InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Dorn-Breuss Therapie

Dorn-Breuss Therapie

Dorn-Breuss therapie kan helpend zijn voor mensen die een verschil hebben in beenlengte of problemen hebben met de heupen. Ook wordt het veel toegepast bij mensen met gewrichtsproblemen en bekkenscheefstand. De Dorn methode is een zeer goed alternatief voor mensen die liever niet naar een kraker gaan.

Dorn therapie en zijn geschiedenis

De Dorn methode is een (natuurgeneeskundige) manuele behandeling uit Duitsland. Het dankt zijn naam aan Dieter Dorn, een boer en houthakker uit Beieren. Dertig jaar geleden vertilde hij zichzelf aan een boomstam, hij kroop op handen en voeten naar het dorp en vroeg een man hem te helpen, dit lukte via een bepaalde methode die de man toepaste. Dieter wilde deze methode zelf ook graag leren maar degene die hem toen hielp, was overleden. Door met hetgeen wat hij had ervaren aan de slag te gaan, ontstond dus deze methode. Het bleef een eenvoudige man, ondanks zijn grote succes. Er is zelfs iemand (Helmuth Koch) die deze methode nog verder heeft geprofessionaliseerd, waardoor er cursussen zijn die je kan volgen.

Heilpraktiker

In Duitsland is de Dorn methode een erkende ''heilpraktiker'' methode. Een ''Heilpraktiker'' is een geneeskundige die zich alleen bezighoud met de natuur- en alternatieve geneeskunde. Het is een traditioneel Duits beroep, er zit een wettelijke regeling aan waarin voorwaarden en eisen zijn opgenomen. Je moet bijvoorbeeld een 'Erlaubnis zur Ausbung der Heilkunde' hebben, die wordt door de Bundesgesundheitsamt verleend. Daarnaast moet je om deze Dorn-'therapie' te geven een jarenlange geneeskundige studie hebben genoten.
In Nederland begint het zijn plaats te veroveren. De Dorn methode werkt zonder medicatie. Klachten die wij in de huidige maatschappij veel hebben zijn bijvoorbeeld rugpijn en nekklachten, dat vaak komt door lang achter de computer zitten en lang autorijden. De Dorn methode kan een groot aantal rugklachten effectief worden opgelost!

Hoe gaat de behandeling in zijn werk en hoe lang duurt het?

De Dorn is een zachte en effectieve behandeling, er vindt correctie plaats in de beweging van de ruggenwervels en gewrichten. Hierdoor is de therapie geschikt voor mensen die niet naar een kraker durven, het is namelijk vooral druk uitoefenen en veel bewegen. Het heft onder andere gewrichtsblokkades op, scheve wervels, een bekken-scheefstand en beenlengteverschil, waardoor vele klachten verdwijnen. Het is dus een zachte wervel- en gewrichtsbehandeling die klachten als scheefstand op een makkelijke manier oplost!

Zes stappen

  1. Allereerst wordt het beenlengte verschil gecorrigeerd, veel mensen hebben hier last van. Het is een correctie methode die je zelf thuis ook kan doen. Je kan bijvoorbeeld een zooltje in je schoen doen waardoor het verschil tussen het ene en het andere been verminderd.
  2. De tweede stap is het controleren en corrigeren van het SI-gewricht, dit gewricht zit in de bekken tussen het heiligbeen aan het einde van de wervelkolom en de darmbeenderen in de bekken
  3. De derde stap is het heupgewricht controleren en corrigeren. Er kan veel verschil zitten tussen de heupen en ze kunnen ook scheef staan
  4. De vierde stap is de ruggenwervels controleren en corrigeren, vanaf het stuitbeen wordt heel het wervelkolom langs gegaan. Als dit pijnlijk is kan dit te duiden op een scheve wervel
  5. Stap vijf is het controleren en corrigeren van de nekwervels
  6. Stap zes is het controleren en corrigeren van de schoudergewrichten

Duur van de behandeling

Met min. 3 behandelingen in vier weken wordt het autonoom zenuwstelsel ‘gereset’ en raak je gewend aan de gecorrigeerde methode die wordt toegepast. Na een Dorn behandeling is het advies om een Breuss-massage te nemen, waardoor het wervelkolom nog beter wordt gestrekt.

Breuss-massage

Deze massage heft psychische, energetische en lichamelijke blokkades op door middel van een tussenwervelschijf massage. Door de ontspanning die ontstaat, kunnen de wervels opnieuw ingericht worden. Men maakt gebruik van Johannesolie die diep doordringt in de wervels. Soms gebeurd deze massage voor de ruggenwervelcorrectie om de correctie makkelijk te laten verlopen bij een te gespannen rug.

Lees verder

© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Wat is een manueel therapeut?Wat is een manueel therapeut?Manuele therapie wordt toegepast wanneer er problemen zijn opgetreden aan de gewrichten, of wanneer iemand een slechte h…
Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Een depressie wordt doorgaans behandeld met antidepressiva. Er zijn echter ook niet-farmacologische behandelingen van de…
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
Annimal Assisted TherapyAnnimal Assisted TherapyTegenwoordig is therapie met dieren in Nederland erg in opkomst. Bij deze therapie worden dieren als hulpverlener gebrui…
Bronnen en referenties
  • www.dornbreuss.nl
  • www.migrainepraktijk.nl

Reageer op het artikel "Dorn-Breuss Therapie"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 26-04-2014
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!