InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tijdens pollenseizoen met allergie buiten sporten

Tijdens pollenseizoen met allergie buiten sporten

Tijdens pollenseizoen met allergie buiten sporten Het hebben van een allergie kan tijdens het pollenseizoen zeer vervelend zijn, waarbij u proest, niest, rode ogen heeft en een zwaar beklemmend gevoel kunt hebben. Toch houdt u ook van bewegen en dus dient u een manier te vinden om lekker in de open lucht te kunnen sporten. Hoe kunt u tijdens het pollenseizoen van de lente tot de zomer buiten activiteiten doen zonder dat u last heeft van de allergie?

Met allergie buiten sporten

Een allergie kan ingrijpende consequenties hebben

Het doen van oefeningen zoals sporten en bewegen is altijd goed voor het lichaam. Maar hoe combineert u oefeningen en activiteiten buiten indien u een allergie heeft? Het hebben van een allergie kan zeer vervelend zijn, zeker als u buitenshuis activiteiten wilt doen. Een allergie kan u zomaar overvallen en zeer beklemmend op de borst aanvoelen. U snottert veel, proest en ademt zeer lastig. Met een allergie aanval kunt u het behoorlijk te pakken hebben. Wat kunt u zoal doen als het weer voorjaar wordt en het allergieseizoen weer voor de deur staat?

Weet waardoor uw allergie wordt veroorzaakt

Uiteraard is het noodzaak dat u weet waardoor uw allergie wordt veroorzaakt. Bent u voornamelijk allergisch voor kattenhaar, dan kunt u mogelijk zonder problemen in het voorjaar activiteiten buitenshuis uitvoeren. Is het zo dat u allergisch bent voor stof en pollen, dan wordt het mogelijk problematisch om iets te kunnen doen. Belangrijk is dat u de weersverwachtingen in de gaten houdt. Bij droog warm mooi weer in de lente kunnen in dezelfde periode bloemen en bomen met hun pollen de lucht maximaal bestuiven, waardoor sommige dagen de concentratie kan pieken. Veelal wordt door het KNMI eveneens een allergievoorspelling gegeven zodat u goed voorbereid bent.

Ga niet bij zonsopkomst en –ondergang trainen

Pollen worden bij goed weer voornamelijk ‘s ochtends bij zonsopkomst en bij zonsondergang in de lucht gebracht. De eerste zonnestralen doen de lucht stijgen waardoor de pollen beter in de lucht komen en bij het vallen van de nacht komt er vaak een verfrissende bries. In die periode is het voornamelijk ongeschikt om buiten te komen. Als er veel pollen in de lucht komen dan kan ook gedurende de dag de concentratie langdurig hoog zijn. Wilt u tijdens die periode trainen dan doet u er verstandig aan om een gezichtsmasker te dragen waar pollen niet door heen kunnen. Zo kunt u gewoon ademen zonder dat u problemen van de allergie heeft. Spoel bij thuiskomst wel uw neusgaten uit met een anti pollen spray.

Voorkom droge winderige dagen, sport na regenval

Pollen zitten voornamelijk in de lucht als het lente is. Maar ook dagen waarop het droog is en hard waait kunnen droog geworden pollen en stof in de lucht komen waardoor uw allergie weer begint op te spelen. Normaal duurt het allergieseizoen bij veel mensen van begin april tot diep in de zomermaanden. Afhankelijk van de ernst van uw allergie kunt u langdurig last hebben. Naast snotteren en proesten kunt u tranende of juist rode droge ogen hebben. Het is altijd lastig om van de jeukende ogen af te blijven, waardoor de omstandigheden worden verslechterd. Is daarnaast de luchtvochtigheid hoog dan kan het extra op de longen slaan, waardoor u zeer lastig begint te ademen. Is er een zomerse bui geweest – waarbij het soms even hard kan regenen – dan wordt het tijd dat u gaat sporten. Regen zuivert de lucht van pollen met stof en dat is dus het ultieme moment voor u als allergisch persoon om naar buiten te gaan. Dan hoeft u veelal geen maatregelen te nemen voor uw allergie. Het is alsof u weer gewoon opgeklaard kunt ademhalen.

Welke buiten activiteit is geschikt?

Sporten waarbij veel meer moet worden geademd zorgt voor extra kans op inademing van pollen. Veelal sporten waarbij u een intensieve inspanning moet verrichten waarna weer even uitgerust moet worden zijn ongeschikt voor de allergische persoon. Sporten waarbij de ademhaling relatief continu is zoals bij rustig joggen is veel gunstiger. Dit heeft ook te maken met het feit dat bij beklemmend weer de allergische persoon snel longproblemen krijgt. Rustig joggen verbetert de longcapaciteit. Ook zwemmen is gunstig omdat om uw lichaam het water druipt en relatief gezien de lucht ook iets wordt gezuiverd. Het is daarbij ook goed om juist in de verkoelende avond te gaan zwemmen, omdat het relatief warme zwembadwater nadampt zodat de bovenlucht iets stijgt en dus de pollen verdrijft. Voorkom sporten terwijl het nog aan het regenen is, omdat daarmee een longontsteking kan ontstaan. Lopen met een paraplu kan uiteraard wel.

Gebruik anti allergie medicatie

Gaat u buiten sporten dan is het altijd zaak dat u tijdens de risicomaanden uw anti allergie medicatie inneemt. En wacht nooit te lang met het innemen van uw medicijnen en start met het innemen een aantal weken voordat het pollenseizoen begint. Zoek bij activiteiten buitenshuis het meest geschikte tijdstip uit, waarbij de kans op pollen in de lucht klein is. Bij weinig wind en niet te broeierig weer kunt u na de vroege ochtend goed naar buiten gaan om te sporten. Heeft het net geregend dan is dat altijd het aangewezen moment. Is het echter zo dat u na activiteiten buiten de deur ongemakkelijk voelt dan wordt het tijd om weer naar binnen te gaan. Ga dan ook niet verder met uw oefeningen.

Oefeningen kunt u ook binnenshuis doen

Is het buiten droog, waait het iets en is de verwachting dat er veel pollen in de lucht zijn, ga dan niet naar buiten als u extreem veel last heeft van allergische reacties. Ook in huis kunt u sporten. Rek- en strekoefeningen, op de lopende band rennen, fietsen enzovoorts kunnen goed binnenshuis worden gedaan. Zet de airco aan voor voldoende frisse lucht en u voelt u als herboren. Vermijd de allergieveroorzakers door op die momenten juist binnen te blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pollenallergie: hoe kan je hooikoorts genezen en behandelen?Pollenallergie: hoe kan je hooikoorts genezen en behandelen?Hooikoorts is een aandoening die voor heel wat mensen het fleurige lenteseizoen kan verzuren. Het is een allergie die ve…
Astma en sportenAstma en sportenSporten is voor mensen met astma heel goed mogelijk. Wanneer de astma met medicijnen goed onder controle is te houden ho…
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…
Allergie voor grassen en boompollenAllergie voor grassen en boompollenVeel mensen hebben last van allergieën, al weet niet iedereen waarvoor hij nou precies allergisch is. In Nederland hebbe…

Reageer op het artikel "Tijdens pollenseizoen met allergie buiten sporten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergie
Medische informatie…
Schrijf mee!