InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomen

Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomen

Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomen Voedselvergiftiging komt voor als ons eten toxines, chemicaliën, bacteriën, virussen of parasieten bevat. De kenmerken van voedselvergiftiging zijn: diarree, buikkrampen, overgeven en misselijkheid. Ook andere organen - zoals nieren, lever en hersenen - kunnen aangetast worden. Diarree en overgeven kan bovendien tot dehydratie leiden. Hieronder volgen enkele tips om voedselvergiftiging te voorkomen, te behandelen en te genezen.

Voedselvergiftiging genezen en behandelen

Lauw water
Er gaat niets boven het drinken van veel water als je aan voedselvergiftiging leidt. Vooral na het overgeven is het aangeraden om een beetje lauw water te drinken. Dit verzacht immers de maag en vermindert buikkrampen.

Gember
Maak een pasta van verse gember en karnemelk. Neem dit twee tot drie keer per dag. Ook efficiënt is een mengeling van citroensap en gemberextract. Hiervan kan je drie maal daags drie soeplepels drinken.

Komijn en fenegriek
Los een beetje komijn en Fenegriek (in poedervorm) op in een glas water. Het drinken van deze oplossing verlicht misselijkheid, braken en buikpijn.

Kruideninfusie
Maak een kruideninfusie op basis van munt, framboos, kamille en zwarte bes. Drink hiervan verschillende kopjes per dag.

Arts
Raadpleeg onmiddellijk de huisarts wanneer één of meerdere van de volgende symptomen optreden:
  • Koorts
  • Bloed in de stoelgang
  • Dehydratie (gekenmerkt door lichthoofdigheid, zwakte, lage urineproductie)
  • Diarree die langer dan 72 uur lang aanhoudt

Voedselvergiftiging voorkomen

Handen wassen
Was altijd je handen alvorens eten te bereiden, op te dienen en te eten.

Citroensap
Drink elke avond voor het slapengaan een glas vers geperst citroensap (eventueel aangelengd met een beetje water). Dit zorgt voor een gemakkelijke vertering en doet de stoelgang vlotter verlopen.

Gefrituurde voeding
Eet nooit gefrituurde voeding buitenshuis. Je kan immers nooit zeker zijn of de olie al dan niet vers en van goede kwaliteit is.

Vers, gekookt voedsel
Eet enkel vers en gekookt voedsel. Dit is de beste garantie om microben en parasieten te vermijden.

Koelkast en keukengerij
Houd je koelkast ten allen tijde zo proper en hygiënisch mogelijk. Hetzelfde geldt voor keukengerij zoals bestek, borden, snijplanken, doekjes, vleesmessen, etc. Gebruik hiervoor een afwasproduct op basis van citroen.

Houdbaarheidsdatum
Controleer de houdbaarheidsdatum van alle etenswaar alvorens het te kopen en te consumeren.

Melk, cake en brood
Bewaar melk, cake, taart en brood nooit langer dan één dag.

Olie
Veel mensen hergebruiken de overgebleven olie nadat ze iets hebben opgewarmd in de pan of wok. De olie heeft ondertussen echter een chemische reactie ondergaan die de gezondheid danig in gevaar kan brengen.
Gerelateerde artikelen
Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezenMensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is…
Vakantieziektes voorkomen en behandelenVakantie: voor een paar weken naar een land met tropische temperaturen. Maar vakantieziektes, zoals voedselvergiftiging…
Voedselvergiftiging: oorzaak en behandelingVoedselvergiftiging: oorzaak en behandelingAls je een voedselvergiftiging hebt opgelopen ben je ziek als gevolg van het eten van voedsel dat besmet is met (levende…
Eten in de zomer: tips om voedselvergiftiging te voorkomenEten in de zomer: tips om voedselvergiftiging te voorkomenEen heerlijk zomerzonnetje, warme temperaturen en een relaxte atmosfeer: het is de perfecte achtergrond voor een barbecu…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…

Reageer op het artikel "Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomen"

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!