InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een humaan papillomavirus (HPV)

Wat is een humaan papillomavirus (HPV)

Wat is een humaan papillomavirus (HPV) Op aarde is er oneindig veel variatie van leven aanwezig. Er zijn niet alleen mensen, maar ook dieren, planten, micro-organismen en zo ook de papillomavirussen. Zonder deze diversiteiten van leven zou er geen sprake kunnen zijn van een bestaan. Iedere levensvorm heeft zijn sociale kanten. In contact komen met elkaar maakt het leven op deze wereld en het voortbestaan ervan mogelijk.

Index

Lees meer
Wat zijn genitale wratten

Wat is een HPV virus

HPV is de afkorting van humaan papillomavirus. Een virus is een klein micro organisme dat ziekte veroorzaakt. Humaan papillomavirussen kunnen abnormale celgroei van huid en slijmvliezen teweegbrengen. HPVs zijn dus de verwekkers van wratten. De soort wrat die ontstaat hangt af met welk type u besmet raakt. Er zijn verschillende typen HPVs. Ze worden in 4 groepen verdeeld en alle HPV Typen hebben ook een eigen nummer op volgorde van ontdekking, beginnend met nr1.

Groepen HPV
  • Cutane (= huid ) laag risico HPV-typen
  • Cutane (= huid ) hoog risico HPV-typen

  • Mucosale (= slijmvlies ) laag risico HPV-typen
  • Mucosale (= slijmvlies ) hoog risico HPV-typen

In tegenstelling tot infecties met een laag-risico HPV is er bij een hoog-risico HPV een verhoogde kans op het ontstaan van kanker. Voorbeeld: HPV Type 16 en HPV Type 18 kunnen baarmoederhalskanker veroorzaken.

SOA door HPV

Wratten zijn welbekend en besmettelijk maar op zich volstrekt goedaardig. Iedereen komt in aanraking met cutane en muscosale HPV typen. Cutane wratten komen heel vaak voor bij kinderen tussen 5 en 15 jaar op de handrug, vingers en nagelriemen. Volwassenen die als kind wratten hebben gehad zullen later geen last meer hebben van wratten, omdat ze een immuniteit tegen het virus hebben opgebouwd. Patiënten of mensen met een lage weerstand vergroten terug de kans op besmetting. Momenteel zijn er meer dan 100 verschillende HPV typen bekend. Sommige verhogen de kans op kanker en anderen worden gezien als seksueel overdraagbare aandoening (SOA) of met andere woorden, een geslachtziekte.

SOA of seksueel overdraagbare aandoening

Er zijn reeds 30 HPV typen die gezien worden als SOA. Sommigen veroorzaken genitale wratten, tumoren en baarmoederhalskanker. Een deel van de infectie wordt genitaal via hand en mond overgebracht. De meeste mensen hebben er geen last van, maar besmetten wel andere mensen. Elk jaar overlijden er een kwart miljoen vrouwen aan baarmoederhalskanker. Condooms van slechte kwaliteit, bieden geen bescherming tegen HPV. Risico op baarmoederhalskanker kan beperkt worden door deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek.

Soorten infecties

Residentieel
Het virus is aanwezig maar het doet niks. Het zit daar in de kern, los van het menselijk DNA en kan daar jaren zitten voordat het actief wordt.

Episomaal
Bij een episomale infectie is het HPV- DNA wel actief. Dit is macroscopisch zichtbaar als een wrat.

Geïntegreerd
De gevaarlijkste variant. Hierbij heeft een met HPV geïnfecteerde basaalcel, het virus-DNA in zijn eigen genoom gebouwd. Dit is echter ook nadelig voor het virus, want omdat het HPV- DNA in het genoom van de cel zit, kan de cel nu geen virusdeeltjes meer produceren. Dit kan nu gemakkelijk verder uitgroeien tot een tumor.
© 2007 - 2014 Worm, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidszorg micro-OrganismenGezondheidszorg micro-OrganismenOnder micro-organismen verstaat men de organismen die uitsluitend met een microscoop of elektronenmicroscoop te zien zij…
Thuistest virus baarmoederhalskankerThuistest virus baarmoederhalskankerVoor alle vrouwen in Nederland is het mogelijk om een online thuistest te bestellen waarmee zelf in alle privacy onderzo…
Klassering micro-organismenMicro-organismen zijn ingedeeld in vier verschillende klasses. Laboratoria kunnen verschillende werkklassen krijgen en d…
Besmetting met Genitale wrattenBesmetting met Genitale wrattenJaarlijks worden binnen Nederland 25.000 mensen besmet met Genitale wratten ofwel het HPV virus. Dit is goed voor een tw…
Wat zijn genitale wrattenWat zijn genitale wrattenMensen die weinig wisselende seksuele contacten hebben en veilig vrijen hebben minder kans op genitale wratten. Deze wra…
Bronnen en referenties
  • Universiteit leiden
  • Mijdochub

Reageer op het artikel "Wat is een humaan papillomavirus (HPV)"

Reacties

Gijs, 26-11-2012 08:14 #10
Ik heb een vrouw langdurig gebeft die HPV schijnt te hebben maar sinds 1,5 jaar volgens de arts "schoon" zou zijn. Hiervoor is de vrouw behandeld. Welk gevaar zou ik lopen?
Een condoom gebruik ik ook niet, want ik begreep dat het niet zou helpen zoals uit een artikel bleek. Ik ben overigens gezond 66 jaar oud.
met vriendelijke groet

Kim, 02-07-2011 13:58 #9
Ik heb al 13 jaar een monogame relatie met mijn man. Ik heb net vernomen dat ik besmet ben met een hoog risico HPV virus. Is het mogelijk dat ik of mijn man het virus al die jaren heb gedragen? Dit was het eerste keer dat ze een HPV test hebben aangevraagd, met het uitstrijkje.

Nien, 02-06-2010 23:15 #8
Ik heb een vraag heb heb vandaag een uitslag gekregen ik heb een pap 2 en HPV positief wat is mijn kans op baarmoederhals kanker? en ik sta om het half jaar onder contole is dat genoeg? met vriendelijke groet nien

Jeanine, 02-06-2010 23:09 #7
Beste inge ik wil graag reageren op je vraag waarom een condoom geen bescheming bied tegen een HP virus. Het HP virus draagt elke man of vrouw bij zich. Bij een vrouw kan het opgewekt worden door op jonge leventijd sex te hebbben. Daarom worden tegenwordig meisjes op jonge leeftijd daar voor ingeent. Ik weet het omdat het virus bij mij actief is. En bij sommige vrouwen uit het virus zich en bij sommige vrouwen dus niet. Helaas ben ik er een van. Met vriendelijke groet jeanine

Jeanine, 02-06-2010 23:06 #6

Inge, 08-05-2010 01:23 #5
Waarom biedt een condoom geen bescherming tegen HPV?

Rini, 09-10-2009 11:15 #4
Als een man sex heeft met een vrouw die baarmoederhalskanker heeft, wat voor gevaar kan hij oplopen?

Cha, 05-08-2009 15:52 #3
Ik heb dat cel aan mijn baarmoeder gekregen maar is weg gehaald. Mijn vraag is of ik dat weer kan krijgen of het kan groeien tot baarmoederhalskanker?

Sety Mogen, 07-03-2009 20:31 #2
Hoe kan ik weten dat ik HPV heeft? kan ik ook baarmoeder kanker krijgen als ik sexsuele contacten heeft met en man die zijn vrouw baarmoederkanker heeft? moet ik even stoppen met het vrijen met die man? Reactie infoteur, 09-03-2009
Beste Sety

Vrouwen die al eerder een infectie met condylomata acuminata hebben gehad, zullen over een GROTERE KANS beschikken om deze vorm van kanker te ontwikkelen.
Dat wil zeggen dat er naast HPV ook nog ANDERE oorzaken bestaan die deze vorm van kanker kunnen ontwikkelen.

Ik denk niet dat deze vrouw u de oorzaak van haar baarmoederhalskanker zal vertellen, dus is het raadzaam een huisarts of gynaecoloog te raadplegen.

Vriendelijke groet,
Worm

Ahkievit, 23-05-2008 12:31 #1
Hoe zit het verschijnsel eruit als het in de mond/keel zit? Reactie infoteur, 26-05-2008
Wratten in de mond komen niet veel voor maar de kans bestaat. Ze zien meestal wit, hebben een bloemkoolachtige oppervlakte en kunnen een steeltje hebben. Ze groeien zeer vlug en zijn meestal te vinden op de lippen en de tong. Wratten zijn besmettelijk maar kunnen geen kwaad.
Als je denkt dat het iets anders is, aarzel dan niet en ga meteen naar je huisarts.

Infoteur: Worm
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!