InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassen

Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassen

Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassen Het is een erg vervelend en verontrustend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan verschillende oorzaken hebben, waarvan de ernst erg kan verschillen. Doorgaans heeft bloedverlies in de urine te maken met een infectie op de urinewegen zoals bijvoorbeeld bij blaasontsteking. Verder zijn ook aandoeningen aan de prostaat en nierstenen veel voorkomende oorzaken van bloedplassen. In erge gevallen ligt kanker aan de basis van bloedverlies in de urine. Het fenomeen bloedplassen zal medisch behandeld worden afhankelijk van de precieze oorzaak, denk bijvoorbeeld aan antibiotica bij een blaasontsteking. Ook specifiek op prostaataandoeningen gerichte medicatie kan nodig zijn om prostaatproblemen te behandelen die tot het bloedverlies leidden. In het algemeen kunnen voedingssupplementen voor de urinewegen helpen om problemen op de lange termijn te voorkomen. Wat zijn de oorzaken van bloedplassen en waaruit bestaat de mogelijke behandeling ervan?

Bloed in de urine

Als je merkt dat je bloedverlies hebt bij het plassen, kan je daar erg van schrikken. Waar je in de eerste plaats duidelijkheid over moet hebben, is of de rode urine niet te maken heeft met wat je gegeten of gedronken hebt. Want ook voedsel zoals rode bieten, bessen, rabarber en kleurstoffen kunnen zorgen voor een rode verkleuring van de urine. Hetzelfde geldt trouwens voor sommige medicijnen. Als medisch symptoom moet bloedplassen ernstig genomen worden, vermits er ook ernstige oorzaken aan de basis van dit probleem kunnen liggen.

Urineonderzoek bloedplassen

Het voorkomen van bloed in de urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie wordt ontdekt door jezelf of door de arts, die vaststelt dat er rode bloedcellen aanwezig zijn na een urineonderzoek. Soms kan de aanwezigheid van bloed in de urine enkel via microscopisch onderzoek vastgesteld worden. Afhankelijk van de hoeveelheid bloed en de zuurtegraad kan je urine bruinachtig, roze of roodachtig gaan verkleuren. Veel bloed in de urine betekent niet noodzakelijk dat het onderliggend probleem ook ernstiger is, maar het kan wel.

Oorzaken bloedplassen

  • infectie van de urinewegen
  • niersteen
  • nierziekte
  • nierkanker
  • vergroting van de prostaat
  • prostaatbloeding
  • prostaatkanker
  • blaaskanker
  • blaasontsteking
  • trauma of beschadiging aan de urinewegen
  • tumor in de urineleider

Kijkonderzoek bij bloedplassen

Naast het bloedverlies zelf kunnen er ook andere symptomen met het onderliggend probleem samengaan. Het is aan de huisarts om de juiste diagnose te stellen aan de hand van het interpreteren van die symptomen. Komt de huisarts niet tot een diagnose, dan is verder onderzoek noodzakelijk. Dat kan gebeuren via een kijkonderzoek. Mogelijke bijkomende symptomen bij bloedverlies in de urine zijn onder meer:
  • koorts
  • rillen
  • zweten
  • rugpijn
  • pijn in de lenden
  • misselijkheid

Behandeling bloedplassen

De meest directe behandeling van bloed in de urine is om de juiste diagnose te stellen, de oorzaak van het probleem te bepalen en deze weg te nemen. Daarna kan bloedplassen verdwijnen. Er zijn vele mogelijke aandoeningen als oorzaak van bloedplassen waarvoor allemaal een behandeling voorzien is. Een overzicht:

Blaasontsteking
Zo wordt een blaasontsteking behandeld met antibiotica, net als andere infecties van de urinewegen. Op relatief korte termijn kan het probleem op die manier opgelost worden.

Nierprobleem
Als nierstenen de oorzaak zijn, dan wordt in de eerste plaats aangeraden om de niersteentjes uit te plassen, hoe pijnlijk dit ook is. Zoniet is vergruizing van de nierstenen mogelijk.

Kanker
Gaat het om tumoren in de urinewegen, dan liggen de typische behandelingen tegen kanker in het verschiet, zoals chemotherapie, radiotherapie en eventueel operatieve verwijdering.

Voedingssupplementen urinewegen

In het kader van een meer algemene behandeling van de urinewegen kan er gedacht worden aan voedingssupplementen die de werking van de urinewegen bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn supplementen die zorgen voor de detox van nieren, blaas en urineleiders. De urinewegen reinigen en zuiveren door middel van deze supplementen kan nuttig zijn om problemen op lange termijn te vermijden. Het medisch advies van apotheker of dokter is wel aangeraden wil je beginnen met deze supplementen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
Oorzaken van bloed in urineOorzaken van bloed in urineWanneer u dit voor de eerst keer bloed in uw urine ziet, zal u misschien wel schrikken. Het komt redelijk vaak voor. Er…
Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingEen blaasontsteking (cystitis) wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli). Een verkeerde afveegtech…
Blaasontsteking; een vervelend kwaaltjeBlaasontsteking; een vervelend kwaaltjeBlaasontsteking is een vervelend kwaaltje dat meer bij vrouwen als bij mannen voorkomt. Het ontstaat door een ontsteking…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/symptomenchecker/1375/bloed-in-urine.html, bezocht op 04/01/2016.
  • http://www.goedgezond.be/2009/03/20/wat-betekent-bloed-in-de-urine/, 04/01/2016.

Reageer op het artikel "Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassen"

Reacties

N. B. Hagendoorn, 16-07-2016 12:55 #7
Hallo
Heb ineens met het plassen bloedstukken die al gestold waren er uit komen. voorheen nergens last van.
ben wel 2 jaar geleden aan mijn prostaat geopereerd waar hun een klein gezwel in een begin stadium hebben weg gehaald. en ben div keren voor een inwendige onderzoek geweest maar alles was goed.
Graag u reactie, met vriendelijke groet N.B.Hagendoorn te Ijmuiden. Reactie infoteur, 17-07-2016
Beste,

Bloed in de urine hebben of bloedstolsels uitplassen kan met tal van aandoeningen te maken hebben, gaande van een nieraandoening tot een probleem aan de blaas. Gezien uw medische voorgeschiedenis (operatief verwijderen van gezwel aan de prostaat) is het echter belangrijk om ook met een prostaatprobleem rekening te houden. Nieuw medisch onderzoek kan hierover uitsluitsel brengen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cindy Jansen, 15-10-2015 18:08 #6
Sinds afgelopen dinsdag dus nu voor de 3de plas ik bloedstolsels. Ik heb geen blaasontsteking volgens de snelle testen van de huisarts en ook geen nietstenen. Nu gaan ze voor de zekerheid urine op de kweek zetten. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Snap er niks van. Deze stolsels doen erg zeer om uit te plassen Reactie infoteur, 16-10-2015
Beste Cindy,

Wanneer de arts beslist om de urine op de kweek te zetten is dat allicht om de ontwikkeling van de urine verder te onderzoeken, denk bijvoorbeeld aan bepaalde bacteriën die wijzen op een ontsteking. Als hier meer duidelijkheid over is, namelijk de precieze oorzaak van het bloedplassen, dan kan de arts aangepaste medicatie voorschrijven om het probleem van bloed in de urine op te lossen.

Alvast veel succes en beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Brandon, 22-07-2015 20:13 #5
Sinds vanmorgen plas ik bloed het is donkerrood door de hele urine heen het is niet een klein beetje… Als er ergens kanker zit dan krijg je toch niet direct zo mega veel bloed? Ik ben een man van 24 en heb er geen verstand van. Reactie infoteur, 23-07-2015
Beste Brandon,

Als het werkelijk om een grote hoeveelheid bloed in de urine gaat dan is het raadzaam om even je arts te bezoeken. Of er kanker aan de basis van de donkerrode urine ligt is moeilijk van hieruit te zeggen. Mogelijk zal verder onderzoek nodig zijn om te kijken welke oorzaak van bloedplassen hier relevant is.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Dimitri, 08-07-2015 09:15 #4
Ben deze morgen opgestaan en merkte een druppel bloed op in mijn boxershort. Bij het plassen heb ik geen bloed gezien of op gemerkt. Voel mij voor de rest ook niet misselijk of ziek. In april ben ik wel geopereerd. Ik heb me toen onvruchtbaar laten maken. Alles was goed verlopen en heb er ook geen last meer van. De druppel bloed maakt me wel ongerust. Op 7 Augustus heb ik sowieso een afspraak met de uroloog die mij in april heeft geknipt voor een controle.
Wat kan ik het best doen? Reactie infoteur, 08-07-2015
Beste Dimitri,

Mogelijk heeft het bloed te maken met je ondergane operatie om je onvruchtbaar te maken. Maar of dat ook werkelijk zo is zal de uroloog je waarschijnlijk kunnen vertellen. Vermits je volgende afspraak bij de uroloog al binnen een maand is, kan je voorlopig afwachten. Blijven de symptomen aanhouden en merk je de volgende dagen ook bloed in de urine dan is het aangeraden om je afspraak eventueel te vervroegen of toch contact op te nemen met je huisarts.
Geruststellend is voorlopig wel dat het maar om heel weinig bloed gaat en bovendien dat je geen last hebt van bijkomende symptomen als misselijkheid en dergelijke.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Wikje de Jong, 21-03-2015 23:14 #3
3 weken geleden heb ik bloed geplast het was donkerrood bloed na 1 dag en nacht was het helemaal over. Geen pijn gehad. Of i.d. Nu vandaag na 3 weken heb ik weer een donker rode plas. Geen pijn rillingen of i.d. Maandag gelijk naar de dokter en urine mee nemen Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 22-03-2015
Hallo Wikje,

Bloed in de urine kan met zoveel dingen te maken hebben, gaande van een inwendige beschadiging van de urinewegen, tot een blaasontsteking of een nierprobleem. Wat in jouw specifiek geval van toepassing is, zal de arts bepalen na onderzoek (eventueel een kijkonderzoek). Het lijkt me in ieder geval geen slecht teken dat je geen pijn hebt gehad.
Alvast een goed idee om meteen je urine mee te nemen voor onderzoek.
Veel succes morgen, en beterschap!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ruud Elfring, 26-07-2014 15:50 #2
Ik heb 5 jaar na bestraling van de prostaat nu al 4 weken een bloeding. Mij is verteld, als het 28 augustus niet over is gaan we je opnemen en dan spoelen. Helpt dit niet, eventueel zuurstoftherapie. Waarom moet ik zo lang wachten. Mijn hele leven ligt in puin en ik wordt steeds depressiever. Oh ja, de tumor is weer terug, nu met uitzaaiingen naar het bekken.

Jan van Eijck, 06-06-2014 23:29 #1
Ik ben een man van 50 jaar en ik plas bloed uit.onderzocht en er wordt gezegd dat er in de plas blaas en vlekje is waar- genomen en t woord kanker is genoemd, wat en hoe kan ik ondernemen, om de kwaal te onder drukken Reactie infoteur, 08-06-2014
Hallo Jan,

Ik vind het erg voor je dat je bloedplassen met kanker te maken heeft. Het is eens te meer een bewijs dat bloed in de urine een ernstig alarmsignaal van je lichaam kan zijn.
Wat je kan of moet doen om dit te behandelen en te onderdrukken zal je behandelende arts het best kunnen zeggen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Plasproblemen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!