InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kamillethee wonderthee

Kamillethee wonderthee

Er is steeds meer interesse voor huis, tuin- en keukenmiddeltjes. Een kruid dat bijzondere aandacht verdient is kamille. In dit artikel meer over wat je allemaal kan doen met kamillethee.

Kamille

De Latijnse benaming voor kamille is Matricaria chamomilla. Het is een plant dat in West-Europa ook in het wild voorkomt, maar vaak gekweekt wordt om thee te maken. Meestal worden de bloemetjes gebruik voor thee of olie. Je kan extracten uit kamille gebruiken of (veel goedkoper) kamillethee, al dan niet voorverpakt. Kamille is echt een wondermiddel dat sinds de Oudheid wordt gebruikt en kamillethee mag dan ook trots de naam wonderthee dragen. De extracten kunnen ook toegevoegd worden aan zelfgemaakte zalfjes.

Inwendig gebruik

Kamillethee kan veilig gedronken worden door kinderen en zwangere vrouwen. In grote hoeveelheden kan je er wel misselijk van worden.

Rustgevend
Kamillethee werkt rustgevend en is ideaal tijdens stressvolle periodes. Het helpt je ook sneller in slaap vallen. Ook bij vermoeidheid en paniekaanvallen kan deze thee je helpen.

Spijsverteringsproblemen en menstruatiepijn
Kamillethee ondersteunt ook de spijsvertering en helpt bij buikkrampen, spijsverteringsproblemen (constipatie, diarree en winderigheid). Ook wordt kamillethee gebruikt bij menstruatiepijn. Dit kan ook verklaard worden door het rustgevend aspect van kamillethee: het is algemeen bekend dat spijsverteringsproblemen en menstruatiepijn verergeren bij stress.

Keelpijn
Kamillethee verzacht de keel. Je kan ermee gorgelen maar het ook drinken met een lepel honing om het effect te versterken.

Pijnstiller
Bij hoofdpijn of pijn door een ontsteking helpt kamillethee ook. Dit kan ook toegeschreven worden aan het kalmerend effect: onze pijnwaarneming is anders bij stresssituaties.

Bevochtigend
Kamillethee is ook ideaal om extra vocht binnen te krijgen.

Uitwendig gebruik

Ontsmettingsmiddel
Kamille werkt desinfecterend. Je kan bijvoorbeeld een paar builtjes thee in je badwater laten trekken als je last hebt van aambeien (het afkuisen is (zeer) pijnlijk waardoor minuscule deeltjes ontlasting aan de anus kunnen blijven kleven en tot irritatie of ontsteking leiden) of als je een schimmelinfectie of ontsteking op de urine- of geslachtswegen hebt. Ook kan je de thee gebruiken om wonden te ontsmetten als je geen ontsmettingsmiddelen in huis hebt. Zet een kop thee dat je aanlengt met water tot het lauwwarm is (niet te heet gebruiken!). Was de wond goed uit met water en zeep en giet er voorzichtig lauwwarme thee over. Als de thee op is, leg je het theebuiltje op de wond en druk je het er tegen tot het afgekoeld is. De wond is ontsmet en geneest snel.

Jeuk
Bij jeuk kan je een compres maken van kamillethee (of eerst afspoelen met lauwwarm thee en dan het builtje op de huid laten afkoelen).

Verkoelend
Bij gezwollen of warme ogen helpt kamillethee ook. Leg de lauwwarme theebuiltjes op je ogen en laat ze even rusten.

Luchtwegen
Je kan kamillethee ook inhaleren. Hiervoor leg je een paar builtjes in een kom warm water (niet kokend!). Daarna ga je boven de kom hangen met een handdoek over je hoofd. Dit helpt bij een verkoudheid en allergie.

Gezichtsverzorging
Kamillethee zuivert je huid. Hiervoor gebruik je dezelfde techniek als bij het inhaleren. Een droge (trekkende) huid voelt ook aangenamer na een gezichtsbad of spoeling met kamille.

Haarverzorging
Kamillethee versterkt de haarwortel en helpt bij haaruitval. Ook geeft het blond haar een mooie glans. Je kan de thee na het wassen over je haar gieten en dan je haar kammen en laten drogen.

Tot slot

Hoewel kamillethee een echt wondermiddel is, moet je niet overdrijven in het gebruik. Net als bij alles is het belangrijk om het met mate te gebruiken en ook om andere theesoorten te gebruiken. Zelfmedicatie is goed voor acute problemen, maar bij aanhoudende klachten (of een verergering van de klachten) kan je best naar een dokter gaan.
© 2008 - 2017 Nesibe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De gezondste theesoortenDat thee gezond is weten de meeste mensen, maar waarom is thee gezond? Wat voor effecten heeft thee? Welke theesoort moe…
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Kamille op zijn bestIn deze tijden waar we steeds een drukker leven hebben, meer stress en minder tijd om te ontspannen is het belangrijk om…
Kruidenwijsheid: KamilleKruidenwijsheid: KamilleVan kruiden of bloemen mag niet zomaar gezegd worden dat ze geneeskracht hebben voordat dit medisch bewezen is maar bij…
Matracaria Chamomilla KamilleKamille gebruikt men voor iedere pijn. Ook al is de drager ervan nog zo klein. Ben voor de kamille en ander kruid goed.…

Reageer op het artikel "Kamillethee wonderthee"

Reacties

Bredewoud, 10-12-2015 12:46 #10
Kan ik ook kamillethee drinken om jicht te verhelpen?

Van Roy Marianne, 07-04-2014 10:46 #9
Kan je kamillethee mengen met andere kruiden? Reactie infoteur, 10-08-2015
Ja, dat kan en wordt wel eens gedaan voor "winterthee".

N. van Rijn, 28-02-2014 11:14 #8
Voor mij is het zeker een wonder thee. Heb al maanden last van brandend maagzuur. Werd er ook steeds wakker van. Na 3 koppen thee, gemaakt van kamillebloemtjes van kruidvat, geen last meer gehad. Super.

Mel, 21-11-2013 11:09 #7
Kamille thee heeft bij mij geholpen om de ontsteking in mijn keel te verminderen, ik vind het een wondermiddel!

Anton, 22-10-2013 05:54 #6
Kamille thee super. ik had 4 dagen erge last van maagpijn. ik heb 1 flinke mok kamille thee gedronken en ben naar bed gegaan de volgende ochtend echt waar geen centje last meer
dit is echt een wonder. ik ga het meer gebruiken.

Anoniem, 30-05-2013 19:43 #5
Hallo,
Toen ik dit paar weken geleden gelezen had, vond ik het wel interessant om een keer te proberen. Ik heb dus een tijdje kamillethee gedronken voor mijn slaap met de hoop dat ik ook echt beter zou slapen. Nou, dit is dus echt gewoon dikke onzin. Ik merkte er helemaal niks van en ik vind het vooral zonde van mijn geld. Ligt het aan mij dat het niet heeft gewerkt doordat ik het niet goed heb gebruikt of is het onzin? Reactie infoteur, 10-08-2015
Iedereen reageert er anders op: voor de meeste mensen is kamillethee ontspannend, maar er zijn ook uitzonderingen (zoals u en nog een aantal mensen die ik ken) die er niets van merken. Dan zijn andere methodes aangeraden om uw slaapprobleem aan te pakken.

Elisa, 21-08-2012 16:29 #4
Fred,

Ik denk dat het sowieso goed is om je eetpatroon even onder de loep te nemen, probeer licht verteerbaar te eten en niet teveel geraffineerde producten en suiker e.d. Verder helpt kamillethee om de boel weer rustig te krijgen.zolang je het verdeelt over de dag en niet ineens tegelijk heel veel drinkt kan het geen kwaad. Verder kan het helpen tijmthee te drinken voor je eten, en/of wat verse tijm op je eten te doen, dat helpt de vertering en helpt ook tegen krampen. Ook werkt tijm antiseptisch net als kamille.

Karst Groeneveld, 05-05-2012 23:00 #3
Kan kamille thee ook gedronken worden tegen het hoesten? En hoevvel moet je dan drinken?

Jacqueline Slaats, 16-03-2012 14:07 #2
Graag wil ik weten vanaf welke leeftijd een baby kamillethee mag drinken. Om darmkrampjes te bestrijden.

Fred, 05-10-2008 21:01 #1
Hoe vaak kun je per dag kamille thee drinken, is dit een builtje smorgens en een builtje savonds. Ik heb namelijk vaak last van mijn darmen door niet naar de wc kunnen en darm krampen. Nu heb ik yakult een week of drie maar de krampen blijven toch nog af en toe komen. Kkan ik kamille bij yakult gebruiken. Ben toen ook al bij de dokter geweest en daar kreeg ik op recept movicol. Vanaf mei sukkel ik hiermee de ene dag is goed en de andere dag heb ik weer krampen. Het zijn van die lichte krampjes wat een paar uur aanhoud. Reactie infoteur, 08-10-2012
Beste Fred,

Sorry voor mijn late reactie. Ik zie uw vraag nu pas. Is het ondertussen beter met u? Hetgeen Elisa schrijft is goede advies. Kamillethee kan niet veel kwaad. Het is ook zeker aan te raden uw voedingspatroon te bekijken. Yakult helpt, maar gewone yoghurt is evengoed (niet gezoet!). Ook helpt veel water drinken.

Ik weet niet veel van uw gezondheidstoestand en uw eetgewoonten. Over het algemeen helpt het om minder vlees en suikers te eten en meer groenten (gekookte). Ook appelmoes is heel goed.

Infoteur: Nesibe
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!