InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De helende werking van zinkzalf

De helende werking van zinkzalf

De helende werking van zinkzalf Een middel dat iedere gezin met opgroeiende kinderen moet hebben is zinkzalf. Het vormt een goede basis om opkomende infecties aan de huid te verminderen juist omdat het verkoelend werkt en besmettelijk blaasvocht laat verdwijnen. Waar bestaat het uit en waarvoor kan zinkzalf handig worden gebruikt?

Zinkzalf

Aanleiding

Kinderen hebben een relatief kwetsbaar lichaam en zijn dus ook snel vatbaar voor ziekten van anderen aandoeningen zoals infecties en bacteriën. Ze komen veel in contact met andere kinderen en dat vormt dan ook vaak een belangrijke oorzaak voor het oplopen van ongewenstheden. Een infectie kan leiden tot de vorming van huidproblemen welke ernstig irriteren en zwaar besmettelijk zijn. Om dergelijke haarden in te dampen is de zalf uitermate geschikt juist door de gunstige werking. Waaruit bestaat het en waartoe kan het worden gebruikt?

Wat zit er in?

Het werkzame bestanddeel is feitelijk niet zink, echter een restproduct van zink. Dat wordt ook wel zinkoxide genoemd en wordt verkregen door ontleding van zinknitraat, -carbonaat of –hydroxide. Het is veelal een witte tot gelige poeder en is niet oplosbaar in water. Daarom wordt ook vaak voor de zalf een vaseline basis gekozen waarmee de goede werking op de huid kan worden gesmeerd.

Eigenschappen van zinkzalf

Wordt de zalf aangebracht heeft het een direct verkoelende werking. Daarnaast heeft het als eigenschap dat de huid wordt samengetrokken (adstringerend) waarmee wondjes versneld kunnen herstellen. Meest belangrijke aspect van de zalf wordt gevormd door de indampende werking op vocht. Indien blaasjes worden behandeld dan heeft het tot gevolg dat de vocht afneemt en indroogt. Vocht lost op binnen in het blaasje waardoor de besmettelijkheid van de aandoening afneemt en verdwijnt.

Waartoe kan het worden gebruikt?

Vele soorten huidaandoeningen kunnen veel ongemak geven. Om daarin verlichting te geven biedt de zalf goede mogelijkheden. Je kunt de zalf onder andere voor de volgende aandoeningen bij kinderen en volwassen gebruiken.

Baby's
Geïrriteerde billetjes van incontinente baby’s. De huid kan ernstig reageren op urine, waardoor de huid rood wordt en jeukt. De zalf wordt dan ook door vele bakermoeders en kraamverpleegsters aanbevolen om het kind verlichting te geven.

Kloven in handen en voeten
De huid ziet er schraal en droog uit waarbij eeltophoping kan inscheuren. Een product zoals Senophile zorgt ervoor dat de huid weer gaat samentrekken maar ook dat de huid gaat herstellen.

Bultjes, blaasjes en zweertjes
Vele aandoeningen zoals gordelroos, waterpokken, krentenbaard, koortslip, de genitale herpes, enzovoorts zijn zeer besmettelijk juist omdat het wordt gevormd door jeukende met vocht gevulde blaasjes. Indien deze per ongeluk worden opengekrabd dan zal het virus zich verspreiden zodat het gebied groter wordt en anderen kunnen worden aangestoken. Gebruik Sudocrème.

Puisten
Indien men last heeft van een lichte vorm van puisten dan kan de zalf goed werken. Het verkoelt de huid waardoor de druk onder de huid afneemt. Dat houdt in dat de puist minder pijn gaat doen.

Blaren
De huid is gevoelig voor brand, warmte en wrijving. Het kan verschillende pijnlijke blaren veroorzaken. Zinkzalf verlicht de overlast. Let wel dat het gaat om blaren niet veroorzaakt door brand. Brandblaren dienen altijd door medisch specialisten worden behandeld.

Let wel dat je aanhoudende aandoeningen altijd door een huisarts laat controleren. Er kan mogelijk meer aan de hand zijn dan slechts een kleine infectie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjesHomeopathische geneesmiddelen bij blaasjesBlaasjes zijn kleine, met vocht gevulde, bultjes. Er kunnen verschillende vormen van blaasjes op de huid voorkomen, elk…
Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesGordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesRode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent…
Wondermiddel Zinkzalf tegen puistjes en acné - Tips & tricksWondermiddel Zinkzalf tegen puistjes en acné - Tips & tricksVeel mensen kennen het al, zinkzalf, Sudocrem of Sudocrème. Zinkzalf wordt vaak gebruikt voor babybilletjes, maar het we…
Eerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEen huid met droge, schrale plekken, kloven, irritatie en jeuk: het komt algemeen voor. In de zomer bij warm weer, in de…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinkzalf

Reageer op het artikel "De helende werking van zinkzalf"

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Alternatief
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!