InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rijstijl oorzaak wagenziekte

Rijstijl oorzaak wagenziekte

Rijstijl oorzaak wagenziekte Wagenziekte is een vervelende kwaal die vooral veel, maar niet uitsluitend kinderen treft. Door deze ziekte wordt reizen in een auto vervelend of zelfs traumatisch. Dit artikel geeft aan hoe een aantal eenvoudige aanpassingen in de rijstijl ervoor zal zorgen dat de wagenziekte uitblijft.

Inleiding

Wagenziekte komt bij een substantieel deel van de bevolking voor. Voor veel kinderen zorgt deze aandoening voor zoveel klachten dat een reis een stressvolle bezigheid wordt. De chauffeur heeft meer invloed op de aandoening dan de betrokken persoon zelf.

Symptomen

De symptomen kunnen verschillen van persoon tot persoon. Hier volgt een aantal veel voorkomende symptomen:
  • misselijkheid
  • braken
  • bleek
  • gapen
  • hoofdpijn

Oorzaken

Wagenziekte is een reisziekte die veroorzaakt wordt doordat de verschillende signalen die de hersenen bereiken, niet met mekaar in overeenstemming zijn.

Rijstijl

De rijstijl is de belangrijkste factor in het ontstaan van wagenziekte. Omdat de chauffeur het voertuig onder controle heeft, zullen de signalen die zijn eigen hersenen bereiken in overeenstemming zijn.

Voorbeeld: Als een chauffeur plotseling zal remmen, zullen zijn hersenen het niet vreemd vinden dat er krachten op het lichaam uitgeoefend worden. De bijrijder voelt dezelfde krachten maar kan hier niet op anticiperen waardoor de hersenen verward raken.

Dit verklaard dat mensen wagenziek worden als ze met een andere persoon meerijden terwijl ze geen last hebben als ze zelf de auto besturen. Omdat de rijstijl door de chauffeur te beïnvloeden is, kan wagenziekte voorkomen worden.

Welke handelingen zorgen voor wagenziekte?

Alle handelingen die door de inzittenden niet verwacht worden, zorgen voor wagenziekte.
  • abrupt remmen
  • abrupt schakelen
  • abrupt sturen
  • niet vloeiend optrekken

De aangepaste rijstijl

Remmen

Remmen op de motor is veel beter dan het gebruik van de remmen. Door voldoende afstand tot de voorganger aan te houden is er meer tijd om geleidelijk te remmen of zal het remmen helemaal niet meer nodig zijn.

Schakelen

Schakel niet te veel op en af en laat de koppeling vloeiend opkomen. Elke keer snel koppelen draagt bij aan het ziek worden van de betrokken persoon.

Sturen

Probeer het sturen zo vloeiend mogelijk te doen. Op deze manier komt de bocht niet als een verrassing en zal er geen wagenziekte optreden. Door vloeiend te sturen is het zelfs mogelijk om een berg met haarspeldbochten te beklimmen zonder dat er wagenziekte optreedt.

Optrekken

Probeer de snelheid gelijkmatig op te bouwen omdat onverwachte versnellingen zorgen voor wagenziekte. Probeer in een file een constante snelheid aan te houden i.p.v. herhaaldelijk op te trekken en af te remmen.

Vooruit kijken

Door goed vooruit te kijken kan abrupt remmen en optrekken vaak worden voorkomen.

Focus

Een van de belangrijkste punten van de aangepaste rijstijl is de focus van de chauffeur. Als de chauffeur zich niet (voldoende) op het rijden zal focussen, zal er zeker wagenziekte optreden. Dit verklaard waarom de aandoening op het ene moment optreedt en op het andere moment niet, terwijl het lijkt alsof alle omgevingsfactoren gelijk zijn.

Brandstofverbruik

Als bijkomend voordeel van de aangepaste rijstijl kan het veel gunstigere brandstofverbruik genoemd worden.

Gewenning

De aangepaste rijstijl vraagt enkele weken extra inspanning. Na deze periode zal de rijstijl als natuurlijk ervaren worden en geen extra inspanning meer vragen.

Tips

Een aantal tips voor de betrokken personen die de kans op wagenziekte verder kunnen beperken:
  • proberen de rit mee te beleven
  • niet lezen (door te lezen zal de persoon de rit minder mee beleven)
  • voorin zitten
  • zorg voor een fitte toestand
  • frisse lucht
  • niet te veel snoepen
© 2012 - 2017 Guidop, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wagenziek, wat nu?Wagenziek, wat nu?Misschien ken je het wel. Het is vakantie en je moet lang in de auto of de bus zitten. Op een gegeven moment word jij of…
Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte komt vooral voor bij kinderen die in de auto of de bus zitten. Volwassenen hebben veel minder last van wagen…
Wagenziekte of reisziekte bij kinderenVeel Nederlanders zullen deze zomer weer van de auto gebruik maken om met hun auto de vakantiebestemming te bereiken. He…
Bewegingsziekte, wagenziekBewegingsziekte, wagenziekBewegingsziekte is er in verschillende vormen. Zo heb je luchtziekte, zeeziekte, en iets waar veel mensen last van hebbe…
Wagenziekte herkennen & voorkomenWagenziekte herkennen & voorkomenWagenziekte is een bewegingsziekte. Zeeziekte en luchtziekte vallen in dezelfde categorie. De ziekte komt meestal voor b…

Reageer op het artikel "Rijstijl oorzaak wagenziekte"

Infoteur: Guidop
Laatste update: 11-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!