InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Peesschedeontsteking, peesknoop

Natuurgeneeskunde: Peesschedeontsteking, peesknoop

De lange pezen van de spieren van de vingers, hand, onderarm, tenen, voeten en van het onderbeen gaan voor een deel over in de schedepees die aan de binnenkant een slijmerige massa heeft zitten, die als glijmiddel wordt gebruikt.

Peesschedeontsteking

Symptomen:
Een peesschedeontsteking kan ook aan de voet of aan het been ontstaan. Lichte zwelling en rood worden zijn de eerste tekenen. Het komt vooral veel voor bij sportmensen, musici en handarbeiders die de hand- en voetspieren vaak te veel en te lang achter elkaar belasten (vroeger hadden ook de wasvrouwen er last van).

Oorzaak:
De lange pezen van de spieren van de vingers, hand, onderarm, tenen, voeten en van het onderbeen gaan voor een deel over in de schedepees die aan de binnenkant een slijmerige massa heeft zitten, die als glijmiddel wordt gebruikt. Daardoor is een goede beweeglijkheid gewaarborgd. Bij mechanische overbelasting, druk van buitenaf en na het binnendringen van ziektekiemen kan er een ontsteking ontstaan. Als men dit niet op tijd laat behandelen, ontstaan er knobbels (aan de voeten een peesknoop). Komt er bij de ontsteking etter vrij, dan loopt men de kans koorts te krijgen.

Behandeling:
Bij een etterige peesschedeontsteking zijn ook een algemene behandeling, een ander dieet en fysische behandeling nodig. Na steeds heter wordende deelbaden moet de therapie doorgaan met bewegingsoefeningen in het water en op het droge. In ieder geval moet de doorbloeding gestimuleerd worden. De hand ofvoet zo veel mogelijk laten rusten, het beste is een mitella te dragen. Vochtig-koele inpakkingen, ‘s nachts warme oliewikkels of vochtig-koele Priessnitzpakkingen.

Genezingsproces:
De massage mag enkel heel voorzichtig beginnen. Wisselbaden en wisselbegietingen bespoedigen de genezing. Bij mijn patiënte geef ik nog enige injecties met een natuur- geneesmiddel. Na een gesprek met haar man wisselt de patiënte van beroep.

Ter voorkoming: Iedere overbelasting vermijden.

Peesknoop

Symptomen:
De jonge coupeuse is buiten zichzelf. ‘Daar, kijkt u eens,’ en ze houdt mede rechter handrug voor waarop een gezwel zo groot als een munt zit. Het gezwel voelt week-elastisch aan, een peesknoop. Meestal ontstaat deze in de slijmbuidel aan de peesschede en is bijna altijd met een geleiachtige massa gevuld.

Oorzaak:
Hierover is men het nog niet helemaal eens. Volgens mijn ervaringen is een peesknoop het gevolg van een verwonding, of een degeneratie. Er wordt dan teveel gewrichts- of peesschedevloeistof uitgescheiden. De patiënte had vroeger eens de onderarm gebroken; kort voordat de peesknoop te voorschijn kwam had ze een peesschedeontsteking.

Behandeling:
Om een teruggang te voorkomen schrijf ik een vloeistofonttrekkende stofwisselingskuur voor, een speciale behandeling volgens Schroth. Ondersteunende maatregelen met homeopathische preparaten.

Genezingsproces:
Nadat de geleiachtige stof verdwenen is, is ook het gezwel weg. Hierna koude begietingen.

Ter voorkoming: Wees voorzichtig met ziekten aan de gewrichten
© 2008 - 2014 Sophocles, gepubliceerd in Alternatief (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behandeling en genezing door middel van het zelf…
Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurGezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurMet acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld…
Trigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainTrigger thumb of knappende duim: ziekte van De QuervainEen "trigger thumb" wordt ook wel knappende duim genoemd of ziekte van De Quervain. Hierbij is er een ontsteking in de p…
De teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem heeft veel heilzame kwaliteiten. Op de tuin is het een sieraad, maar wel eentje die zich snel verspreid.…
Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Voorop gesteld dat acne gedurende de puberjaren meestal de kop op steekt en het na deze periode net zo snel weer wegtrek…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Peesschedeontsteking, peesknoop"

Infoteur: Sophocles
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!