InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed braken

Bloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed braken

Bloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed braken Als je bloed moet overgeven, is het belangrijk om geen tijd te verliezen. Bloed braken is een medische urgentie en moet snel behandeld worden, om verdere complicaties zoals shock of hartstilstand te vermijden. Mogelijke oorzaken van bloed spugen moeten vooral gezocht worden bij problemen in het bovenste deel van het maagdarmkanaal, zoals de slokdarm en de maag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een maagbloeding of een slokdarmbloeding. Als je bloed spuugt kan je ook buikpijn hebben, misselijk worden of zelfs flauwvallen. Ook ernstige problemen met pancreas en lever kunnen leiden tot dit fenomeen. Het braken van bloed mag niet verward worden met het ophoesten van bloed, wat een probleem van de luchtwegen is. Welke oorzaken kunnen er aan de basis liggen van dit verontrustend medisch fenomeen?

Bloed overgeven

Braken is op zich al een erg onaangenaam verschijnsel, en als je dan ook nog eens bloed moet spugen, is dat extra verontrustend. Als je bloed ziet dan zou er sowieso een belletje moeten gaan rinkelen: het is een alarmsymptoom van je lichaam dat je in geen geval mag verwaarlozen. Bloed braken is een zeer ernstige situatie die grondig moet onderzocht worden. In medische termen wordt dit fenomeen aangeduid met het woord haematemesis. Tesamen met bloedbraken kunnen symptomen optreden als buikpijn, duizeligheid, misselijkheid en flauwvallen.

Bloed spugen: dringend medisch probleem

Bloedbraken is zeer ernstig en wordt beschouwd als een situatie waarin dringend gehandeld moet worden. Ga in dit geval zo snel mogelijk naar een arts of naar de spoedafdeling van het ziekenhuis en twijfel niet. Bloedverlies is nooit goed voor het lichaam en zeker niet wanneer het in grote hoeveelheden naar buiten komt. Bloed braken kan in erge gevallen zelfs shock en hartstilstand veroorzaken. Je kan snel moe worden en verzwakken doordat je bij het spugen energie verliest, en bovendien kunnen inwendige bloedingen levensgevaarlijk zijn.

Verschil met bloed ophoesten

Dit artikel behandelt de mogelijke oorzaken van bloed braken, wat niet hetzelfde is als het ophoesten van bloed. Het ophoesten van bloed wordt hemoptysis genoemd en heeft te maken met een probleem in de luchtwegen of het strottenhoofd. Dit kan onder meer voorkomen bij patiënten met bronchitis, longontsteking, longkanker en tuberculose. Bij het ophoesten van bloed heeft de patiënt doorgaans de neiging om hevig te hoesten en te kuchen. Daarentegen heeft bloedbraken of haematemesis doorgaans te maken met een probleem in het bovenste deel van het maagdarmkanaal.

Oorzaak: maagbloeding

Het braken van bloed kan in de eerste plaats te maken hebben met een maagbloeding. Een bloeding in de maag kan veroorzaakt worden door maagproblemen als maagontsteking, maagzweer en maagkanker. Er kan ook sprake zijn van een anomalie in de vaatwand van de maag, zoals erosie.

Oorzaak: bloeding slokdarm

Ook problemen aan de slokdarm kunnen zorgen voor het braken van bloed. Het kan gaan om een scheur in de slokdarm maar ook bijvoorbeeld om een ontsteking, een zweer of mogelijke kanker van de slokdarm. Slokdarmontsteking, slokdarmzweren en slokdarmkanker kunnen allemaal bloedbraken tot gevolg hebben.

Oorzaak: pancreas of duodenum

Bloed overgeven kan ook het gevolg zijn van problemen met de pancreas of alvleesklier. Complicaties zijn de alvleesklierontsteking en alvleesklierkanker. Verder behoort ook de twaalfvingerige darm of duodenum tot de mogelijke schuldigen die kunnen leiden tot bloedbraken. In dat geval gaat het om zweren of fistels van het duodenum.

Andere oorzaken bloed braken

Bloedbraken kan voorts ook optreden als bijwerking van medicijnen als aspirine of ibuprofen. Andere mogelijke oorzaken kunnen te maken hebben met overmatig alcoholgebruik, denk bijvoorbeeld aan leveronsteking of levercirrose. Na uitgebreid onderzoek zal de precieze oorzaak bepaald worden en zal de arts een behandeling voorstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misselijkheid en overgevenOvergeven kan door vele oorzaken komen. Vaak is de oorzaak onschuldig maar in enkele gevallen is het belangrijk om een a…
Symptomen en oorzaak van een maagbloedingSymptomen en oorzaak van een maagbloedingMaagbloeding: symptomen, oorzaak en behandeling. Een maagbloeding is bloed dat afkomstig is uit een bloedvat van de maag…
Waarom en hoe moet je overgeven?Waarom en hoe moet je overgeven?Overgeven of braken is een reactie op prikkels van de maag, darmen, slokdarm of de keelholte. Vaak gaat het om een infec…
Overgeven met bloedOvergeven met bloedGeef je over met bloed in het braaksel dan schrik je over het algemeen toch best. Bloed in het braaksel is een teken van…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Bronnen en referenties
  • http://www.zowerkthetlichaam.nl/241/bloedbraken-haematemesis/, bezocht op 20/06/2015.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hematemesis, bezocht op 20/06/2015.
  • http://nl.healthline.com/health/bloedbraken#Overzicht1, bezocht op 20/06/2015.

Reageer op het artikel "Bloed overgeven: mogelijke oorzaken van bloed braken"

Reacties

Fred, 04-05-2016 00:09 #8
Beste,

Ik ben de laatste tijd heel moe, misselijk en licht in mijn hoofd. Ik kots nu een paar keer bloed een beetje. Wat moet ik nu doen? En wat helpt? Reactie infoteur, 06-05-2016
Beste,

De symptomen die u beschrijft kunnen wijzen op een brede waaier aan problemen of aandoeningen. Best neemt u contact op met een arts om alle symptomen (bloed overgeven, misseljkheid, vermoeidheid, enz…) met elkaar in verband te brengen en een juiste diagnose te stellen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

U., 30-12-2015 16:53 #7
Beste,

Onlangs is bij mij DVT vastgesteld. Oftewel diep veneuze trombose in de lies. Sindsdien last van allerlei vage klachten.
Waaronder hartkloppingen, duizeligheid en nu ook sinds twee weken bloeddeeltjes in speeksel. Af en toe helderrood. Niet altijd maar met vlagen. Soms is het slijm weer wit tot gelig en af en toe ook bruinig, maar is altijd erg dik. Heb op acute opname gelegen omdat verdenking longembolie aanwezig was, maar longen bleken gelukkig schoon. Longarts wist niet waar bloed propjes vandaan kwamen. Heeft verder niets onderzocht en me naar huis gestuurd. Slik trouwens ook bloedverdunners en INR waarde is vrij instabiel omdat ik nog maar kort diagnose heb.

Nu kom ik tot mijn vraag. Heb nog steeds last van opkomende bloedsmaak in de keel met af en toe klontertjes in slijm bleekheid, duizelingen, verwardheid, futloosheid, gewichtsverlies, ijskoude handen, plots verminderde eetlust en onregelmatige hartslag. (Ik weet dat het veel is)

Waar doet dit u aan denken? Ik hoor graag van u. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 31-12-2015
Beste,

Het zijn inderdaad een hele resem symptomen die u beschrijft, die in principe met een heleboel problemen te maken kunnen hebben. In uw specifiek geval van diepe veneuze trombose (DVT) moet het verband tussen deze symptomen heel nauwlettend in de gaten gehouden worden. Bloedklonters kunnen immers "reizen" in het lichaam, wat betekent dat de trombose in de lies zich in theorie kan uitbreiden naar andere lichaamsdelen. Kleinere bloedklonters kunnen afbreken en uiteindelijk ook oplossen doordat u bloedverdunners neemt. Na verloop van tijd kunnen deze bloedklonters helemaal verdwijnen en kan men op een echografie kijken in hoeverre de trombose verdwenen is.
Maar het kan dus ook zijn dat kleinere bloedklonters zich verplaatsen naar andere organen (bijvoorbeeld de hersenen of het hart) om daar een optimale bloedcirculatie te belemmeren. Hierdoor kan u bijkomende symptomen als duizeligheid, verwardheid en onregelmatige hartslag waarnemen. IJskoude handen kunnen bovendien wijzen op een probleem met de bloedcirculatie. Daarnaast blijkt dat uw longen schoon zijn dus allicht situeert zich daar geen bijkomend probleem.
Eventueel kan u contact opnemen met uw arts wanneer dergelijke symptomen blijven aanhouden of verergeren. Mogelijk kan de arts de dosis van het antistollingsmedicijn dat u neemt lichtjes verhogen om geen risico te nemen. Uw behandelende arts heeft het beste zicht op een juiste beoordeling hiervan.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Oussama, 15-10-2015 00:39 #6
Ik heb eerst al mijn eten uitgekost en daarna moest ik bloed uitkosten? Een paar weken terug had ik dit verschijnsel ook al en ik ben vaak misselijk en moet dan vaak hoesten en na het braken heb ik meestal hoofdpijn. Wat kan dit betekenen? Reactie infoteur, 15-10-2015
Beste,

Bloed braken en je eten uitkotsen kan op zich te maken hebben een probleem aan de spijsvertering, gaande van slokdarm tot maag. Maar vermits je ook moet hoesten kan er ook een probleem aan de luchtwegen (bv. longen) aan de oorzaak van het bloed braken liggen. Best wacht je niet te lang om advies te vragen aan een arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Dov, 20-04-2015 19:46 #5
Gisteravond had ik al wat hoofdpijn (door wijn die ik gedronken had), en vanmorgen werd ik wakker met nog ergere hoofdpijn.
Toen heb ik -water- overgegeven, en zaten er een paar dingetjes bloed tussen. Reden om me zorgen te maken? Reactie infoteur, 21-04-2015
Hallo Dov,

De hoofdpijn die je hebt kan het gevolg zijn van de wijn die je gedronken hebt, zoals je zelf aangeeft. Sommige wijnen bezitten bepaalde stoffen die sneller een kater veroorzaken. Als het bloed echt heel beperkt blijft ("een paar dingetjes"), en het daar verder bij blijft, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Treden de symptomen later opnieuw op, ga je best toch eens naar je huisarts voor advies.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Wil, 17-10-2014 21:42 #4
Ik heb een vraag. Enige tijd spuug ik in de avonduren alleen maar water en anders niets.Maar gisterenavond kwam er wat etensresten en een beetje bloed mee.Zo maar 2 mondjes meer niet. Reactie infoteur, 18-10-2014
Hallo Wil,

Spugen is sowieso een abnormale activiteit van je lichaam en moet met de nodige ernst bekeken worden. Ook al gaat het maar om twee mondjes, braken is een alarmsignaal van je lichaam, zeker wanneer er bloed bij de etensresten zitten. Vermits je spreekt van "enige tijd" dat je water spuugt, lijkt het me een chronisch probleem waarmee je best eens naar de huisarts gaat.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nitaa, 08-07-2014 16:38 #3
Ik heb een vraag. Na het eten vandaag kreeg ik een misselijk gevoel en heb ik forcerend het eten uitgekotst terwijl ik dat deed zat er tussen het eten ook bloed en nu heb ik steken in mijn nieren. Moet ik hiervoor naar de dokter? Reactie infoteur, 09-07-2014
Hallo Nitaa,

De symptomen die je beschrijft lijken me ernstig genoeg om een dokter te raadplegen. Als er bloed bij je braaksel zit, is dat toch op zijn minst verontrustend. Of de symptomen ook daadwerkelijk met een probleem aan de nieren te maken hebben, zal de dokter kunnen uitmaken. Dus voor alle zekerheid is het best om je verder te laten onderzoeken.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jantine, 28-05-2014 13:57 #2
Ik heb een vraag. Ik heb een jaar geleden op mijn buitenland stage bloed overgegeven en daarna de hele dag en nacht overgeven. Enige die er voor me kon zijn was mijn buurman, ongeveer dezelfde leeftijd als ik. Ik ben niet naar een arts geweest, en na 2 dagen voelde ik me weer beter. Nu heb ik sinds een paar dagen weer last van maagpijn wat het zelfde voelt. Ook geen trek om te eten en sinds net waterachtige diarree. Moet ik naar een dokter of kan ik gewoon wachten tot het overgaat?
Alvast bedankt voor je reactie. Reactie infoteur, 29-05-2014
Hallo Jantine,

De symptomen die je beschrijft kunnen met meerdere dingen te maken hebben. Als je je hetzelfde voelt als vorige keer toen je bloed moest overgeven is het misschien aangeraden om meteen naar een dokter te gaan. Het is een beetje zoals je het zelf aanvoelt. Een combinatie van de symptomen maagpijn, diaree en bloed overgeven lijkt mij toch ernstig genoeg om niet af te wachten en een arts te raadplegen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

K. Uittenbogaard, 09-05-2014 17:28 #1
Ik weet niet of deze site ook vragen behandelt, maar ik probeer het maar.
Vorige week ben ik in het ziekenhuis belandt na het eten van vis. Niet de eerste keer dat ik moest overgeven van vis, maar ben er nu wel uit dat ik een visallergie heb. Maar toen ik dacht dat alles er uit was, kwam er nog 2 x een behoorlijke hoeveelheid bloed uit. Volgens de doktoren in het ziekenhuis, kwam het doordat de maag/slokdarm stuk was/waren door het vele overgeven. Er is verder geen maagonderzoek gedaan, maar ik heb al sinds een jaar steken links onder de ribben. Vlak voordat ik de 2de keer bloed spuugde, had ik op diezelfde plek die steken, maar dan heel heftig. Toen het bloed eruit was, verdween die pijn. Enig idee hierover? Groet kors Reactie infoteur, 11-05-2014
Hallo Kors,

Het is moeilijk te zeggen op welke manier de steken onder je ribben te maken hebben met je visallergie. Mogelijk is de pijn onder je ribben bij het spugen zo erg omdat de spieren van je maag samentrekken. Het gaat dan om een soort van krampachtige samentrekking die je moet maken om te braken. Als het echt gaat om pijnlijke steken die zich ook voordoen zonder dat er braken aan te pas komt, is verder onderzoek allicht toch aangewezen. Verder advies vraag je best aan je behandelende arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alarmsymptomen herkennen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!