InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kan een koortslip worden behandeld?

Hoe kan een koortslip worden behandeld?

Hoe kan een koortslip worden behandeld? Heeft u een koortslip dan is dat een duidelijke aanwijzing dat u een herpes virus heeft opgelopen. Een koortslip is een vervelend openspringend blaasje wat korstvorming op de lippen geeft. Gedurende die periode is het uitermate besmettelijk. Waardoor wordt een koortslip veroorzaakt en hoe verhoudt het zich tot genitale herpes?

Koortslip behandelen

Open blaasjes en besmetting

Heeft u last van een koortslip dan uit zich dat in een tinteling in, op of rond de lippen, waarna de lip open gaat in de vorm van pijnlijke blaasjes. Binnen tien dagen kan de koortslip herstellen. Bijkomstigheid van de aandoening is dat men minder goed gestemd is en enige vermoeidheid heeft. Gedurende het hebben van de open blaasjes bestaat er hoge besmettingsgevaar indien derden de blaasjes aanraken. Het aanraken van de koortslip kan ervoor zorgen dat het wordt overgedragen naar de genitaliën, waardoor genitale herpes kan ontstaan. Dit kan ook voorkomen door orale gemeenschap. Het is dus altijd noodzaak om bij een koortslip deze zo weinig mogelijk aan te raken en zeker niet door anderen. Het goed wassen van de handen is dan ook van groot belang. Waardoor ontstaat een koortslip en wat kunt u er verder tegen doen?

Herpes als oorzaak

Normaal wordt een koortslip veroorzaakt door de herpes simplexvirus type I, soms type II en de simplex-keratitis. Indien een persoon is besmet met het virus dan blijft dit zo het gehele leven lang. Het virus nestelt zich namelijk in de zenuw, welke de tong en het aangezicht aanstuurt. Het afweersysteem is binnen die zenuw niet werkzaam en dus blijft het virus altijd aanwezig. Als gevolg van zonnestraling worden blaasjes geactiveerd, waarna deze barsten en korstvorming vertonen. Dit zorgt ervoor dat een koortslip het gehele jaar kan doorbreken, echter de meest ernstige vorm van de aandoening is tijdens de zomer.

Wat zijn de symptomen?

Treedt een koortslip op dan krijgt u meestal relatief snel kleine blaasjes op de lip, welke met vocht zijn gevuld. Dit wordt veelal vooraf aangekondigd met een prikkend tot pijnlijk gevoel, waarbij u de hartslag in de lip kunt voelen. Indien het open gaat, zullen de blaasjes uitdrogen waardoor de bekende korstjes op en wondjes als spleet in de lip ontstaan. Het blaasvocht en de korstjes zijn uitermate besmettelijk en u dient deze zoveel als mogelijk niet aan te raken. Let wel deze plekjes kunnen ook in en om de neus voorkomen. Herstel van deze aandoening duurt vaak tien dagen.

Oplopen van het virus

Een belangrijke manier om het herpes simplexvirus op te lopen is via huidcontact, waarbij veelal het virus door een lichaamsvocht wordt overgedragen. Denk aan zweet, speeksel en slijmen. Nadat men besmet is geraakt kan het tot op twee weken duren voordat de eerste symptomen verschijnen, echter vaak duurt het vijf dagen. Is er sprake van een besmetting dan komt men er ook niet meer vanaf. Indien er een besmetting optreedt hoeft dit niet te betekenen dat er symptomen zijn. Heeft u wel symptomen dan gebeurt dit vaak als u minder weerstand heeft. Heeft u geregeld een koortslip, wees dan uitermate voorzichtig met baby’s. Raak de baby dan bij voorkeur niet aan, omdat het uitermate gevoelig is voor besmetting.

Hoe kan een koortslip worden behandeld?

Bescherm uw lippen tegen zonnestraling. Gaat u naar buiten smeer dan een goede zonwerende block op de lippen, bij voorkeur met zinksulfaat. Daardoor worden herpescellen afgeschermd van nog gezonde cellen, zodat de symptomen minder ernstig zijn. Effect van de zinkzalf is bovendien dat er geen blaasjes ontstaan, omdat het blaasvocht wordt onttrokken. Ook kunnen antivirus medicijnen worden ingenomen, echter het is lastig te bepalen wanneer werkelijk een koortslip gaat uitbreken. Zijn de blaasjes reeds open, dan is het gebruik van zuivere alcohol goed. Zuivere alcohol werkt ontsmettend en houdt de boel schoon. Daarnaast droogt het wondje sneller uit, zodat de kans op besmetting van anderen afneemt. Is het blaasje na twee weken nog niet verdwenen dan is er mogelijk een complicatie ontstaan. Ga dan naar de huisarts.

Genitale herpes

De oorzaak van genitale herpes komt door de herpes simplex type 2. Het betekent dat via orale en onbeschermde geslachtsgemeenschap overdracht van vloeistoffen tijdens de daad het tot genitale herpes of een koortslip kan leiden. Genitale herpes leidt tot vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn en veel jeuk. De blaasjes komen voor op en om de genitaliën, maar kunnen ook op de dijen, billen en anus voorkomen. Gewoonlijk zijn dit pijnlijke jeukende zweren welke gewoonlijk weer droog worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

Reageer op het artikel "Hoe kan een koortslip worden behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-11-2015
Gepubliceerd: 27-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!