InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?

Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?

Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn? Buikpijn is iets waar de meeste mensen wel eens last van hebben. Denk maar aan de stress van een drukke baan, of de spanning die het afleggen van een examen met zich meebrengt. Deze oorzaken van buikpijn zijn eerder psychisch te noemen. Maar er kunnen ook ziekten of aandoeningen aan de grondslag liggen van pijnklachten in de buik, eventueel samengaand met buikspanning, darmkrampen en diarree. Om de precieze oorzaak van buikpijn te achterhalen zijn er verschillende onderzoeken mogelijk, zoals bijvoorbeeld gastroscopie of colonoscopie. Maar vaak kan de arts al veel duidelijkheid scheppen aan de hand van de gegevens van het bloedonderzoek. Diarreeremmers, maagzuurremmers en pijnstillers kunnen helpen om de eerste symptomen en klachten bij buikpijn te bestrijden.

Buikpijn: soorten en oorzaken

Buikpijn is een aandoening die zowel qua ernst als qua gewaarwording erg kan verschillen. Sommige mensen voelen eerder stekende buikpijn, terwijl anderen het hebben over doffe, aanhoudende pijn. Ook kan het gaan om darmkrampen waarbij je het gevoel hebt dat een onzichtbare hand je darmen helemaal verwringt. Afhankelijk van de oorzaken kan er sprake zijn van acute buikpijn, zoals bijvoorbeeld appendicitis, of chronische buikpijn, zoals bijvoorbeeld bij de chronische darmziekte colitis ulcerosa.

Psychische oorzaken buikpijn

Buikpijn kan in de eerste plaats te maken hebben met psychische oorzaken. Je kan je bijvoorbeeld zorgen maken over een bepaalde situatie in je privéleven die voor de deur staat. Denk bijvoorbeeld aan moeilijkheden op familiaal vlak of op je werk. Schoolgaande jongeren kunnen spanning ontwikkelen als de examens voor de deur staan. De angst om te mislukken kan stress met zich meebrengen die zich op de buik richt. Spanning in de buik, diarree en buikpijn kunnen hiervan het gevolg zijn.

Fysieke oorzaken: ziekten

Tegen buikpijn worden vaak symptoombestrijdende middelen voorgeschreven zoals pijnstillers of middelen om de darmen te ontspannen en kalmer te maken. Deze laatste middelen worden frequent gebruikt om diarree te bestrijden. Maar het meest aangewezen is om de oorzaak van de buikpijn te vinden en meteen aan te pakken. Aan de basis van buikpijn kunnen meerdere ziekten of aandoeningen liggen, zoals:
  • prikkelbaredarmsyndroom
  • maagproblemen
  • leverziekte
  • galaandoening
  • darmobstructie
  • maagzweer
  • darmzweer
  • gezwellen in het maagdarmkanaal
  • chronische darmziekten: ziekte van Chrohn, colitis ulerosa
  • buikvliesontsteking of peritonitis (acute, potentieel levensbedreigende situatie)

Medisch onderzoek

Bloedanalyse

Buikpijn kan dus een heleboel uiteenlopende oorzaken hebben. Het komt erop aan om het advies te vragen aan een arts die de juiste diagnose kan stellen. Eventueel kan de arts een bloedonderzoek laten nemen. Dat bloedonderzoek kan aangeven of er ontstekingsverschijnselen aanwezig zijn in het bloed en hoe de waarden van bijvoorbeeld lever, gal en nieren er voor staan. Ontstekingsverschijnselen zijn merkbaar aan verhoogde CRP-waarden in het bloed.

Bijkomend

Verder zijn bijkomende onderzoeken mogelijk, zoals bijvoorbeeld:
  • röntgenfoto's
  • scan van de buikholte
  • echografie van de buik
  • gastroscopie: cameraonderzoek van de maag
  • colonoscopie: cameraonderzoek van de dikke darm

Behandeling buikpijn

Oorzaak

Buikpijn kan in de eerste plaats behandeld worden aan de hand van de precieze oorzaak. Daarna dient een zo juist mogelijke en zo gedetailleerd mogelijke diagnose gesteld te worden, waarna een behandeling wordt voorgesteld. Deze kan bestaan uit pijnstillers, ontstekingsremmers en medicijnen die heel specifiek op een bepaald buikprobleem gericht zijn.

Symptomen

Diarreeremmers zoals Imodium kunnen aanvullend genomen worden om vervelende symptomen te bestrijden, zoals bijvoorbeeld vaak naar het toilet moeten, of last hebben van krampen bij het persen. Ook wanneer het probleem zich meer rond de maag situeert kunnen er specifieke medicijnen genomen worden, zoals maagzuurremmers (bv. Omeprazol).

Medicijnen

In het algemeen kan dit overzicht van medicijnen tegen buikpijn en samengaande symptomen je verder helpen:
  • tegen diarree: diarreeremmers (Norit, Imodium, Loperamide)
  • tegen maagpijn: maagzuurremmers (Rennie, Omeprazol, Gaviscon)
  • tegen buikpijn algemeen: pijnstillers (paracetamol, Nurofen)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsBuikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Gezondheid: BuikpijnGezondheid: BuikpijnWe kunnen rustig stellen dat buikpijn een van de meest gehoorde klachten is als het gaat om onze gezondheid. Maar buikpi…
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Buikpijn kind: klachten en oorzaken buikpijn bij kinderenBuikpijn kind: klachten en oorzaken buikpijn bij kinderenBuikpijn kind, wat zijn de klachten en mogelijke oorzaken van buikpijn kind? Of je kind nu 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 jaar of o…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Buikpijn (geraadpleegd op 13/03/2016).

Reageer op het artikel "Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?"

Reacties

Coby Varenhorst, 30-09-2016 17:02 #3
Ik heb elke morgen buikpijn, totdat ik naar de wc geweest ben, en is het weg. Overdags heb ik er geen last van. Ik heb al een onderzoek gehad voor mijn darmen. De uitslag was goed. Wat kan het nog meer wezen? Vriendelijke groeten Mevrouw Varenhorst.

Kees, 11-09-2014 16:04 #2
Er is iets nieuws wat goed bij mij helpt. heb dezelfde pijn. Tempocol. alleen moeilijk te krijgen. wel via internet gekregen maar dan komt er nog de kosten van verzenden erbij. in advertentie staat dat het pepermuntolie is, maar toch geneesmiddel.

Jolanda, 04-02-2014 06:55 #1
Hallo, sinds eergisteren heb ik erg last van kramp in mijn buik onder mijn navel, in het midden van mijn buik. Zo is het weg en dan komt het weer op! 1 avond heb ik het gedurende de gehele avond gehad. En nu vanochtend dacht ik dat ik moest " afgaan "had last van winderigheid echter kwam er weinig? Laatste tijd heb ik wel meer last van winderigheid! Ook is mijn def patroon verschillend, de ene of de andere keer, soms is het erg moeizaam en de andere keer gaat het makkelijk of is het dun? Reactie infoteur, 04-02-2014
Hallo Jolanda,

Krampen in de buik kunnen met verschillende dingen te maken hebben. Als het nog maar twee dagen duurt kan het mogelijk een tijdelijk probleem zijn dat weer snel voorbij zal gaan. Mogelijk heb je iets verkeerds gegeten dat je een beetje parten speelt in je buik. De winderigheid kan samengaan met die buikkrampen onder je navel. Een bezoekje aan je huisarts kan raadzaam zijn als de buikkrampen binnen een drietal dagen niet verdwenen zijn.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!