InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasverzakking: symptomen, klachten, behandeling & operatie

Blaasverzakking: symptomen, klachten, behandeling & operatie

Blaasverzakking: symptomen, klachten, behandeling & operatie Men spreekt van een een blaasverzakking wanneer de blaasbodem uitzakt als gevolg van verzwakking van de bekkenbodemspier. De meest voorkomende oorzaak van een blaasverzakking is een zware bevalling, wat zeer belastend is voor het weefsel en spieren die de blaas ondersteunen. Een gynaecologisch onderzoek vindt plaats om de aard en omvang van de klachten te achterhalen. Afhankelijk van de aard en ernst van de klachten zijn bij een blaasverzakking verschillende soorten behandelingen mogelijk. Behandeling bestaat vaak uit fysiotherapie, medicatie, een pessarium of operatie.

Blaasverzakking

Wat is een blaasverzakking?

De urineblaas is een min of meer bolvormig, hol orgaan met een rekbare wand, gelegen in het bekken. In de blaas wordt urine opgeslagen die door de nieren wordt geproduceerd. Het lichaam heeft twee nieren en elke nier is door een urineleider verbonden met de blaas. De blaas kan gemiddeld zo'n 400 ml. urine bevatten, maar leeg is de blaas niet veel groter dan een biljartbal. De druk die ontstaat wanneer de blaas zich vult met urine veroorzaakt aandrang tot plassen. Wanneer iemand plast stroomt de urine vanuit de blaas door de plasbuis via de penis of tussen de schaamlippen naar buiten.

Men spreekt van een een blaasverzakking wanneer de blaasbodem uitzakt als gevolg van verzwakking van de bekkenbodemspier. Dit kan bijvoorbeeld na een zware bevalling en gaat vaak gepaard met het uitzakken van de voorste vaginawand. Bij een blaasverzakking zakt de voorwand van de schede, waar de blaas op rust, naar buiten. Dit kan allerlei klachten geven, zoals ongewild urineverlies en moeilijkheden met het legen van de blaas. Een blaasverzakking kan variëren van mild tot ernstig. Een blaasverzakking gaat vaak gepaard met het uitzakken van de voorwand van de vagina (vaginaverzakking of cystokele).

Wat is de oorzaak van een verzakte blaas?

De volgende factoren kunnen ten grondslag liggen aan een blaasverzakking:
  • Een zware bevalling. Dit is de meest voorkomende oorzaak van een verzakte blaas. Een zware bevalling is zeer belastend voor het weefsel en spieren die de blaas ondersteunen.
  • Menopauze. Het hormoon oestrogeen draagt eraan bij dat de bekkenbodemspieren gezond en sterk blijven. Na de menopauze produceert het lichaam minder oestrogeen en als gevolg van een verminderd oestrogeen niveau bestaat er een grotere kans op een blaasverzakking.
  • Overige oorzaken. Het tillen van zware voorwerpen, het flink persen tijdens de stoelgang en chronisch hoesten. Hierdoor kunnen de bekkenbodemspieren beschadigd raken.

Wat zijn de klachten en symptomen van een blaasverzakking?

Vaak ontstaan de kluchten aan het einde van een dag met veel inspanning. Symptomen van een verzakte blaas zijn:
  • Een gevoel van pijn en uitzakking in de vagina, hetgeen door veel vrouwen omschrijven wordt als het gevoel een bal tussen de benen te hebben;
  • Pijn bij het vrijen (dyspareunie);
  • Moeilijkheden bij het legen van de blaas;
  • Het gevoel dat de blaas niet leeg is direct na het plassen;
  • Stress-incontinentie of inspanningsincontinentie: ongewild urineverlies bij inspanning, zoals lachen, tillen, hoesten of sporten, enz.
  • Meer frequente blaasontstekingen.

Sommige vrouwen met een milde blaasverzakking ervaren niet of nauwelijks symptomen.

Hoe wordt de diagnose blaasverzakking gesteld?

Een gynaecologisch onderzoek vindt plaats om de aard en omvang van de klachten te achterhalen. Eventueel kan de arts aanvullende onderzoeken voorstellen, zoals een urodynamisch onderzoek waarmee de functie van de blaas en het afsluitmechanisme van de blaas worden getest. Een urodynamisch is een inwendig onderzoek, waarbij dunne slangetjes worden ingebracht via de plasbuis en endeldarm. Aan de hand hiervan kunnen metingen worden verricht van de blaasinhoud, de blaasdruk, de afsluiting van de blaas, het urineverlies (indien aanwezig), de uitstroomsnelheid van de urine en de spanning in de bekkenbodemspieren. De meetresultaten worden geregistreerd in een computer. Het onderzoek duurt meestal een half uur tot drie kwartier. Ook kan er onderzoek gedaan worden naar de werking van de bekkenbodemspieren door een bekkenfysiotherapeut. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek kan de fysiotherapeut adviseren om speciale bekkenbodemtraining te doen.

Hoe wordt een blaasverzakking behandeld?

Afhankelijk van de ernst van de klachten zijn bij een blaasverzakking verschillende soorten behandelingen mogelijk:
  • Fysiotherapie. Bij een lichte verzakking kunnen oefeningen voor de bekkenbodemspieren uitkomst bieden.
  • Medicijnen. Een behandeling met hormonen kan spieren en steunweefsels weer versterken.
  • Een pessarium (een kunststof ring). Deze ring wordt in de vagina ingebracht en geeft steun. Als dit onvoldoende soelaas biedt kan een operatie uitkomst bieden.
  • Een operatie. Bij een verzakking van de voorkant van de schede kan een blaasverzakkingsplastiek worden uitgevoerd, waarbij de voorwand op zijn plaats wordt gebracht.

Lees verder

Gerelateerde links
Symptomen & behandeling.
Gerelateerde artikelen
Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmVerzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmBij 25% van alle vrouwen ontstaat na het veertigste levensjaar een verzakking van de blaas of van de baarmoeder. Vrouwen…
Blaasontsteking: oorzaken en symptomen van blaasontstekingBlaasontsteking: oorzaken en symptomen van blaasontstekingBlaasontsteking uit zich in het erg vaak moeten gaan plassen en in een brandende, stekende pijn. De ontsteking van de bl…
Niet kunnen plassen (urineretentie): man & vrouw oorzakenNiet kunnen plassen (urineretentie): man & vrouw oorzakenUrineretentie is het onvermogen om je blaas te ledigen, waardoor een ophoping van urine in de blaas ontstaat. Bij uriner…
Blaasontsteking - oorzaak, symptomen, behandeling, preventieBlaasontsteking - oorzaak, symptomen, behandeling, preventieEen blaasontsteking veroorzaakt in de meeste gevallen een pijnlijk, brandend gevoel bij het plassen. Ook het gevoel van…
Druppelincontinentie: druppeltjes plas verliezen - oorzaakDruppelincontinentie: druppeltjes plas verliezen - oorzaakDe blaas is een holle, gespierde, elastische zak die dient als tijdelijke opslagplaats voor urine. De aandrang om je bla…
Bronnen en referenties
  • http://www.emedicinehealth.com

Reageer op het artikel "Blaasverzakking: symptomen, klachten, behandeling & operatie"

Reacties

Marianne, 25-04-2014 13:06 #3
Ik ben 65 jaar en heb een voorwandverzakking. Nu is er gisteren een pessarium geplaatst, het bal gevoel was meteen weg en ook het vele plassen. Voel wel, dat het in buik moet stabiliseren. Wie heeft daar ook ervaring mee? En duurde dat lang?

Huysse Magda, 16-01-2014 14:44 #2
Een vriendin van mij zei me dat ze geopereerd werd voor een blaas verzakking. Ze zei letterlijk " mijn blaas hing tussen mijn benen". Kan dit wel dat de blaas zover naar buiten komt? Reactie infoteur, 16-01-2014
Een blaasverzakking houdt in dat de voorwand van de schede (vagina), waar de blaas op rust, naar buiten zakt en daarmee zakt de blaasbodem ook uit. De blaas duwt dan de voorwand van de vagina naar buiten, wat aan kan voelen alsof er een balletje uit de schede zakt.

Bracke Rita, 27-10-2013 11:33 #1
Ik heb een blaas verzakking, heb er niet echt last van, behalve als ik moe gewerkt ben
Ik ben 74, en is dat nog nodig?Ik hoorde van iemand die een operatie liet uitvoeren, en die klaagt nu, van urine verlies?!
Ik weet niet wat te doen, de gynecoloog, laat er me vrij in, maar toch ben ik er erg mee bezig;
Velen dank
Rita

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Verzakking
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!