InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Snurken tegengaan met behulp van een pinkring

Snurken tegengaan met behulp van een pinkring

Snurken tegengaan met behulp van een pinkring Er bestaan diverse remedies tegen snurken. Zo kun je bijvoorbeeld slapen met een speciaal daarvoor gemaakte beugel of gebruik maken van een keelspray of keelstrips. Er is nu een nieuwe methode bijgekomen: een pinkring gebaseerd op eeuwenoude Chinese geneeswijze. Een anti-snurkring werkt op basis van acupressuur. Door op de juiste plek een lichte druk uit te oefenen worden de blokkades opgeheven die maken dat je snurkt.

Oorzaken van snurken

Zaag je 's nachts telkens weer een heel bos om dan kan dit vervelende gevolgen hebben. Het kan voornamelijk leiden tot slaapgebrek, niet alleen van je partner maar ook van jezelf. Bovendien kan het leiden tot een zuurstoftekort in de slaap. Maar hoe komt het nu eigenlijk dat mensen snurken? De meest voorkomende oorzaken zijn de volgenden:
  • Verkoudheid / zwelling van het neusslijmvlies en/of de huig (uvula)
  • (Aangeboren) afwijkingen aan de neus/keelholte
  • Scheefstand van het neustussenschot
  • Gebruik van alcohol (al bij kleine hoeveelheden)
  • Roken
  • Overgewicht
  • Gebruik van slaapmiddelen en andere medicijnen met spierverslappers
  • Hooikoorts / allergische rhinitis
  • Oudere leeftijd
  • Vergrote keelamandelen
  • Hormonale factoren (voornamelijk gerelateerd aan groeihormoon en schildklierhormoon)

Bestaande remedies tegen snurken

Er bestaan tal van middelen om snurken tegen te gaan. Een aantal hiervan bestaat vooral uit het wegnemen van een duidelijk aanwijsbare oorzaak. Zo zal wanneer overgewicht de boosdoener is, afvallen op den duur het probleem kunnen verhelpen. Ook kan verbetering worden waargenomen wanneer men stopt met roken, stopt met het gebruik van slaapmiddelen of wanneer de hooikoortsperiode weer voorbij. Is het probleem hardnekkiger of is de oorzaak niet duidelijk aan te wijzen, dan kunnen een aantal relatief simpele remedies worden uitgeprobeerd. Deze oplossingen zijn onder te verdelen in vijf categorieën.

  • Anti-snurk keelspray - hiermee kan een dun filmlaagje op de huig en keelholte worden gespoten waarmee vibraties verminderd kunnen worden. Bijvoorbeeld: Sleepzz Anti-snurk 2 In 1, Snoreeze Anti-Snurk Keelspray en Puranox Anti-Snurk Keelspray.
  • Anti-snurken neusspray - deze zorgen voor een betere doorgang van lucht door de neus, handig wanneer de oorzaak ligt in een verkoudheid, allergie of een versmalde neuspassage. Bijvoorbeeld: Nozoair Neusspray en Aromed Mentha Neusinhaler.
  • Anti-snurk keelstrips - om vibraties op de zachte weefsels achter in de keel tegen te gaan kun je langzaam smeltende strips op het verhemelte plaatsen. De oliën die dan vrijkomen verminderen het snurken. Bijvoorbeeld: Snoreeze Anti-Snurk Keelstrips.
  • Anti-snurk neusstrips - door een pleister extern op de neus te plaatsen worden de neusvleugels lichtjes naar buiten getrokken, wat handig is bij een verstopte neus. Bijvoorbeeld: Breathe Right Neusstrip, Sleepzz Anti-Snurk Neusstrips, Nozovent Neusstrip en Nozoair Neusstrip.
  • Anti-snurkbeugels - een wat prijziger oplossing is het op maat laten maken van een anti-snurkbeugel die de onderkaak iets naar voren schuift waardoor de luchtweg wat ruimer wordt gemaakt. Bijvoorbeeld: SleepPro Snurkbeugel, Somnofit Anti-Snurkbeugel, Somnolis Anti-Snurkbeugel en Snorflex Anti-Snurkbeugel.

Hoe kan een pinkring bijdragen aan het oplossen van je snurkprobleem?

Wanneer het producten gericht op het stoppen of reduceren van snurken betreft kan er nu iets nieuws aan bovenstaande rijtje worden toegevoegd: een pinkring gebaseerd op eeuwenoude Chinese geneeswijze die bij 85% van de proefpersonen effectief bleek. De ring werd ontworpen door Amen Corner-saxofonist Michael Carter-Smith, die in de jaren '60 diverse hits scoorde.

De Good Night Ring is gebaseerd op het uit de alternatieve geneeswijze bekende acupressuur, waarbij op bepaalde trigger points druk uitgeoefend wordt om elders in het lichaam blokkades te doorbreken en zo een effect te bereiken zoals dat ook gebeurt bij acupunctuur. Binnen de reguliere geneeskunde staat men sceptisch tegenover deze methoden, het is dan ook geen exacte wetenschap, maar velen claimen er baat bij te hebben.

Aan de binnenkant van de pinkring zitten een twee kleine bobbeltjes die druk geven op twee trigger points van de kleinste vinger. Door hier druk uit te oefenen moet de neuspassage worden ontlast. De drager van de ring gaat daardoor makkelijker door de neus ademen en zal dit gaan doen in plaats van door de mond te ademen, wat snurken in de hand werkt.

Een groep van twintig zelfverklaarde snurkers is aan een test onderworpen uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Aspen Clinical. Dit is natuurlijk een betrekkelijk kleine testgroep, maar 17 van de 20 snurkers bleken beter te slapen met de ring om. De test is zonder de proefpersonen van te voren precies te vertellen waarom twee maal uitgevoerd: één maal met de ring om de pink en één maal met de ring om de wijsvinger. Waar 17 proefpersonen beter sliepen met de ring om de pink merkte niemand resultaat met de ring om de wijsvinger. Aspen Clinical verklaarde dat dit het eerste product is in de 30-jarige geschiedenis van het instituut dat een significante verbetering in de slaap bij snurken geeft.

VITALMAXX Anti-snurkring

In Nederland is de edelstale VITALMAXX Anti-snurkring verkrijgbaar, die werkt op basis van hetzelfde principe. Volgens de gebruiksvoorschriften dien je de ring een half uur voor het slapengaan om een van de pinken te schuiven. Ook deze VITALMAXX Anti-snurkring werkt op basis van pressiepunten die waarmee druk wordt uitgeoefend met als doel om om elders in het lichaam blokkades te doorbreken en zo een effect te bereiken zoals dat ook gebeurt bij acupunctuur. De ring laat zich middels een vernuftig verstelsysteem eenvoudig aan de dikte van de vinger aanpassen en wordt geleverd met een handig fluwelen opbergzakje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sieraden: Aparte ringen trendsSieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, oplossingen en tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, oplossingen en tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Snurken wat kun je er tegen doenSnurken wat kun je er tegen doenNaar iemand luisteren die ligt te snurken kan leuk zijn, maar ook erg irritant. Maar als je samenleeft met iemand die sn…
Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingSnurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingIedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn…
Bronnen en referenties
  • Daily Mail (19 december 2013) - http://www.dailymail.co.uk/health/article-2526158/For-silent-night-30-ring-promises-stop-snoring-Jewellery-reduce-problem-85-wearers.html
  • Snurken - http://www.snurken.nl/pages/hulpmiddelen-tegen-snurken.php

Reageer op het artikel "Snurken tegengaan met behulp van een pinkring"

Reactie

Tineke de Bette, 12-03-2014 21:32 #1
Waar kan ik een Good Night pinkring bestellen of kopen?

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!