InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Wat is aromatherapie?

Wat is aromatherapie?

Wat is aromatherapie? Aromatherapie is het gebruiken van geuren van vluchtige oliën, ten behoeve van geestelijk emotioneel welbehagen.Een geur kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een persoon te stimuleren of te kalmeren door middel van het ruiken van deze geur.

Aromatherapie

Van aromatherapie wordt beweerd dat het soms ook spirituele effecten heeft. Het principe van aromatherapie wordt al honderden jaren gebruikt. Het is toegenomen in populariteit in onze huidige maatschappij, doordat deze steeds hectischer is geworden en veel mensen behoefte hebben om de stress kwijt te raken en rust te zoeken. Veel mensen geloven dat vluchtige oliën welke gebruikt worden bij aromatherapie een helende kracht hebben, en kunnen worden gebruikt voor veel kwalen en aandoeningen. Aromatherapie wordt over het algemeen gezien als een alternatieve geneeswijze, in sommige landen wordt aromatherapie voorgeschreven als onderdeel van het genezingsproces van sommige patiënten.

Aromatisch oliën

Vluchtige oliën zijn zwaar geconcentreerde extracten van plantaardig materiaal welke een cruciale geur hebben welke voor de aard van de therapie worden gebruikt. Deze aromatische oliën kunnen op meerdere manieren aangewend worden. Aromatherapie massage oliën worden vaak gebruikt bij een aromatherapie behandeling. Dit kan zijn voor een stress behandeling maar ook op andere gebieden zoals bijvoorbeeld pijn bestrijding gedurende de bevalling. Daarnaast kan de olie ook worden aangestoken in oliebranders om een ruimte met de geuren van de olie te vullen. Kaarsen zijn een ander middel waarop de aromatherapie oliën kunnen worden gebruikt.

Gebruik

Veel mensen beschouwen zichzelf als beoefenaars van de aromatherapie, en bieden hun kennis aan andere mensen aan. Weer anderen gebruiken het meer algemeen omdat ze er enigszins vertrouwd mee zijn. Vaak heeft het gebruik alleen al in alle daagse situaties een heilzame invloed op de gebruikers. Soms worden de vluchtige oliën gebruikt in lotions, crèmesís shampoos of gezichtsreinigers,zodat de aromatherapie wordt vermengd met de alledaagse gezondheid en schoonheidsproducten. Het is belangrijk om op te merken dat aromatherapie iets is wat goed bestudeert moet worden en met beleid moet worden toegepast. Omdat de vluchtige olien welke in de aromatherapie worden gebruikt erg geconcentreerd en sterk zijn, het is derhalve ook belangrijk om de juiste maatregelen te treffen indien men meerdere zaken met elkaar wil vermengen.

Of men nu aromatherapie wil bestuderen of gewoon de aromatherapie aan wil wenden voor dagelijks gebruik, het gebruik ervan is iets wat voor velen prettig kan zijn.
© 2008 - 2017 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is aromatherapie?"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 18-06-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!