InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De schildklier & schildklierproblemen komen heel vaak voor

De schildklier & schildklierproblemen komen heel vaak voor

De schildklier & schildklierproblemen komen heel vaak voor Een ontregelde schildklier kan tot vervelende seksuele problemen leiden. Niet verwonderlijk, want de schildklier speelt via de hormoonhuishouding een zeer belangrijke rol in het lichaam. Maar het gaat niet alleen om de seksuele drive en libido, want de verstoringen in het lichaam gaan verder. Toch worden schildklierproblemen niet altijd direct als schuldige gezien, omdat de klachten soms wat vaag zijn. Lees over de symptomen, klachten en oplossingen voor een te trage of juist overactieve schildklier, de ziekte van Hashimoto, Graves en Plummer.

Plaats van de schildklier in het lichaam

De schildklier is gelegen in de hals tussen het strottenhoofd en het borstbeen. Dit vlindervormige orgaan heeft twee ovale kwabben, aan weerszijden van de luchtpijp. Aan de achterkant van de schildklier liggen nog vier kleine bijschildklieren, die de hoeveelheid calcium in je lichaam in de gaten houdt. Afgezien van ligging en naam hebben de bijschildklieren geen functionele relatie met de schildklier. De schildklier staat onder controle van de hypofyse.

Rol van de schildklier

De schildklier drukt via zijn hormoonproductie een zeer belangrijk stempel op het hele lichaam. Denkt u daarbij aan de lichaamstemperatuur, het energieverbruik, het hartritme en de bloeddruk, het zenuwstelsel, geestelijk welzijn, het spijsverteringskanaal, libido, menstruatiecyclus, de groei, de genitaliën, de dikte en elasticiteit van de huid, de haren, de nagels en zo verder. Dat betekent ook dat het nauw luistert hoeveel hormoon door de schildklier wordt aangemaakt.

Schildklierproblemen komen heel vaak voor

En daar gaat het regelmatig fout. Ongeveer 1 miljoen Nederlanders hebben te maken met een schildklier, die niet geheel juist is afgestemd. Hierdoor wordt of te veel of te weinig hormoon thyroxine aan het lichaam afgescheiden. Het gevolg is een te snel werkende schildklier, dan wel een te trage werkende schildklier.

Bloedonderzoek

Bloedonderzoek naar de hoeveelheid thyroxine T4 in het lichaam moet uitwijzen of er problemen met de hormoonproductie zijn. Een T4 waarde tussen 60 – 140 nmol/l wordt door de Schildklierstichting Nederland als normaal beschouwd. Is de T4 waarde lager dan heeft u te maken met een te trage schildklier, ofwel hypothyreoïdie. Bij overproductie is er sprake van een te snelle werking van de schildklier, ofwel hyperthyreoïdie. Geeft de T4 waarde onvoldoende uitsluitsel, maar is er toch een vermoeden van problemen met de schildklier, dan zal nader onderzoek worden gedaan. Genoemde T4 waarden corresponderen met een FT4 waarde, vrije T4, tussen de 8 – 26 pmol/l.

Symptomen Hyperthyreoïdie, een te snel werkende schildklier en overactieve schildklier

Bij Hyperthyreoïdie, te snelle werking, zien we vaak als kenmerken:
  • Gewichtsverlies, ondanks een zeer goede eetlust.
  • Overmatig transpireren.
  • Een snelle hartslag en of hartkloppingen.
  • Warmte-intolerantie, waardoor u het snel te warm hebt.
  • Een ontregelde menstruele cyclus.
  • Een verminderd libido en andere seksuele problemen.
  • Een constant gejaagd gevoel en nervositeit.
  • Vermoeidheid.
  • Prikkelbaar zijn.
  • Spierproblemen en spier verslapping.
  • Een vochtige en dunnere huid.
  • Diarree.
  • Struma, opgezwollen klier in de hals.
  • Slecht slapen.
  • Bij ziekte van Graves ook uitpuilende ogen, exoftalmus.

Symptomen Hypothereoïdie, een te traag werkende schildklier

Bij Hypothereoïdie, een te trage werking van de schildklier, zien dat het lichaam een neiging heeft allerlei functies te vertragen, met als mogelijk gevolg:
  • Snel moe zijn.
  • Gewichtstoename.
  • Verminderde eetlust.
  • Een langzame hartslag.
  • Kouwelijkheid.
  • Passiviteit en vermoeidheid.
  • Obstipatie en constipatie.
  • Minder zin in seks, lager libido en andere seksuele problemen.
  • Een droge huid.
  • Slecht horen.
  • Depressief zijn.
  • Gezwel in hals door opgezette schildklier.
  • Vocht vasthouden.
  • Afscheiding van melkachtige stof uit de borst.
  • Concentratieproblemen en traagheid in denken en handelen.
  • Spierproblemen, spierpijn en kramp, maar ook spierzwakte.
  • Onvruchtbaarheid.
  • Haaruitval, breekbaar haar en problemen met de huid en nagels.

Werking van de schildklier

Dat de schildklier onjuist werkt kan meerdere oorzaken hebben. Zo kunnen er problemen zijn met het immuunsysteem of is de schildklier zelf ontstoken. Zo is de ziekte van Hashimoto een chronische ontsteking van de schildklier, waarbij de schildklier te langzaam werkt doordat het eigen afweersysteem zich richt tegen schildkliercellen. Of de ziekte van Graves-Basedow, waarbij sprake kan zijn van afwijkingen van de schildklier met een juist een te snelle schildklier als gevolg. Bovendien hebben personen met een te snel werkende schildklier een grotere kans te overlijden aan hartfalen in verband met de overbelasting van het hart. De ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, waarbij het lichaam antistoffen aanmaakt tegen het eigen lichaam. Deze antilichamen stimuleren de werking van de schildklier. Deze ziekte komt veel voor bij een te snel werkende schildklier. Cijfers duiden op 75 procent van de gevallen. Ook de ziekte van Plummer, het toxisch multinodulair struma, komt regelmatig voor. Bij de ziekte van Plummer zijn er groepjes schildkliercellen aanwezig, die ongecontroleerd het schildklierhormoon aanmaken, ongevoelig voor het schildklier stimulerend hormoonschildklier TSH.

Jodium

Een tekort aan jodium kan de oorzaak zijn van een te trage werking van de schildklier. De schildklier heeft jodium nodig voor de productie van het hormoon thyroxine, dat de snelheid van de stofwisseling controleert. Van belang is wel te weten of de schildklier in staat is om voldoende jodium op te nemen. Jodium vinden we terug in zeewier en kelp, vis, kabeljauw, gerookte haring, soja, schaaldieren, prinsessen boontjes, koolsoort, zuivelproducten, eieren, vlees en brood producten. Soms wordt door een arts ook gekozen voor de toediening van radioactief jodium. Na de behandeling met radioactief jodium kunnen, zeker bij de ziekte van Graves, de schildkliercellen op kortere of langere termijn onvoldoende schildklierhormonen aanmaken, waardoor een aanvullende behandeling met schildklierhormoontabletten of hormoonsupplementen nodig is. Dit kan ook gebeuren bij de ziekte van Plummer of na een operatief ingrijpen.

Operatief ingrijpen bij schilklierkanker

Operatief ingrijpen is soms geboden, bijvoorbeeld wanneer de klier is aangetast door een gezwel. Daarbij wordt een deel, en soms de gehele klier operatief verwijderd. Dat laatste heet de totale strumectomie. Bekende vormen van schildklierkanker zijn:
  1. Het papillair carcinoom. Deze komt het meeste voor en tast de follikels aan. Over het algemeen is dit een een vrij traag groeiende vorm. Bij de operatie wordt de schildklier in zijn geheel verwijderd.
  2. Het folliculair carcinoom dat eveneens de follikels aantast, maar een stuk agressiever is dan een papillair carcinoom. Ook hier wordt de schildklier volledig verwijderd.
  3. Het medullair carcinoom. Deze een vorm van kanker in de C-cellen is veel agressiever dan kanker in de follikels. Bovendien is er regelmatig sprake van uitzaaiingen en is het moeilijker te genezen. Bij uitzaaiingen zal ook chemotherapie moeten plaats vinden.
  4. Het anaplastisch carcinoom is zeldzaam. Het is een zeer agressieve vorm van schildklierkanker, die nauwelijks te behandelen is.

Klachten en symptomen bij schildklierkanker

Bij schildklierkanker ontstaat er een knobbel of knobbels in de schildklier. Overigens hoef niet andersom te gelden dat een knobbel in de schildklier betekent dat u schildklierkanker hebt. Het nare is dat veel mensen met schildklierkanker verder geen klachten hebben, anders dan dat stem hees kan worden. Als een knobbel wordt opgemerkt zal aan de hand van een punctie kunnen worden bepaald of er sprake is van een kwaadaardige tumor. Als de schildklier operatief wordt verwijderd, volgt na 4 à 6 weken een behandeling met radioactief jodium. Daarna krijgt u aanvullend ook schildklierhormoontabletten. De algehele controle en behandeling kan 15 jaar lang duren. Vaak met goed resultaat want na 15 jaar leeft van betrokkenen nog 95%. Maar men moet wel op tijd zijn, dat spreekt voor zich.

Arts

Raadpleegt u, ook bij vage klachten, uw arts. Deze kan bij schildklier stoornissen ook medicijnen aan u voorschrijven, zoals Strumazo bij een te snelle werking van de schildklier, en Thyrax bij een te trage werking. Die kunnen u goed helpen en snel van vele nare problemen afhelpen.

Lees verder

© 2008 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Alternatief (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierOververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)Frustrerend. Dat is het als je voor de zoveelste keer bij de huisarts zit met een berg “vage” kwaaltjes. Wanneer het blo…
Hypothyreoïdie oorzaak, symptomen en behandelingHypothyreoïdie oorzaak, symptomen en behandelingHypothyreoïdie oorzaak en behandeling. - Hypothyreoïdie oftewel een trage schildklier is een aandoening waarbij de schil…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Juiste voeding helpt bij een traag werkende schildklierJuiste voeding helpt bij een traag werkende schildklierEen traag werkende schildklier is een vervelende kwaal. Je bent afhankelijk van (natuurlijke) medicijnen om je beter te…

Reageer op het artikel "De schildklier & schildklierproblemen komen heel vaak voor"

Reacties

Carla, 15-09-2014 15:29 #66
Ik loop al vanaf januari te kwakkelen met verdikkingen in mijn Hals. In juni ben ik op de echo geweest omdat het nu wel duidelijk was dat er een grotere verdikking was dan de vorige keer. Uit de echo kwam dat ik cysten heb in de schildklier zelf. De grootste is leeggehaald maar is naar 3 dagen weer teruggekomen. En na twee weken vlak voor dat ik naar de chirurg moest weer afgezakt. Bij de chirurg gekomen heeft hij nog een hals onderzoek gedaan en hij voelde aan de rechterkant nog meer verdikkingen. Ik heb af en toe pijn maar kan ook zomaar weer wat afzakken of weg zijn. Heb een soort van gevoel dat er een slijmpropje zit die met slikken heen en weer gaat. Ik moet zeggen dat ik niet zo heel gerust ben. Morgen krijg ik weer een punctie van de schildklier en de lymfeklieren maar mijn gedachten gaan alle kant op vooral omdat het zo wisselend is met de pijn, het wel hebben en weer afzakken van cysten. Kan dit toch meer een ontsteking zijn.? Reactie infoteur, 16-09-2014
Beste Carla,
Dat zal echt onderzocht moeten worden om meer te weten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marilza Kroon, 14-08-2014 19:51 #65
Ik heb een te langzaam werkende schiltklier die met medicijnen
redelijk onder controle is alleen de laatste paar dagen heb ik veel pijn bij
de binnen kant van mijn keel ter hoogte van mijn schiltklier maar ook aan de buiten kant.
wat zou het kunnen zijn? Groeten marilza Reactie infoteur, 15-08-2014
Beste Marilza Kroon,
Het kan zijn dat de schildklier ontstoken is of het is een virusinfectie zoals de ziekte van Pfeiffer. Ga even langs de huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Demaerschalk Sandra, 11-08-2014 22:05 #64
Ik sukkel al 3 weken met pijn in mijn keel, ondertanden en achterhoofd. Nu naar de huisarts geweest. Bloedtest zegt dat ik een acute ontsteking heb aan mijn schildklier. Ik moet alleen pijnstillers nemen, maar de pijn blijft. Is dit normaal? Ik heb heel veel pijn. Reactie infoteur, 12-08-2014
Beste Demaerschalk Sandra,
Ik vermoed dat de huisarts mikt op een automatisch herstel van de ontstoken schildklier en daarom alleen pijnstillers heeft meegegeven. En het kan echt erg heel pijn doen. Daarom is het goed om nog even naar de huisarts te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bram, 07-05-2014 19:25 #63
Beste,

Uit mijn bloedtest (TSH: +14, Vrij T4: -11.9, Vrij T3: 5.01) is gebleken dat ik een te trage schildklier heb.
Ik heb hierdoor denk ik al mijn hele leven een vrij gele huid, wallen, vermoeidheid, traag praten, iets dikker gezicht, …
Mijn dokter zei dat dit vrij makkelijk te behandelen was door radioactieve straling of een operatie en mijn gans leven pillen te nemen. Als ik met deze behandeling begin verdwijnen dan al deze symptomen?

Groeten,

Bram Reactie infoteur, 08-05-2014
Beste Bram,
Het is nog maar de vraag of radioactiviteit of een operatie nodig is. In de meeste gevallen volstaan medicijnen, waardaar je je veel beter zult voelen dan nu het geval is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Macmimi, 05-05-2014 18:00 #62
Een maand geleden bleek mijn T4 41 en TSh 0,1 te zijn, en had ik dus een te snel werkende schildklier. Doorgestuurd naar de specialist en in afwachting van die afspraak alvast begonnen met 20 mg Strumazol per dag.
Na 2,5 week bij de specialist, die vertelde over de ziekte van Graves en aanvullend bloedonderzoek heeft laten doen om de aanwezigheid van antilichamen in mijn bloed te beoordelen. Enkele dagen later werd ik gebeld met de mededeling dat mijn T4 en TSH weer binnen de grenzen vielen, en dat de specialist vermoedde dat er wellicht een schildklierontsteking was geweest. (aanwezigheid van antistoffen in het bloed was nog niet bekend).
Maar: ik heb nul klachten van een schildklierontsteking gehad en veel klachten van hyperthyreoïdie. Ik voel me overigens na ruim 3 weken Strumazol slikken en heel veel rust nu wel beter dan voordat ik met de medicatie begon, maar het is nog niet optimaal.
Kan het zijn dat ik zo snel op de medicatie reageer, of is het mogelijk een ontstoken schildklier te hebben zonder klachten (erge keelpijn, koorts)? Reactie infoteur, 06-05-2014
Beste Macmimi,
Beide kan, snel reageren en eerst weinig klachten hebben. Houd het wel in de gaten en verminder de medicatie alleen in overleg met de arts. De ziekte van Graves zou veel erger zijn geweest:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/77173-ziekte-van-hashimoto-en-graves-schildklier.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica, 24-04-2014 16:49 #61
Beste Zeemeeuw,

Graag wil ik je hier even corrigeren.
De normale TSH waarde ligt rond de 1. Huisartsen en diverse specialisten hanteren vaak verkeerde waardes. Zelf ben ik al 19 jaar Graves patient en moet nu voor een 3e radioatieve slok. Als de TSH waarde daalt naar 0 voel ik me niet lekker en als hij stijgt naar bijv. 1,8 dan merk ik dit ook. Het is heel vervelend voor patienten als de TSH waarde tussen de 2 en 4 staat of ver onder de 1 en een arts zegt dat dit goede waarden zijn. Bij deze waarden voelen de meeste mensen zich niet goed. Dit is simpelweg op te lossen met iets meer of minder Thyrax / Strumazol.
Ik hoop dat de mensen hier iets aan hebben. Ik kan alleen maar zeggen: je weet zelf wat je het beste voelt dus laat niet met je sollen. Reactie infoteur, 25-04-2014
Beste Erica,
Het is zeker zo dat de patiënt het beste voelt wat voor hem goed uitpakt, maar over de juiste waarde bestaat discussie. Daarom wordt een breed spectrum aangehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisanne, 27-02-2014 10:23 #60
Hallo,
Ik heb af en toe last van pijnlijke steken rond m'n borst (aan de linkerkant, als ik dan ademhaal wordt het erger) en het lijkt soms wel of mijn hart ineens veel sneller gaat kloppen, maar dit gaat ook zo weer weg. Ik vind dit wel vervelend, maar zoek er niet per sé iets ernstigs achter. Nu ik dit forum lees, schrik ik wel een beetje, omdat ik mij in sommige klachten wel herken. Zo heb ik sinds een aantal maanden totaal geen zin meer in seks en ik heb erg vaak diarree. Ook heb ik vaak helemaal onderin mijn buik, vlakbij de lies aan de linkerkant, een soort ''doffe'' steken en last van pijnlijke steken onderin mijn buik in het midden zeg maar (staat niet in het lijstje, maar misschien dat u weet of het ermee te maken heeft). Ook heb ik ontzettend last van ''stemmingswisselingen'', dan kan ik ineens echt weinig hebben. Het valt me op dat de dingen die ik zie staan in de lijst, vooral passen bij een te snel werkende schildklier, maar gewichtsverlies heb ik dan weer helemaal geen last van en ik transpireer ook niet overmatig. Ik vind het wel heel vervelend allemaal, maar ik voel me nou niet echt alsof ik ''echt'' ziek ben. Het lijkt me juist dat mensen die echt een schildklierprobleem hebben, zich ook wel echt ziek voelen. Is dit ook zo of hoeft dat niet per sé? Het hindert mij namelijk niet zodanig dat ik ervoor thuisblijf of zo.

Van mij zijn natuurlijk maar vage klachten en waarschijnlijk is het gewoon puur toeval dat ik een aantal van die symptomen heb, maar de reden dat ik dit hele verhaal heb getypt is, omdat mijn moeder een schildklierziekte heeft gehad dus ik wilde graag weten of het zou kunnen dat er een kans is dat ik het ook heb, oftewel; is het erfelijk?

Ik vond de klachten altijd maar wat vaag dus ik ben hiermee nog nooit naar de HA geweest, maar als er een grotere kans is dat ik het heb, kan ik er misschien beter even naar laten kijken. Reactie infoteur, 27-02-2014
Hallo Lisanne,
Schildklierproblemen kunnen per persoon verschillen doordat de mate van verminderde werking anders kan zijn en doordat niet iedereen een zelfde tolerantiegrens heeft waar het gaat om het gevoel ziek te zijn. Heel vaak zijn de klachten vaag, maar tellen ze wel op tot de indicatie dat er wat met de schildklier aan de hand kan zijn. Uw huisarts kan u bij die diagnose eenvoudig verder helpen. Laat er dus even naar kijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Momo, 15-02-2014 17:11 #59
Ik heb een te langzame schildklier. Bij het laatste bloedonderzoek was mijn TSH 0,43 en mijn T3 3,0.
Ik slik 112,5 thyrax en 6,25 cytomel.
Nu ben ik een maand geleden met de pil gestopt en heb begrepen dat je TSH dan verder daalt. Met 0,43 is er niet veel ruimte om te dalen zonder in een hyper over te gaan.
Kan iemand mij zeggen hoe groot ongeveer gemiddeld de daling is als je stopt met de pil.
Heb veel last van hartkloppingen en versnelde hartslag en vermoeidheid sinds een week of 2.
omdat ik half januari pas het bloedonderzoek heb gehad vind ik het een beetje zonde om alweer te gaan. Reactie infoteur, 15-02-2014
Beste Momo,
Die tsh waarde is laag. Overleg eerst met je internist (huisarts) over je medicatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan, 07-02-2014 18:37 #58
Mijn laatste bloeduitslagen waren tsh 2,4, ft4 14 en T3 1.3. Wat betekent dit? Ik heb al maanden last van vermoeidheid en vooral depressie en angst, last met slikken en het gevoel alsof er iets om mijn hals zit. Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Marjan,
Deze drie waarden zien er op zich niet ongewoon uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaaloe, 02-02-2014 01:58 #57
Hallo, ik ben 23 jaar en loop hoogstwaarschijnlijk al 3 jaar rond met een trage schildklier. In deze drie jaren ben ik meerdere malen bij de huisarts geweest en zijn er meerdere buisjes bloed afgetapt, er waren volgens de lapuitslagen geen mankementen. De huisarts heeft mij In het eerste jaar ( 2011) doorverwezen naar een psycholoog, het zou wel iets psychisch zijn. Vanwege de ernstige vermoeidheidsklachten en soms wat stemmingswisselingen heb ik van de psycholoog het stempeltje psychosomatische aandoening gekregen en ik moest hier maar mee leren leven. Vorig jaar ( 2013) zomer is bij vitiligo ontdekt en bij onderzoek naar verdere auto-imuunziekten bleek ik dus toch een hypothyreoïdie te hebben met een TSH van 70. Wat was ik blij dat er eindelijk wat gevonden was. Wat ik niet begrijp is dat dit niet uit eerdere lapuitslagen is gebleken. Momenteel slik ik nu 5 maanden thyrax 0,1 mg en mijn TSH waarde is nu 2. Ik voel me al stukken beter, minder vaak het grieperige kater gevoel in mijn hoofd maar ik ben er nog lang niet, die vermoeidheid blijft helaas aanhouden. Deze week heb ik een gesprek bij de endocrinoloog en hopelijk kan de medicatie nog iets omhoog zodat ik mij hopelijk snel weer de oude ga voelen. Reactie infoteur, 02-02-2014
Hallo Jaaloe,
Goed zo, maar tamelijk onbegrijpelijk dat het niet eerder in het bloed merkbaar was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Evdesign (infoteur), 04-01-2014 17:34 #56
Hallo, ik ben 20 jaar en ongeveer 2 jaar geleden is vastgesteld dat ik een traagwerkende schildklier heb. Uit onderzoek is het gebleken dat er een cyste op mijn schildklier zit die gevuld is met schildklierhormonen. Het ziekenhuis heeft vastgesteld dat het niks ernstigs bleek te zijn en besloot daarom ook om verder geen actie te ondernemen. Ook ben ik hiermee nog naar de huisarts geweest, maar die kan me ook niks geven waardoor het beter wordt.

Mijn vraag aan u is, of u enig idee hebt wat ik kan doen om de keelpijn (bij het opzwellen) en de vermoeidheid te verlichten. Vooral de vermoeidheid belemmert me enorm in het dagelijks leven.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 05-01-2014
Hallo Evdesign,
Als een cyste goedaardig is, is er medisch gezien geen reden om het weg te halen. Als u er erg veel last van hebt, is het de vraag of het toch niet beter zou zijn om het wel weg te nemen. Dat staat nog los van de gevolgen van een traag werkende schildklier zoals de vervelende vermoeidheid die ermee gepaard gaat. Daarvoor zou de huisarts wel medicijnen kunnen geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie-Jose Deneer van Helden, 23-12-2013 13:09 #55
Hallo, Ik ben 47 jaar en heb 13 jaar geleden mijn schildklier verwijderd in verband met knobbel bleek schildklierkanker. En nu na 13 jaar kanker terug. Ben door de echo geweest van de hals niks te zien. Morgen moet ik terug naar de dokter voor wat nu.
Wat staat me te wachten? Volgens mij als ik me niet vergis heeft hij gezegd als het niet op de oude plek is dan zouden er uitzaaiingen zijn naar lever longen of botten. Is dat zo?
Lever en longen kunnen ze nog wat van afdoen maar botten lijkt me onbegonnen werk
WAT NU? Reactie infoteur, 23-12-2013
Beste Marie-Jose Deneer van Helden,
Uitzaaiingen zijn helaas altijd mogelijk. De gepaste behandeling hangt van de plek af waar de uitzaaiingen tot stand zijn gekomen. Chemo, transplantatie, operatief, medicijnen, hormonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pixel Len, 21-11-2013 18:24 #54
Ik ben 42 jaar en men heeft net een vergrote multinodulaire schildklier (beide kanten tot meer dan 10 kubieke cm) met uitzakking tot achter het borstbeen (tot aan de aortaboog) vastgesteld. Mijn bloedwaardes blijken normaal te zijn, maar de echo, scintigraphie en scanner wijzen op deze volumineuze kropgzwel. Artsen willen alles verwijderen, maar ik ben daar niet voor! Is dit te behandelen met medicijnen of is chirurgie noodzakelijk?
Met vriendelijke groeten,
Chasepko Reactie infoteur, 22-11-2013
Beste Pixel Len,
Een hemithyreoïdectomie (operatie) zal veel eerder effect geven maar is niet zonder bijwerkingen en u zult ook dan medicijnen moeten gebruiken. Wat betreft de noduli is van belang of er sprake is van dominante nuduli die allerlei kwalen kunnen veroorzaken. De stand van zaken kan zo zijn dat de artsen de voorkeur geven aan het bereiken van een snel en zeker positief effect op uw gezondheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kf, 09-11-2013 10:22 #53
Ik heb geen schildklier meer, slik elke dag een euthrox pilletje, ben vorige week weer geprikt voor controle van de waardes… ze zijn: tsh 0, 5 t4 23, 8.
Volgens assistente huisarts een stabiel, perfecte werkende schikdklier (? heb geen schilklier meer maar wel een perfect werkende?), ik voel me niet echt lekker, ben snel moe, ben 7 kg aangekomen in een half jaar, ben vaak tijdens mijn werk (aerobicinstructor) buitenadem, heb heel veel last van haaruitval en veel stijfheid van mijn gewrichten en spierkramp. Weet iemand of die waardes van mij echt zo goed zijn? Ik heb mijn twijfels. Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste Kf,
Een tsh waarde van 0,5 mE/L is toegestaan, maar aan de lage kant. De t4 waarde van 23,8 25 pmol/L is toegestaan, maar aan de hoge kant. Beide wijzen op een overactieve schildklier en in uw geval zou de dosering best lager kunnen. Maar doe dit alleen in overleg met uw huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. M. Kersten-Bodegom, 04-11-2013 14:31 #52
De internist heeft een punctie gedaan omdat ik een cyste in de schildklier heb, het is gelukkig niet kwaadaardig, maar nu ben ik vergeten te vragen of er medicijnen zijn die de cyste kan verkleinen of helemaal kan laten verdwijnen. ik zou graag een antwoord daarop hebben. bij voorbaat mijn dank. Reactie infoteur, 04-11-2013
Beste P. M. Kersten-Bodegom,
Sommige cysten kunnen inderdaad slinken of verdwijnen met de hulp van medicijnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 27-10-2013 12:01 #51
Kan een struma ook ter hoogte van het sleutelbeen voorkomen en als dat zo is kan dat dan zijn dat dat niet meer weggaat, dat is namelijk bij mijn moeder het geval ze heeft een overactieve schildklier en heeft hiervoor een scintigrafie ondergaan, het was een goedaardige knobbel maar de knobbel blijft daar zitten, ook moet ze af en toe hoesten, is dat ook een verschijnsel daarvan? Reactie infoteur, 27-10-2013
Beste A,
Een struma kan gepaard gaan met heesheid, slikklachten, een piepende ademhaling (en daardoor hoesten). De krop kan inderdaad groot worden en uitzakken. In veel gevallen kan een struma goed met medicijnen behandeld worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 24-10-2013 16:00 #50
Ik heb alle bovenstaande symptomen van een traag werkende schildklier, tevens heb ik al jaren pijn bij het slikken. Mijn bloed is afgelopen 2 jaar, 2 maal afgenoemen. Bloedwaardes zij ok. Ik word weer naar huis gestuurd door dokter, maar de klachten blijven en ik word er niet blijer van…
Is er een andere weg of een uitgebreider bloedonderzoek die ik ergens kan doen?

Ps. Mijn moeder is gestorven aan schildklierkanker, is dit erfelijk? Reactie infoteur, 25-10-2013
Beste Sandra,
1. Ik begrijp uw zorgen, maar een erfelijke aanleg voor schildklierkanker is zeldzaam.
2. Door middel van een punctie van worden vastgesteld of de knobbel (als die er is) wel of geen kanker is.
3. Een verminderde schildklierfunctie wordt via de bloedwaarden bepaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Virginie Manders, 09-09-2013 10:39 #49
Hallo Zeemeeuw,
Ik heb mijn ervaringen met mijn huisarts gedeeld en zij gaf aan dat, in afwachting van behandeling bij de schildklierpoli (ik heb verzocht om een nieuwe verwijzing), ik mijn euthyrox kon ophogen met een half tabletje. Ik slik 'maar' 30 mg strumazol. Het is inderdaad raadzaam nooit zonder overleg met een arts wijzigingen aan te brengen in het medicijngebruik.
Virginie Reactie infoteur, 09-09-2013
Hallo Virginie Manders,
Goed zo, hopelijk weer een stapje verder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Virginie Manders, 05-09-2013 10:09 #48
Bedankt voor het antwoord zeemeeuw.
Door de strumazol ligt mijn schildklier stil dus vandaar dat ik 'hypo' klachten heb terwijl ik eerst helemaal 'hyper' was. Ik vermoed dus dat mijn eerst te snel werkende schildklier nu (veel) te traag werkt omdat ik te weinig T4 hormoon krijg. Mijn arts zegt dat ze alleen FT4 meet omdat alleen dit relevant is (?). Omdat ik veel 'hypo' klachten heb en een (relatief!) lage FT4 waarde heb denk ik dat er nog wat euthyrox bij moet, zijzelf blijft op het standpunt dat ik te gewend ben geraakt aan een te snel werkende schildklier… Reactie infoteur, 05-09-2013
Beste Virginie Manders,
Ik vermoedde dit wel, maar sluit niet uit dat, gegeven uw hypo klachten, juist de dosering strumazol wat te hoog voor u is. Er zijn immers twee "knoppen" waaraan gedraaid kan worden. Verander de dosering echter nooit zonder toestemming van de (huis)arts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Virginie Manders, 05-09-2013 08:50 #47
L.S.,
Ik heb de ziekte van Graves, ik slik nu strumazol en maar 50 mg Euthyrox (T4). Ik heb het koud, ben moe, kan niet naar het toilet gaan en ik kom maar bij in gewicht. Mijn arts weigert me meer Euthyrox voor te schrijven terwijl ik alle klachten van een te langzaam werkende schildklier heb. Ik heb gestaan op bloedonderzoek en nu blijkt mijn FT4 maar 8,2 te zijn. De arts zegt dat dit prima is, maar dit is toch de ondergrens? Ik lees op de website van de schildklierorganisatie nederland dat wanneer de Ft4 waarde bij Graves bovengemiddeld ligt, mensen er het beste bij voelen (met name vanwege het ontbreken van T3). Ik loop tegen een muur bij de specialist en ik wil nu overstappen. Wat is uw mening over mijn Ft4? Reactie infoteur, 05-09-2013
Beste Virginie Manders,
1. De ziekte van Graves zien we juist bij een te snelle schildklierfunctie terug, maar u hebt het koud en dat hoort bij een te trage schildklierfunctie. Dat is opvallend.
2. Een FT4 waarde van 8 zit inderdaad aan de ondergrens, maar is acceptabel.
3. Een te trage schildklier betekent vooral een teveel aan TSH. Ik weet niet wat uw TSH waarde is en niet hoever de ziekte gevorderd is. De normaalwaarde voor TSH is tussen 0,2 – 3,5 mU/l.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Avd Water, 24-07-2013 17:33 #46
Kan de hitte op dit moment niet verdragen, hebben meer mensen hier last van? lijkt wel of mijn lichaam niet wil afkoelen, lijkt soms wel koorts?

aan J Geerts: ook ik heb al zo'n 8 jaar aan het sukkelen met mijn schildklier. mag op dit moment niet klagen, maar ja ook ik schuld met mijn hoofd zoals Marijke Helwege. soms zo erg dat ik geen kopje thee kan drinken. Naar mijn idee zijn op dat moment de spieren moe. Reactie infoteur, 25-07-2013
Beste Avd Water,
Als de schildklier niet goed werkt, heeft dat inderdaad gevolgen voor de temperatuurregulering in uw lichaam. Een extra warmte is dan een extra belasting voor u en extra vermoeiend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elise, 06-07-2013 16:12 #45
Ik ben 47 jaar en ik sukkel al 7 jaar met een traag werkende schildklier en hashimoto. Ik ben heel erg moe, na tal van homeopathische behandelingen, ben ik weer naar een endocrinoloog gestapt en ik moet gewoon mijn L-Thyroxine (2 tabletjes dagelijks vn 75 microgram) blijven nemen (schildklierhormoon) en om de 2 maanden mijn bloed laten testen. Hij ging er heel licht over, ook over m'n klachten : vermoeidheid, apathisch, stress, hoofdpijn, stemmingswisselingen en verlaagd libido. Vooral dat laatste vind ik zo erg. Ik heb echt geen zin in seks, teveel moeite. Als we gaan slapen draai ik snel mijn rug naar mijn vriend, hij blijft echt in de kou staan. Ik wil ook niet dat hij me aanraakt, ik heb er gewoon geen behoefte aan. Ik trek ook steeds mijn relatie in twijfel. Ik word er gek van. Ik weet dat dit geen erge ziekte is, het wordt zelfs door dokters afgedaan als "aanstellerig", terwijl de kwaliteit van m'n leven gewoon achteruit gaat. Wat moet ik toch doen. Reactie infoteur, 06-07-2013
Beste Elise,
Een endicrinoloog moet bij uitstek weten wat te doen. Het is nu zoeken naar de juiste dosis zodat je je zo "normaal" mogelijk gaat voelen. Een extra gesprekje met de huisarts kan ook geen kwaad. Het zijn vervelende klachten waarbij de vermoeidheid en een verlaagd libido heel storend zijn. Als daar geen verbetering in komt, zou ik toch vragen of de dosis niet moet worden bijgesteld. De bloedtest zal daar ook meer duidelijkheid over kunnen geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annet, 25-06-2013 11:24 #44
Hallo, ik kamp al jaren met problemen met mijn schildklier. Vorig jaar is er geconstateerd dat ik de ziekte van graves heb.met 0.0125 mg thyrax is mijn schildklier al langere periode stabiel. echter heb ik nu een 10-daagse bestraling ondergaan aan mijn ogen, ivm ziekte van graves. heeft deze behandeling ook weer invloed op de werking van de schildklier? Reactie infoteur, 25-06-2013
Hallo Annet,
De bestraling heeft invloed op uw weerstandsvermogen waardoor u zich een paar dagen minder goed kunt voelen. Op de schildklier zelf heeft deze lokale bestraling geen directe invloed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Geerts, 24-06-2013 14:20 #43
Ik schud met mijn hoofd, ik schaam mij er voor. Ik slik carbimasol tegen een te snelwerkende schildklier. Dat doe ik de laatste weken hoofdschudden. Graag een reactie hier van. Reactie infoteur, 24-06-2013
Beste J. Geerts,
Ik weet niet of u ook andere medicijnen gebruikt. Het is altijd verstandig om even met uw eigen arts te overleggen. Carbimazole zelf staat niet bekend als veroorzaker van hoofdschudden, wel leidt een versnelde schildklier tot nervositeit (iets anders dan hoofdschudden).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Haver Pierre, 23-05-2013 15:10 #42
Mijn vrouw heeft dikwijls stem problemen, opgezette klieren in de hals onder de kin, en dikwijls komt er bloed uit haar keel, tot drie keer per week, ik maak me zorgen, en ze wil niet naar de dokter, wat zou het kunnen zijn?

pierre. Reactie infoteur, 23-05-2013
Beste Van Haver Pierre,
Uw vrouw moet wel degelijk even langs de huisarts voor controle. Het zo laten is onverstandig en zal waarschijnlijk straks alleen maar meer problemen opleveren. Alleen met de persoon aanwezig kan een goede diagnose worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joy, 10-04-2013 13:57 #41
Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een te snel werkende schildklier. voor begin zat mijn FT4 op 90. na 5 weken 30 mg strumazol per dag te hebben geslikt was deze weer normaal en zat mijn FT4 op 10. Ik ben toen overgestapt op een dosering van 15 mg strumazol per dag. nu, weer 5 weken later zit mijn FT4 op 6,2. (Ik heb ergens gelezen dat een FT4 waarde tussen de 10 en 26 normaal is). Ik heb me een periode weer erg fit en energiek gevoeld (toen ik ongeveer 4 weken medicijnen slikte) maar nu ben ik weer veel vaker moe en lusteloos. Komt dit doordat mijn FT4 waarden nu eigenlijk te laag zijn? Ik slik geen thyrax en mijn dosis strumazol is nu verlaagd naar 10 mg per dag. Reactie infoteur, 10-04-2013
Hallo Joy,
Je zit met je FT4 waarde inderdaad aan de lage kant, een goede reden om je je huisarts opnieuw je dagelijkse dosering te bespreken om een nieuw evenwicht te vinden. Hij zal ook de T3, T4 en TSH waarde willen weten.

Debby 26, 26-03-2013 11:06 #40
Goeie morgen,
Ik heb vanmorgen te horen gekregen dat inderdaad me schildklier te langzaam werkt.
Heb ook bijna alle symptomen die hier boven genoemd staan. Heb alleen een vraagje, ik ben erg snel gereciteerd en boos en sacherijnig. Zelf heb ik hier veel hinder van want ik wil niet zo zijn tegenover de mensen die dicht bij me staan zoals me vriend. Ik denk zelf dat het komt omdat ik zo ontzettend moe bent steeds. De vermoeidheid komt van me schildklier (denk ik dan maar) maar is mijn humeur ook te wijten aan de schildklier? of komt dat gewoon door de vermoeidheid?

Bedankt Debby Reactie infoteur, 01-04-2013
Hoi Debby,
Doordat je eerder moe bent, ben je ook eerder uit je humeur. Als je je schildklier wat bijstuurt, zal het humeur ook weer beter worden.

Natasja, 15-03-2013 17:15 #39
In mijn familie heersen problemen met de schildklier. Op het moment ervaar ik hieronder genoemde symptomen van een snelle schildklier maar is daarnaast ook deze maand een burnout geconstateerd. Moet ik dit los of apart van elkaar zien? Of kan dit een oorzaak- gevolg reactie zijn? Heb volgende week bloedonderzoek. Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste Natasje,
Een te snel werkende schildklier gaat vaak gepaard met een snellere vermoeidheid en kan zo een burnout in de hand werken. Je bent wel moe, maar gaat toch door en door en put jezelf zo uit.

Angela, 03-03-2013 13:00 #38
Ik ben na me bevalling erachter gekomen via bloedonderzoek dat ik de ziekte v. Graves heb. Dat is inmiddels 4 jaar geleden. Ik heb sinds een paar maanden ontzettende hoofdpijn wat leid tot misselijkheid.Ook krijg ik migraineaanvallen een week voor ik ga menstrueren en de week waarin ik menstrueer. Ik ben vaak duizelig heb hitteaanvallen ben onzeker nerveus en heb last van paniekaanvallen. Soms heb ik dagen dat ik geen last heb van me paniek maar de laatste maanden nemen me angsten toe. Kan dit allemaal te maken hebben met mijn te snel werkende schildklier? Reactie infoteur, 10-03-2013
Beste Angela,
Ja dat kan, maar het kan ook te maken hebben met je medicatie. Bespreek dit vooral ook met je huisarts.

Sannie, 24-01-2013 19:24 #37
Beste redactie,
Ik ben 44 jaar heb de ziekte van Hasimotho. Mijn waardes schommelen van 4.1 tot 6.2. Ivm mijn kinderwens heeft de endocrinoloog medicatie opgestart. Ik slik de laagste dosering van de blauwe tabletjes 12 mcg, welke ik ook nog eens door midden doe. Ik heb namelijk last van hartkloppingen en heb dit nooit eerder gehad. Nu is mijn vraag: kunnen de hartkloppingen van een te trage schildklier komen? Ik ben een beetje huiverig voor de thyras maar MOET ze slikken ivm kinderwens. Kunnen die snelle hartslag en hartkloppingen kwaad? (Ik heb angst ontwikkeld voor mijn hart hierdoor maar na onderzoek bij de cardioloog is mijn hart niets mis) Reactie infoteur, 29-01-2013
Beste Sannie,
De hartkloppingen kunnen door de schildklier komen, maar ik zou de huisarts toch voorleggen wat dit betekent voor de dosering.

Hans van Liefde, 18-01-2013 10:16 #36
Er werd bij mij een schildklier weggenomen bij een operatie hernia via de keel. Noch ik noch mijn huisdokter werden hiervan verwittigd. Vermoedelijk een fout van de chirurg. Wat kan ik daartegen ondernemen?
Dank voor de raad.
Hans Reactie infoteur, 18-01-2013
Beste Hans van Liefde,
Als voldoende duidelijk is dat hier sprake is van een medische misser (dossier aanleggen) kunt u een advocaat inschakelen.

Steef, 16-01-2013 13:37 #35
Eind oktober 2011, na 3 maanden streng met een dieet bezig te zijn geweest ( 22 kg eraf) bemerkte ik een verdikking onder en nabij mijn luchtpijp en sleutelbeen had.
Het zat me niet lekker en ben toen naar de huisarts gegaan, deze deed het af met een cyste. De week daarop kon ik al terecht in het ziekenhuis, eerst een echo en daarna vroeg ik of het zeer zou doen om de cyste leeg te maken, de dokter liet al snel weten dat het celdeling was wat hij in mijn schildklier zag en dus geen cyste. Er werden meerder celletjes geprikt en opgestuurd naar het lab. Nadat de uitslagen bekend waren werd ik al snel doorgestuurd naar het AVL.INK. De uitslagen waren dus niet goed en kwam bij Prof. van Coevoorden, deze wilde de test nog een keer overdoen want hij vond het niet betrouwbaar, mogelijk niet betrouwbaar, tien dagen later terug, en ja het bleek tumorweefsel te zijn.
Het gekke is dat ik bijna niets gemerkt hebt dat die enorm vergrote schildklier er zat.
Geen last van ademhalen, wel hard hoesten de laatste tijd, en later pas bemerkte ik dat het leek dat ik om een hoekje ademde. Januari 2012 ben ik geopereerd en de schildklier is verwijderd, de operatie aan zich viel mij reuze mee, ook napijn heb ik niet gevoeld. Verder meerdere keren op de poli geweest en een eindgesprek gehad, alles was schoon en had geen uitzaaiingen of dergelijke, medicatie voorschrift meegekregen en alles gaat redelijk.
We zijn beland in 2013, dus voor mij een jaar om op terug te kijken, een jaar met een hoop ervaringen en onhebbelijkheden namelijk, zware vermoeidheid, beetje depressief, stramme ledematen, kramp in mijn tenen, droge huid rond de neus, mond, handen en ogen. onregelmatige hartslag en zo af en toe kloppingen, ben ook 25 kg aangekomen vanaf okt. 2011, al met al geen pretje. Voor de beeldvorming, ben al direct na een maand na de operatie vol aan het werk gegaan. 40 uur werkweek. Al mijn bloedwaarden zijn binnen de lijnen en hogere dosis of minder likken heeft volgens de arts geen zin. Wat de klachten aangaan, wie herkend zich hierin en wat heb jij er aan gedaan om dit soort klachten kwijt te raken. Graag hoor ik van soortgelijke ervaringsdeskundige
MVG
Steef Reactie infoteur, 18-01-2013
Beste Steef,
Dank voor het delen van je ervaringen, naar en ingrijpend. Het is een proces geweest dat waarschijnlijk al lang gaande was maar waarvan je weinig merkte, omdat je toen nog wat zwaarder was. Gelukkig is op tijd ingegrepen. Veel succes.

Sharmaine, 16-01-2013 02:41 #34
Ik heb ook sinds eergisteren te horen gekregen dat mijn schildklier bijna niet meer functioneert, bovenstaande symptomen had ik vrijwel allemaal en de laatste 2 weken waren een hel. Ik heb nu medicijnen en moet over 6 weken terug komen maar heb sinds een paar weken behoorlijke pijnlijke hartsteken vooral wanneer ik in bed lig en wil gaan slapen, komt dit door mijn schildklier of moet ik langs de dokter? Nu ik dit typ lig ik in bed met mijn telefoon best angstig want het doet behoorlijk pijn. Wat is uw advies? Ik wil niet weer aankomen bij de huisarts, die ziet me al aankomen zo kort achter elkaar? En dat knobbeltje dat kanker kan betekenen zijn die hard of zacht? Reactie infoteur, 18-01-2013
Beste Sharmaine,
Dat kan door de medicijnen en dosering komen die je gekregen hebt. Ik zou even langs de huisarts gaan.

Daisy, 01-01-2013 16:51 #33
Ik slik al jaren Thyrax Duotab 0, 1 mg, ben daarna 35kg. aangekomen (krijg dit nooit van ze leven er niet af). Elk jaar overwinter ik per camper in Portugal heb ik nu niet genoeg Thyrax bij me. Kan het kwaad als ik een maand lang om de dag een tabletje neem?
MVG
Daisy Reactie infoteur, 03-01-2013
Beste Daisy,
Je moet de doses niet zelf veranderen, je lichaam is er aan gewend.

Lumara, 29-07-2012 15:20 #32
Ik gebruik Thyrax en wil daar van af. Is er een Natuurlijk alternatief voor Thyrax? Reactie infoteur, 04-08-2012
Beste Lumara,
Ik zou nooit plotseling veranderen, maar dat geleidelijk doen en dan op advies en onder begeleiding van een arts. Een mogelijk alternatief kan zijn thyreoidum, maar ook daarover zijn de meningen verdeeld.

Ilse, 18-06-2012 02:34 #31
Een paar weken geleden is er bij de dokter vastgesteld dat mijn schildklier niet naar behoren werkt en ik een auto-immuunziekte heb. Ik heb nu een medicatievoorschrift voor 6 maanden, maar deze zijn bedoeld om te kijken of we het probleem kunnen verminderen + homeopathische medicijnen. Ook waren mijn vitamine D en ijzerniveau te laag.

Ik ga nog verder getest worden omdat voor de auto-immuunziekte. Mijn epstein-barr was ook véél te hoog. Ik wordt dan ook getest op klierkoorts en HIV. En ik maak mij vrij veel zorgen hierover, het is toch wel iets engs, want ook niet alle symptomen komen overeen.
Ik zou in een beginfase zitten met schildklier, maar ik kamp wel al 3 jaar met extreme vermoeidheid en gewichtstoename. Nu heb ik ook een zeer droge huid, vooral in het gezicht (nu 1,5 jaar). Is dit werkelijk afkomstig van schildklier, auto-immuunziekte of denken jullie dat het hiv is? Ik vraag mij af of die epstein-barr een connectie heeft met mijn schildklier?
en of een auto-immuunziekte alleen een bepaald onderdeel van het lichaam aanvalt.
Zoals bijvoorbeeld: Hashimoto = schildklier, maar zou mijn auto-immuunziekte ook bijvoorbeeld reuma kunnen zijn en staan deze 2 dingen ( schildklier/auto-immuun) compleet van elkaar los?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 21-06-2012
Beste Ilse,
1. Het kan een probleem met de schildklier zijn dat betrekkelijk eenvoudig met medicijnen kan worden verholpen.
2. Een auto immuunziekte bij de schildklier is Graves of Hashimoto:

http://www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/77173-ziekte-van-hashimoto-en-graves-schildklier.html

3. De Ziekte van Pfeiffer is een klierkoorts, dus dat kan ook met die hoge Epstein-Barr. Daar bestaat ook een zelftest voor:

http://www.leerwiki.nl/Hoe_ga_je_om_met_de_ziekte_van_Pfeiffer

Marjolein, 24-05-2012 20:55 #30
Hallo,
Ik heb veel klachten die onder het rijtje staan van een traag werkende schildklier.
Mijn oma vaders kant mijn moeder en mijn zusje hebben allemaal last van hun schildklier.
Mijn zusje kreeg na de zwangerschap een te snel werkende schildklier en het was moeilijk te vinden omdat de waarden wel goed waren. Andere waarden waren na vele onderzoeken niet goed welke dit waren weet ik niet. Ze kreeg toen Thyrax.
Mijn Moeder heeft een te langzame en mijn oma weer een te snelle beiden gebruiken ze volgens mij thyrax.
Nu zegt mijn internist dat mijn waarden goed zijn maar toch heb ik veel van de bovengenoemde klachten Kan het zo zijn dat ondanks alles toch mijn schildklier niet goed werkt? en als ik gewoon standaard ben geprikt waar kan ik eventueel nog meer op geprikt worden om te bepalen of het goed is of niet? Ik ben in nog geen jaar tijd 15 kilo aangekomen en wat ik ook doe het gaat er niet af, eerder erbij. Ik hou erg veel vocht vast in handen en voeten maar dit kan nooit 15 kilo zijn. Mijn diëtist weet het ook niet meer.

alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-05-2012
Hoi Marjolein,
Aan de T4 en T3 waarden moet het te zien zijn of er wat is met de schildklier. Verder kan worden getest op de auto-antistoffen (TPO, TG en TSH).

Mandy V. B., 22-05-2012 14:02 #29
Hallo, ik heb al een paar jaar een harde pijnloze niet beweegbare knobbel (ong. 1, 5/2cm) in mijn hals (onder kaak links). Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest en moet ik volgende week bloedprikken en een echo laten maken. Mijn schildklier werkte een keer te traag, tijdens een stressperiode. Uitslagen daarna was gewoon goed. Maar nu sinds een week alle symptomen van een te traag werkende schildklier. Ik kom normaal nooit aan, altijd 50 kg gewogen maar in 3 dagen tijd 3 kg aangekomen, opgeblazen gevoel buik, gewoon alle symptomen eigenlijk. Nu is mijn vraag, kan die harde knobbel ook te maken hebben iets met mijn schildklier (kanker misschien?)? Aangezien de schildklier lager ligt dan waar de knobbel zich bevind. Kan het relatief zijn met de lymfeklieren(kanker?)? Alvast erg bedankt! Reactie infoteur, 23-05-2012
Hallo Mandy V. B.,
Een knobbel kan goedaardig (cyste), maar inderdaad ook kwaadaardig zijn. Een kwaadaardige knobbel in de hals komt relatief weinig voor, dus wacht even het onderzoek af en maak je niet te druk.

Sarra, 08-05-2012 16:47 #28
Beste, Met een ziekte waarin de symptomen zich voordoen zoals hyperthyreoïdie is moeilijk om zelf te bepalen wanneer actie te ondernemen alsook wanneer je een opvoeding achter de rug hebt dat je niet mag zeggen wanneer je moe bent of slecht slapen (gewichtsverlies was gewoon goed meegenomen). Het is pas wanneer mijn nek zeer goed opgezwollen stond, mijn ogen opgezwollen waren en de slapeloosheid de bovenhand nam dat ik eindelijk de reflex had om naar de dokter te gaan. Gisteren een bloed analyse laten doen, het T4 gehalte >40 pmol/L en een T3 gehalte van >50 pmol/L. Morgen nu naar het ziekenhuis voor verdere onderzoeken. Nu bezig met mijn eerste opzoekingswerk hieromtrent, en ik vind het toch allemaal wat veel. Zijn deze (ondertussen vele) symptomen blijvend? Is dit blijvend medicijnen nemen? Of gewoon afwachten en zien. Reactie infoteur, 09-05-2012
Beste Sarra,
Je kunt het beste het resultaat van het ziekenhuis afwachten. Dan zullen medicijnen worden voorgeschreven die voor je lichaam vreemd zijn. Vraag ziekenhuis of huisarts wat je kunt verwachten en wanneer je terug moet komen. Als de reacties te lang vervelend zijn, zou ik eerder met de huisarts contact opnemen. Dan kan die een andere dosis of een ander medicijn voorschrijven.

Suzanne Ditmar, 06-04-2012 15:47 #27
Beste mensen hier op t forum,
ik heb een probleem en weet niet of het hier onder valt, ik ben best wel moe de laatste tijd en val ook zonder reden af terwijl ik heel goed kan bunkeren, moet wel zeggen als ik gestresd ben val ik ook af maar ik ben nu niet gestresd, en zo op 1 en de andere dag ben ik ineens broodmager en voel ik me zoo onzeker en moet ik huilen omdat ik echt dikker ben geweest (zit normaal op de 55 kilo ) en dan val ik zo af naar 49 kilo. ik ben wel eens gecontroleerd op me schildklier maar die was volgens de dok in orde dus wat is het dan? weten jullie mischien hoe of wat? ps ik ben bijna 32 jaar en mijn moeder heeft ook een snelle werkende schild klier is het ook erfelijk? Reactie infoteur, 08-04-2012
Beste Suzanne Ditmar,
Een te snel werkende schildklier is vaak erfelijk, maar u kunt dit beter voorleggen aan uw huisarts die u beter kent. Een te snelle schildklier kan een oorzaak zijn.

Tamara, 09-01-2012 12:31 #26
Ik ben 37 jaar. Ze hebben op 30 november 2011 mijn restant van de schildklier verwijderd
(in 2003 hebben ze 3/4 van de schildklier verwijderd). Ik heb nu helemaal geen schildklier meer. Erg is weinig te vinden over mensen die geen schildklier meer hebben en ben benieuwd of er lotgenoten zijn die het zelfde hebben. En dan bedoel ik welke dosis ze slikken en hoelang het duurt voordat je je lichaam weer een beetje op regel hebt. En zijn er boeken/ internetsites hier over te vinden? Reactie infoteur, 14-01-2012
Beste Tamara,
Maar iedereen heeft twee schildklieren, zijn ze bij jou beide weg? Er zijn vele fora:

http://www.schildklierforum.com/forum/

Esther, 04-01-2012 23:26 #25
Ik ben 32 en heb al sinds mijn 16 een te trage schildklier ik slik dagelijks 900 mcg euthyrox en 2 x een halve cytomel per dag nu ben ik al een paar dagen niet fot en krig ik een bult in mijn nek net onder de kaak zeg maar dus maar even heen geweest en nu verdenken ze dat de schildklier ntstoen kan zijn moest direct bloedprikken en heb zware medicijnenen gekregen nu wachten wat eruit komt de uitslag krijg ik morgen pffffff wel spannend zeg, weet iemand wat ze verdergaan doen als hij ontstoken is de huisarts zei al iets met opname in het ziekenhuis ja daar heb ik natuurlik geen zin in maar ja als hwt moet dan is het niet anders. wie o wie heeft dt ook gehad een ontstoken schildklier! Reactie infoteur, 06-01-2012
Beste Esther,
Het hangt er helemaal vanaf hoe de ontstoken schildklier is ontstaan. Dat zal ook bepalen of je naar een ziekenhuis moet voor verder onderzoek en misschien monitoring. Hoop het niet voor je. Kop op!

Aleida, 21-11-2011 14:48 #24
Ook ik heb het al een jaar met de schildklier. Woensdag krijg ik een behandeling met radioactiviteit. Mijn schildklier is te snel. Als ik praat heb ik een hese stem, en als ik emotioneel ben is mn stem helemaal weg. De zwelling in de hals is pijnlijk, ik ben moe, en soms ook emotioneel. Heb ook veel last van ontstekingen, nierbekontsteking, dan weer een slijmbeursontseking. Mijn hart is zo snel dat als ik stil zit dat mn hoofd lijkt mee te schudden. Reactie infoteur, 22-11-2011
Beste Aleida,
Heel veel sterkte met de behandeling.

Eweetje, 27-10-2011 02:21 #23
Ik slik al langer dan een jaar thyrax voor een te langzaam werkende schildkier. Soms op een feestje gebruik ik wel eens xtc. Ik vroeg me af of het bijv. verstandig is de dag van het feestje of eventueel daarvoor geen medicatie te slikken omdat xtc er namelijk ook voor zorgt dat je een snellere stofwisseling enzovoorts krijgt en het anders misschien dubbelop is? Of hoe kan ik dit het beste aanpakken in combinatie met medicatie? En is het ook echt gevaarlijk? Reactie infoteur, 27-10-2011
Beste Eweetje,
Xtc met medicijnen combineren is meestal niet aan te raden, omdat er een onderlinge beïnvloeding kan plaats vinden. Niet alleen de stofwisseling, maar ook je hartslag kan op hol slaan. Plotseling met de thyrax ophouden is ook niet aan te raden. Bedenk ook dat niet iedereen even heftig reageert en niet elke xtc hetzelfde is samengesteld. Experimenteren is dan ook onnodig risico nemen.

Rachel, 11-10-2011 08:19 #22
Ik heb een vraag:
Ik ben in december bevallen en heb sinds maart gigantische last van haaruitval, moe, spierpijn in mijn bovenbenen wat erg zeer doet, menstruatie die vaak veel te laat komt, concentratie problemen, raar in mijn hoofd (duizelig/wiebelig) voel me echt niet mezelf! Heb bij de dokter gevraagd of ze me willen laten prikken op schildklier! Daar kwam uit dat de waarde tussen de 12-24 moet liggen en bij mij stond ie op 11,4! Schijnt niet erg te zijn? Nu 2 mnd geleden weer geprikt en hij is wel iets gestegen naar 12,6! Maar ik voel me nog steeds niet lekker! De dokter gooit hèt op oververmoeid en dat ik last heb van paniekaanvallen dus loop nu bij een psycholoog! De ene dag voel ik me af en toe wat beter maar vaker dat ik me gewoon zo niet lekker voel! Ik zit er over te denken om een doorverwijzing te vragen naar een internist? Het zit me gewoon niet lekker! Als ik me idd zo wankel voel en duizelig word ik ook angstig maar dat heb ik nu redelijk onder controle! O,ja wat er nog is bijgekomen dat is in mijn zwangerschap al begonnen maar is nu zo erg dat ik vitiligo erbij gekregen heb en hoe kom Ik daaraan? Snap het allemaal niet! Is mijn schildklier waarde niet een beetje aan de lage kant waardoor ik me zo voel en deze klachten heb? Reactie infoteur, 11-10-2011
Beste Rachel,
1. Die waarde wijkt niet significant af, maar zit aan de onderkant. Haaruitval en vermoeidheid komen na een zwangerschap heel veel voor. Tijdens de zwangerschap krijg je meestal meer haar, die je na je zwangerschap weer verliest.
2. Maar die lamlendigheid die je beschrijft is wel heel vervelend. Houd ook je bloedsuikerspiegel in de gaten en eet regelmatig wat en probeer je te ontspannen.
3. Helaas is het zo dat een zwangerschap ook vitiligo kan uitlokken, gewoonweg omdat een zwangerschap ontzettend veel energie kost. Voor beginnende vitiligo zijn crèmes verkrijgbaar. Vraag je huisarts ernaar.

Vera, 09-10-2011 14:40 #21
Ik maak me grote zorgen om mijn 2 zonen. Zij hebben al jaren last van slaapstoornissen,
de 2e zoon heeft ook veel depressieve klachten en geeft zelf aan dat hij deze al van zijn 13e
heeft. Hij is juist in die leeftijd van jongetje veranderd in een man vergeleken met alle andere
jongens in de klas. Baardgroei en haargroei over het hele lichaam, een zware stem en heel snel gegroeid. Hij heeft al jaren een gewijzigd dag-nachtritme. Ik weet niet hoe ik hem kan helpen, maar hij zit ontzettend met zichzelf in de knoop en ook zijn hele leven ziet er niet roos-kleurig uit. Kan dit te maken hebben met een verkeerde werking van de schildklier of hypofyse?
Mijn andere zoon ziet er al van jongsafaan slecht uit. Blauwe wallen onder de ogen, altijd al heel dun, ook slaapstoornissen, veel zweten 's nachts. Volgens mij is er door de huisarts een keer getest op de schildklier, maar er is toen waarschijnlijk niets uitgekomen. Hij is in ieder geval niet doorverwezen. Ik heb op allerlei gebied al informatie opgezocht en hulp voor beide gezocht, maar ik kom niet verder. De schildklier kan voor veel problemen zorgen op jonge leeftijd, denk ik. Kan u een advies geven over de symptomen die ik u beschrijf? Alvast hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-10-2011
Beste Vera,
1. Rusteloosheid kan het gevolg zijn van een te snel werkende schildklier, te veel spanningen, te weinig ontspanning, pubertijd, te veel koffie, problemen op school, problemen in een relatie, te veel gamen en het kan erfelijk zijn. Vaak wil wat meer sporten en ontspanning wel helpen.
2. De blauwe wallen ontstaan bij mensen met een dunne huid onder de ogen en die te weinig slapen. Ook hier zou ik wat sport en fietsen aanbevelen.
3. U kunt altijd nog eens de schildklier laten bekijken.

Linda, 14-07-2011 14:24 #20
Waarom moet ik terug naar mijn internist? Aangezien mijn waardes van mijn schildklier goed zijn? Is er dan nog iets anders aan de hand? Ik heb het alleen maar over mijn schildklier gehad en hij dat hij er verstand van heeft. Nou ik begrijp het niet meer. aangezien mijn waardes goed zijn. Wat moet ik verder doen? Reactie infoteur, 16-07-2011
Beste Linda,
Als de waardes van de schildklier goed zijn er geen klachten zijn, zie ik niet in waarom je terug moet. Wel wordt er vaak een afspraak vooruit gemaakt voor controle.

Rk, 04-07-2011 01:42 #19
Een schildklieraandoening valt reuze mee vergeleken met kanker of een ernstige chronische ziekte. Desondanks word ik er helemaal gek van! Het begon op mijn 14(zomer) een te snel werkende schildklier werd geconstateerd. Op mijn 18e (zomer) kwam het weer terug en gelukkig had ik een vervanger die verder keek dan zijn neus lang was en constateerde een ontsteking, dat waarschijnlijk ook op mijn 14e het probleem was. 2 jaar later merkte ik weer vermoeidheid en waren de waardes iets te hoog. Middels ben ik 22 en ben ik laatst knock-out gegaan tijdens hardlopen op de loopband, ook ben ik 7 kilo kwijt en heb ik monsters laten afnemen.
Waarom word ik gek? Het beinvloedt mijn sport en ik weet vaak niet waar ik aan toe ben. Soms ben ik moe en refereer ik het gelijk aan schildklier of ik ben weer laconiek en denk komt door mijn drukke programma dat ik moe ben!
Wat mij betreft mogen ze mijn schildklier verwijderen en slik ik voorgoed medicijnen. Zodat ik niet meer onzeker hoeft te zijn of ik wel of niet ziek ben? Is dit een verstandige keuze, of zijn er nog addertjes onder het het gras? En zijn er mensen met ervaring die meerdere keren last hebben gehad? Reactie infoteur, 04-07-2011
Beste Rk,
Vooral bij een wisselende hormoonhuishouding bij vrouwen kan het op en neer gaan met de schildklier. Ik zou hem toch niet weg laten halen als het niet nodig is. Probeer de lastige perioden te overbruggen met medicijnen. Vraag ook je huisarts ernaar.

San, 09-06-2011 18:40 #18
Oke, bedankt. Ik zou denken dat opt moment je de medicijnen gaat gebruiken (als de dossering juist is) dat het ervoor zorgt dat de waarden van je schildklierhormoon omhoog gaat wat dus goed zou moeten zijn, stofwisseling gaat door thyrax omhoog, wat ik blijkbaar ook ndig heb. De schildklier is dan op den duur dan zoals het hoort toch? Waarom zou het dan erger worden als je xtc pakt? Krijg je dan niet hetzelfde effect als met n gezonde schildklier?het is natuurlijk nooit goed maar zou ik bijv ook op de dag dat ik xtc wil pakken, de medicijnen voor een dag laat liggen en een dag later weer verder gaan? Alvast bedankt. Gr Reactie infoteur, 11-06-2011
Beste San,
Xtc met medicijnen combineren is meestal niet aan te raden, omdat er een onderlinge beïnvloeding kan plaats vinden. In jouw geval moet nog blijken hoe je lichaam op de Thyrax gaat reageren. Nu combineren zou experimenteren zijn.

San, 07-06-2011 13:59 #17
Er is geconstateerd dat ik een te langzaam werkende schildklier heb, waardes waren niet schokkend maar de internist wil toch dat ik een medicijn ga proberen voor 2 maanden, zal thyrax zijn! Wat voor gevolgen heeft het als je thyrax en xtc gebruikt, of andere drugs? Reactie infoteur, 11-06-2011
Beste San,
Thyrax gaat de stofwisseling in je lichaam versnellen. Je lichaam gaat al op snel en dan is de combinatie met XTC onverstandig. Bovendien zou ik afwachten hoe de Thyrax op je uitwerkt, want ook daarbij is de dosering belangrijk.

Bianca, 23-02-2011 22:27 #16
Mijn man zijn schildklier zou van de de ene waarde wat harder werken dan de andere waarde (TH en T4 waarde, weet even niet meer precies wat nou voor wat staat) Het is in ieder geval zal dat ie de een wat harder werkt om de ander op peil te houden. Die van hem werkt wat aan de snelle kant. Nou lees ik hierboven ook iets over het aanmaken van teveel hormonen. Wanneer iemand te veel hormonen aan maakt, heeft deze persoon dan ook een vermeerderde zin in seks? Dit is namelijk nogal een opmerkelijke factor die speelt bij mijn man. Maar dat speelt al zo lang ik hem ken… en op sommige momenten lijkt het wel erger als de andere keer… Daarom vraag ik mij af of dit met elkaar te maken zou kunnen hebben… Reactie infoteur, 25-02-2011
Beste Bianca,
Klopt Bianca. Meer mannelijk hormoon leidt tot meer zin in seks.

Kim, 12-02-2011 21:05 #15
Mijn schildklier blijkt ontstoken te zijn, internist belt mij nog om een afspraak te maken. Het is dus allemaal nog erg vaag. Wat voor een probleem geeft het als je ooit eens xtc gebruikt of wil gebruiken? Reactie infoteur, 14-02-2011
Beste Kim,
Ooit eens, zal in zijn algemeenheid niet zo veel gevolgen hebben voor de wat langere termijn, maar een langdurig gebruik zet je lichaam op scherp en vraagt meer om het uiterste van je lichaam. De stofwisseling versnelt, de ademhaling en de temperatuur van je lichaam. Ik zou rustig aan doen en het onderzoek afwachten.

Chef, 06-11-2010 21:59 #14
Ik gebruik zelf ook al jaren tyrax duotab eerst ging ik altijd naar de huisarts die gaf mijn pillen voor cholestrol (samvistatine) maar kreeg een keer een andere dokter, en die heeft mij gelijk naar de internist ddor gestuurd! want alleen de internist kan het goed beoordelen hoe of wat je moet verhogen of verlagen.
Ben gelijk gestopt met simvastatine en ze heeft mijn dosis aangepast en nu voel ik me al maanden kiplekker:) blijf mooi op gewicht en geen gejaagd gevoel meer. dus ga gewoon naar de internist, scheelt een hoop getest met waardes van je pillen Reactie infoteur, 08-11-2010
Beste Chef,
Prima advies. Bedankt voor je reactie.

Siham, 30-10-2010 15:39 #13
Hoi ik heb vorig jaar ontdekt dat ik schildklier problemen heb. Een schildklier die te traag werkt. Ik heb maanden heel dik getoond, door ophoping van vocht. nu 3 maanden is het vocht weggenomen, maar nu krijg ik problemen van geheugenverlies, en concentratie problemen. ervaard iemand het zelfde? kan ik hier iets aan doen? dat is heel lastig, en ben zo onzeker van mezelf. ben nog jong 20 jaar, wat moet het zijn als ik 30 jaar ben. ik eet ook heel veel! fpfpfpf:-( waardoor ik me zo slecht voel! en zo onzeker! graag zou ik iemands ervaring horen! Reactie infoteur, 08-11-2010
Beste Shiham,
Je hebt waarschijnlijk een te traag werkende schildklier. Daar is wel van alles aan te doen. Vraag je huisarts ernaar en vraag eventueel voor een doorverwijzing naar een internist.

Carolien, 21-10-2010 14:33 #12
Ik ben zonder schildklier geboren en gebruik thyrax 0,1 mg en 0,025 mg. Ik ben 41 jaar en heb de laatste tijd veel klachten. Ik ben tot mijn 25e jaar onder behandeling geweest bij een internist en deze is opgehouden en heeft mij overgedragen aan de huisarts. Nu wil ik graag weer onder behandeling bij een internist en de huisarts vindt dat niet nodig. Moet ik me toch weer bij een internist laten controleren? Reactie infoteur, 26-10-2010
Beste Carolien,
Als je klachten hebt lijkt het me niet meer dan normaal om je verder te laten onderzoeken. Vraag de huisarts waarom hij je niet door stuurt.

Karin, 10-10-2010 13:56 #11
Ik val af en mijn stem valt dikwijls weg. Als ik wil reageren op wat iemand zegt, fluister ik mijn reactie. Voor mijn lengte 1.55 m is mijn lichaamsgewicht normaal 50 kg. Vroeger was ik wat voller. Mijn ouders maken zich hier zorgen over. Als ik een bloedonderzoek laat doen dan zal er waarschijnlijk weer niks te vinden zijn. Kan het zo zijn, dat ik een heel iets versnelde schildklier heb en verder geen last heb. Moet je daar wat aan doen? Reactie infoteur, 14-10-2010
Beste Karin,
Voor problemen met de stem zou ik de huisarts vragen voor een onderzoek van keel, amandelen en stembanden.

Melissa, 07-05-2010 11:08 #10
Mijn dokter zei me een tijdje geleden dat ik waarschijnlijk iets aan mijn schildklier heb…
Ze gaat binnen 2 weken een bloedonderzoek doen, omdat ik in amper 1 jaar en half 15 kilo ben aangekomen & ook nog enkele andere klachten. Als dit aan mijn schildklier zou liggen, moest er een correctie van mijn schildklier gebeuren, maar wat is dit precies?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 07-05-2010
Hoi Melissa,
Een te trage stofwisseling leidt ertoe dat je sneller aankomt in gewicht. Meestal is de schildklier de schuldige. De vraag is dan hoe je de stofwisseling weer het beste op gang kunt brengen en hoe de toestand van de schildklier is. Dit moet eerst worden bekeken. Aan de hand daarvan wordt duidelijk of en welke medicijnen het beste gegeven kunnen worden. Een correctie van de schildklier kan van alles zijn: soms heeft die een steuntje nodig om weer goed op gang te komen, soms is operatief ingrijpen nodig.

Kristin, 31-03-2010 19:14 #9
Mijn schildklier werkt te traag, ik krijg hier wel medicijnen voor maar heb heel veel last van een zeer langdurige en pijnlijke menstruatie (soms 11 dagen) en soms heb ik wel drie weken achter elkaar last van bloedverlies. dit beïnvloedt natuurlijk mijn leven heel erg. Mijn nagels breken ook continu af en ik ben heel erg moe. Kan dit aan mijn schildklier liggen? De schildklierspecialist neemt deze klachten niet echt serieus. Ze zag wel via de echo dat mijn schildklier aan t krimpen is, moet ik me hierover nu zorgen maken? Reactie infoteur, 08-04-2010
Hoi Kristin,
Een te trage schildklier kan inderdaad alles in de war gooien. Ik begrijp niet waarom de specialist je klachten niet serieus neemt. Weet de huisarts niet een ander?

Riet van Es, 18-03-2010 12:31 #8
Mijn schildklier werkt te traag. Ik krijg Tyrax Duotab 0,1 mg.Wat kan ik extra doen om de schildklier naar behoren te laten werken? Reactie infoteur, 25-03-2010
Beste Riet van Es,
Je neemt de thyrax het beste in op een volledig nuchtere maag ten minste een half uur voor het ontbijt met een glas water. Als je het laat inneemt, bijvoorbeeld 's avonds om 8 uur zal het slechter werken dan mogelijk is.

Nelly, 07-03-2010 12:55 #7
Als er een stuk van de schildklier operatief is verwijderd, groeid dat weer aan? Wat zijn de gevolgen hierna. Zelf heb ik veel nadelige klachten, maar alles word ontkent. Graag een antwoord hier op. Reactie infoteur, 15-03-2010
Beste Nelly,
Normaal gesproken groeit de schildklier niet aan. Als de schildklier gedeeltelijk is weggenomen, zal het gedeelte dat overblijft voldoende hormonen produceren om normaal te kunnen functioneren.

Valencia, 23-01-2010 13:53 #6
Mijn vriend heeft last van zijn schildklier en is daardoor ernstig ziek, dat hij zelfs niet aan het werk kan.
hij krijgt steeds andere medicijnen en klaagt dat die steeds vervelende bijwerkingen hebben.hij heeft om de 2weken een afspraak bij de bedrijfsarts en ook voor zijn ademhaling moet ie de dokter bezoeken.zijn dit normale klachten of stelt hij zich soms aan. Reactie infoteur, 25-01-2010
Hoi Valencia,
Niet iedereen reageert hetzelfde, en ook is niet bij iedereen de kwaal even groot. Ik zou een bloedonderzoek laten aanvragen, om meer zekerheid te krijgen. Dat zal ook je vriend meer duidelijkheid geven. Zijn de klachten er al lang, is het geen allergie, wat zegt de dokter, waarom steeds nieuwe medicijnen?
Groetjes.

Sibel, 25-11-2009 22:17 #5
Ik heb de uitslag gekregen dat mij schildklier te langzaam werkt. Het zou normaal een waarde hebben tussen de 0,2 en de 3,2 en mijn waarde is 7,2. Ik ben hier zelf van geschrokken vooral als ik alle symptonen hiervan lees. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Ik zou graag willen weten of het ernstig is, want de dokter zei dat ik over 3 maand pas hoef terug te komen om nog een keer mij bloed te meten. Kan iemand mij iets meer duidelijkheid geven? Reactie infoteur, 27-11-2009
Beste Sibel,
Blijkbaar vindt de arts het nog niet ernstig genoeg, maar het belangrijkste voor jou is om te weten of je klachten hebt. In dat geval zou ik de arts vragen wat hij voor je kan doen.

Ak, 24-11-2009 23:46 #4
Quote uit het artikel: T4 waarde tussen de 19 en 46 is normaal. Hoe komt u aan deze waarde? Wat is de eenheid? Gemeten in pmol/L is de normaalwaarde 8-18 (Acad. ZH Maastricht). Gaarne of uw correctie van de normaalwaarde of aangeven in welke eenheid u meent dat de waarde tussen de 19 en 46 moet zijn. De informatie zoals deze nu op de site staat is op zijn minst verwarrend en waarschijnlijk onjuist. Reactie infoteur, 27-11-2009
Beste AK,
Het lastige is dat niet elk laboratorium de zelfde waarden als normaalwaarden hanteert. Daarom heb ik nu de eenheden en waarden van de Schildklierstichting Nederland vermeld. Ook die waarden zijn een gemiddelde.

Renee, 01-10-2009 20:29 #3
Ik heb een niet werkende schildklier en krijg de medicatie thyrax, mijn bloedwaarden zijn redelijk zoals het hoort en toch ben ik regelmatig verkouden en heb ik veel slaap nodig. Valt hier wat tegen te doen? Reactie infoteur, 05-10-2009
Beste Renee,
Verkoudheid lijkt meer te maken te hebben met je weerstand. De vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Praat hierover met je huisarts. Wellicht is het verstandig nog eens naar de bloeddruk te laten kijken, en naar de hoeveelheid Thyrax die je gebruikt.

Riet Bosch, 04-03-2009 23:32 #2
Ik heb een trage schildklier en het in de nacht ijskoud, vaak 35.9. Daarnaast kan ik ineens zweetaanvallen heb. Dit verschil is erg groot vind ik zelf. Kan dit liggen aan de trage schildklier? Reactie infoteur, 08-03-2009
Beste Riet Bosch,
Zeker, want een niet goed werkende schildklier betekent ook dat de thermostaat van je lichaam niet werkt zoals het zou moeten.

J. M. V/d Laan, 08-10-2008 22:28 #1
Kan het door een niet goede werkende schildklier als je plotseling moet lachen irritatie ontstaan? Reactie infoteur, 09-10-2008
Beste J. M.v/d Laan,
Een onjuist werkende schildklier kan tot allerlei "overdreven" reacties en irritaties leiden. Waarin het zich uit, is vaak ook individueel bepaald. Het zou dus best kunnen.

Met vriendelijke groeten

Infoteur: Zeemeeuw
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 66
Medische informatie…
Schrijf mee!