InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed overgeven: de mogelijke oorzaken van bloed braken

Bloed overgeven: de mogelijke oorzaken van bloed braken

Bloed overgeven: de mogelijke oorzaken van bloed braken Als je bloed moet overgeven, is het belangrijk om geen tijd te verliezen. Bloed braken is een medische urgentie en moet snel behandeld worden, om verdere complicaties zoals shock of hartstilstand te vermijden. Mogelijke oorzaken van bloed spugen liggen bij problemen in het bovenste deel van het maagdarmkanaal. Het braken van bloed mag niet verward worden met het ophoesten van bloed, wat een probleem van de luchtwegen is.

Bloed overgeven: even schrikken

Braken is op zich al een erg onaangenaam fenomeen, en als je dan ook nog eens bloed moet spugen, is dat toch wel even schrikken. Als we bloed zien dan gaat er sowieso al een belletje rinkelen. Hetzelfde geldt voor bloed braken: dit is een zeer ernstige situatie die grondig moet onderzocht worden. Bloed braken wordt ook haematemesis genoemd.

Opgelet: bloed spugen is een dringend medisch probleem

Bloedbraken is zeer ernstig en wordt beschouwd als een situatie waarin dringend gehandeld moet worden. Ga in dit geval zo snel mogelijk naar een arts of naar de spoedafdeling van het ziekenhuis en twijfel niet. Bloedverlies is nooit goed voor het lichaam en zeker niet wanneer het in grote hoeveelheden naar buiten komt. Bloed braken kan in erge gevallen zelfs shock en hartstilstand veroorzaken.

Bloed braken: niet te verwarren met of bloed ophoesten

Dit artikel behandelt de mogelijke oorzaken van bloed braken, wat niet hetzelfde is als het ophoesten van bloed. Het ophoesten van bloed wordt hemoptysis genoemd en heeft te maken met een probleem in de luchtwegen of het strottenhoofd. Dit kan onder meer voorkomen bij patiënten met bronchitis, longontsteking, longkanker en tuberculose. Bloedbraken daarentegen heeft doorgaans te maken met een probleem in het bovenste deel van het maagdarmkanaal.

Mogelijke oorzaak: maagbloeding

Een bloeding in de maag kan veroorzaakt worden door maagproblemen als maagontsteking, maagzweer en maagkanker. Er kan ook sprake zijn van een anomalie in de vaatwand van de maag.

Bloedingen vanuit de slokdarm

Ook de slokdarm kan problemen met zich meebrengen die zorgen voor het braken van bloed. Ook hier gaat het om een ontsteking, een zweer of mogelijke kanker van de slokdarm. Slokdarmontsteking, slokdarmzweren en slokdarmkanker kunnen allemaal bloedbraken tot gevolg hebben.

Problemen met pancreas en duodenum

Bloed overgeven kan ook het gevolg zijn van problemen met de pancreas of alvleesklier. Complicaties zijn de alvleesklierontsteking en alvleesklierkanker. Verder behoort ook de twaalfvingerige darm of duodenum tot de mogelijke schuldigen die kunnen leiden tot bloedbraken. In dat geval gaat het om zweren of fistels van het duodenum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misselijkheid en overgevenOvergeven kan door vele oorzaken komen. Vaak is de oorzaak onschuldig maar in enkele gevallen is het belangrijk om een a…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Overgeven met bloedOvergeven met bloedGeef je over met bloed in het braaksel dan schrik je over het algemeen toch best. Bloed in het braaksel is een teken van…
Waarom en hoe moet je overgeven?Waarom en hoe moet je overgeven?Overgeven of braken is een reactie op prikkels van de maag, darmen, slokdarm of de keelholte. Vaak gaat het om een infec…
Bronnen en referenties
  • http://www.zowerkthetlichaam.nl/241/bloedbraken-haematemesis/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hematemesis

Reageer op het artikel "Bloed overgeven: de mogelijke oorzaken van bloed braken"

Reacties

Wil, 17-10-2014 21:42 #4
Ik heb een vraag. Enige tijd spuug ik in de avonduren alleen maar water en anders niets.Maar gisterenavond kwam er wat etensresten en een beetje bloed mee.Zo maar 2 mondjes meer niet. Reactie infoteur, 18-10-2014
Hallo Wil,

Spugen is sowieso een abnormale activiteit van je lichaam en moet met de nodige ernst bekeken worden. Ook al gaat het maar om twee mondjes, braken is een alarmsignaal van je lichaam, zeker wanneer er bloed bij de etensresten zitten. Vermits je spreekt van "enige tijd" dat je water spuugt, lijkt het me een chronisch probleem waarmee je best eens naar de huisarts gaat.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nitaa, 08-07-2014 16:38 #3
Ik heb een vraag. Na het eten vandaag kreeg ik een misselijk gevoel en heb ik forcerend het eten uitgekotst terwijl ik dat deed zat er tussen het eten ook bloed en nu heb ik steken in mijn nieren. Moet ik hiervoor naar de dokter? Reactie infoteur, 09-07-2014
Hallo Nitaa,

De symptomen die je beschrijft lijken me ernstig genoeg om een dokter te raadplegen. Als er bloed bij je braaksel zit, is dat toch op zijn minst verontrustend. Of de symptomen ook daadwerkelijk met een probleem aan de nieren te maken hebben, zal de dokter kunnen uitmaken. Dus voor alle zekerheid is het best om je verder te laten onderzoeken.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jantine, 28-05-2014 13:57 #2
Ik heb een vraag. Ik heb een jaar geleden op mijn buitenland stage bloed overgegeven en daarna de hele dag en nacht overgeven. Enige die er voor me kon zijn was mijn buurman, ongeveer dezelfde leeftijd als ik. Ik ben niet naar een arts geweest, en na 2 dagen voelde ik me weer beter. Nu heb ik sinds een paar dagen weer last van maagpijn wat het zelfde voelt. Ook geen trek om te eten en sinds net waterachtige diarree. Moet ik naar een dokter of kan ik gewoon wachten tot het overgaat?
Alvast bedankt voor je reactie. Reactie infoteur, 29-05-2014
Hallo Jantine,

De symptomen die je beschrijft kunnen met meerdere dingen te maken hebben. Als je je hetzelfde voelt als vorige keer toen je bloed moest overgeven is het misschien aangeraden om meteen naar een dokter te gaan. Het is een beetje zoals je het zelf aanvoelt. Een combinatie van de symptomen maagpijn, diaree en bloed overgeven lijkt mij toch ernstig genoeg om niet af te wachten en een arts te raadplegen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

K. Uittenbogaard, 09-05-2014 17:28 #1
Ik weet niet of deze site ook vragen behandelt, maar ik probeer het maar.
Vorige week ben ik in het ziekenhuis belandt na het eten van vis. Niet de eerste keer dat ik moest overgeven van vis, maar ben er nu wel uit dat ik een visallergie heb. Maar toen ik dacht dat alles er uit was, kwam er nog 2 x een behoorlijke hoeveelheid bloed uit. Volgens de doktoren in het ziekenhuis, kwam het doordat de maag/slokdarm stuk was/waren door het vele overgeven. Er is verder geen maagonderzoek gedaan, maar ik heb al sinds een jaar steken links onder de ribben. Vlak voordat ik de 2de keer bloed spuugde, had ik op diezelfde plek die steken, maar dan heel heftig. Toen het bloed eruit was, verdween die pijn. Enig idee hierover? Groet kors Reactie infoteur, 11-05-2014
Hallo Kors,

Het is moeilijk te zeggen op welke manier de steken onder je ribben te maken hebben met je visallergie. Mogelijk is de pijn onder je ribben bij het spugen zo erg omdat de spieren van je maag samentrekken. Het gaat dan om een soort van krampachtige samentrekking die je moet maken om te braken. Als het echt gaat om pijnlijke steken die zich ook voordoen zonder dat er braken aan te pas komt, is verder onderzoek allicht toch aangewezen. Verder advies vraag je best aan je behandelende arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedverlies
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!