InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Spataderen, adertrombose, aderontsteking

Natuurgeneeskunde: Spataderen, adertrombose, aderontsteking

Een 42-jarige vrouw is alleenstaand. Een rok draagt ze al lang niet meer, alleen maar lange broeken. Vanwege de lelijke spataderen die op sommige plaatsen zo dik als een vinger zijn. In het ziekenhuis raadden ze haar aan de spataderen operatief te laten weghalen.

Spataderen

Symptomen:
De blauwachtige en gezwollen spataderen zijn onder aan de benen duidelijk te zien (soms kun je ze alleen maar voelen). Op sommige plaatsen is bloedstuwing en oedeemvorming ontstaan. Al spoedig zouden een aderontsteking, trombose of erge krampen in het been volgen.

Oorzaak:
De rechte houding waarin een mens zich beweegt is eigenlijk de schuldige. Het bloed wil zich op het laagste punt verzamelen. Oefent daardoor grote druk uit en zo kunnen gemakkelijk stuwingen ontstaan. Als de stuwingen erger worden krijgt men spataderen.

Factoren die dit nog bevorderen zijn: verstoppingen, lang en vaak staan, knellende kledingstukken, zwangerschap, kraamtijd, vetzucht, maar ook erfelijke factoren spelen een rol. Bij mijn patiënte heeft het beroep de spataderen duidelijk in de hand gewerkt.

Behandeling:
Verandering van beroep kan een natuurlijk terugdringen van de spataderen bevorderen. Behandeling met slangengif of electro-acupuntuur. Voorzichtige massage volgens dr. Plüschel. (Bij lichte gevallen zelf-massage met olie van beneden naar boven strijken.)

Wisselwassingen, koude begietingen. Veel wandelen, de voeten omhoogleggen. Lucht- en zonnebaden, gymnastiek en ademhalingsoefeningen. De stoelgang bevorderen door buikmassage. s Nachts vochtig-koele pakkingen (azijn-kousen) en de benen hoogleggen (met een kussen of door het bed hoger te zetten). Veel rauwkost eten.

Veel vrouwen willen spataderen voorkomen (of ze zelf bestrijden) door elastische kousen te dragen. Dit moet juist niet; hierdoor wordt het weefsel alleen maar slapper. Op aanraden van een dokter kunnen de kousen enkel overdag gedragen worden.

Genezingsproces:
In het algemeen treedt een duidelijke verbetering op binnen 6 tot 8 weken. Ondersteunende maatregelen door gymnastiekoefeningen. Ga op de rug liggen, strek de benen tien keer kaarsrecht omhoog en laat ze weer gestrekt zakken, vijf keer de knie op de borst trekken en het been weer strekken, tien keer uit liggende houding opkomen en de voeten aantikken, daarna weer gaan liggen. Dit tien keer herhalen.

Nog een maatregel:
Watertrappen. Badkuip met koud water vullen en een minuut lang daarin op de plaats loopbewegingen maken. Opvoeren tot vier minuten. Iedere keer alleen de voeten afschudden en zo onder de lakens kruipen.

Ook kan men nog een mengsel van kruiden in het water doen: 10g walnootbladeren, 30g kamille en 10 g kalmoeswortel. Twee eetlepels op een halve liter water gieten, dit bij het badwater doen.

Ter voorkoming:
Stoelgang regelen, op tijd van beroep wisselen, Kneippbehandeling, veel wandelen, af en toe de benen omhoog leggen, lichte massage.

Adertrombose en aderontsteking

Symptomen:
De 34-jarige pedagoog is zich niet bewust welk groot gevaar hij loopt. Aan de binnenkant van zijn linkerenkel is duidelijk een verdikking van de vene tastbaar. Weliswaar niet groter dan een knikker maar op een gegeven ogenblik kan het een levensgevaarlijke prop zijn. Kan het bloedstolsel loskomen en verstopt het ergens in het lichaam een bloedvat, dan kan dit binnen de kortste keren de dood tot gevolg hebben (hart, longen, hersenen). Piijn in de benen bij het lopen, het been is wat opgezwollen en verhoogde lichaamstemperatuur.

Oorzaak:
Na een verwonding kunnen etterverwekkers in de aderwand komen en een ontsteking veroorzaken. Doordat het bloed dan langzamer stroomt, kunnen bloedpropjes ontstaan (trombus), die alle kiemen uit het bloed opvangen, waardoor de aderen weer ontsteken. Komt vaak voor na operaties, bevallingen en bij spataderen.

Behandeling:
Bloedzuigers aanbrengen, vochtig-koele Priessnitzpakkingen op het been, bedrust, de benen omhoog leggen. Droog voedsel. Vaak diep ademhalen. Dagelijks laxeermiddelen om de darmen volledig te legen.

Genezingsproces:
Als de ontstekingsverschijnselen en het bloedstolsel opgelost zijn, een zinkklei-verband. De patiënt mag nu opstaan en moet het been gelijkmatig belasten. Verder borstbaden en vochtige pakkingen. De benen goed blijven controleren. Iedereen die eens trombose of een aderontsteking heeft gehad moet bij de eerste tekenen direct een dokter bezoeken. Er sterven meer mensen aan trombose dan wordt aangenomen.

Ter voorkoming
Veel beweging in de buitenlucht, daarbij diep in- en uitademen. Sportbeoefening, naar de leeftijd aangepast. Lichaams- en beenmassages (dit mag beslist niet tijdens de ziekte). Ten minste één keer perjaar twee weken een waterbehandeling volgens Kneipp gebruiken.
© 2008 - 2014 Sophocles, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingAderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen aderontsteking duidt op een plaatselijke ontsteking en stolselvorming van de wand van een oppervlakkig gelegen ader…
Spataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen (varices) zijn abnormaal uitgezette en kronkelige aderen. De uitzetting wordt veroorzaakt doordat de druk op…
Aandoeningen: varices, spataderenSpataderen, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Een ander woord voor spataderen is varices of varicose. Spataderen i…
Spataderen verhelpen en voorkomenSpataderen verhelpen en voorkomenEr is sprake van spataderen als op je benen goed zichtbare, blauwe en verdikte, vaak kronkelig verlopende bloedaderen aa…
Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesFlebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesEen (oppervlakkige) aderontsteking of flebitis is een ontstekingsreactie van het lichaam waarbij een ader wordt aangetas…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Spataderen, adertrombose, aderontsteking"

Reacties

Chantal, 22-01-2010 08:33 #2
Mijn moeder van 63 heeft diverse verdikkingen op haar voorhoofd en heeft ook al wekenlang hoofdpijn, iets wat ze eerder nooit had. Na bezoek huisarts die denkt aan een ontsteking heeft ze nu zware medicatie gekregen. Bloedonderzoek heeft aangetoond dat bezinking niet in orde is. Arts heeft overlegd met internist en men denkt aan een aderontsteking. Medicatie is Prednison voor 8 dagen (60 mg). Gisteren gaf ze af een aantal keren gemerkt te hebben dat haar benen 'niet meer willen' evenals dat ze pijn heeft aan de linkerkant van haar rug. Al met al rare klachten waardoor ik me afvraag of het niet verstandig is daadwerkelijk onderzoek (scan b.v.) te verrichten naast het feit dat ze nu medicatie slikt. Bloeddruk is overigens ok, weliswaar wel met medicijnen (80/150). Graag jullie advies, met dank en hartelijke groet,
Chantal Reactie infoteur, 24-01-2010
Onderzoek lijkt mij een goed idee

Smits Theo, 09-12-2009 10:41 #1
Mijn been aan mijne enkel zijn lichte blauwe plekjes en ziet wat rood
is dat aderosteking of iets anders wat kan ik daar voor in nemen
ik woon wel in tenerife graag met natuurprodukten
smits theo Reactie infoteur, 10-12-2009
Beste Theo,

Vanaf deze afstand, moeilijk te zeggen. Raadpleeg de locale arts.

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!