InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handen

Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handen

Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handen Een prikkelend en tintelend gevoel in je armen is erg vervelend. Men kan zich afvragen wat er aan de hand is. Vaak komt daar tevens een doof gevoel bij. Het gevoel dat er geen bloed meer in je armen zit of dat je zenuwen beknelt zitten. Is het ernstig of hoef ik mij geen zorgen te maken? Vaak gaat het gevoel vanzelf weer over, maar komt later weer terug. Ook ís nachts kan een doof gevoel in je arm optreden. Hoe ontstaat zoiets? Kunnen we gevoel terugkrijgen in de armen? Hier lees je over een doof gevoel in armen en handen.

Een doof gevoel in je armen tijdens het slapen

In je slaap beweeg je enorm veel. Je slaapt soms op je linkerzijde, soms op je rechterzijde. Andere mensen slapen liever op hun rug, andere weer liever op hun buik. Het maakt qua slaappositie niet zoveel uit als het gaat om tintelingen of een doof gevoel. Wat wel uitmaakt is de stand waarin je de armen legt tijdens het slapen. Men kan bijvoorbeeld de armen boven het hoofd leggen als je op je rug in slaap bent gevallen. Is het wel eens voorgekomen dat je ís nachts wakker werd en je armen helemaal gevoelloos waren? Een doof gevoel door je armen, alsof ze beide verlamd zijn geraakt?

Carpaal Tunnel Syndroom
Carpaal Tunnel Syndroom

Het gevoel van een verlamd arm in de nacht

Wanneer beide armen helemaal gevoelloos zijn geraakt is dat erg vervelend. Veel mensen worden daar wakker van en kunnen dan een tijdje niet meer slapen. Wanneer iemand merkt dat beide armen en handen gevoelloos zijn geworden is dat een rare bewustwording. Het voelt alsof je verlamd bent geraakt. Wanneer je de armen weer in normale positie krijgt kan er een bijzonder gevoel door je lichaam schieten. Veel mensen merken dat de armen enorm koud aanvoelen en tevens komt daar een gigantisch tintelend gevoel bij kijken. Na de kou en het tintelen beginnen je armen zich te verkrampen. Je kunt de kramp niet tegenhouden. Het verkrampen zal spoedig ophouden. Uiteindelijk is je arm weer functioneel.

Hoe komt het gevoel van verlamming?

Dergelijke situaties komen vooral voor wanneer men teveel alcohol heeft gedronken. Je lichaam reageert niet goed meer op bepaalde prikkels. Als je verkeerd ligt zal je lichaam je verkeerde positie vanzelf corrigeren. Als je teveel alcohol hebt genuttigd reageert je lichaam niet goed meer. Je lichaam blijft in een verkeerde houding liggen. Als dat gebeurt kunnen zenuwbanen bekneld raken. Zenuwen zitten overal in je lichaam en sturen elektrische stroompjes van de ene plek naar de andere.

Zenuwen en tintelend gevoel

Als er een zenuw bekneld raakt (bijvoorbeeld in je arm of oksel) kan je arm verlammend aanvoelen. Als je arm weer in een goede positie wordt gelegd komt de zenuwbaan weer vrij. Het koude gevoel en het gevoel van verkramping heeft vaak niets te maken met bloedvaten die bekneld zitten. Niet alleen alcohol kan ervoor zorgen dat je lichaam niet goed meer reageert op verkeerde lichaamsposities. Ook wanneer je enorm uitgeput bent of veel stress ondervindt kan je lichaam (eigenlijk je hersenen) het soms niet meer aan.

 zenuwpijnen in je lichaam
zenuwpijnen in je lichaam

Tintelend gevoel in je linkerarm

Wanneer je plotseling een tintelend gevoel in je linkerarm (schouder) waarneemt en ook nog eens druk op de borst voelt, kan er meer aan de hand zijn dan een zenuw die bekneld zit. Wanneer het hart niet goed meer functioneert kunnen tintelingen en een doof gevoel in de linkerzijde van je lichaam een voorbode zijn voor eventuele hartfalen in de nabije toekomst. Ga zo snel mogelijk naar de huisarts, zeker wanneer u in een risico groep behoort.

Carpaal Tunnel Syndroom

Een doof gevoel in je handen is ook erg vervelend. De oorzaak kan een zenuw zijn (nervus medianus) die bekneld zit. De zenuw waar het omgaat is de middelste armzenuw en zit dan ter plaatse van de pols bekneld. De klachten komen vooral voor bij vrouwen. De klachten bestaan met name uit een doof en tintelend gevoel aan de binnenkant van de hand. Het kan ook voorkomen dat je een prikkelend en wat pijnlijk gevoel in de vingers hebt. Wat minder vaak voorkomt is uitstraling van de pijn naar de armen en schouders. Als je deze klachten hebt kun je het beste naar de huisarts gaan.
© 2012 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamMijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamEen tintelend gevoel in je lichaam kan erg vervelend zijn. Je kunt je moe en slap voelen als je het gevoel overkomt van…
Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Een klacht dat veel mensen treft is het hebben van een doof, tintelend en soms slapend of duizelig gevoel in het hoofd,…
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Carpale tunnel syndroomCarpale tunnel syndroomEen dof, tintelend of pijnlijk gevoel in de duim, wijsvinger en middelvinger kan duiden op het carpale tunnel syndroom.…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/carpaaltunnelsyndroom.htm

Reageer op het artikel "Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handen"

Reacties

Elise, 05-06-2014 16:29 #12
Hallo,
Ik heb een vraag.
Ik krijg steeds vaker een vreemd gevoel in mijn handen het lijkt of er een soort kramp optreed alleen trekt me hand niet samen daarnaast doet het erg veel pijn en lijkt het alsof mijn handen zwaar worden. Dit probleem is vaak aanwezig. Ik doe geen zwaar werk of wat het zou kunnen veroorzaken.
Ben hiermee al bij de dokter geweest maar dan krijg ik te horen dat het nog niet erg genoeg is dat ik dan maar paracetamol moet nemen.
Maar moet ik dit zo serieus nemen?
Wat kan dit zijn?

Dank u wel

Janan, 28-05-2014 18:02 #11
Ik voelde ineens mijn rechterbeen en rechterarm niet meer en had een tintelend gevoel in mijn nek (plus arm en been). Ik ging snel zitten. Na een minuut was het weer weg. Nu doet alleen mijn rechterarm nog vreemd (10 minuten later). Wat kan dit zijn? Misschien lag ik in een wat vreemde houding op de bank, even. Kan dat het zijn? Mijn spraak is normaal maar ik heb wel hoofdpijn.

Brigitte Santy, 30-11-2013 12:06 #10
Ik ben gisteren bij mijn huisarts geweest, ik heb dus carpale tunnel syndroom, en die heeft me terug een spuitje met cortisone in het polsgewricht ingespoten. Ik heb dit vorig jaar ook laten doen, en ik ben toch een 10-tal maanden verlost geweest van die vervelende ambetante tintelende hand.
De dokter zei dat hiervoor toch uiteindelijk een operatie nodig zal zijn, maar gezien het nu niet past op het werk heb ik nogmaals geopteerd voor die inspuiting. Ik leef op hoop want normaal binnen een paar dagen heb ik terug een 'normaal functionerende 'hand. Bij mij is de linkerhand de vervelendste, rechts heb ik het ook, maar alleen heel af en toe.

M., 20-11-2013 13:28 #9
Ik heb al een aantal dagen een tintelend/koud/gevoelloos gevoel in beide armen en vooral handen. zou graag weten hoe dit komt of nog beter verholpen wordt! Alvast bedankt!

Ludo Alen, 01-10-2013 14:28 #8
Kreeg ook tintelingen in mijn linkerarm meestal als ik me in mijn zetel posteerde. Heb dan verschillende onderzoeken laten doen en een beslissende nmr scan die duidelijk aangaf dat er probleem was met mijn halswervel C6 - C7.Dit wees dus op een hernia. Heb me nu vorige donderdag 27/09/2013 laten opereren en was na de operatie meteen van de tintelingen af. Er wacht me nu ongeveer drie maanden rustig aan te doen en hoop dan weer de oude te zijn.

Saskia Henneke, 14-09-2013 21:13 #7
Ik heb 12 juli een lucrin pds depot 11,25 mg gehad vanwege verkleving van mijn eierstok aan mijn darm.dus ben nu in de overgang om het misschien los te krijgen, want opereren is gevaarlijk vanwege het stuk gaan van mijn darm.maar deze injectie is 24 augustus pas echt gaan werken en kreeg opvliegers en ook opeens pijn en tintelingen en een doof gevoel in mijn linker middelvinger en de pijn straalde uit naar mijn hand en pols een paar dagen daarn ook aan mijn rechter middel vinger en heb nu heel veel pijn, zou dit door de injectie kunnen komen, wat is dit ik krijg dit alleen snachts.

vr.gr.mevrouw s henneke-klomp

Jean, 16-07-2013 12:06 #6
Ik heb al 3 maanden tintelingen in mijne arm en handen erg vervelend. wat kan ik eraan doen? wat is het beste oplossing?

Thea, 04-07-2013 09:24 #5
Sinds een paar dagen erg tintelingen in mij mond (tong) vannacht ook in mijn handen en in mijn hoofd maar overdag alleen in mijn mond.
graag reactie

Romeo, 03-05-2013 00:07 #4
Ik heb nu 3 tot 4 weken al last van mijn rechter arm. Het tintelen begint bij mijn schouder en zakt door naar mijn vingers. Het kan niet zijn dat het door een paar biertjes drinken komt. Ook al drink ik niet dan komt het er ook. de tintelingen beginnen in mijn rechter boven arm daarna mijn onder arm en dan mijn hand en vingers. Het is een verdovend/verlammend gevoel. Dit heb ik dan over de hele dag door. Het komt ineens uit het niets. mijn arm is vrij van knellingen. Dus niet dat ik op mijn arm leun of zo. Mijn arm is vrij en komen de tintelingen er toch. Wie kan mij zeggen hoe dit kan komen en wat er te doen is tegen de tintelingen. Mensen hebben mij verteld dat het gevaarlijk kan zijn en dat ik een verlamming kan krijgen in mn arm en mijn arm erdoor niet meer kan gebruiken. de ander zegt dat het door een bloedpropje kan komen, maar mijn bloed stolt niet. Weer een ander zegt dat het geopereerd moet worden. Wie heeft de juiste oplossing voor mij?

Vriendelijk groet,
Romeo

Monique, 10-02-2013 16:40 #3
Gisteren kramp, tintelingen en kon beide handen niet meer bewegen. Ik heb griep en een pijn in mijn borst toen ik plotseling te snel omhoog ging en ook nog eens duizelig was gebeurde dit. Heel fijn deze uitleg heb ik echt wat aan gehad.

Ch Schuit, 18-01-2013 08:41 #2
Ja het gebeurt bijna elke nacht en overdag alleen in de toppen van mijn vingers, een prikkelend gevoel. Is er iets aan te doen?

K. Krabbendam, 18-09-2012 18:03 #1
Erg duidelijk, dank hiervoor.

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!