgestuurd naar de gynaecoloog, die een echoscopie of hysteroscopie (inwendig onderzoek met een kijkbuisje) zal uitvoeren. Afhankelijk van de oorzaak, kan de juiste behandeling worden ingesteld.

Anticonceptiepil als mogelijke behandeling

In de meeste gevallen wordt echter geen duidelijke oorzaak gevonden. Het tussentijdse of onregelmatige bloedverlies wordt dan vrijwel zeker veroorzaakt door een hormonale disbalans (die kan namelijk lang niet altijd worden vastgesteld). Dit is onschuldig en verdwijnt meestal vanzelf weer. Je kunt in dat geval eventueel de anticonceptiepil gaan gebruiken. Het bloedverlies wordt hierdoor vaak minder en regelmatiger. Na een aantal maanden (drie tot zes) kun je meestal weer stoppen met de pil, om te kijken hoe het dan gaat. Soms wordt het bloedverlies echter juist veroorzaakt door de anticonceptiepil. Overweeg dan om over te stappen op een andere pil. Mogelijk wordt het bloedverlies daarmee minder en regelmatiger.

Tussentijds en onregelmatig bloedverlies dat een hormonale oorzaak heeft, verdwijnt over het algemeen vanzelf weer. Blijven de klachten na je huisartsbezoek echter lang aanhouden (meer dan 3 maanden), worden de klachten erger of krijg je er pijn of koorts bij, ga dan opnieuw naar de huisarts. Mogelijk is er dan toch sprake van bijvoorbeeld een ontsteking. Daarnaast kan hevig bloedverlies (door een hevige menstruatie) dat maandenlang aanhoudt, leiden tot bloedarmoede. De huisarts kan dit met een bloedtest controleren en je zo nodig medicijnen voorschrijven.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tamira, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies kan op het eerste zicht erg verontrustend lijken. Het gaat om bloedverlies dat optreedt…
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
Bloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruaties kan diverse oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van vleesbomen of afw…
Bloedverlies tussen de menstruatiesBloedverlies tussen de menstruatiesBij bloedverlies tussen de menstruaties door is er nog wel sprake van een normale cyclus, maar er treedt tussentijds blo…
Bloedverlies na een bevallingDe eerste dagen en weken na een bevalling blijven er nog steeds bloedingen plaatsvinden. De ene vrouw ervaart het als vr…
Bronnen en referenties
  • www.ziektebeelden.be
  • http://nvhp.nl
  • http://nhg.artsennet.nl
  • www.gezondvgz.nl
  • www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Tussentijds of onregelmatig vaginaal bloedverlies"

Reacties

Els (46 Jaar), 23-07-2014 11:13 #7
In 2009 ben ik lang ziek geweest, rugpijn. Ik heb alle soorten medicatie en onderzoeken gehad. Maar niemand vond wat er met mij aan de hand was. Op den duur was ik helemaal verzwakt. Ik ben dan naar een andere arts geweest en ik moest onmiddellijk opgenomen worden in het ziekenhuis. Daar hebben ze dan gevonden wat ik had en hebben ze mij een discusprothese gestoken. Ondertussen kreeg ik ook geen maandstonden meer. Nadat ik hersteld was ging ik op reis en toen vloeide het bloed uit mij. Ik ben naar de gynaecoloog geweest en ik had poliepen. Ik moest dan de pil nemen. Die poliepen waar na een tijd weg. Mijn menstruatie kwam ook weer normaal. Maar nu een 3-tal weken geleden moest ik mijn maandstonden hebben, maar ik heb maar een klein beetje bloedverlies gehad. Ik heb nu wel nog alle dagen een klein beetje bloedverlies. Zijn dat mijn overgangsjaren of moet ik terug naar de gynaecoloog? Moet ik dan nog verder de pil nemen?

Lin, 03-06-2014 18:07 #6
Ik ben sinds maandag weer begonnen met de pil, voor mijn stopweek begon ik al een beetje te bloeden ik dacht zelf omdat ik te lang door had geslikt, 2 strips ipv 1, maar nu ben ik begonnen met de pil en nu is het weer een beetje erger geworden het was bijna weg maar sinds ik weer begonnen ben is het iets erger geworden ik heb dit nog nooit gehad is het slim om naar de dokter te gaan nu? Reactie infoteur, 30-06-2014
Als u regelmatig meerdere strips achter elkaar slikt, kan het voorkomen dat u zogenaamde spotbloedingen krijgt. Als uw probleem echter aanhoudt of als u zich zorgen maakt, is het altijd verstandig om even naar de huisarts te gaan.

Stephanie, 29-05-2014 12:26 #5
Dag, ik heb een medicijn gebruikt tegen schimmelinfectie en wordt nu direct ongesteld, 2 weken te vroeg. Ik neem aan dat dit door de medicatie komt maar is dat erg? Ik gebruik Canesten en moet dit eigenlijk 6 dagen gebruiken, moet ik daar nu mee stoppen? Ik ben 48 jaar oud en nog wel regelmatig ongesteld

Evi, 24-01-2014 15:28 #4
Ik heb vorige week mijn regels gekregen, en dus na 7 dagen tussenperiode weer mijn pil ingenomen. die heb ik sindsdien correct ingenomen. na de sex met mijn vriend zag ik dat ik weer bloedverlies had. in het begin was het niet zo veel, maar ik heb er nu al 2 à 3 dagen last van en nu is het wat meer geworden. ik heb ook een beetje last van mijn buik, maar geen verdere klachten.
bij mijn laatste regels vorige week was het bloedverlies wel iets minder dan anders, zou dit misschien een na-reactie zijn omdat het wat minder was bij de laatste menstruatie of is het misschien van de examenstress? Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste Evi,

Een 'nareactie' zoals je het zelf noemt, is vrij onwaarschijnlijk. Maar zoals je hebt kunnen lezen, kunnen er veel (vaak onschuldige) oorzaken zijn voor dit tussentijds bloedverlies. Als het vaker dan deze ene keer voorkomt, is het verstandig om even goed in de gaten te houden wanneer het precies gebeurt. Is dat bijvoorbeeld altijd (alleen) nadat je sex hebt gehad? Aan de hand van deze informatie kan je huisarts vaak al een mogelijke oorzaak benoemen. Sterkte!

Esther, 17-09-2013 11:46 #3
HELP…
vier jaar geleden kreeg ik opeens bloed verlies terwijl ik niet ongesteld hoefde te worden, daarna kreeg ik het regelmatig terug (soms zag je het amper en was het wat licht roze).
Begin mei van dit jaar had ik opeens wat bloed verloren en zag ik het in inlegkruisje (echter niet veel) en vanaf die tijd ben ik het gaan bijhouden wanneer ik het kreeg.
Wat mij opviel is dat het telkens rond de zelfde dag terug kwam (12 dagen na eerste dag ongesteldheid) alleen vanaf die tijd verloor ik geen spontaan bloed meer maar zag ik telkens een heel klein beetje bloed in ovulatieslijm. Soms was het amper te zien en de andere keer zag je ietsje meer (kan best zijn dat ik het daar voor ook had maar niet erop gelet). Afgelopen week was ik weer in de ovulatiedagen en jawel op dag twaalf was het weer zover. Dit keer was slijm rood van kleur en ik schrok behoorlijk. Natuurlijk ging ik extra naar wc om het in de gaten te houden en het is tot 3x toe rood geweest (werd wel telkens minder en het is minder rood geweest dan tijdens ongesteldheid). Daarna was slijm weer mooi helder en rekbaar en het ruikt niet. Afgelopen maandag naar huisarts geweest om een afspraak te maken maar voor deze week zat ze vol dus na mijn periode ga ik een afspraak maken. Ik surf mij helemaal ongelukkig om te kijken wat het kan zijn want ik ben behoorlijk bang. Iedere keer als ik surf kom ik uit op kanker maar kan het ook nog wat anders wezen…
of moet ik echter rekening houden met het ergste?
Heb geen klachten en ben kort geleden 44 geworden (kan het ook iets te maken hebben met pre overgang of is die kans vrij klein).
Hoop dat u reageert op dit berichtje en mij wat meer over kan vertellen Reactie infoteur, 05-10-2013
Beste Esther. Excuses voor de late reactie. Ik hoop dat u inmiddels naar de huisarts bent geweest en dat hij/zij u gerust heeft kunnen stellen of in elk geval een diagnose heeft kunnen stellen. Bij dit soort zaken - zeker als u zich zo'n zorgen maakt - is het altijd belangrijk om naar de huisarts te gaan (voor uw eigen gemoedsrust) en niet te veel zelf naar een mogelijke oorzaak te zoeken. Ik wens u veel beterschap en sterkte!

Melissa, 28-06-2013 08:14 #2
Beste,

Ik ben een meisje van 16 jaar, en ik zit namelijk met een probleem. Ik neem de pil al van oktober en heb nog nooit een bloeding gehad wanneer ik mijn pil innam. Nu heb ik voor de eerste keer mijn pil doorgenomen voor bij de examens, en nu heb ik ineens een bloeding terwijl ik mijn pil correct gebruikte. Ik heb de dag daarvoor wel seks gehad, maar dit kan toch niet de oorzaak zijn he ofwel? Ik kan maar geen oorzaak vinden. Zou u me eventueel kunnen helpen?

Mvg,
Melissa Reactie infoteur, 02-07-2013
Beste Melissa,

Als je de pil doorslikt, dus geen stopweek hanteert, kan het wel eens voorkomen dat je toch een tussentijdse bloeding krijgt. Dit kan op zich geen kwaad. Blijft het bloeden echter aanhouden of krijg je vaker bloedingen op momenten dat je de pil slikt, dan is het verstandig om even naar de huisarts te gaan. Een bloeding kan soms ook wijzen op een geslachtsziekte (een soa). Als je echter veilige seks hebt gehad (een condoom hebt gebruikt), dan zou ik daar in eerste instantie niet aan denken. Nogmaals; een enkele tussentijdse bloeding hoeft niks te betekenen te hebben. Maar houden de klachten aan of krijg je er andere klachten bij, ga dan naar de huisarts!

Groeten en beterschap,
Tamira

Arna van der Sloot, 12-04-2013 10:25 #1
Geachte,

gisteravond, voor het slapen gaan, ging ik naar het toilette en ontdekte daar dat ik bloedde, helder rood bloed, zonder slijm. Het was ook alleen bij het plassen, het bleef niet bloedden of iets. Op zich "schrok" ik natuurlijk wel, maar was meer verbaasd, want 2 uur daarvoor was er nog niks aan de hand. Ook vanochtend leek het bloed als sneeuw voor de zon gesmolten… Ik heb ook geen pijn bij het plassen, geen kramp, helemaal niks! Wel dat ik een periode al slecht slaap, moeilijk in slaap kom, en veel wakker lig… Wacht ik af of moet ik toch naar de huisarts? Hoe zit het met vrijen is dit nu handig?
Ik hoop iets van u te mogen horen.

Hartelijke groeten
Arna van der Sloot Reactie infoteur, 20-06-2013
Beste Arna,

Sorry voor de late reactie. Als u de klachten nog heeft, hoop ik dat u inmiddels naar de huisarts bent geweest! Als het een eenmalige klacht was, kunt u het even aankijken. Tenzij u last krijgt van meerdere symptomen of als de bloeding nogmaals optreedt. Het is lastig om van een afstand en met zo weinig informatie iets van betekenis te kunnen zeggen. Dus als u het niet vertrouwt, gewoon even naar de huisarts gaan!

Beterschap en groeten, Tamira

Infoteur: Tamira
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!