InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sex, SOA en voorbehoedsmiddelen

Sex, SOA en voorbehoedsmiddelen

Sex, SOA en voorbehoedsmiddelen Als mensen van elkaar houden, of die nu man en man, vrouw en vrouw of man en vrouw is, verlangen ze naar seksualiteit, intimiteit voor twee personen. Helaas zijn er, vooral jongeren, die onveilig seks hebben en zo besmet raken met een SOA of ongewenst zwanger worden. Hier zijn voorbehoedsmiddelen voor.

Wat zijn SOA?

SOA zijn Seksueel Overdraagbare Aandoeningen. De meeste SOA zijn makkelijk te genezen en hebben dan geen nare gevolgen, maar er zijn ook SOA die vervelende gevolgen, zoals bijvoorbeeld onvruchtbaarheid, kunnen hebben.

Hoe loop je een SOA op?

Een SOA kun je op verschillende manieren oplopen;
  • Via bloed,
  • Via contact tussen slijmvliezen (zitten in anus, penis, vagina en mond),
  • Via vaginaal vocht,
  • Via sperma.

De meeste SOA worden opgelopen door onveilig vrijen. Daarmee wordt niet alleen de geslachtsgemeenschap zelf bedoelt, maar ook bijvoorbeeld beffen, pijpen of anale sex.

Symptomen van een SOA

  • Afscheiding of pus uit penis, vagina of anus. Bij vrouwen is er vaak sprake van meer afscheiding dan normaal,
  • Branderig gevoel, geïrriteerdheid, pijn bij of na het plassen of kleine beetjes moeten plassen,
  • Zweertjes, wratjes, blaasjes op de penis, vagina, anus of mond,
  • Jeuk in het schaamhaar, aan de eikel, schaamlippen of anus,
  • Gezwollen klieren in de liezen,
  • Pijn in één of beide (bij-)ballen,
  • Pijn in de onderbuik,
  • Pijn bij het vrijen, of onregelmatig of abnormaal bloedverlies, bijvoorbeeld na het vrijen of tussen twee menstruatieperioden in.

De 5 meest voorkomende SOA in Nederland

1. Chlamydia – infectie.
Symptomen voor vrouwen;
Vrouwen merken vaak niets van een chlamydia – infectie, hoogstens wat pijn bij het plassen, pijn tijdens het vrijen of bloedverlies buiten de menstruatieperiode.

Symptomen voor mannen;
Ook mannen hebben vaak geen klachten bij een chlamydia – infectie. Ze kunnen last hebben van wat afscheiding uit de plasbuis of pijn bij het plassen.

Gevolgen;
Voor zowel mannen als vrouwen kan het gevolg van een chlamydia – infectie een ontsteking zijn. bij mannen een ontsteking aan het prostaat of de bijbal, bij vrouwen een ontsteking aan de eileider. Een onbehandelde chlamydia – infectie kan tot onvruchtbaarheid leiden.

2. Genitale wratten.
Symptomen bij zowel mannen als vrouwen;
Genitale wratten zijn pijnlijke wratten rond de geslachtsdelen of rond de anus. Ze zijn onschuldig, maar breiden zich snel uit. Je kunt genitale wratten hebben zonder dat je het merkt. Bij vrouwen doen ze vaak niet zo’n pijn, maar jeuken ze wel erg.

Gevolgen;
Genitale wratten zijn niet schadelijk, maar kunnen het beste wel snel behandeld worden. Hoe langer je er onbehandeld mee rondloopt, hoe langer de behandeling uiteindelijk duurt.

3. Herpes genitalis.
Symptomen bij zowel mannen als vrouwen;
Jeuk en een geïrriteerd, branderig of pijnlijk gevoel. De slijmvliezen worden enkele dagen na de besmetting rood en beginnen blaasjes of zweertjes te tonen, meestal bij de geslachtsdelen of de anus in de buurt.

Gevolgen;
Er bestaat geen behandeling tegen herpes, het gaat vanzelf weer over. Wel is het belangrijk dat je de besmette plek(ken) zo min mogelijk aanraakt, en als dat toch moet; goed je handen wassen!

4. Gonorroe.
Symptomen voor vrouwen;
Vrouwen hebben, behalve dat het plassen soms pijn kan doen, geen klachten.

Symptomen voor mannen;
Groenige, pusachtige afscheiding uit de plasbuis, een branderig of geïrriteerd gevoel bij het plassen of vaak in kleine beetjes plassen.

Gevolgen;
Gonorroe kan opstijgen en zorgen voor een ontsteking aan de eileiders bij de vrouw, en ontsteking aan prostaat of bijbal bij de man. Een onbehandelde gonorroe kan bij vrouwen leiden tot onvruchtbaarheid.

5. Hepatitis B.
Symptomen bij zowel mannen als vrouwen;
Meestal merken mensen er niets van als ze besmet zijn met hepatitis B, ze worden hoogstens wat vermoeid, krijgen buikpijn of jeuk. Na verloop van tijd kan het oogwit gelig worden en de urine de kleur van thee krijgen.

Gevolgen;
Mensen die hepatitis B hebben gehad lopen kans op levercirrose, een slecht werkende lever of leverkanker. Bij deze soort van hepatitis B kan de arts medicijnen voorschrijven. Bij de ‘gewone’ soort gaat het vanzelf over en merk je er daarna (bijna) niks meer van.

Wil je meer weten over SOA? Kijk op deze site!!

Voorbehoedsmiddelen

Er zijn verschillende soorten voorbehoedsmiddelen te koop die mensen beschermen tegen een onverwachte zwangerschap, maar er is er eigelijk maar 1 die beschermt tegen een SOA; het condoom. Gebruik hem daarom altijd!

Voorbehoedsmiddelen die alleen beschermen tegen ongewenste zwangerschap zijn onder andere;
  • Spiraaltje,
  • Vrouwencondoom,
  • De pil.

Lees verder

© 2006 - 2014 Lobke, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Alles over liefde.
Gerelateerde artikelen
Hiv symptomen: conversiegriep na hiv-besmetting en hiv-testHiv symptomen: conversiegriep na hiv-besmetting en hiv-testHet humaan immunodeficiëntievirus (hiv) is een retrovirus dat via bloed en sperma van mens op mens kan worden overgebrac…
Voorbehoedsmiddelen: veilig vrijenVoorbehoedsmiddelen zijn noodzakelijk voor het voorkomen van een bevruchting tijdens de seks, alsook tegen seksueel over…
Treponema palladium (syfilis)Treponema palladium (syfilis)Syfilis is een Seksueel Overdraagbare Aandoening (SOA) die hevige gevolgen kan hebben en veroorzaakt wordt door de trepo…
Chlamydia (SOA)Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening die bij vrouwen kan leiden tot onvruchtbaarheid en dus is het erg bel…
Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Iedereen die seksueel actief is, man of vrouw, jong of oud, vaginaal, oraal of anaal, moet serieus rekening houden met i…

Reageer op het artikel "Sex, SOA en voorbehoedsmiddelen"

Reacties

S., 13-03-2012 15:43 #13
Ik loop al bijna 5jaar met dezelfde jongen, we hebben 1,5 terug veel problemen gehad qua sexgebied het deed al pijn als hij er met zijn vingers te dicht in de buurt kwam. Ik ben er mee naar de dokter geweest en getest op soa etc maar dat hebben wij gelukkig allebei niet ik heb toen fysiotherapie gehad en gelukkig kan ik weer zonder pijn met mijn vriend vrijen alleen het probleem is dat na het vrijen ik altijd moet plassen maar het zo ontiegelijk veen brand en pijn doet dat ik soms niet meer durf om daarna te gaan plassen. ook komt er zo af en toe bloed bij heel weinig, maar de dag erna is het dan weer over, moet ik me zorgen maken en er mee na de huisarts gaan of niet?

Anoniem, 23-08-2011 02:57 #12
Ik heb al bijna 3 jaar een vaste relatie, heb een zoontje van 13 maanden en sinds januari een spriaal, nou ben ik vanaf de eerste keer onregelmatig ongesteld geweest, maar sinds een aantal dagen heb ik pijn onder in mijn buik, en heb veel het gevoel dat ik moet plassen als ik dan ga, hoef ik toch niet. Moet ik mij zorgen maken vriend en zoontje? Help!

Hanneke Kuiper, 26-06-2011 03:31 #11
Ik heb vrijdagnacht met mijn vriend sex gehad. Hebben we al vaker gedaan. Alleen nu heb ik best wel bloedverlies, het lijkt wel of ik ongesteld ben. Ik slik al 6 jaar de pil alleen ben ik hem donderdag vergeten in te nemen. Wat heeft het bloedverlies veroorzaakt? En wat kan ik er aan doen?

Katja, 30-03-2011 12:11 #10
Ik heb een vaste vriend van een half jaar en we hebben een tijdje terug anale sex gehad onbeschermd, nu heb ik dus al 2 weken heel erg veel pijn in mijn buik. De dokter dacht dat het een verstopping was van de endeldarm want hij voelde een bubbel, en nu heb ik van alles gekregen maar de pijn gaat niet weg en ik ga gewoon normaal naar het toilet.
Nu las ik dat je ook vervelende infecties kan oplopen van anale sex? Klopt dit? en moet ik me dan laten testen of naar de dokter? Hoop dat ik snel wat hoor.

Anoniem, 13-02-2011 15:02 #9
Ik heb het donderdagnacht met een jongen met wie ik loop. Ik ben wel aan de pil, maar geen condoom gebruikt. Ik weet dat het niet slim is. Maar het plassen doet opeens best zeer. Ook heb ik steeds het idee dat ik moet plassen. Kan dit een SOA zijn, of is dit waarschijnlijk blaasontsteking? Ik vind het nogal eng, omdat het toevallig is dat ik het met die jongen nu net gedaan heb.

Anoniem, 27-05-2010 16:46 #8
Ik heb een vraag. ik heb de laatste dagen snel het gevoel dat ik moet plassen en dan is de urine heel erg geel en het doet wel een beetje pijn bij het plassen. mijn vriend en ik hebben een paar nachten achter elkaar sex gehad wel veilig en ik slik de pil maar 1avond zakte het condoom af maar we kwamen er te laat achter en ik weet niet of je de pil wel egt kan vertrouwen en ik weet egt niet wat ik moet doen want ik durf het niet tegen me ouders te zeggen want die denken dat ik er nog niet aan toe ben en die kunnen me wel vermoorden dan HELP! Reactie infoteur, 28-05-2010
Ik denk dat je blaasontsteking hebt. Mijn advies is om even naar de huisarts te gaan met ochtendurine, dan kan hij/zij een recept voorschrijven om dit te verhelpen.

Anoniem, 27-05-2010 16:44 #7
Ik heb een vraag. ik heb de laatste dagen snel het gevoel dat ik moet plassen en dan is de urine heel erg geel en het doet wel een beetje pijn bij het plassen. mijn vriend en ik hebben een paar nachten achter elkaar sex gehad wel veilig en ik slik de pil maar 1avond zakte het condoom af maar we kwamen er te laat achter en ik weet niet of je de pil wel egt kan vertrouwen en ik weet egt niet wat ik moet doen want ik durf het niet tegen me ouders te zeggen want die denken dat ik er nog niet aan toe ben en die kunnen me wel vermoorden dan HELP!

Anoniem, 12-03-2010 23:50 #6
Ik heb een vraagje, ik was deze avond bij me vriend en me vriend heeft gevingert, gebeft en ik heb hem afgestrokken, maar toen ik thuis kwam was bijna alles tussen mijn groteschaamlippen opgezwollen. We hebben geen sex gehad, kan ik nu een soa hebben? En moet ik hier mee naar de huisarts? Want ik wil er zo snel mogelijk vanaf.

Anoniem, 20-10-2009 17:55 #5
Ik dacht dat ik een blaasontsteking had, maar de dokter kan het niet vinden. Ik ben zo bang dat ik een soa heb, wat moet ik nu doen?

Groetjes. Reactie infoteur, 20-10-2009
Zie reacties op de vorige reacties

Anoniem, 11-08-2009 12:38 #4
Ik heb een vraagje, ik heb regelmatig sex met mijn vriend en sinds een week heeft hij een geiriteerd en brandend gevoel, maar ik voel helemaal niets, en er word gezegt dat een vrouw het eerder zou merken dan een man klopt dat? Heb ook geen sex met iemand anders gehad dus zou ik het ook niet hebben toch? Reactie infoteur, 12-08-2009
De best manier om hier antwoord op te vinden is een SOA test te laten doen bij de GGD. Dit is misschien even een hoge drempel waar je overheen moet, maar dan wordt je meteen getest op allerlei SOA en weet je bij een goede uitslag dus meteen dat er niets met je aan de hand is.

Je kunt vaak een afspraak maken met de GGD zonder dat je bij je huisarts langs hoeft.

Succes!

Dr Love, 14-01-2009 16:08 #3
Het is niet altijd zo dat je een soa hebt als je een branderig gevoel hebt bij het plassen. Dat branderige gevoel heb je namelijk ook als je een blaasontsteking hebt. Toch moet je altijd naar de dokter gaan als dit het geval is.

Anoniem, 20-09-2008 00:30 #2
Iik zit met een probleem, dat is het volgende: ik ben 16 jaar en nog maagd maar heb een soordt rare bultjes op mijn balzak en de onderkant van mijn penis. Ik heb geen pijn bij het plassen, maar wel af en toe jeuk. Kunnen jullie vertellen wat het is en of ik er iets tegen kan doen? Reactie infoteur, 21-09-2008
Ik zou er even mee naar de huisarts gaan, deze weet vast wat het is. Succes!

Shamirra Sambo, 06-01-2008 16:08 #1
Ik vind het goed dat op internet zulke artikelen zijn. er zijn heleboel mensen die niet eens weten dat een soa bestaat

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Liefde en relaties
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!